tips voor elektrische fiets gevraagd

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Mickel Moen »

Tja, je kunt te kust en te keur.

Om mee te nemen, zou ik voor licht gaan.

Wij hadden twee mooie meer dan 20 jaar oude Koga fietsen. Zo’n 14,5 Kg

Die hebben we helemaal naar onze wens laten reviseren en ombouwen naar elektrisch met voorwielaandrijving. De lichtste variant.
Laat je niet gek maken door iedereen, die beweert dat een middenmotor het beste is. Dat is een kwestie van beoogd gebruik en een afweging van de voor en nadelen van de drie systemen. (Achter, midden, voor)

Het totaal gewogen gewicht van mijn fiets nu: 20,5 kg. (Dat is zonder fietstassen)
Zonder accu: 17,3 kg.
Daarmee verslaat deze fiets de meeste elektrische fietsen in gewicht.

Is nog prima mee te fietsen zonder hulp van de motor.
Niet te zwaar om achter op de fietsdrager te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
rodeo
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 21:58

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door rodeo »

wij hebben fietsen van het merk Cube. hebben een middenmotor, een derailleur en grotere accu. zonder ondersteuning gaan ze superlicht dus ik gebruik die alleen bij forse tegenwind en helling omhoog, als terugschakelen geen soelaas meer biedt. deze fietsen hebben een alu frame.
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Benninkjes »

Wat een fijne tips! Daar hebben we echt wat aan. Op dit moment fietsen we nooit echt lange afstanden. Hoe dat in de toekomst met een elektrische fiets zal gaan kan ik nog niet echt inschatten maar het zal allicht verder zijn dan nu. We zijn niet van plan om elke dag 60 km of zo te rijden. Ik heb net op de site van Van Mook zitten kijken. Mooie fietsen en ook wat bredere banden. We hebben nog geen echt bedrag in ons hoofd. Het mag best wat meer kosten, we zijn geen mensen die over 3 jaar weer een andere fiets willen dus ze moeten echt een tijd mee gaan. We gaan dus voor wat meer kwaliteit. Een internet fiets gaat het zeker niet worden, ik wil eerst kunnen proeffietsen en ook naar een winkel terug kunnen gaan als er wat mee is. Ik ga de diverse linkjes eens bestuderen. Heel erg bedankt allemaal voor de tips!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Marco Polo »

Hoe breder de banden, hoe lager de druk, des te meer rolweerstand.
(Dus meer energie van jezelf of de accu nodig om je te verplaatsen)
Wel meer comfort, of de fiets zelf moet vering hebben.

Accu’s gaan geen fietsleven mee.
Zijn schreeuwend duur om te vervangen.
(Tenzij je zelf gaat lopen prutsen).
Tweedehands zijn elektrische fietsen niet veel meer waard ten opzichte van nieuwwaarde.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door AadenAnke »

De prijs van accu’s is ook weer heel afhankelijk van welke? Bij mijn goedkope fietsen koop je een nieuwe voor 200€ ik heb ook mensen gehoord die meer dan 1.000€ kwijt waren voor een accu! Maar alles wat je wil natuurlijk. Onze goedkope fietsen laat ik gerust een paar uur onbewaakt op slot ergens in een stad achter zijn ze weg jammer dan ga ik niet wakker van leggen! Maar zou ik fietsen hebben van b.v. 3.500€ stuk zou ik daar anders over denken. Ook het opbergen is zoiets die van mij staan gewoon op de drager of buiten zonder hoes e.d. In weer en wind. Zou ik met dure fietsen niet doen. Allemaal dingen die je vooraf kan afwegen. En dan moeten ze natuurlijk ook nog lekker fietsen :lol:
Ja het is lastig een fiets uitkiezen hè


Gr Aad
kees55
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 12:45

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door kees55 »

Wil je in heuvelachtig of bergachtig gebied fietsen dan altijd voor een fiets met derailleur kiezen, kun je bergop nog schakelen wanneer nodig.
Verder is een fiets met middenmotor het best, zeker als je ook wel zonder ondersteuning wilt kunnen fietsen. Voor en achterwiel motoren hebben vaak een permanente magneet dus fietsen erg zwaar als de batterij leeg is.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Mickel Moen »

Dat laatste was wellicht vroeger zo, maar ik heb die ervaring in het geheel niet. Voor de wind zet ik de motor (voorwiel) zelfs vaak uit.

