Ontbrekende reserveband

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door EasyBee »

kowa schreef:
za 01 okt 2022, 22:34
Ducati 900 waarom zou de dealer niet deugen , waar baseer jij dit op.
De dealer heeft alles goed uitgelegd, alleen kwamen we er later achter dat er geen reserve wiel aanwezig is.
Soms zitten de reserve wielen onder de camper.
Hij weet niet waar de huishoudaccu's zitten en jij geeft aan in je eerste bericht dat de dealer toch wel wist te melden:
"Volgens de dealer mag dit niet van de verzekering, bij pech gewoon hulpdiensten bellen."
Die dealer weet niet veel of kletst uit zijn nek.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door tonic »

Bij moderne campers is er vaker geen reservewiel bij. Maar er zal wel ergens een spuitbus voor bandenreparatie aanwezig moeten zijn.

Het missen van het reservewiel heeft wel bijna altijd een reden! En dat is gewicht. Voor elke passagier moet een aantal kilo's gereserveerd zijn. En het gewicht van het reservewiel kan net het verschil maken of de fabrikant een 3 of 4 persoonscamper op kenteken krijgt.
Ook kan het nodig zijn het wiel weg te laten om onder de 3500kg geregistreerd te worden.

Eigenlijk is het ontbreken een alarmbel en ik zou maar eens gaan wegen.
Laatst gewijzigd door tonic op zo 02 okt 2022, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Marco Polo »

Waarom moet dat een alarmbel zijn?
Onze eerste Adria had geen reservewiel standaard.
En was met gemak onder de 3500kg te houden.
Fix en go set zat er ook niet (meer) bij maar dat zou kunnen komen doordat we er zelf een reservewiel bij bestelden.
Ergens in het bouw en aflevertraject is die set (die door Fiat dan wel weer standaard erbij gedaan wordt) verdwenen waarschijnlijk.
Maar aangezien de hulpmiddelen in NL niet verplicht zijn kan je geen recht op die zaken claimen.
En de dealer geeft al blijk weinig kennis van zaken te hebben, en dar zijn er meer van :crazy:
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door tonic »

Waarom die alarmbel?
Omdat in de meeste gevallen dat reservewiel om een reden niet aanwezig is.
Ik zou die reden willen weten want het zou mijn manier van vakantie vieren kunnen beïnvloeden.
Misschien is je camper in de praktijk niet te rijden met een B rijbewijs?
Misschien is het in de praktijk maar een 3 persoons camper terwijl je er 4 nodig had.
Bij campers die op de grens zitten wordt voor de registratie dat reservewiel weggelaten. Mede omdat het wiel in Nederland niet verplicht is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door ducati 900 »

kowa schreef:
za 01 okt 2022, 22:34
Ducati 900 waarom zou de dealer niet deugen , waar baseer jij dit op.
De dealer heeft alles goed uitgelegd, alleen kwamen we er later achter dat er geen reserve wiel aanwezig is.
Soms zitten de reserve wielen onder de camper.
De dealer deugt niet omdat hij beweert dat reservewielen niet mogen van de verzekering.
Verder geef je aan dat hij niet weet waar de hh accu’s zitten.
Ik weet niet hoor maar dat geeft mij te denken .......
Lijkt mij niet een echt kundige dealer, meer een witte dozenschuiver.

Ben
Laatst gewijzigd door ducati 900 op zo 02 okt 2022, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80326
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Dafluc »

Aan het gewicht zal het niet liggen met dat reservewiel. Want als forumlid heb je hier al honderden keren kunnen lezen dat je eerst moet wegen voordat je iets koopt. Toch? Trouwens, ook zonder reservewiel is het een mooie ding. Gefeliciteerd!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Marco Polo »

tonic schreef:
zo 02 okt 2022, 9:46
Waarom die alarmbel?
Omdat in de meeste gevallen dat reservewiel om een reden niet aanwezig is.
Ik zou die reden willen weten want het zou mijn manier van vakantie vieren kunnen beïnvloeden.
Misschien is je camper in de praktijk niet te rijden met een B rijbewijs?
Misschien is het in de praktijk maar een 3 persoons camper terwijl je er 4 nodig had.
Bij campers die op de grens zitten wordt voor de registratie dat reservewiel weggelaten. Mede omdat het wiel in Nederland niet verplicht is.
De trend van het weglaten van reservewielen is veel breder.
Hoe lichter des te minder brandstofverbruik hoe beter ze in de markt gezet kunnen worden.
Geld voor vele personenwagens en busjes tegenwoordig.
De chassisbouwers trekken die lijn gewoon door.

Als het op 30 kg af gaat hangen om een camper op B rijbewijs te krijgen :crazy:

Heb overigens wel eens naast een 3,5 tons camper gestaan die 3480kg was massa rijklaar op kenteken :bang:
Maar deze wagen is nog geen 7,5m lang dus dat zal daarbij ook wel weer meevallen.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door tonic »

Inderdaad heeft het weglaten van het reservewiel bij normale voertuigen vaak te maken met uitstoot.
Maar bij campers heeft het VAAK (dus niet altijd) te maken met gewichts eisen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Bob Diesel »

Het gaat meer over het ondeskundige advies
cq reden vd dealer

Want of je dat reservewiel meeneemt of niet
Dat beslis jij

En zal de verzekering weinig intreseren
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1019
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door zwaailicht »

dedruivenplukker schreef:
za 01 okt 2022, 22:06
Lees ik in dit overzicht nu dat in Frankrijk winterbanden en sneeuwkettingen verplicht zijn? :roll:
Ik heb nou all-season met vloek/alpine en ook de kettingen. Beter je veel dan niet :hug:
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door kowa »

Vandaag de verzekering gebeld die geadviseerd word en deze gaf aan dat in nieuwe campers GEEN reservewiel en REPARATIESET aanwezig hoeft te zijn .
Bij pech bel je de alarmcentrale ook al sta je op de hoogvlakte in Spanje of Noorwegen waarschijnlijk eigenrisico aanspreken van €150,00 per gebeurtenis.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Marco Polo »

Alleen in Spanje dan een kans op een boete omdat je de aldaar voorgeschreven zaken niet in de wagen hebt :wink:
Maar nou zal dat wel meevallen.
Met een fix en go doe je ook niet veel meer als je met een klapband langs de weg staat bijvoorbeeld.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door Chevy55 »

Eerlijk gezegd denk ik dat het voor 80% van de camperaars het beter is , dat ze geen wiel van hun op de max of overbeladen camper aan de kant van de weg gaan wisselen , met de bijgeleverde krik .


Verder wat iedereen ook roept , ik heb reserve wiel bij me vooral omdat ik niet of zo minmogelijk afhankelijk wil zijn , uren naast de weg staan wachten op hulp maar vermijden , daarom ook nog een setje om lek te dichten met zo een veter , kan prima zonder wiel te demonteren , fietspomp gaat prima tot 5bar , duurt alleen effe het oppompen , maar is goede workout !!
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Ontbrekende reserveband



Bericht door willemzon »

Ik heb sinds kort een reserveband, hoop dat ik hem niet hoef te gebruiken. Ik heb dit gedaan omdat ik op een camping in spanje heb gezien dat een camper op een in mijn ogen gammele oplegger werd gereden, ivm een lekke band om vervolgens naar een garage werd gereden. De achterkant van de camper schraapte over de grond. Wat een gedoe

Natuurlijk zijn dit excessen, maar toch.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie