Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Trip »

Knoop is doorgehad. Ik doe alles victron. Bestelling geplaatst :thumbup:
multiplus 12/3000
mppt 100/30
orion 30a
victron shunt

omnistor 6300 komt vrijdag binnen
sikaflex 554 en activator besteld

nog te bestellen deze week:
zonnepaneel hjc (2 zijdig) 400wp (440wp 2 zijdig vermogen)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/munchen- ... p-hjt.html
ik bestel ook wat clips erbij, baat het niet dan schaad het niet.
Deze zorgen ervoor dat het water dat in de rand blijft hangen bij panelen op plat dak, beter wegloopt.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/first-ch ... -clip.html

Vraag is of het tweezijdige gaat helpen. Maar iemand moet de eerste zijn. worst case heb iets te veel betaald voor een 400wp paneel.
Het 460wp paneel dat ik eerst op het oog had is toch aan de grote kant.

Duurt waarschijnlijk wel even voor alles binnen in. Dus eerst knutselen aan een bovenkastje en starten met voorbereiding van kabels.
Ik heb (met hulp) een mooi schema voor elektra en ga plaatsing met hulp van een expert doen.

En de creabest accu is binnen. Was heel goed ingepakt. Dubbele doos met dubbel piepschuim. Kwam 100% geladen aan.
Getest met koelkast en maxxfan, alles werkt :D
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Rob vd S »

Leuk draadje Trip. Jouw keuzestress komt mij heel bekend voor. Leuk om te volgen.
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Trip »

Helaas, al mijn foto's van tinypic zijn verdwenen.
Ik ga even een ander plekje zoeken. Ik ga nog een uitgebreide post maken met alle foto's.

Maar er is veel gebeurd! En ik deel dat graag.

Ik heb mijn elektra klaar! Wel met hulp van DJSmiley.
Ondanks dat ik aardig wat info had voor mijn elektra keek er toch een beetje tegen op.
En als je het zelf niet kan, dan even hulp inschakelen. We zijn samen toch een volle dag bezig geweest.
Alleen was ik nog veel meer tijd aan kwijt geweest. Na installatie het warmtebeeld bekeken met een warmtebeeld camera.
Er interessant om te zien en een mooie eind controle.

Wat heb ik nu?

400 wp zonnepaneel op dak
-2x een alu solarrail bevestigd
-solar kabels via 3rde remlicht naar binnen geleid
Victron
-multiplus 12/3000 (inc dongle)
-mppt 100/30
-Orion 30
Creabest 200Ah accu
CEE aansluiting in de linker achterbumper weggewerkt. Past net wel/net niet. Maar ik ben er tevreden over.

Alle kabels netjes in zwarte ribbelbuizen weggewerkt. Gebruik niet de gele pvc (zoals ik eerst gedaan had). Deze kunnen niet tegen hogere temperaturen...

Nadat de basis elektra op orde was. De maxxfan en koelkast aangesloten op 12v. En dat werkte gelukkig ook.
Daarna verder met 220v... Inductie kookplaat van de ikea aangesloten en ingesteld. Check :D
Pannetje water gekookt ter controle.. Alles goed.
Daarna armaflex wanden bedekken met hout en 2x stopcontact bij de keuken en 2x stopcontact bij de 2de zitrij gemaakt.

Gaatje in de wand gemaakt voor de water aansluiting en de boel aangesloten.
Beetje gepiel om alles goed aangesloten te krijgen zonder spanning op de koppeling, maar ook gelukt.

Zondag aanstaande gaan we op reis.

Todo voordat we gaan:
- buiten 220v aansluiting voor elektrisch bbq (cadac e-braai)
- kastje bij 2de zitrij
- deurtje boven koelkast
- bevestigingspunten vloer voor lading
- zooi kleine dingen (haakjes, bevestigingen etc)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door DucatoDolf »

Jammer van de pica's.

Gaaf dat je zo lekker op bent geschoten. Ik vraag me wel af waarom een 12v kk met zo'n uitgebreid electra pakket?

En is de e-bbq ook voor autark gebruik of aan de paal?