Van de site van de Consumentenbond:
Voorwielmotor
Goedkoper in aanschaf.
Je kunt maximale elektrische ondersteuning krijgen zonder veel kracht te zetten.
Je moet er een beetje aan wennen. Vooral bij fietsen op lage snelheid als je manouvreert en bij afremmen.
Weinig onderhoud.
Heeft een vrijloopfunctie. Fietst dus lichter zonder ondersteuning.
https://www.consumentenbond.nl/elektris ... sche-fiets

Ieder systeem heeft zo voor- en nadelen.

Mijn punt. Als je van plan bent de fietsen veel mee te nemen op de camper of auto, dan is het gewicht van de fiets iets om rekening mee te houden. Niet zozeer om het gewicht op de drager, die kun je er op uitzoeken, maar om het op- en afhalen. Sowieso scheelt het al, als je de accu van de fiets haalt.

Nu staat er vaak niet bij, wat de fiets zonder accu weegt, dus dat is wel iets om uit te zoeken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door doov »

Benninkjes schreef:
zo 16 okt 2022, 22:36
Wat een fijne tips! Daar hebben we echt wat aan. Op dit moment fietsen we nooit echt lange afstanden. Hoe dat in de toekomst met een elektrische fiets zal gaan kan ik nog niet echt inschatten maar het zal allicht verder zijn dan nu. We zijn niet van plan om elke dag 60 km of zo te rijden. Ik heb net op de site van Van Mook zitten kijken. Mooie fietsen en ook wat bredere banden. We hebben nog geen echt bedrag in ons hoofd. Het mag best wat meer kosten, we zijn geen mensen die over 3 jaar weer een andere fiets willen dus ze moeten echt een tijd mee gaan. We gaan dus voor wat meer kwaliteit. Een internet fiets gaat het zeker niet worden, ik wil eerst kunnen proeffietsen en ook naar een winkel terug kunnen gaan als er wat mee is. Ik ga de diverse linkjes eens bestuderen. Heel erg bedankt allemaal voor de tips!
Van Moof is nu juist een “internet fiets”
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Bob47 »

Met name bij het fietsen in het buitenland (bij helling op) is de middenmotor te prefereren boven voorwiel of achterwiel.
Namelijk bij helling op (en dat voordeel zie nergens aangevoerd) schakel je met een midden motor middels de deraileur (of naaf versnelling) ook de aandrijving terug (net als met je auto tegen een helling op). Met andere woorden met het terug sckakelen creër je extra koppel via je trap as op het achterwiel, in tegenstelling met een voor of achterwiel- motor die wel langzamer gaat draaien (want die helling is zo steil) maar het koppel blijft hetzelfde.
En dat is wel heel duidelijk te merken !
Laatst gewijzigd door Bob47 op di 18 okt 2022, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door AadenAnke »

Oké dat is dus weer een punt van overweging die had ik zelf nog niet bedacht

Gr Aad
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Benninkjes »

Van Moof is nu juist een “internet fiets”
[/quote]

Ze hebben ook gewoon winkels waar je proefritten kunt maken. Dan is het toch geen internetfiets? Ik zie een internetfiets als dat je het alleen online kunt bekijken en dan zonder te testen moet bestellen, en dan hopen dat je de juiste keus hebt gemaakt.
Camper-T
Berichten: 1182
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door Camper-T »

Wat het overwegen ook nog waard kan zijn, is om te kijken of een (elektrische) vouwfiets een optie is. Deze past opgevouwen vaak in de garage wat een (zwaar) fietsenrek achterop de camper kan schelen.
Metname de elektrische vouwfiets wint momenteel veel terrein omdat deze met forenzen mee kan in de trein en bus, of natuurlijk mee kan met de camperaars. Vergis je niet in de prijs want een goede elektrische vouwfiets kan net zo duur, of duurder zijn dan een normale elektrische fiets.

