WC perikelen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

WC perikelen



Bericht door myway »

Tja dit onderwerp is altijd een never ending story.
De één doet het met de middelen van Thetford de ander zo goedkoop mogelijk met een zelf gebrouwen huismiddeltje.
Weer een ander koop om het jaar een freshup set en zeker als er al iemand anders op gezeten heeft
Mijn tank zit er pas dertig jaar in en soms ruikt hij niet naar roosjes.
Vooral gisteren niet toen ik er achter kwam dat ik hem eigenlijk twee weken geleden had moeten legen
Ff legen en met water omspoelen en het was weer klaar.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: WC perikelen



Bericht door Bas vd laar »

Ik zet de camper altijd weg met een hoop chloor en een beetje water in de WC cassette
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: WC perikelen



Bericht door jan- »

In de gebruiksaanwijzing wordt gewaarschuwd dat je voorzichtig moet omgaan met schoonmaakmiddelen vanwege o.a. de afdichtingen.

Verder vraag ik mij af hoe de automatische ontluchting werkt. Want na een hobbelweg begon het uit de pot wel te stinken. Je moet hem dus niet te vol laten als je gaat rijden. Dat zie ik wel bij deze gebruiksaanwijzing, maar niet bij de gebruiksaanwijzing die bij de camper zat. Voortschrijdend inzicht?
Bijlagen
Screenshot 2022-10-24 at 11-58-32 untitled - gebruikershandleiding-com-2.pdf.png
Screenshot 2022-10-24 at 11-58-32 untitled - gebruikershandleiding-com-2.pdf.png (412.91 KiB) 1163 keer bekeken
Screenshot 2022-10-24 at 11-59-27 untitled - gebruikershandleiding-com-2.pdf.png
Screenshot 2022-10-24 at 11-59-27 untitled - gebruikershandleiding-com-2.pdf.png (169.83 KiB) 1163 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: WC perikelen



Bericht door rijschoollucassen »

Na een paar maanden Tjechië en Slowakije nu weer in Nederland. Tijd voor wat onderhoud dus. Van beide cassettes de grote ronde deksel verwijderd en alles met de hogedrukreiniger schoon gespoten. Rubbers lijken nog in orde, dus gewoon wat teflon spay ertussen en weer dicht gedraaid. Wel even opletten, ik had de schijf 180 graden gedraaid zitten, dat past wel bij de cassette, maar die wil dan niet meer onder de pot. Voorlopig kunnen die weer. Eventueel heb ik nog een rubber op voorraad mocht het toch nog gaan lekken.

Vooral de urinesteen is vrij hardnekkig, maar toch het meeste kunnen verwijderen.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: WC perikelen



Bericht door ariedekreij »

rijschoollucassen schreef:
zo 02 okt 2022, 17:14
Ik zet hem altijd een nachtje weg met heet water en een vaatwasblokje.

Groet Jaap
Hé goed idee. Ik doe het altijd met een scheut witwasmiddel. De volgende keer probeer ik dit ook!
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: WC perikelen



Bericht door gjvonk »

Na een gebruiksperiode zet ik de casette met veel water en een paar steradent tabletten neer. Af en toe schudden en de tank in een andere stand verder laten weken. Werkt ook goed tegen afzetting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: WC perikelen



Bericht door rhomodel »

Mijn ervaring is dat chloor helemaal niets schoonmaakt en dat het alleen tijdelijk geurtjes maskeert.
Een schoonmaakmiddel werkt naar mijn gevoel veel beter omdat die echt het probleem / de stank veroorzaker oplost / losweekt en dan weg gegespoeld kan worden. Azijn of citroenzuur is dan weer goed om urinesteen op te lossen (dat is naar mijn idee het hardnekkigste om te verwijderen).
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: WC perikelen



Bericht door pepon »

Ja, gebruik het nog steeds, verdunde zoutzuur, het enigste wat wat doet.
viewtopic.php?p=1810014#p1810014

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: WC perikelen



Bericht door Will »

Ik heb een opfris set gekocht een wc bril en cassette voor 115.-e. De urine had de cassette zo aangetast dat schoonmaken geen zin meer had bovendien wilden wij toch een nieuwe wc bril.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: WC perikelen



Bericht door bently »

Had ik ook een half jaar geleden gekocht en recent pas vervangen. Moest wel nog vlug een andere ontluchtingsventiel kopen omdat die wat erop zat niet paste. Of dat bij jou ook zo is ?
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: WC perikelen



Bericht door Will »

Bij mij ging het prima het betreft een Tethford 200 C.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: WC perikelen



Bericht door djurre1980 »

Gebruiken jullie wel de juiste toevoegingen?
Mijn toilet stinkt nooit, misschien heel iets als het dagenlang 35 graden is met volle tank.
Maar nooit als de tank leeg is.
Ik spoel na het legen de tank altijd net zo lang tot er schoon water uit komt, en soms voeg ik scheutje afwasmiddel toe.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: WC perikelen



Bericht door Zijspan »

Tank leegmaken en dan met vaatwas vlokje een nacht of 2 laten staan, dan schoonmaken en vullen met schoonwater, dan heb ik nog nooit geen stank gehad!
Nu staat de wc cassette weer vol water, en ruik ik niets in de camper.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: WC perikelen



Bericht door AadenAnke »

Het nadeel van de cassette vol met water is dat ik er niets meer bij kan doen :lol:

Oké nu ff serieus. Na het legen spoel ik altijd de cassette een paar keer met water en soms spuit ik wat kalkreiniger in de tank op de schuif e.d. Soms als ik zeker weet dat we voor we weer op pad gaan langs huis komen of naar een plek gaan waar we goed kunnen lozen een vaatwastablet met een liter of 8 water er in lekker laten weken en klotsen

Gr Aad
Plaats reactie