Benieuwd naar de nieuwe plaatjes :)
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Trip »

De koelkast had eerder gekocht. Is een 220v die omgebouwd is naar 12v.
Als ik kijk naar energie efficiëntie, dan is accu 12v dus kk 12v.
Daarnaast kan ik 's nachts de omvormer uitschakel, terwijl de kk blijft werken.
Mogelijk schakel ik de kk ook uit als ik de herrie irritant vind.

Tja en hoe het off-grid gaat werken..
We hebben voor de komende vakantie elektra tot onze beschikking.
Maar ik denk we dat we 2 tot 3 dagen zonder paal moeten kunnen redden.
En mogelijk onbeperkt zonder paal.

Met de solar vang je al heel veel op. Als je om de paar dagen rijdt, dan laadt je de accu weer vol.
We gaan het zien. Hangt ook erg af van je persoonlijke campeer gedrag, gebruikspatroon en de zon.

En dat is met de bbq inderdaad. Ik ben meer een kolenman, maar tegenwoordig is ivm droogte vaak een verbod.
De e-braai (2300w) zou ook zonder paal moeten werken. Wel met korte BBQ sessies uiteraard.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door DucatoDolf »

Aha, ik zat ook te de de kk om te bouwen, maar heb daar de kennis niet voor. Nu in praktijk vind ik het wel best. Inmiddels de ervaring dat ie minimaal op standje 2 moet. Omvormer staat continu aan. Straks met solar denk ik dat het verlies snel weer opgevangen wordt. Geluid is een dingetje, mijn vrouw had er in het begin last van en dan zette ik 'm op 1. Maar nu 2 weken verder denk ik dat het wel lost loopt. Bij ons staat hij precies onder ons hoofd, dus dreunt het een beetje als je met een oor op het kussen ligt. Misschien ga ik dat nog verwisselen met het voeteneind.

Ik ben ook van de kolen, maar heb vorig jaar de bbq niet gebruikt. Mag nergens meer :( deze reis de grillpan mee. Straks op inductie. Ben benieuwd naar je ervaring met de e-bbq autark.
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Trip »

En nieuwe foto's

keuken met inductie, wastafel en stopcontacten. Afdekking voor inductie is afgezaagde snijplank ikea

Afbeelding
Afbeelding

In de bumber weggewerkte CEE aansluiting

Afbeelding
Afbeelding

Zonnepaneel

Afbeelding
Afbeelding


water

Afbeelding

interieur

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elektra

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door fostar82 »

Lekker bezig Trip! Het ziet er netjes uit.
Mooi de stroomaansluiting in de bumper. Maar als je een stekker erin hebt, kan je achterdeur dan nog open? Kan me indenken dat de scharnier dan tegen de stekker aan komt.
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Citroën Jumper L3H2 naar gezinscamper



Bericht door Trip »

fostar82 schreef:
ma 10 jul 2023, 12:15
Lekker bezig Trip! Het ziet er netjes uit.
Mooi de stroomaansluiting in de bumper. Maar als je een stekker erin hebt, kan je achterdeur dan nog open? Kan me indenken dat de scharnier dan tegen de stekker aan komt.
Ik heb een haakse stekker en 180 graden deuren. Dus bij mij gaat het goed.
De stroom aansluiting in de bumper is wel heel krap trouwens. ik heb de bumper een heel klein beetje naar achter gezet om genoeg ruimte te hebben voor inbouw. De inbouw stroomaansluiting heeft aan de bovenkant een boel loze ruimte. Eigenlijk zou je een iets minder hoge aansluiting moeten hebben. Qua stroom redden we het krap 2 dagen zonder stekker en opladen via solar. Hierbij gebruiken we de inductie, waterkoker en elektrische bbq.

Mogelijk vervang ik de accu na deze vakantie voor een 300ah exemplaar, mits ik de 200ah voor een goede prijs kan verkopen.
Dat geeft iets meer speling. We kunnen overal instekken, maar wil ook de mogelijkheid hebben om echt vrij te kunnen staan voor 2 dagen zonder dan op de grens te zitten.
Plaats reactie