Populaire merken van elektrische vouwfietsen zijn Flyer, EoVolt, Folt, GoCycling, Bohlt, of het goedkopere (made in China) Lacrose. Opgevolgd door goedkope merken zoals het Chinese Engwe en haar vele clones met ander merkstickertje.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door EasyBee »

Benninkjes schreef:
ma 17 okt 2022, 15:05
Ze hebben ook gewoon winkels waar je proefritten kunt maken. Dan is het toch geen internetfiets? Ik zie een internetfiets als dat je het alleen online kunt bekijken en dan zonder te testen moet bestellen, en dan hopen dat je de juiste keus hebt gemaakt.
Maar wordt daar in die winkels, waar je kunt proefrijden, ook onderhoud en reparatie bij (garantie) pech verleend?
Woon je dicht bij zo'n winkel? Kun je er zo (misschien wel fietsend zonder ondersteuning) terecht bij pech of moet je hem op de drager daar brengen?
Ik ben nu aan mijn derde E-bike bezig (vroeg mee begonnen) en de vorige twee waren ook niet bij elke fietsenmaker te servicen en repareren, alleen bij de speciale fietsenwinkels die dat merk mochten leveren en onderhouden. Andere fietsenwinkels kregen ten eerste de onderdelen niet en dan verviel de garantie ook nog eens omdat ik bij een niet erkende reparateur was geweest.
Mijn eerste E-bike had achterwielaandrijving + versnellingsnaaf in één. Drama. 2 keer kapot in 5 jaar tijd. Beide keren op garantie vervangen, maar weken zonder fiets. Toen ik merkte dat hij weer stuk dreigde te gaan, gauw ingeruild voor fiets met voorwiel aandrijving en versnellingsnaaf. Op zich betrouwbaar ding, maar bij voorwielaandrijving heb je een aan-uit effect want bewegingssensor in plaats van krachtsensor. Ook alleen in de speciale merkfietsenwinkel te repareren en onderhouden. Na 3 jaar wel klaar mee.
De huidige is van een groot bekend Nederlands merk, dat in elke fietsenwinkel in Nederland gerepareerd kan worden. Deze heeft een middenmotor en een heel hoog koppel, gekoppeld aan een krachtsensor. Gaat geweldig goed bult op, beter dan die achterwiel en voorwiel aangedreven fietsen die ik eerder had. Wat Bob47 al eerder schreef, kan ik alleen maar bevestigen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: tips voor elektrische fiets gevraagd



Bericht door doov »

Benninkjes schreef:
ma 17 okt 2022, 15:05
Van Moof is nu juist een “internet fiets”
Ze hebben ook gewoon winkels waar je proefritten kunt maken. Dan is het toch geen internetfiets? Ik zie een internetfiets als dat je het alleen online kunt bekijken en dan zonder te testen moet bestellen, en dan hopen dat je de juiste keus hebt gemaakt.
[/quote]

Als je daar voor service terecht kunt, prima.

Mijn lokale fietsenboer wil van Moof niet in zijn werkplaats zien.

Dit staat op zijn website:
Wij repareren geen fietsen die niet via de vakhandel verkocht worden, zoals fietsen van het merk Canyon, VanMoof etc.
Wij zullen kort uitleggen waarom niet, wij van Martens Tweewielers zijn van mening, wie de fiets verkoopt ook in moet staan voor de reparatie en het onderhoud van hun verkochte producten. Ook kan de vakhandel met fysieke winkel hun verdien model niet waarborgen door enkel een fiets te mogen repareren.
Plaats reactie