EBL99 opladen startaccu aan de paal

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
heidak
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 11:54
Locatie: Hoogland

EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door heidak »

Ik heb het gevoel dat mijn startaccu niet oplaad aan de paal. Ik heb een paar testjes gedaan maar ben niet helemaal zeker van wat ik zie.

Ik heb een paar vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden in de documentatie en ik hoop dat jullie hier meer over weten. Mijn camper heeft een EBL99 als electroblock. Volgens de handleiding is de laadstroom naar de startaccu maximaal 2A maar meer informatie kan ik niet echt vinden.

Ik heb alle aansluitingen en de 50A zekering die tussen de EBL en de startaccu zit gecontroleerd.

Vragen:
1. Laad de EBL99 de startaccu direct op zodra de paal (230V) aangesloten wordt of pas als de huishoudaccu's vol zijn?
2. Zou ik op de startaccu een (laad)spanning moeten meten van ongeveer 14V als de paal is aangesloten?
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door CaradoT135 »

1. Volgens de handleiding.
Netzladung Starterbatterie:
Diese Einrichtung sorgt für eine automatische Erhaltungsladung der Starterbatterie
mit max. 2 A, wenn das 230-V-Netz an den Elektroblock angeschlossen
ist.
2. Ja, in die buurt zou het moeten zijn.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6374
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door rongreven »

Antwoord op de tweede vraag:
230 V stekker er uit, voltage meten.
Even 5 minuten wachten.
230 V stekker er in, voltage meten.
Zit er tussen de beide metingen verschil in voltage ten gunste van het voltage?
Dan wordt de startaccu geladen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door Kroppie »

die erhaltungsladung (onderhoudslading) van 2 ampere zal bij een lege startaccu weinig doen, is echt bedoeld als onderhoudslading, zorgen dat ie bij stilstand "vol" blijft, een echt lege accu komt daar niet snel mee vol
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1179
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door Camper-T »

De interne acculader van de EBL 99 geeft een laadstroom die heel simpel in twee richtingen wordt opgesplitst.
In het deel richting de startaccu zit een klein stukje techniek wat zorgt voor een constante 13.5V bij 2A, de druppellading.
Dus simpel gezegd zou de startaccu ook opgeladen moeten worden als de huishoudaccus opgeladen worden.

Zoals gezegd kun je de 230V stekker uit het EBL halen, of de walstroom loskoppelen en dan de accu meten.
Het voltage wat je over de startaccu meet vergelijk je met de meetwaarde als de 230V weer aangesloten is.
Losgekoppeld zal de startaccu ca. 12,5V geven en met een werkend aangesloten EBL druppellader dus 13,5V.
Meet je dit verschil dan is min of meer bevestigd dat de startaccu spanning van de lader uit het EBL krijgt.

Omdat het EBL een lange 'float current' toepast zou er ook met volle huishoudaccu nog laadstroom richting de startaccu kunnen lopen.
Tenzij de huishoudaccu al uren lang een float current heeft gehad, dan kan het zijn dat de lader op een gegeven moment stopt.
Stopt de interne lader van het EBL dan loopt er vanzelfsprekend ook geen 13.5V/2A meer naar de startaccu.
Of deze situatie in de praktijk vaak voorkomt? Ik heb het nooit onderzocht, misschien na een nacht aan de walstroom, dat zou kunnen.

Misschien compleet overbodig maar loop ook even alle zekeringen in het EBL en in de leidingen richting de startaccu na.
De 20A zekering voor de interne lader kan in orde zijn maar de +12V draad voor druppellading richting de startaccu is ook gezekerd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door veetee »

Camper-T schreef:
vr 30 sep 2022, 12:15
Omdat het EBL een lange 'float current' toepast zou er ook met volle huishoudaccu nog laadstroom richting de startaccu kunnen lopen.
Tenzij de huishoudaccu al uren lang een float current heeft gehad, dan kan het zijn dat de lader op een gegeven moment stopt.
Stopt de interne lader van het EBL dan loopt er vanzelfsprekend ook geen 13.5V/2A meer naar de startaccu.
Of deze situatie in de praktijk vaak voorkomt? Ik heb het nooit onderzocht, misschien na een nacht aan de walstroom, dat zou kunnen.
Hoe kom je er bij dat de interne lader (LAS 1218) van de EBL zou stoppen? Deze heeft een IoIU laad-karakteristiek, wat betekend dat hij, als de hh accu vol is, op een continue druppellading met constante spanning overgaat. De start accu wordt met een onderhoudingslading met max. 2A geladen. Dat is dus onafhankelijk van de toestand van de hh accu.
D3496494-EC11-43AB-ACDC-DA64A60E3D08.jpeg
D3496494-EC11-43AB-ACDC-DA64A60E3D08.jpeg (125.16 KiB) 1403 keer bekeken
Bron: Manual EBL99.
Camper-T
Berichten: 1179
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door Camper-T »

Dank voor de correctie VeeTee, ik wist niet dat de druppellading van het EBL nooit stopt maar dat is tegelijk eigenlijk ook logisch.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door kampo »

