Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)
Grapjassen bij Obelink, verbruik 16 Amp, Max verbruik koelen 42 Amp ???
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Maar het ging toch over de dynamo, kabels en de accu's? Proberen jullie TS nu een nieuwe airco te verkopen?
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Dank zover
even uitgaan van die b2200
Dus dan wordt het 180a dynamo (met goede riem)
Kabels 50 of 70mm
Ongeveer 200ah aan (agm/gel) accu's
Gaat dit probleemloos uren draaien? Zonder de boel over te belasten?
Welk vermogen (overgedimensioneerde) omvormer heb ik dan nodig om eea zonder moeite te laten draaien?
Ik meen ergens begrepen te hebben dat 200ah accu capaciteit ook een richtwaarde geeft voor het maximaal te gebruiken omvormer vermogen, toch? Weet iemand hoe dat zit?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
even uitgaan van die b2200
Dus dan wordt het 180a dynamo (met goede riem)
Kabels 50 of 70mm
Ongeveer 200ah aan (agm/gel) accu's
Gaat dit probleemloos uren draaien? Zonder de boel over te belasten?
Welk vermogen (overgedimensioneerde) omvormer heb ik dan nodig om eea zonder moeite te laten draaien?
Ik meen ergens begrepen te hebben dat 200ah accu capaciteit ook een richtwaarde geeft voor het maximaal te gebruiken omvormer vermogen, toch? Weet iemand hoe dat zit?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Even uit de praktijk.
Zelf heb een airco op het dak en die gebruikt ongeveer 1000 watt op 230volt.
Hier zit een slowstart op de airco dit even tussendoor.
Als ik het 230 snoer hiervan dan in de 1500/3000 watt omvormer doe en
als ik de airco dan inschakel dan flipt de omvormer even voor een kort moment ivm de aanloopstroom en de koeling (omvormer) slaat aan.
Hierna doet hij het gewoon en trekt ongeveer 80 Amp uit de 220 ah lifepo4 accu.
Hoe lang hij dit volhoud voor deze accu leeg is kun je uit rekenen maar of dat lukt weet ik niet.
Maar met een 180 amp dynamo moet het dan toch lukken om dit bij te laden, lijkt me.
Ik zou wel een nog iets zwaardere omvormer kopen ivm de aanloopstroom.
Misschien dat bovenstaande helpt met je keuze.
Zelf heb een airco op het dak en die gebruikt ongeveer 1000 watt op 230volt.
Hier zit een slowstart op de airco dit even tussendoor.
Als ik het 230 snoer hiervan dan in de 1500/3000 watt omvormer doe en
als ik de airco dan inschakel dan flipt de omvormer even voor een kort moment ivm de aanloopstroom en de koeling (omvormer) slaat aan.
Hierna doet hij het gewoon en trekt ongeveer 80 Amp uit de 220 ah lifepo4 accu.
Hoe lang hij dit volhoud voor deze accu leeg is kun je uit rekenen maar of dat lukt weet ik niet.
Maar met een 180 amp dynamo moet het dan toch lukken om dit bij te laden, lijkt me.
Ik zou wel een nog iets zwaardere omvormer kopen ivm de aanloopstroom.
Misschien dat bovenstaande helpt met je keuze.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Geen idee wat het eigen verbruik van die omvormer is.
Ik kijk op de bms en zie deze stroomafname uit de accu.
Het is ook een ongeveer verbruik, het varieert een beetje.
Een paar ampère meer of minder daar stoor ik me dan niet aan.
Ik kijk op de bms en zie deze stroomafname uit de accu.
Het is ook een ongeveer verbruik, het varieert een beetje.
Een paar ampère meer of minder daar stoor ik me dan niet aan.
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Hoi PeterPeter LMC schreef:Even uit de praktijk.
Zelf heb een airco op het dak en die gebruikt ongeveer 1000 watt op 230volt.
Hier zit een slowstart op de airco dit even tussendoor.
Als ik het 230 snoer hiervan dan in de 1500/3000 watt omvormer doe en
als ik de airco dan inschakel dan flipt de omvormer even voor een kort moment ivm de aanloopstroom en de koeling (omvormer) slaat aan.
Hierna doet hij het gewoon en trekt ongeveer 80 Amp uit de 220 ah lifepo4 accu.
Hoe lang hij dit volhoud voor deze accu leeg is kun je uit rekenen maar of dat lukt weet ik niet.
Maar met een 180 amp dynamo moet het dan toch lukken om dit bij te laden, lijkt me.
Ik zou wel een nog iets zwaardere omvormer kopen ivm de aanloopstroom.
Misschien dat bovenstaande helpt met je keuze.
Welke omvormer airco combi heb jij precies?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)
Even een check van een leek hoorDJSmiley schreef:1200W koelvermogen... dat is niet heel veel (ongeveer 4000 BTU)
Als je even rekent op 50W/m3 (benodigd vermogen waarmee men rekent voor matig geïsoleerde ruimtes met veel glas) en een bus van 7m x 2m x 2m zou je al op 1400W zitten, en ik zou niet raar op kijken als de warmtelast hoger is dan de 50W in de normale huisaircorekenmodellen.
