Tips voor aanschaf nieuwe bus

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Ruimteschip »

Hoi!

Vier jaar geleden kwam ik naar dit forum om advies te vragen toen ik een low budget busje wilde kopen. Na vier jaar in een afgeragde bus gereden te hebben ben ik op zoek naar iets nieuws: Een fatsoenlijke bus die ik zelf ga ombouwen.

De bus die ik nu heb is mechanisch nog perfect en die heeft ALTIJD zonder problemen gestart. Dus het doet wel een beetje pijn om m straks weg te doen. Maar hij is lek en roest onder me vandaan, en heel veel onderdelen zijn aan vervanging toe. Daarnaast is maakt ie zo veel herrie! Ik kan geen muziek luisteren zonder gehoorschade en geen lang gesprek voeren omdat de motor zoveel herrie maakt. Dat put me uit tijdens het rijden en is niet gezellig ook.

Ik hoop dat jullie weer jullie expertise willen delen met mij!

Het budget is deze keer zo’n 15000 euro.. Ik dacht zelf aan 10k voor de bus, 5k voor het ombouwen.

Eisen van de bus:
  • Veilig (ABS, airbags voor passagier en bijrijder)
  • Stil tijdens het rijden
  • “Future proof” voor zo ver dat kan met een diesel. Maar een bus die een beetje waardevast is, waar makkelijk onderdelen voor beschikbaar blijven, die dealers kunnen repareren etc
  • L2H2 lijkt me een prima formaat.
Ik heb heel wat vragen opgespaard, om te beginnen:
  • Hebben jullie tips voor budgetverdeling? Kan ik bijvoorbeeld beter voor 8k een bus kopen, 2k reserveren voor reparaties (en 5k houden voor het ombouwen). Of misschien zeggen jullie nee voor 12k heb je echt een significant betere bus, zonde als je niet daarvoor spaart.
  • Ik zie veel busjes staan met 250k op de teller. Waarom is dat? Is dat een soort afstand waarop bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, en dat bedrijven ze dan verkopen oid?
  • Zouden jullie eerder gaan voor een oudere bus met een lagere KM stand, of een jongere bus met hogere KM stand (ze sluiten elkaar vaak uit voor dit budget).
  • Hoe zit het met zuinigheid/dieselverbruik. Is dat doorgaans vergelijkbaar of kan ik ergens op letten dat ik een zo zuinig mogelijke bus koop?
Tips, advies, gedachtes zijn allemaal welkom!
Gr.
Tim
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Affinity »

Benzine bus zoeken

Voor €10.000
- koop je een prehistorische vervuild voertuig, waar je waarschijnlijk ( op korte termijn) geen korting krijgt op MRB

Al deze voertuigen , binnen nu en 3 jaar ??? Niks meer waard , oud ijzer helaas

Niet mijn ideeën !!!!
Milieu hé (zogenaamd( :angel:

60 miljard in potje daarvoor....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Kroppie »

misschien eens op marktplaats kijken, :-B , wel heeeeel goed kijken!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door ducati 900 »

Ik zag hier net staan, kijk naar een benzinebus, goed idee.
Lpg of Lpi installatie erin is dan ook niet verkeerd.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door DiffRental »

Ze zijn al ooit voorbij gekomen, Fiat Ducato L2H2 CNG.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-ducato-cng/k0
Groeten Peter
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Ruimteschip »

Affinity schreef:
zo 02 okt 2022, 18:16
Benzine bus zoeken

Voor €10.000
- koop je een prehistorische vervuild voertuig, waar je waarschijnlijk ( op korte termijn) geen korting krijgt op MRB

Niet mijn ideeën !!!!
Milieu hé (zogenaamd( :angel:

60 miljard in potje daarvoor....
Wow ik had geen idee van dat de MRB zal verdwijnen voor diesels. Heb je daar een bron voor oid? Enige L2H2 op marktplaats die ik zo snel kan vinden kost wel 21000 ex btw...

edit: okay er zijn wel busjes te vinden maar geen verhoogd voor een redelijke prijs.
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Bas vd laar »

Koop iets met een euro 5 diesel
Renault Master, Sprinter, Ducato, die vind je wel rond de 10k.
Voor 5k is het mogelijk een interieur te bouwen, kijk ook eens op MP voor tweedehands spullen.

Benzine kan, maar het verbruik is hoog, 1 op 6 is geen uitzondering.
Daarbij is er amper keuze.
Voor €10.000
- koop je een prehistorische vervuild voertuig, waar je waarschijnlijk ( op korte termijn) geen korting krijgt op MRB
Broodje Aap verhaal

Laat je vooral niet bang maken
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Ruimteschip »

Thanks! Ik zit ook zo te denken. Als ik zo veel meer geld voor een bezine auto koop, en dat ie dan ook nog 1 op 6 rijdt. Van dat geld kan ik dan ook heel wat kwartalen MRB betalen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 02 okt 2022, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Atoz »

Je hebt in 2018 niet geschreven wat je toen gekocht hebt voor een beperkt budget.

Je bent ondertussen 32 jaar jong, je wil een beter voertuig, maar jouw budget is nog steeds beperkt.
Laat je niets wijsmaken, dat blijft de rest van je leven zo ;-)

Wat ik zou overwegen is om eens te bekijken hoeveel je aan je huidige bus moet laten herstellen om ze terug in orde te krijgen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door tranny »

Even gezien de huidige markt in bedrijfsbusjes L2H2: in de prijsklasse tot pakweg 10K zit je momenteel al weer aardig te zoeken richting het afgeragde spul en/of hoge kilometerstanden.
Persoonlijk zou ik zeggen nog even wachten met aankopen tot die compleet overspannen markt voorbij is, of anders het budget met de helft verhogen.

Dat ze met die ca. 250.000 op de teller aardig aangeboden worden is idd. vanwege het risico op stevige aankomende onkosten... roetfilters, andere milieumeuk en interne motorvervuiling begint rond die tijd de kosten toch aardig op te drijven en de betrouwbaarheid te verlagen, en dan zijn het mooie busjes voor de export naar landen waar dat spul er gewoon tussenuit gehaald wordt en de 2 ook nog even naar 1 terug gezet wordt.
De oudere generatie diesels houd het gewoon veel langer probleemloos vol als de moderne diesels, met normaal onderhoud en gebruik was 3½ tot 4 ton op de teller voor die oude diesels geen probleem... maar die oude diesels hoefden hun eigen ontlasting dan ook niet op te eten, en die moderne diesels moeten dat wel.

In benzinebusjes zou ik me helemaal niet gaan verdiepen, het brandstofverbruik is met een lpg-installatie nog wel weer tot "betaalbare" prijzen terug te brengen maar het aanbod is zo goed als nihil.
CNG zou ik voor een camper niet eens gaan overwegen gezien het geringe aantal mogelijkheden tot tanken, en daarbij moeten die tanks wettelijk gezien ook elke 4 jaar weer opnieuw gekeurd (ca. € 300,=) worden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Bas vd laar »

Ik weet zeker dat ik voor 10k een topbusje kan vinden, zowel optisch als technisch.
En wat betreft die overspannen markt: Wereldwijd zijn busjes alleen maar populairder en duurder geworden, afwachten heeft geen zin.
CNG is momenteel onbetaalbaar, de prijs is veel harder gestegen dan LPG.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Dafluc »

Ben eigelijk voor het eerst busloos. Prijzen zijn gewoon niet leuk meer. Gelukkig is een sleurhut en een V6 ervoor ook leuk. Komt wel weer. Maar nu sla ik toch echt even over.
Afbeelding
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 apr 2018, 20:33

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door Ruimteschip »

Thanks voor de tips iedereen.
Atoz schreef:
zo 02 okt 2022, 23:22
Je hebt in 2018 niet geschreven wat je toen gekocht hebt voor een beperkt budget.

Je bent ondertussen 32 jaar jong, je wil een beter voertuig, maar jouw budget is nog steeds beperkt.
Laat je niets wijsmaken, dat blijft de rest van je leven zo ;-)

Wat ik zou overwegen is om eens te bekijken hoeveel je aan je huidige bus moet laten herstellen om ze terug in orde te krijgen.
Een Ford Transit uit 89. Wat moet er gebeuren: nieuwe voorruit, roest op chassis en platen die bijna helemaal wegrotten, nieuwe banden, nieuwe uitlaat, er is iets in de dieseltank gevallen waardoor het tanken telkens afslaat (ik krijg het er niet uit). Het is een wonder dat de koppeling nog steeds pakt. Ik verwacht ook dat bij het rechtervoorwiel binnenkort van alles vervangen moet worden (veren, hyrolics etc) dat is namelijk recent links gedaan en nu hoor ik hetzelfde rechts. En dan nog de APK dingen. Ondertussen worden onderdelen ontzettend schaars.

Los daarvan gaat dit ook niet oplossen dat ik vanwege de herrie geen gesprek kan voeren tijdens het rijden. En dat ik het zeker in de winter niet prettig vind om in te rijden vanwege de afwezigheid van veiligheidsdingen zoals ABS, airbags, goede remmen en banden.
Gr.
Tim
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Tips voor aanschaf nieuwe bus



Bericht door DucatoDolf »

Wat milieu betreft zou ik niet te veel eisen stellen met dit budget. Dat gaat gewoonweg niet. Euro 4 is prima, daar kom je een heel eind mee, alleen sommige steden niet in het centrum. Dat moet je voor lief nemen. Maar vroeg of laat mag je daar helemaal niet meer in met een diesel vermoed ik zo.

Ja 250000km is een leuk nummer om mee af te zwaaien voor bedrijven. Reserveer inderdaad een paar duizend voor reparaties en je kunt nog jaren mee. Zaken als distributieriem, startmotor, accu en ophanging zijn dan een beetje aan de beurt. Kun je dit zelf dan bespaar je een hoop. De meeste campers rijden zo veel niet meer, dus je kunt nog jaren met zo'n ingereden auto doen. Gebruik je 'm niet privé als woon-werkauto dan is het prima te doen.

Een Ducato vanaf 2007 bijvoorbeeld is nog steeds erg actueel. Qua comfort (zowel de ergonomie, rijervaring als geluid is deze leeftijd nog steeds bijna zo goed als de nieuwste modellen. Rijdt ongeveer 1 op 10. Wat roest betreft is deze auto ook beproefd. Datzelfde geldt ongeveer ook voor de andere merken. Ook onderdelen zijn voorlopig nog zat nieuw te krijgen.

Altijd voor een lagere km stand gaan, maar ook goed kijken hoe die km zijn gemaakt. Pakketbusjes zijn afgeragd. Veel bouwbusjes ook. Je merkt het al snel aan de 'dingen'. Deukjes, afgebroken knopjes, kaptotte bekleding, viezigheid en dat soort zaken.

Voorbeeld: Lekker met 3L motor. Redelijk luxe. km stand is nog te doen, daar kan nog 2ton bij. Houdt €3000 apart voor onderhoud.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bes ... l2-h2-2008

Zo staan er meer. Met jouw budget zou ik zoeken tot €8000 en dan 2-3 duizend reserveren voor zaken die ik al noemde.
Plaats reactie