Verbruik stroom op camping

Gesloten
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Verbruik stroom op camping

Bericht door anneh »

Je ziet het steeds meer caravans/campers zonder gas of met een Alde verwarming of de Combi 6 E.
Je gaat vervolgens op een relatief dure camping staan voor 36 euro incl stroom per nacht.
Is het dan asociaal om gebruik te maken van de elektrische verwarming in je camper/caravan?
Ik vraag dit omdat de camping eigenaar geïrriteerd was door het relatief hogere stroom verbruik.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door gjvonk »

Zeker een vreemde reactie; of je nu een Truma 6E, een elektrische Alde of een oliegevulde, elektrische radiator gebruikt, maakt toch niet uit? Als hij zich daarover op windt, moet hij of tarieven verhogen, óf voorzieningen treffen dat je stroom betaald naar gebruik.

Dat laatste zagen we 10 jaar geleden nog op een camping in Donaueschingen: een € muntautomaat; ik dacht 1 Kw voor € 0,50. En vorig weekend op een CP in Wietmarschen: € 1 = 1 Kw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door anneh »

Hij wou vanaf nu 0,40 euro gaan rekenen per Kwh.
Terwijl we geboekt hebben incl stroom.
Hij vond 3 Kwh de max per dag.
Heb de walstroom er maar uitgetrokken en nu op gas.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Will »

Iedereen is geirriteerd van de hoge energie kosten en als dan een camperaar al zijn stroom spulletjes aan zet terwijl het ook op gas kan dan snap ik dat wel. En voor de goede orde 36 euro is niet zo duur meer tegenwoordig maar de betaal automaat komt er aan wel zo eerlijk.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Mickel Moen »

Als je op een camping of camperplaats gaat staan, waar je voor betaald, dan ga je een overeenkomst aan. De aanbieder bepaalt de voorwaarden van de overeenkomst en jij beslist of je de aangeboden dienst wel of niet afneemt tegen die voorwaarden. Dan moeten die voorwaarden voor de betreffende contractperiode wel bekend zijn.

In de tussentijd de spelregels veranderen is niet netjes. Als dat het geval is, kun je er een heel juridisch steekspel van maken, maar dat is weer niet zo goed voor je gezondheid. Dan ga je er mee akkoord of je vertrekt en vraagt teruggave van de eventueel al betaalde resterende overnachtingen.

Overigens, waar jij de stroom voor gebruikt heeft de aanbieder niets mee te maken.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 03 okt 2022, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door hurktoilet »

Zijspoortje: in principe is een tarief per kwh natuurlijk wel zo redelijk, alleen heb ik geen idee wat ik aan kwh verbruik. Weet alleen dat ik in de zomer überhaupt geen walstroom nodig heb, terwijl ik in de winter na twee dagen echt aan de paal moet.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door anneh »

Ik vind 36 euro voor een boeren camping vrij prijzig.
Ik vind het een beetje dubbel.
Ik had volgens hem een verbruik van 20Kwh per dag.
Hier zat bij in 2 e-bikes opladen, en vrijwel de hele dag achter laptop aan het werk geweest.
Maar ik was gewoon benieuwd naar jullie mening of het echt asociaal is, want ik was me er totaal niet van bewust dat ik wat fout deed.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door dedruivenplukker »

Eeen E bike laden kost een paar duppies aan stroom....
De laptop zal net zoiets zijn.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door anneh »

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het een probleem was. en ik vind persoonlijk +/- 20 kwh niet extreme veel.
Ja er zullen genoeg zijn die veel minder gebruiken, of mensen die helemaal niks gebruiken.
Laatst gewijzigd door anneh op ma 03 okt 2022, 0:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Mickel Moen »

Het geniepige is, dat jij je gaat afvragen of het asociaal is. Als de campinggasten met elkaar afgesproken hebben, om een maximaal kWh af te nemen, om de arme campingeigenaar door de winter te helpen en jij wijkt daar vanaf, ja dan is het wellicht asociaal.

Als de eigenaar van mening is, dat het gemiddelde verbruik te hoog is, kan hij verschillende dingen doen:
De tarieven verhogen
Per aansluiting een meter of betaalautomaat
Het amperage per aansluiting verminderen.
Max kWh vooraf afspreken

Ook voor zijn gezondheid is het niet goed om zich te bemoeien met waar iemand de betaalde stroom voor gebruikt. Als iemand dat bij mij wel doet, ben ik de volgende dag weg.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door gjvonk »

De boerencamping eigenaar zal ook een grootverbruikerstarief betalen en te maken hebben met andere contract afspraken dan een particulier. Het kan dus zijn dat hij inmiddels al wel de € 0,95 / KWh af moet tikken die wij na 1 november a.s. ook aan Eneco moeten gaan betalen (= hoogtarief, daltarief wordt ongeveer € 0,75).

Dan is 20 KWh opeens pakweg € 18,50 per etmaal...maar dan nog: dan moet hij afspreken dat hij je verbruik gaat meten. Daar zijn zelfs stekker adapters voor, vast ook ergens in een blauwe CEE variant te vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Dafluc »

Nee, is niet asociaal. Ik zou ook niet weten wat ik per dag aan stroom verbruik. En ja, kan me best voorstellen dat je als camping failliet kunt gaan aan de stroomrekening. Maar dan moet je het doorberekenen aan je gasten en duidelijke afspraken over het verbruik maken. Laptop en opladen e-bike is een heel normaal stroomverbruik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door Aloys »

Ik heb wel een idee: ik gebruik minder dan 1KW/h per dag, ondanks de compressorkoelkast.
De laatste keer, in augustus: ik sluit 'm aan het eind van de middag aan op de stroom en gooi er een euro in voor 1KWh.
De volgende ochtend, bij vertrek, was er van mijn euro nog € 0,40 over! :D

Overigens: op veel camperplaatsen is het gebruik van elektrische verwarming niet toegestaan. In Oberstdorf bijvoorbeeld, staan van die touringcar-modellen met 2 kacheltjes van 2KW: eentje voorin en eentje achterin! Zelf gezien toen ik even binnen mocht kijken... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verbruik stroom op camping

Bericht door kampo »

Met een 230V energie verbruik van 1kWh per dag is er niets aan de hand. Dat kan je als "normaal" beschouwen voor een buscamper met aardig wat "kleine" toestellen aan boord. Doe je er een air fryer, haardroger en magnetron bovenop, dan verdubbel je je dag verbruik al snel tot boven de 2kWh. (dat is een equivalent van ongeveer 180Ah uit een 12V accu)

Het probleem is er gekomen door dat een beperkt aantal kampeerders richting 20kWh per dag is gaan afnemen. Dat komt voornamelijk door de toepassing van elektrische kacheltjes en boilers.
Ook airco in de zomer kan een serieuze stroomvreter zijn. Maar in verhouding tot een verwarming ligt het gemiddeld dagverbruik van een camper airco waarschijnlijk op minder dan de helft.

Toen de stroom exploitatie prijs 0,3 € per kWh was kon de camping uitbater dit nog allemaal in een gemiddelde verwerken.
Aan 1,0 € per kWh begint het oneerlijk te stinken. De ene kamperaar verbruikt 1,0 € de ander 20,0 €
Jammer maar het plaatsen van individuele energie meters aan iedere paal en de daar bij horende opvolging/afrekening, zal de prijs nogmaals doen stijgen.

De ombouw naar een volledige elektrische off grid camper wordt interessanter.
Maar oeps ook dat is weeral een investering van minstens 1.000 €
Groeten Kampo
Gesloten