Maar goed, als je geen 15 graden wenst, en/of een niet te grote bus, dan zou het best wel merkbaar resultaat geven, maar het zal niet in 5min afgekoeld zijn zoals een motorairco in een kleine cabine)
Een Dometic 2200 airco heeft 2050W koelvermogen (da's 50% meer), is goedkoper, en werkt gewoon op 230V. Natuurlijk vereist dat een omvormer tijdens het rijden, maar die kun je ook op de paal draaien. Een 12V airco 'aan de paal' zorgt dat je ook moet investeren in een hele dikke 12V voeding om 'm op de camperplek te kunnen draaien. (En is anders dus alleen tijdens het rijden te gebruiken)
2050w koelvermogen wordt bereikt door het warmtepomp effect? En 950w opgenomen vermogen is dan het werkelijke verbruik? (Nog altijd bijna 80A op 12v).
Een 2000w omvormer lijkt me dan ruimvoldoende, toch?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Voor een 6m camper waar de koelbehoefte bv 2000 Watt is in stilstand zal je ongeveer 6000 Watt koelcapaciteit nodig hebben al rijdende in de zon achter de voorruit aan 100 kmh...
Toevallig is dat ongeveer de capaciteit van een originele VW LT motor aangedreven
dashboard airco.
Wat was destijds de zwaarste dynamo die je af fabriek kon krijgen voor de VW LT ?
Toevallig is dat ongeveer de capaciteit van een originele VW LT motor aangedreven
dashboard airco.
Wat was destijds de zwaarste dynamo die je af fabriek kon krijgen voor de VW LT ?
Groeten Kampo
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Zwaarste dynamo 140a dacht ik
Ik ken je mening over airco's en koelvermogen. Her gaat nu even om de technische kan vam de setup
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Ik ken je mening over airco's en koelvermogen. Her gaat nu even om de technische kan vam de setup
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Dan zou ik het er op wagen met een 180A dynamo.
Let wel speciaal op de poulie diameter en de multiriem want je hebt geen reserve.
Over het koelvermogen dat is niet "mijn mening". Wat ik schrijf zijn orde grotes zoals die gebruikt worden op voertuigen en campers.
Voor de technische vragen kan ik je wel helpen. Ik heb ook ervaring met 12V elektrische koelgroepen en een "paar" elektrische aircos.
Met een iets te slappe airco ga je nog koeling krijgen. Mijn ervaring is dat je ergens rond de 1/3 van de benodigde koelcapaciteit gewoon niets meer van de koeling voelt. Dat is dan veel werk en kosten voor niks...
Het was toch een LT?
Waarom bouw je geen motor aangedreven airco in die LT ? Ik heb er destijds verschillende gedaan. Veel meer op de Sprintervariant natuurlijk.
Vermoedelijk kan je vandaag wel geen complete dashboard kit meer kopen.
Bouwjaar, motortype ? Of maak een paar foto's van de poulie en compressorpositie en de situatie onder de motorkap ?
Let wel speciaal op de poulie diameter en de multiriem want je hebt geen reserve.
Over het koelvermogen dat is niet "mijn mening". Wat ik schrijf zijn orde grotes zoals die gebruikt worden op voertuigen en campers.
Voor de technische vragen kan ik je wel helpen. Ik heb ook ervaring met 12V elektrische koelgroepen en een "paar" elektrische aircos.
Met een iets te slappe airco ga je nog koeling krijgen. Mijn ervaring is dat je ergens rond de 1/3 van de benodigde koelcapaciteit gewoon niets meer van de koeling voelt. Dat is dan veel werk en kosten voor niks...
Het was toch een LT?
Waarom bouw je geen motor aangedreven airco in die LT ? Ik heb er destijds verschillende gedaan. Veel meer op de Sprintervariant natuurlijk.
Vermoedelijk kan je vandaag wel geen complete dashboard kit meer kopen.
Bouwjaar, motortype ? Of maak een paar foto's van de poulie en compressorpositie en de situatie onder de motorkap ?
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Bij mij zit er een bijna 25 jaar oude Blizzard 90 airco op het dak.
Gemaakt door WTA in Italië maar dit is nu Dometic.
Deze zit op een alkoof camper van 7 meter.
Maar de specs zijn voor jou belangrijkst denk ik.
Airco heeft 8000 BTU koelend vermogen
Verbruik voor koeling 1200 watt bij 230 volt.
De omvormer is een Enrise.
https://patrickshop.nl/index.php?route= ... duct_id=91
Weet je zo voldoende.
Re: Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd
Lees even mn eerste topic. Ik vroeg specifiek info over de electrische weg.kampo schreef:Dan zou ik het er op wagen met een 180A dynamo.
Let wel speciaal op de poulie diameter en de multiriem want je hebt geen reserve.
Over het koelvermogen dat is niet "mijn mening". Wat ik schrijf zijn orde grotes zoals die gebruikt worden op voertuigen en campers.
Voor de technische vragen kan ik je wel helpen. Ik heb ook ervaring met 12V elektrische koelgroepen en een "paar" elektrische aircos.
Met een iets te slappe airco ga je nog koeling krijgen. Mijn ervaring is dat je ergens rond de 1/3 van de benodigde koelcapaciteit gewoon niets meer van de koeling voelt. Dat is dan veel werk en kosten voor niks...
Het was toch een LT?
Waarom bouw je geen motor aangedreven airco in die LT ? Ik heb er destijds verschillende gedaan. Veel meer op de Sprintervariant natuurlijk.
Vermoedelijk kan je vandaag wel geen complete dashboard kit meer kopen.
Bouwjaar, motortype ? Of maak een paar foto's van de poulie en compressorpositie en de situatie onder de motorkap ?
Je info over airo is overigens erg behulpzaam een leerzaam geweest hoor, maar daar ging het nou niet om.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk