Weer wat geleerd over zonnepanelen...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door pwhooftman »

Mijn camper staat momenteel in de buitenstalling.

Een week geleden heb ik mijn 110Wp zonnepaneel vervangen door 2x90Wp panelen in serie (paneelspanning opgeteld 36 volt).
Ik dacht daarmee qua opbrengst toch wel minstens de helft aan vermogen te zien (90 watt), ruwweg 6-7 ampère bij 13-14 volt laadspanning. Mijn zelfgebouwde Arduino monitortje zag echter regelmatig slechts 1-2 ampère, en de wisselende weersomstandigheden maakten het lastig om na te gaan of er iets mis was.

Vandaag is het echter zonniger, en het kwartje is bij mij gevallen 😊. Wat blijkt?, dankzij de informatieve site https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-vandaag/ kom ik erachter dat de zon vandaag nog slechts zo’n 30 graden boven de horizon staat. Mijn satellietschotel die op het oog best wel een stukje van de zonnepanelen afstaat blijkt tot ca. 12:30 uur een schaduw op één of meerdere cellen van de panelen te werpen….Vanaf 12:30 zie ik ineens de opbrengst toenemen naar 5 ampère bij 13 volt laadspanning, dus zo’n 65 watt.

Als ik dan naar het plaatje onderaan bovengenoemde webpagina kijkt, realiseer ik me bovendien dat door ‘projectie’ de zonnestralen over een twee keer zo groot oppervlak uitgesmeerd worden (en dus half zo intens worden) als het theoretische maximum van een loodrechte zon (de laboratoriumopstelling waarin de 90Wp bepaald is). Kortom, praktisch is vandaag de hoogst haalbare opbrengst sowieso 50% van de theoretische opbrengst, dus 90 watt. De demping van de schuine zonnestralen in de atmosfeer en de temperatuur van de panelen die desondanks toch oploopt zorgt er voor dat er 65 watt overblijft, nog niet eens zo gek.

Kortom, een leerzame ochtend voor mij, en a.s. weekend ga ik de aansluiting veranderen naar parallel. Ik heb nl. de verwachting dat het kleine voordeel van eerder opstarten van de mppt door de hogere seriespanning in mijn setup niet opweegt tegen het risico van schaduwval op één van de panelen.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door Zwerfsteen »

Zou het een optie zijn om middels een schakelaar te kunnen kiezen tussen parallel en serie?
Of zou dat de moeite niet waard zijn.
Groet,
Leny en Pieter
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door pwhooftman »

Dat kan, maar dat vraagt een dubbele afstand aan bekabeling tussen panelen en de plek waar je de schakelaar plaatst, waardoor een (ander) voordeel van serieschakeling (minder verlies door lagere stroomsterkte en hoger voltage) weer verloren gaat.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door Zwerfsteen »

Ok, duidelijk.
Ik vroeg het me af omdat het nadeel van serieschakelen bij ts alleen speelt bij lage zonnestand.
Wanneer ik het op mijn camper als voorbeeld neem geldt die dubbele afstand niet omdat de kabels van de panelen achter het display boven de deur samenkomen om vandaar met een kabel naar de mppt regelaar te gaan.
Ik kan daar dus eenvoudig een schakelaar kunnen plaatsen, extra kabels zijn dus niet nodig.
Ik wil het topic niet kapen dus maar weer terug naar de lessen die ts geleerd heeft.
Groet,
Leny en Pieter
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door myway »

Hoe vol was de accu?
Als die boven de 80% zit nemen de ampère af.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door pwhooftman »

Accu was ca. 50% geladen, dus was zeker in staat alles op te nemen wat hem aangeboden werd.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 05 okt 2022, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen.



Bericht door Camper-T »

Een vaak gemelde stelregel binnen dit forum: Een zonnepaneel geeft plat op een camperdak maximaal 80% rendement, ofwel, produceerd in deze opstelling maximaal 80% van zijn opgegeven vermogen. En dit is dus in perfecte omstandigheden met volle zomerzon bij een onbewolkte hemel.

Een zonnelader heeft een hogere spanning nodig om te kunnen functioneren dan zijn netto afgegeven spanning aan de accu. Ofwel, een zonnepaneel moet iets meer dan 12 volt spanning afgeven wil de zonnelader een 12 volt accu op kunnen laden.
Victron houdt bijvoorbeeld +5 volt aan. (Als ik mij niet vergis.)

Zoals TS heeft ervaren renderen zonnepanelen flink minder onder de lage/schuine winterzon, dus als je 2 zonnepanelen van 18 volt parallel hebt staan houd je in de winter misschien net te weinig spanning over om de zonnelader te laten werken.
Zet je de 2 zonnepanelen vervolgens in serie waardoor ze theoretisch samen 18+18=36 volt afgeven dan zal de netto spanning misschien wel voldoende zijn om de zonnelader te laten werken maar is de winterse zonkracht vervolgens te laag om de verwachte amperes op te wekken.

Ben je een vervente wintercamperaar die vaker off-grid wil staan dan is het geen luxe om je benodigde capaciteit aan zonnepanelen volgens berekend rendement te verdubbelen zodat je ook in de winter met minder zonkracht en meer schaduw toch nog redelijk kunt opwekken.
Binnen dit forum zijn er niet voor niets leden die 400 Watt of meer aan zonnepanelen op het camperdak hebben liggen. 's Zomers in een paar uur de lithum accu volgeladen en 's winters op een bewolkte dag voldoende opwekking om een dag of wat langer off-grid te kunnen staan.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door myway »

Het aangaan van een Victron mppt is 5 volt meer dan de accuspanning.
Die 5 volt is wel de voc en die is bij de meeste panelen voor 12 volt systemen 21 volt.
Dat haalt het paneel al heel snel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door kampo »

Wat ik ervan begrijp is dat de schaduw door de schotelantenne een negatieve invloed heeft op de solar opbrengst. Is bekend.
Buiten seizoen staat de zon heel laag en dan valt er nog meer schaduw te verwachten.
1 van de nadelen van serie schakeling is dat dit slechte opbrengst betekend bij gedeeltelijke schaduw.
Je analyse is juist.

Normaal reken ik wel op 21 à 22 Volt bij panelen met 36 cellen. 18V is weinig.
Klopt dat wel of is er hier iets aan de hand ? Of is het door de deelschaduw?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door myway »

Ik denk dat de belaste spanning gemeten is.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door pwhooftman »

De specificatie achterop de panelen spreekt ook van 18 volt, dus dat klopt wel. Ik was volledig op de hoogte van het nadeel van serieschakeling: één cel in de schaduw betekent dat de hele stroomkring geblokkeerd (of sterk begrensd) wordt, ik was alleen verbaast dat de zon al zo laag staat.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door myway »

Maar dat zal niet de voc zijn.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door camperdiksmuide »

Hou er rekening mee dat die 90Wp is volgens de STC-normering. Meer realistisch is de NMOT-normering. Dat wil zeggen dat uw paneel maar 67,5Wp is onder deze normering. Volgens de tabel van Hespul heb je bij een horizontale montage een jaaropbrengst van 87% tov de ideale positie. En zoals aangegeven staat de zon ondertussen reeds een heel stuk lager, maar is vooral de schaduwvorming van de schotel nefast.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Weer wat geleerd over zonnepanelen...



Bericht door kampo »

Als ik je goed begrijp kan je bij platte montage op een dak van een 90Wp paneel dus 58,7Wp verwachten. (87% van 67,5Wp)
Dat is 65% van de nominaal opgegeven waarde. Zo dat is weinig...

Dus je koopt een 300Wp paneel en je krijgt 195Wp

Mijn zelf verzonnen formule voor een camper is 75% opbrengst en 5 uur zon per dag en ik deel het door 13V om aan de Ah per dag te komen.
Dus met een 300Wp kan je een dagopbrengst van 86Ah verwachten in een 12V opstelling.
(Of ongeveer 52Ah per dag voor die 2x90Wp)
Het resultaat van mijn eigen formule wijkt niet zo veel af van andere methodes die ik ben tegen gekomen.

Als de opbrengst nauwkeurig berekend moet worden, voor vaste opstellingen, dan gebruik de gratis eu rekentool op internet.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Groeten Kampo
Plaats reactie