Verbruik stroom op camping

Gesloten
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door JanJD »

De genoemde campingbeheerder heeft kennelijk niet geïnvesteerd in afrekenen per kWh en heeft klaarblijkelijk hier nu last van. Het all-in kampeertarief moet alle kosten dekken inclusief het (gemiddelde) energie verbruik. De steeds hogere energietarieven maakt dat de energiekosten van een beperkte naar een significante kostenpost is gegroeid. Extreem bovengemiddeld energieverbruik gaat hierdoor direct ten koste van opbrengst van die specifieke klant/grootverbruiker. Hier wordt een campingeigenaar natuurlijk niet blij van.
De vraag is of elektrisch verwarmen asociaal is; ik denk dat je alleen deze vraag goed kan beantwoorden als je weet hoeveel je door het elektrisch verwarmen afwijkt van het (door de campingbaas verwachte) gemiddelde of normale verbruik. Ik heb nog nooit een camping het verwachte verbruik of een maximum zien noemen. Ik heb ook mijn twijfels of dit veel effect zou hebben, de meeste medekampeerders in mijn omgeving hebben geen benul van wat zij verbruiken. Hooguit weten ze (uit ervaring) welke minimale stroom de aansluiting moet kunnen leveren :D

Als kleine energieverbruiker neem ik vrijwel altijd de voordeligste aansluiting, met 2A komen wij meestal al prima uit. 2A of 4A heb ik trouwens de laatste jaren al niet meer aangeboden zien worden. De trend van steeds zwaardere aansluitingen (was 15 jaar geleden 10A een luxe, nu wordt 16 verwacht) maakt dat de campings behoorlijk moeten investeren. Deze investeringen word veelal en al jaren omgeslagen in de vaste prijzen voor alle stroomverbruikers, de kleine gebruikers betalen ook mee☹️. Gemiddeld wordt er ook meer energie (kWh) gebruikt. Het individuele verbruik door berekenen lijkt mij redelijk als dit op zodanige wijze gebeurt dat de (nog steeds) kleine verbruikers niet meebetalen aan de hiervoor noodzakelijke investering. Oftewel vastrecht omlaag en in de kWh prijs ook de extra noodzakelijke infrastructuur investering verwerken. Dit kan voor de kleine verbruikers budgetneutraal en de 'veroorzakers' betalen.
Laatst gewijzigd door JanJD op ma 03 okt 2022, 17:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Will »

Veel mensen hebben geen idee wat ze zelf aan boord hebben en prikken uit gewoonte overal de stekker in de paal.
En de nieuwe camperaar die uit de caravan komt weet niet beter als even de stroom er op.
Zelfs van die grote campers die neem ik aan toch wel over een behoorlijk accu pakket (gewicht) beschikken en langer zonder stroom kunnen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door PE1OPQ Theo »

anneh schreef:
ma 03 okt 2022, 12:52
Oo ik zag hem gewoon naar een kast lopen, ben als enige aangesloten op die kast.
dus daar zal wel gewoon een meter in zitten.
Kijk dan is het wel zo eerlijk om dit samen vast te stellen, dit is de begin stand en dit is het nu.
Fair use polici zullen we maar zeggen, maar zou het niet fijn geweest dan, als dit van te voren gecommuniceerd was met je?

Theo
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door PE1OPQ Theo »

Will schreef:
ma 03 okt 2022, 16:05
Dan is hij/zij de hele dag stoppen aan het vervangen zelf een beetje opletten en gratis is niet altijd gratis.

Maar ik lees hier veel over stroom gebruik in de camper en andere technische snufjes maar gebruik ze dan ook. :thumbup:

Mvrgr.Wil
We staan nu op een camping in Ees, daar staat in de overeenkomst dat de 1e stop gratis is om te vervangen.
Daarna kost het een 10 euro per keer.
Zo kun je dit ook ondervangen dat er veel slurpers aan je net hangen.

Theo
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door metatoon »

Die installatie kasten in combinatie met Aardlek die b.v. bij de wit koopt zijn op 10 amp. afgezekerd .
Gr .Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Peter LMC »

Dat vind ik wel een goeie Theo.
Zouden meer campings moeten doen. :thumbup:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Bob Diesel »

Dit zijn bv de voorwaarden bij de acsi ,CC
Campings

Elektriciteit; aansluiting van max. 6A.
Stroomverbruik tot een max. van 4 kWh per dag

https://www.campingcard.nl/extra-inform ... card-acsi/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Dafluc »

Of je een grote of kleine camper hebt en of je eerder een caravan had doet er niet toe. Als je op een plek staat met stroom is het heel normaal dat je die ook gebruikt. Als je de gebruikelijke verbruikers hebt zul je daar ook nooit een probleem mee hebben.
Afbeelding
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door metatoon »

Maar het aantal gebruikelijke gebruikers word wel meer en meer.
Elec stepje , drone etcetra.

Gr.Toon.
Laatst gewijzigd door metatoon op ma 03 okt 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Kroppie »

nou zijn de energieprijzen wel wat omhoog gegaan natuurlijk, en dat geeft verandering natuurlijk, en de foldertjes zijn al veel eerder gedrukt denk ik
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door doov »

Heb al eerder meegemaakt dat elektrisch verwarmen expliciet was verboden.
Camping in Sintmaartenszee.
Was nog voor de huidige energiecrisis.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door jheeck »

Dafluc schreef:
ma 03 okt 2022, 20:23
Als je de gebruikelijke verbruikers hebt zul je daar ook nooit een probleem mee hebben.
Gebruikelijk is natuurlijk een heel subjectief begrip..... Ik zet mijn verwarming standaard op alleen gas en kijk per gelegenheid wat er mag en kan aan electrisch stoken (900 of 1800w). Verder is mijn 600w waterkokertje de grootste slurper die ik bij me heb geloof ik. Maargoed, met meer internetten en tablets en telefoons laden pakt de lader ook al wat meer dan 'ie vroeger gedaan zou hebben al hoop ik dat met de led-interieurverlichting weer wat te compenseren ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door GeVaSta »

Misschien is het om het verbruik van 20kWh per dag wat te relativeren, het volgende van belang.
10 kWh is het equivalent van ruim 1 kuub aardgas.

Dus samen met je normale stroomverbruik, zit je met elektrisch verwarmen (bij een beetje lage buitentemperatuur) vrij snel aan die 20kWh per dag. Ik wel tenminste.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Atoz »

Iemand adviseerde het hier al om zelfbedruipend te worden met je camper.
viewtopic.php?p=2203535#p2203535

Er komt een tijd dat "campingbazen" ons geen elektra meer willen geven / zelfs verkopen.

Verder kun je blijven dromen over gratis (wat dan ook) maar uiteindelijk zal iemand het moeten betalen.

Terloops.... Net zoals thuis ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gesloten