Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Huub56 »

En hoe kunnen ze zien als je met een buitenland kenteken in Nederland rondrijdt dat je Nederlander bent? Aan je blauwe ogen? En hoe weten ze hoeveel dagen dat je hier rondrijdt? Heb 7 jaar met een buitenlands kenteken in Nederland rondgereden niemand die ergens naar vroeg ik had wel een buitenland adres maar dat kun je aan de buitenkant van de camper niet zien waar iemand woont.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Dafluc »

En hoe kun jij weten hoe vaak in die 7 jaar je kenteken is opgevraagd ter controle? Want daarmee kunnen ze ook zien wat het adres van de eigenaar is. Bij jou was er geen reden om je aan te houden. Zoals gezegd, je moet je aanmelden om hier rond te mogen rijden met buitenlands kenteken. Doe je dat niet zit je fout. Hoeven ze niet te weten hoe lang je er al bent.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Huub56 »

Dat klopt maar hoe vaak zullen ze hierop controleren met al die Duitse kentekens? En als de camper op een Duits adres staat weten ze nog niet wie er in rijdt dit zal dan door fictieve controle moeten zijn.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door ducati 900 »

Heb je mazzel gehad, ik ken iemand die werkte net over de grens.
Op vrijdagmiddag nagezeten, zijn collega, Duitser, die hem altijd thuisbrengt
wat te veel gedronken dus die brengt hij thuis in de bedrijfswagen met Duits kenteken
en rijdt door naar huis.
Wordt net over de grens aangehouden en heeft hem meer dan € 3500 gekost.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Huub56 »

Ik woonde in Duitsland dus geen probleem, ik bedoel alleen maar te zeggen dat er niet zo veel controle op is dus dat je aangehouden wordt. Nu woon ik weer in Nederland en heb ook een Nederlands kenteren.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door hathi »

Gewoon,hetzelfde doen dan de meeste Polen,die hier rond rijden,en dat zijn er hier veel,…………..nog sterker Bedrijf in NL gaat failliet,en een paar weken later start de NL eigenaar een Pools bedrijf,met dezelfde taken,incl 2 Poolse Kentekens,op de busjes ,je kan hier wel roomser gaan zijn dan de Paus ,en anderen de les willen lezen,maar kijk naar de praktijk,een Ratjetoe in de 2e Kamer,en men praat liever over hoge gasprijzen,en of men man of vrouw is,dat schijnt prioriteit te zijn,en intussen,bemoeit men zich ook nog met de hele wereld :-B
Hans
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Bas vd laar schreef:
za 01 okt 2022, 23:18
In Portugal kan dat ook, je hoeft er niet ingeschreven te staan, een correspondentieadres in dat land volstaat.
Als je in NL ingeschreven staat mag je er helemaal niet in Nederland mee rijden, ook geen 14 dagen.
Wij wonen een deel van het jaar op Madeira (Portugal dus). Omdat we daar ingeschreven staan en een adres hebben, hebben we daar geheel legaal een auto, met P-kenteken en verzekering en belasting op ons vakantiewoning adres.
Ik mag legaal met deze auto VAN en NAAR Nederland rijden. En dat mag ik over elke route door Europa, als we zouden willen, zelfs via Finland.
Maar, als ik er hier even mee naar de Albert Heijn rij, ben ik formeel in overtreding !!
Vreemd, mag wel boodschappen doen in Duitsland (dan verlaat ik Nederland en kom weer terug ! )

Dus ook geen familie bezoek binnen Nederland, tenzij ik via België reis (dus Nederland uit en kom weer terug ! ).
Maar ja, welke grens overgang houdt hier controle op ?????
Heb hier in de Achterhoek ruim 3 jaar met een Portugees kenteken op mijn motor rond gereden. Zolang je verzekering en inschrijving klopt en vooral niet opvalt omdat je er elke dag mee in je korte broek mee door de stad snort, soort 'semie'-legaal. :-?
Ben in Nederland nog nooit aangehouden, wel in Duitsland (de Polizei dacht dat ik een Pool was met die P achterop :bang: )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door ducati 900 »

Huub56 schreef:
zo 02 okt 2022, 10:13
Ik woonde in Duitsland dus geen probleem, ik bedoel alleen maar te zeggen dat er niet zo veel controle op is dus dat je aangehouden wordt. Nu woon ik weer in Nederland en heb ook een Nederlands kenteren.
Appels met peren vergelijken, jij rijdt met Buitenlands kenteken terwijl je in het buitenland woont,
zo hoort dat dan ook.
Hoef je ook geen problemen te verwachten.
Ik ga ervan uit dat TS in Nederland woont, en ingeschreven staat in het BRP want daar gaat het dan om,
en in Nederland met buitenlands kenteken wil gaan rijden.
Dat mag dus niet en kan je veel geld gaan kosten als je geen vrijstelling hebt aangevraagd voor max 14 dagen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door DiffRental »

De TS geeft te weinig info, staat nergens dat ie in Nederland wil rijden, ook niet dat ie dat niet gaat doen.

Wat Huub56 wil zeggen (denk ik) is dat je niet snel wordt aangehouden.
Ik rij 95% van mijn km’s met Belgische platen in Nederland. Die platen zijn niet te controleren door de Nederlandse politie, laat staan dat ze kunnen zien of de bestuurder in België of in Nederland woont zonder staande te houden.
Ze hebben mij in de 16 jaar dat ik in België woon nog nooit gecontroleerd of ik terecht met Belgische platen in Nederland rij.
Rij je wel onterecht met buitenlandse platen in Nederland dan is de boete heel hoog.

De pakkans is vooral groot als je buitenlandse auto dagelijks op je oprit staat van je Nederlands huis.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door ducati 900 »

Maakt ook niet uit, hier op de hoek zit een polenhotel, net een duiventil.
Doen in het dorp hunboodschappen maar ook auto s met buitenlandse kentekens.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik ken uit eerste hand iemand , z’n zoon werkte in Luxemburg. En hij reed , heel de tijd in Belgie met Lux nummerplaten , op naam van z’n zoon.

Uiteindelijk eens geflitst links in B en dan nogal dikwijls voorbij de plaatselijke ANPR camera’s.

Uiteindelijk de lokale politie aan de deur , ze kwamen vragen naar de eigenaar van de wagen met Lux platen die voor de deur stond…. Die bleek niet aanwezig. Uiteindelijk was het niet meer te ontkennen en heeft hij oa. wegentaks met extra boete erbij mogen ophoesten. En heeft z’n wagen in B moeten inschrijven. Natuurlijk zal onder de radar blijven altijd wel helpen , maar wie loopt er nooit een flitsboete op en ANPR’s staan overal tegenwoordig. Pech ? misschien maar had het toch aan de hand.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Affinity »

DiffRental schreef:
zo 02 okt 2022, 20:32
De TS geeft te weinig info, staat nergens dat ie in Nederland wil rijden, ook niet dat ie dat niet gaat doen.

Wat Huub56 wil zeggen (denk ik) is dat je niet snel wordt aangehouden.
Ik rij 95% van mijn km’s met Belgische platen in Nederland. Die platen zijn niet te controleren door de Nederlandse politie, laat staan dat ze kunnen zien of de bestuurder in België of in Nederland woont zonder staande te houden.
Ze hebben mij in de 16 jaar dat ik in België woon nog nooit gecontroleerd of ik terecht met Belgische platen in Nederland rij.
Rij je wel onterecht met buitenlandse platen in Nederland dan is de boete heel hoog.

De pakkans is vooral groot als je buitenlandse auto dagelijks op je oprit staat van je Nederlands huis.
Tuurlijk zijn Belgische platen gewoon te controleren, wat een onzin.

Mijn overbuurman, werkt bij politie.
Via hem 2x buitenlands
kenteken informatie opgevraagd.
Dat vraagde hij dan aan een collega politie.
( ivm aankoop camper)
Geen probleem, alle info. Naam. Woonplaats, geboorte datum enz

Eigenlijk verboden ! Maar ik wilde weten of ik geen gestolen voertuig kocht.
Rdw, zegt dat weet je pas bij registratie in Nederland....dat wilde ik niet riskeren..

Heb jij Belgisch undercover kenteken, :-B :lol3:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door DiffRental »

Dat de computers België en Nederland gekoppeld zijn zou kunnen maar verbaasd mij wel. Ik geloof nooit dat een Nederlandse politie wagen die gegevens direct beschikbaar heeft, opvragen in België kan uiteraard wel.
Als ik een proces verbaal krijg vanuit Nederland duurt het weken voor die op de mat valt, in Nederland velen malen sneller.


Maar dan nog, die computer weet niet of ik als bestuurder in België woon, misschien rijdt er wel een Nederlands familielid in mijn wagen. Om dat te controleren zal ie mij toch echt staande moeten houden of ga je nu zeggen dat de Nederlandse politiewagen uitgerust is met een gezicht scanner? (Wat overigens wel bestaat op camera’s langs de weg)
Groeten Peter
Beroepsreiziger

Re: Busje kopen in het buitenland maar deze niet importeren



Bericht door Beroepsreiziger »

hathi schreef:
zo 02 okt 2022, 13:35
Gewoon,hetzelfde doen dan de meeste Polen,die hier rond rijden,en dat zijn er hier veel,…………..nog sterker Bedrijf in NL gaat failliet,en een paar weken later start de NL eigenaar een Pools bedrijf,met dezelfde taken,incl 2 Poolse Kentekens,op de busjes
Je klaag wel veel, maar kijk zelf eens wat je schrijft.......
Start een Pools bedrijf..... En dan vind je het blijkbaar raar dat ze met Poolse kentekens rond rijden.
Plaats reactie