Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Er moeten dus drie stopcontacten zijn die alleen door de walstroom gevoed worden.
Een voor de acculader in de ebl een voor de koelkast en een voor de airco.
Overigens zijn de draden aan de omvormer niet heel dik, ik schat max 25 mm2
Hoe lang zijn deze draden?
Een voor de acculader in de ebl een voor de koelkast en een voor de airco.
Overigens zijn de draden aan de omvormer niet heel dik, ik schat max 25 mm2
Hoe lang zijn deze draden?
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Wordt dus ff kijken wat er precies aan die witte draad zit die de vloer ingaat.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Hoi Jurjen,
De omvormer hoeft niet aan te staan om 220V binnen te krijgen via de walstroom.
Als ik het goed begrijp zit de PTS op de verkeerde plek aangesloten.
De afstand tussen de omvormer en de huishoudaccu's zal ongeveer 1 meter zijn.
De omvormer hoeft niet aan te staan om 220V binnen te krijgen via de walstroom.
Als ik het goed begrijp zit de PTS op de verkeerde plek aangesloten.
De afstand tussen de omvormer en de huishoudaccu's zal ongeveer 1 meter zijn.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Waar baseer je dit nu op? In je originele post schrijf je:
Schakel ik vervolgens de omvormer in dan kan ik de 12V in de camper wel inschakelen en werkt gewoon alles.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Twee agm accu’s dus.
Dat moet makkelijk kunnen met deze omvormer.
Dat moet makkelijk kunnen met deze omvormer.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Ik weet dat het heel verwarrend is.
Maar eigenlijk komt het erop neer dat alles werkt als de camper aan de walstroom hangt.
Is de camper niet aan de walstroom dan werkt de 12V niet. Zet ik echter de omvormer aan dan werkt alles net zo alsof de camper aan de walstroom hangt.
Wss zijn de huishoudaccu's leeg want de 12V werkt niet als ik deze wil inschakelen op het bedieningsdisplay van de camper.
Maar eigenlijk komt het erop neer dat alles werkt als de camper aan de walstroom hangt.
Is de camper niet aan de walstroom dan werkt de 12V niet. Zet ik echter de omvormer aan dan werkt alles net zo alsof de camper aan de walstroom hangt.
Wss zijn de huishoudaccu's leeg want de 12V werkt niet als ik deze wil inschakelen op het bedieningsdisplay van de camper.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Aanvullend op mijn vorige reactie.
De omvormer hoeft niet aan te staan als de camper aan de walstroom hangt. 220V op de stopcontacten, koelkast en airco werken en alle 12V apparatuur TV, satelliet werken ook
De omvormer hoeft niet aan te staan als de camper aan de walstroom hangt. 220V op de stopcontacten, koelkast en airco werken en alle 12V apparatuur TV, satelliet werken ook
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Ik kom toch nog terug met die kapotte (hoofd-)zekering bij je huishoudaccu, of een ander contactprobleem. Dat is inmiddels de meest voor de hand liggende verklaring. Ik zou bij de huishoudaccu's beginnen met kabels volgen.
Een omvormer zit meestal rechtstreeks op de accu aangesloten omdat die meer stroom trekt dan de standaard bekabeling aan kan. De kans dat die abusievelijk uit je startaccu gevoed wordt lijkt me zeer gering. Ik denk dat je accu's niet leeg zijn maar dat nu de omvormer ofwel de walstroom je boordnet voeden via de acculader. Zodra dat stopt valt alles uit, schrijf je.
Dat je lader achter de omvormer zit lijkt nu even handig maar is incorrect aangesloten.
Een omvormer zit meestal rechtstreeks op de accu aangesloten omdat die meer stroom trekt dan de standaard bekabeling aan kan. De kans dat die abusievelijk uit je startaccu gevoed wordt lijkt me zeer gering. Ik denk dat je accu's niet leeg zijn maar dat nu de omvormer ofwel de walstroom je boordnet voeden via de acculader. Zodra dat stopt valt alles uit, schrijf je.
Dat je lader achter de omvormer zit lijkt nu even handig maar is incorrect aangesloten.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Ik zal zeker de zekering controleren. Mocht die zekering kapot zijn dan moet dat toch ook een oorzaak hebben.
Daarnaast zal de omvormer juist aangesloten moeten worden.
Ik twijfel over de zekering omdat het probleem eigenlijk steeds erger is geworden. Of kan het zijn dat door de kapotte zekering de huishoudaccu's niet meer werden opgeladen en langzaam leeg zijn geraakt.
Daarnaast zal de omvormer juist aangesloten moeten worden.
Ik twijfel over de zekering omdat het probleem eigenlijk steeds erger is geworden. Of kan het zijn dat door de kapotte zekering de huishoudaccu's niet meer werden opgeladen en langzaam leeg zijn geraakt.
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Beste Jurjen,
Hieronder een overzicht van de oude, de huidige en de door jou beschreven gewenste situatie.
WS = walstroom
ZK = zekeringenkast
OVP = overspanningsbeveiliging
VD = verdeeldoos
EBL = electroblock
PTS = voorkeursschakelaar
OMV = omvormer
220V = stopcontacten
Hieronder een overzicht van de oude, de huidige en de door jou beschreven gewenste situatie.
WS = walstroom
ZK = zekeringenkast
OVP = overspanningsbeveiliging
VD = verdeeldoos
EBL = electroblock
PTS = voorkeursschakelaar
OMV = omvormer
220V = stopcontacten
- Bijlagen
-
- gewenste situatie.jpg (29.16 KiB) 85 keer bekeken
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Als mijn tekening klopt van de gewenste situatie dan zouden eigenlijk maar twee aansluitingen gewisseld moeten worden, namelijk: de aansluiting vanuit de ZK naar de 220V wisselen met de aansluiting die vanuit de PTS naar de OVP gaat
Re: Probleem met huishoudaccu's i.c.m. omvormer
Wat ik nou nog mis in jouw 'nieuw' situatie is de voeding van de volgende 230v 'slurpers' die, indien aanwezig, niet achter de omvormer zouden moeten zitten:
- AES koelkast
- Electrische bijverwarming, b.v. truma 4E
- Airconditioning
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.