EBL99 opladen startaccu aan de paal
EBL99 opladen startaccu aan de paal
Ik heb het gevoel dat mijn startaccu niet oplaad aan de paal. Ik heb een paar testjes gedaan maar ben niet helemaal zeker van wat ik zie.
Ik heb een paar vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden in de documentatie en ik hoop dat jullie hier meer over weten. Mijn camper heeft een EBL99 als electroblock. Volgens de handleiding is de laadstroom naar de startaccu maximaal 2A maar meer informatie kan ik niet echt vinden.
Ik heb alle aansluitingen en de 50A zekering die tussen de EBL en de startaccu zit gecontroleerd.
Vragen:
1. Laad de EBL99 de startaccu direct op zodra de paal (230V) aangesloten wordt of pas als de huishoudaccu's vol zijn?
2. Zou ik op de startaccu een (laad)spanning moeten meten van ongeveer 14V als de paal is aangesloten?
Ik heb een paar vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden in de documentatie en ik hoop dat jullie hier meer over weten. Mijn camper heeft een EBL99 als electroblock. Volgens de handleiding is de laadstroom naar de startaccu maximaal 2A maar meer informatie kan ik niet echt vinden.
Ik heb alle aansluitingen en de 50A zekering die tussen de EBL en de startaccu zit gecontroleerd.
Vragen:
1. Laad de EBL99 de startaccu direct op zodra de paal (230V) aangesloten wordt of pas als de huishoudaccu's vol zijn?
2. Zou ik op de startaccu een (laad)spanning moeten meten van ongeveer 14V als de paal is aangesloten?
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
1. Volgens de handleiding.
2. Ja, in die buurt zou het moeten zijn.Netzladung Starterbatterie:
Diese Einrichtung sorgt für eine automatische Erhaltungsladung der Starterbatterie
mit max. 2 A, wenn das 230-V-Netz an den Elektroblock angeschlossen
ist.
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Antwoord op de tweede vraag:
230 V stekker er uit, voltage meten.
Even 5 minuten wachten.
230 V stekker er in, voltage meten.
Zit er tussen de beide metingen verschil in voltage ten gunste van het voltage?
Dan wordt de startaccu geladen.
230 V stekker er uit, voltage meten.
Even 5 minuten wachten.
230 V stekker er in, voltage meten.
Zit er tussen de beide metingen verschil in voltage ten gunste van het voltage?
Dan wordt de startaccu geladen.
Groet, Ron Greven
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
die erhaltungsladung (onderhoudslading) van 2 ampere zal bij een lege startaccu weinig doen, is echt bedoeld als onderhoudslading, zorgen dat ie bij stilstand "vol" blijft, een echt lege accu komt daar niet snel mee vol
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
De interne acculader van de EBL 99 geeft een laadstroom die heel simpel in twee richtingen wordt opgesplitst.
In het deel richting de startaccu zit een klein stukje techniek wat zorgt voor een constante 13.5V bij 2A, de druppellading.
Dus simpel gezegd zou de startaccu ook opgeladen moeten worden als de huishoudaccus opgeladen worden.
Zoals gezegd kun je de 230V stekker uit het EBL halen, of de walstroom loskoppelen en dan de accu meten.
Het voltage wat je over de startaccu meet vergelijk je met de meetwaarde als de 230V weer aangesloten is.
Losgekoppeld zal de startaccu ca. 12,5V geven en met een werkend aangesloten EBL druppellader dus 13,5V.
Meet je dit verschil dan is min of meer bevestigd dat de startaccu spanning van de lader uit het EBL krijgt.
Omdat het EBL een lange 'float current' toepast zou er ook met volle huishoudaccu nog laadstroom richting de startaccu kunnen lopen.
Tenzij de huishoudaccu al uren lang een float current heeft gehad, dan kan het zijn dat de lader op een gegeven moment stopt.
Stopt de interne lader van het EBL dan loopt er vanzelfsprekend ook geen 13.5V/2A meer naar de startaccu.
Of deze situatie in de praktijk vaak voorkomt? Ik heb het nooit onderzocht, misschien na een nacht aan de walstroom, dat zou kunnen.
Misschien compleet overbodig maar loop ook even alle zekeringen in het EBL en in de leidingen richting de startaccu na.
De 20A zekering voor de interne lader kan in orde zijn maar de +12V draad voor druppellading richting de startaccu is ook gezekerd.
In het deel richting de startaccu zit een klein stukje techniek wat zorgt voor een constante 13.5V bij 2A, de druppellading.
Dus simpel gezegd zou de startaccu ook opgeladen moeten worden als de huishoudaccus opgeladen worden.
Zoals gezegd kun je de 230V stekker uit het EBL halen, of de walstroom loskoppelen en dan de accu meten.