Een geladen accu zal nog maar weinig stroom willen aanvaarden. Inwendige weerstand weet je wel.
Maar ik heb het al een paar keer gemeten en sta te kijken dat je, al rijdende met de dynamo, toch nog extra stroom in een helemaal volle accu kan pompen. Bij Bosch hebben ze me verteld dat 3% van de accu capaciteit, nog aanvaardbaar is. (3A voor een 100Ah accu)
Niet zo leuk eigenlijk, want die overlading wordt omgezet in warmte.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door Kroppie »

als ik alle problemen met een camper zo lees, heb ik maar 1 advies, verkopen die camper geeft een hoop rust 3%van de laadstroom in warmte omgezet tsjonge, gauw weg dat ding

wel eens uitgerekend hoeveel % van je brandstof in warmte word omgezet, en wat je dan zelfs s,winters weer uit allemacht probeerd weg te koelen ?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door TestCase »

kampo schreef:Een geladen accu zal nog maar weinig stroom willen aanvaarden. Inwendige weerstand weet je wel.
Maar ik heb het al een paar keer gemeten en sta te kijken dat je, al rijdende met de dynamo, toch nog extra stroom in een helemaal volle accu kan pompen. Bij Bosch hebben ze me verteld dat 3% van de accu capaciteit, nog aanvaardbaar is. (3A voor een 100Ah accu)
Niet zo leuk eigenlijk, want die overlading wordt omgezet in warmte.
Dit klopt ongeveer want ik constateer dit ook wanneer ik in de winter 1xweek de spanning er op zet om de accu's top te houden. Er wordt zo'n 40W opgenomen wanneer de accu(90Ah) al vol is. Daarom maak ik de tijd dat er spanning op staat steeds korter, vol is vol.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door jan- »

Volgens mij klopt het verhaal van Camper-T wel dat de startaccu niet meer geladen wordt als het laden van de woonaccu op druppelladen is over gegaan.

Mijn startaccu was niet meer vol. Ik wou deze bijladen door hem een paar dagen via de EBL te laden. Maar ik kom er nu achter dat dit niet gaat als de woonaccu al vol is. Want de woonaccu wordt dan met 13,6V geladen, waardoor er nog maar 12,8V over blijft voor de startaccu. Dit komt o.a. door de diode in de EBL. 12,8V is genoeg om de startaccu niet leeg te laten lopen, maar te weinig om hem binnen een redelijke tijd vol te krijgen.

Bij mijn vorige camper had ik een sigarettenstekker gemonteerd op een klein ladertje waarmee ik de startaccu af en toe kon laden. Maar bij Fiat zijn de sigarettenstopcontacten uitgeschakeld als de motor uit is. Dus ik denk dat ik toch een extra aansluiting ga maken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door CaradoT135 »

Volgens mij klopt het verhaal van Camper-T wel dat de startaccu niet meer geladen wordt als het laden van de woonaccu op druppelladen is over gegaan.
Maar dat schreef Camper-T niet, die schreef/beweerde dat de lader stopt als de startaccu vol was, maar dat doet de lader niet.
Mijn startaccu was niet meer vol. Ik wou deze bijladen door hem een paar dagen via de EBL te laden. Maar ik kom er nu achter dat dit niet gaat als de woonaccu al vol is.
Mijn interne lader laad mijn HH accu niet omdat ik die route met een hoofdschakelaar heb afgesloten. Mijn startaccu wordt wel geladen tot ± 12.8 volt. Net als Kees zet ik het laden uit, vol is vol, dat doe ik eens in de maand een dag aan de "paal". Ik merk wel dat mijn startaccu in de 5 jaar dat wij de camper hebben sneller in voltage zakt tijdens het overwinteren.

Wat jij bedoelt met 12,8V is genoeg om de startaccu niet leeg te laten lopen, maar te weinig om hem binnen een redelijke tijd vol te krijgen begrijp ik niet, de lader laad met een hogere voltage er past alleen niet meer in. Met een voltage van de startaccu van 12.5V is deze binnen 24 uur geladen tot 12.8V, dat vind ik snel genoeg.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: EBL99 opladen startaccu aan de paal



Bericht door jan- »

Ik bedoel dat als de woonacculader overgegaan is op druppelladen (13,6V - 13,8V), de startaccu praktisch niet meer wordt geladen met 12,8V. Het is toch niet voor niets dat een acculader met een hogere spanning laadt?

Je schrijft: "Met een voltage van de startaccu van 12.5V is deze binnen 24 uur geladen tot 12.8V, dat vind ik snel genoeg." Maar staat de accu naar een dag rust dan nog steeds op 12.8V? Bij mij zakt de spanning dan weer, want volgens mij betekent dat deze nog niet vol was.

Ik heb het volgende begrepen:
Normaal wordt een loodaccu met ong. 14,4V geladen. Met een lagere spanning (13,8v) wordt er ook nog wel geladen, maar het duurt dan wel langer. En ik dacht dat het met 12,8V nog veel langer gaat duren. Maar hoeveel langer weet ik niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie