Peugeot J5 benzine

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vooak
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 20:53

Peugeot J5 benzine



Bericht door vooak »

Hallo,

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een 1992 autostar j5 2.0 benzine.

Na een lange rit naar huis had ik barstende hoofdpijn van het lawaai van de motor/omgeving.
Zal recente/nieuwe motorkap isolatie hier iets aan veranderen? Eventueel ook de deuren en vloer voorzien van isolatie.

Zijn er hier ook mensen die een benzine swap gedaan hebben? Graag zou ik er een recentere motor in hebben.. Zo ja, hoor ik het graag

Alvast bedankt
Kristof
Gebruikersavatar
BenzWestfalia
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 14:39
Locatie: 8Karspelen

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door BenzWestfalia »

Hoi,

tja een lange rit naar huis is en andere belevenis in een lawaaibak dan een proef rit. Ik herken dit toen wij onze vorige camper kochten: VW LT 1 2.4, 6 cyl. diesel.
Je zal het motorlawaai wat kunnen dempen met (verbeterde) geluidsisolatie, maar het zal nooit de "stille" diesel worden zoals wij die nu ervaren in onze ben.
Een swap naar benzine is natuurlijk technisch motor, maar zal een paar €'s kosten. Als ik jou was zou ik maar beter gaan isoleren dat ie meer lawaai maakt dan de modernere diesels......dat hoort bij een bijna oldtimer......

Groetnis,

AB
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Zijspan »

Beter isolatie materiaal zal zeker wel een verschil wezen, ook op de vloer, in de deuren een degelijke isolatie aanbrengen zal zeker een verschil geven.
Kijk ook naar de aansluiting vd motorkap, de randen of die goed aansluiten, en of de knevels nog goed sluiten!
Maar herrie zal in een oudere bus altijd blijven.
Niet te snel willen rijden scheelt ook.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Peter LMC »

Kijk bij deze voertuigen vooral ook of alle doorvoer rubbers in het schutbord en
langs kabels in de vloer etc naar motorruimte wel aanwezig zijn en vooral goed afdichten.
Dit brengt anders veel geluid naar over naar de binnenruimte.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Bas vd laar »

Isolatie helpt zeker, denk aan binnenzijde motorkap, schutbord en de vloer in de cabine, aan de binnenkant.
Zijn er hier ook mensen die een benzine swap gedaan hebben? Graag zou ik er een recentere motor in hebben
Dat heeft nog niemand gedaan, ( dat wil zeggen, daar is nergens iets over te vinden ) meestal worden er modernere en sterkere diesels in gelegd.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Chevy55 »

Heb een 2.8idtd , niet dezelfde motor natuurlijk , maar ben is goed aan de gang gegaan met isolatie materiaal rond motor , nu is de onze en Artho integraal camper , dus geen originele motorkap etc .
En ja er was al isolatie aangebracht , maar waardeloos gedaan vond ik .
Nu heb ik daar wat stroken aan toe gevoegd , en alles netjes aansluitend , zonder kieren etc , en het resultaat is boven verwachting , het enige lastige is om overal bij te komen .
Het hermetisch en netje aansluiten , dat doet het hem , kwam ik achter , dus zeker winst te halen .
Er zijn ook motor dekens die het geluid goed dempen, maar ben er zelf niet zo een fan van , winter geen enkel probleem denk ik , maar zomer en hoge temperaturen , lijkt me niet heel bevorderlijk , ook kun je nergens meer bij .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Kroppie »

oorkappen tegen hoofdpijn door teveel herrie
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door ducati 900 »

Veel stiller dan een benzine motor zul je denk ik niet snel vinden.
Verder gewoon alle hierboven gegeven tips nalopen dan moet het goed komen.
Kijk ook even naar de motorophanging.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Provence013 »

Toch geen uitlaatgassen die binnenkomen? CO- vergiftiging?
Daarbij begrijp ik niet goed waarom mensen zo’n beestje kopen? Dat zijn oldtimers met hun gebreken (en wat plezier) en niet te vergelijken met iets moderns. Heel lang geleden had ik een J5 met een 2.5D. Boven de 80 km/h hoorde je zelfs de radio niet meer…
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Bas vd laar »

Daarbij begrijp ik niet goed waarom mensen zo’n beestje kopen? Dat zijn oldtimers met hun gebreken (en wat plezier) en niet te vergelijken met iets moderns.
Wat begrijp je daar niet aan?
Behalve dat voor de een het budget meespeelt, kunnen anderen een oldtimer ook gewoon leuk vinden.
Gebreken? Dat hebben moderne campers net zo goed. Storingen? nog meer.
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Provence013 »

Iets oud kopen met een laag budget, wetend dat veel lawaai gaat maken en direct daarna praten over een motor swap. Dat kost ook geld. Als je zoiets koopt uit hobby en om er aan te knutselen, begrijp ik dat volkomen, maar als je zoiets koopt met de gedachte om bij van manier van spreken de volgende week in alle comfort naar Spanje op vakantie te gaan, dat begrijp ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door ducati 900 »

Dat is ook helemaal de vraag niet, bovendien heeft een J 5 met benzinemotor
normaal helemaal niet zoveel herrie.
Verder vind ik wel dat als je iets van die leeftijd koopt dat je dan wel wat technisch
Inzicht moet hebben en zelf wat vaardigheid moet hebben anders kan het
een flinke valkuil worden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Peugeot j5 benzine



Bericht door Provence013 »

Dat klopt.
Voor alle zekerheid toch ook eens controleren dat er geen uitlaatgassen binnenkomen. Kunnen ook zorgen voor barstende hoofdpijn.
Robson
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 aug 2020, 20:12

Re: Peugeot J5 benzine



Bericht door Robson »

Voor een Peugeot J5 zoek ik naar een Steunlager van het schakelmechanisme. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Bijlagen
29B1B0BE-B34F-429C-80E6-AD9EE71E9BAB.jpeg
29B1B0BE-B34F-429C-80E6-AD9EE71E9BAB.jpeg (131.87 KiB) 172 keer bekeken
Plaats reactie