Het voltage wat je over de startaccu meet vergelijk je met de meetwaarde als de 230V weer aangesloten is.
Losgekoppeld zal de startaccu ca. 12,5V geven en met een werkend aangesloten EBL druppellader dus 13,5V.
Meet je dit verschil dan is min of meer bevestigd dat de startaccu spanning van de lader uit het EBL krijgt.
Omdat het EBL een lange 'float current' toepast zou er ook met volle huishoudaccu nog laadstroom richting de startaccu kunnen lopen.
Tenzij de huishoudaccu al uren lang een float current heeft gehad, dan kan het zijn dat de lader op een gegeven moment stopt.
Stopt de interne lader van het EBL dan loopt er vanzelfsprekend ook geen 13.5V/2A meer naar de startaccu.
Of deze situatie in de praktijk vaak voorkomt? Ik heb het nooit onderzocht, misschien na een nacht aan de walstroom, dat zou kunnen.
Misschien compleet overbodig maar loop ook even alle zekeringen in het EBL en in de leidingen richting de startaccu na.
De 20A zekering voor de interne lader kan in orde zijn maar de +12V draad voor druppellading richting de startaccu is ook gezekerd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Hoe kom je er bij dat de interne lader (LAS 1218) van de EBL zou stoppen? Deze heeft een IoIU laad-karakteristiek, wat betekend dat hij, als de hh accu vol is, op een continue druppellading met constante spanning overgaat. De start accu wordt met een onderhoudingslading met max. 2A geladen. Dat is dus onafhankelijk van de toestand van de hh accu.Camper-T schreef: ↑vr 30 sep 2022, 12:15Omdat het EBL een lange 'float current' toepast zou er ook met volle huishoudaccu nog laadstroom richting de startaccu kunnen lopen.
Tenzij de huishoudaccu al uren lang een float current heeft gehad, dan kan het zijn dat de lader op een gegeven moment stopt.
Stopt de interne lader van het EBL dan loopt er vanzelfsprekend ook geen 13.5V/2A meer naar de startaccu.
Of deze situatie in de praktijk vaak voorkomt? Ik heb het nooit onderzocht, misschien na een nacht aan de walstroom, dat zou kunnen.
Bron: Manual EBL99.
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Dank voor de correctie VeeTee, ik wist niet dat de druppellading van het EBL nooit stopt maar dat is tegelijk eigenlijk ook logisch.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Een geladen accu zal nog maar weinig stroom willen aanvaarden. Inwendige weerstand weet je wel.
Maar ik heb het al een paar keer gemeten en sta te kijken dat je, al rijdende met de dynamo, toch nog extra stroom in een helemaal volle accu kan pompen. Bij Bosch hebben ze me verteld dat 3% van de accu capaciteit, nog aanvaardbaar is. (3A voor een 100Ah accu)
Niet zo leuk eigenlijk, want die overlading wordt omgezet in warmte.
Maar ik heb het al een paar keer gemeten en sta te kijken dat je, al rijdende met de dynamo, toch nog extra stroom in een helemaal volle accu kan pompen. Bij Bosch hebben ze me verteld dat 3% van de accu capaciteit, nog aanvaardbaar is. (3A voor een 100Ah accu)
Niet zo leuk eigenlijk, want die overlading wordt omgezet in warmte.
Groeten Kampo
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
als ik alle problemen met een camper zo lees, heb ik maar 1 advies, verkopen die camper geeft een hoop rust 3%van de laadstroom in warmte omgezet tsjonge, gauw weg dat ding
wel eens uitgerekend hoeveel % van je brandstof in warmte word omgezet, en wat je dan zelfs s,winters weer uit allemacht probeerd weg te koelen ?
wel eens uitgerekend hoeveel % van je brandstof in warmte word omgezet, en wat je dan zelfs s,winters weer uit allemacht probeerd weg te koelen ?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Dit klopt ongeveer want ik constateer dit ook wanneer ik in de winter 1xweek de spanning er op zet om de accu's top te houden. Er wordt zo'n 40W opgenomen wanneer de accu(90Ah) al vol is. Daarom maak ik de tijd dat er spanning op staat steeds korter, vol is vol.kampo schreef:Een geladen accu zal nog maar weinig stroom willen aanvaarden. Inwendige weerstand weet je wel.
Maar ik heb het al een paar keer gemeten en sta te kijken dat je, al rijdende met de dynamo, toch nog extra stroom in een helemaal volle accu kan pompen. Bij Bosch hebben ze me verteld dat 3% van de accu capaciteit, nog aanvaardbaar is. (3A voor een 100Ah accu)
Niet zo leuk eigenlijk, want die overlading wordt omgezet in warmte.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Volgens mij klopt het verhaal van Camper-T wel dat de startaccu niet meer geladen wordt als het laden van de woonaccu op druppelladen is over gegaan.
Mijn startaccu was niet meer vol. Ik wou deze bijladen door hem een paar dagen via de EBL te laden. Maar ik kom er nu achter dat dit niet gaat als de woonaccu al vol is. Want de woonaccu wordt dan met 13,6V geladen, waardoor er nog maar 12,8V over blijft voor de startaccu. Dit komt o.a. door de diode in de EBL. 12,8V is genoeg om de startaccu niet leeg te laten lopen, maar te weinig om hem binnen een redelijke tijd vol te krijgen.
Bij mijn vorige camper had ik een sigarettenstekker gemonteerd op een klein ladertje waarmee ik de startaccu af en toe kon laden. Maar bij Fiat zijn de sigarettenstopcontacten uitgeschakeld als de motor uit is. Dus ik denk dat ik toch een extra aansluiting ga maken.
Mijn startaccu was niet meer vol. Ik wou deze bijladen door hem een paar dagen via de EBL te laden. Maar ik kom er nu achter dat dit niet gaat als de woonaccu al vol is. Want de woonaccu wordt dan met 13,6V geladen, waardoor er nog maar 12,8V over blijft voor de startaccu. Dit komt o.a. door de diode in de EBL. 12,8V is genoeg om de startaccu niet leeg te laten lopen, maar te weinig om hem binnen een redelijke tijd vol te krijgen.
Bij mijn vorige camper had ik een sigarettenstekker gemonteerd op een klein ladertje waarmee ik de startaccu af en toe kon laden. Maar bij Fiat zijn de sigarettenstopcontacten uitgeschakeld als de motor uit is. Dus ik denk dat ik toch een extra aansluiting ga maken.
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Maar dat schreef Camper-T niet, die schreef/beweerde dat de lader stopt als de startaccu vol was, maar dat doet de lader niet.Volgens mij klopt het verhaal van Camper-T wel dat de startaccu niet meer geladen wordt als het laden van de woonaccu op druppelladen is over gegaan.
Mijn interne lader laad mijn HH accu niet omdat ik die route met een hoofdschakelaar heb afgesloten. Mijn startaccu wordt wel geladen tot ± 12.8 volt. Net als Kees zet ik het laden uit, vol is vol, dat doe ik eens in de maand een dag aan de "paal". Ik merk wel dat mijn startaccu in de 5 jaar dat wij de camper hebben sneller in voltage zakt tijdens het overwinteren.Mijn startaccu was niet meer vol. Ik wou deze bijladen door hem een paar dagen via de EBL te laden. Maar ik kom er nu achter dat dit niet gaat als de woonaccu al vol is.
Wat jij bedoelt met 12,8V is genoeg om de startaccu niet leeg te laten lopen, maar te weinig om hem binnen een redelijke tijd vol te krijgen begrijp ik niet, de lader laad met een hogere voltage er past alleen niet meer in. Met een voltage van de startaccu van 12.5V is deze binnen 24 uur geladen tot 12.8V, dat vind ik snel genoeg.
Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal
Ik bedoel dat als de woonacculader overgegaan is op druppelladen (13,6V - 13,8V), de startaccu praktisch niet meer wordt geladen met 12,8V. Het is toch niet voor niets dat een acculader met een hogere spanning laadt?
Je schrijft: "Met een voltage van de startaccu van 12.5V is deze binnen 24 uur geladen tot 12.8V, dat vind ik snel genoeg." Maar staat de accu naar een dag rust dan nog steeds op 12.8V? Bij mij zakt de spanning dan weer, want volgens mij betekent dat deze nog niet vol was.
Ik heb het volgende begrepen:
Normaal wordt een loodaccu met ong. 14,4V geladen. Met een lagere spanning (13,8v) wordt er ook nog wel geladen, maar het duurt dan wel langer. En ik dacht dat het met 12,8V nog veel langer gaat duren. Maar hoeveel langer weet ik niet.
Je schrijft: "Met een voltage van de startaccu van 12.5V is deze binnen 24 uur geladen tot 12.8V, dat vind ik snel genoeg." Maar staat de accu naar een dag rust dan nog steeds op 12.8V? Bij mij zakt de spanning dan weer, want volgens mij betekent dat deze nog niet vol was.
Ik heb het volgende begrepen:
Normaal wordt een loodaccu met ong. 14,4V geladen. Met een lagere spanning (13,8v) wordt er ook nog wel geladen, maar het duurt dan wel langer. En ik dacht dat het met 12,8V nog veel langer gaat duren. Maar hoeveel langer weet ik niet.