Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper



Bericht door Kroppie »

bij een hoop tankstations draaien er grote dieselgeneratoren om de laadpalen van stroom te kunnen voorzien, vernomen van een kennis van mij welke het het onderhoud van die dingen doet, ach aanloop probleempjes :wtf:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Een dieselmotor op een vast toerental is volgens mij schoner; dat idee zit dacht ik ook achter de hybride stadsbussen waar o.a. de RET op een aantal lijnen mee rijdt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Elektrische camper



Bericht door isoplus »

Dat laatste klopt helemaal, een diesel met een vast toerental maar met wisselende belasting (generator) is wat schoner te bedrijven, echter als de belasting toeneemt reageert ook daar het brandstofsysteem met meer brandstof geven. Bovendien heb je dan nog het rendement van de dieselmotor en de elektromotor(en), dus zuiniger loopt dat niet>
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Principe van een hybride is ook dat je de verbrandingsmotor ook alleen in een optimaal toeren- en belastingsgebied gebruikt.
Het elektrisch systeem zorgt ervoor dat de andere situaties zoveel mogelijk vermeden worden.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

Hans
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Elektrische camper



Bericht door Dirk Dreamer »

Er staat geen enkel gewicht in het artikel…

En los daarvan eerst zien. De cybertruck , die supersportcar en de vrachtwagen van Tesla zijn ook al paar jaar aangekondigd…




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Feitelijk een soort hybride :wink:
Brandstofcel als range extender en 1500Wp op het dak :crazy:

Hij wordt in de States ingeschaald als Klasse B+ RV
Iets groter dan een klasse B (buscamper) maar kleiner dan een klasse C (5ton of hoger)
De standard RV klasse B gaat van 6000 tot 11000 pond.
2700kg tot 5000kg

https://www.motortrend.com/news/thor-vi ... %20Transit.

Ford Transit maar dan een heel stuk groter :mrgreen:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Dus een waterstof aandrijving. In theorie een eenvoudig recept: men neme de brandstofcel + waterstof tankinstallatie van een Toyota Mirai of Hyundai Nexo en je lepelt dat in een Elektrische Sprinter of Ducato "et voila..."

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

En een heel pakket aan accu’s :mrgreen:
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Elektrische camper



Bericht door MarcoG »

Ik vind het geen verkeerd idee om elektrisch te gaan rijden met de camper.
Op 500 KM per lading kan ik mijn reisplannen zeker wel aanpassen en zelfs per dag zou ik daar niet heel veel problemen mee hebben.
Wel zou ik dan graag ergens kunnen overnachten waar ik mijn accu kan opladen voor de volgende dag.
Ik las hier al een aantal opties voor campings en camperplekken met voldoende stroom voor het laden.
Dit is natuurlijk perfect en zou ik zeker aanmoedigen, tegen eigen kosten natuurlijk want je brandstof betaal je nu ook zelf.

Waarom zouden we dit niet ook omdraaien en het overnachten voor elektrische campers bij laadpalen toestaan.
Ik snap dat het niet bij alle laadpalen kan maar aan de snelweg, op grote parkeerplaatsen (bijvoorbeeld bij binnenkomst van een stad) of bij een supermarkt kan dit prima. Bij een laadpaal in een smal straatje in de woonwijk is dit uiteraard niet wenselijk.

Prima oplossing voor het tekort aan camper plaatsen waar ik hier vaak over lees en interessant voor de eigenaar van de laadpaal (particulier of gemeente) omdat ze normaal in de nachturen veel minder klandizie hebben dan overdag.
Met een beetje creativiteit kun je vast wel uitkomen op een werkbare situatie (bijvoorbeeld na 8 uur s'avonds aankomen en s'morgens op tijd vertrekken zodat het normale verkeer de laadpaal weer kan gebruiken).
Ook een stimulans voor de camperaar om over te stappen op elektrisch: het aantal extra plekken om "gratis" te overnachten kan een prima argument zijn om een dagje of 2 extra onderweg te zijn naar je bestemming.

Wel blijf ik van mening dat ze elektrisch rijden niet moeten verplichten of dat nou voor campers of voor normale auto's is.
Zorg dat het aantrekkelijk is voor mensen die in staat zijn zich aan te passen en laat de mensen zelf een keuze maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Geen klandizie bij de laadpalen 's nachts? Ik denk dat dat ondertussen alleen nog maar voor de snelweg parkings geldt. Vlak bij ons zijn er 2 in de straat en 6 op een parkeerplaats bij een buurt winkelcentrum. Die zijn nagenoeg 24/7 in gebruik, zeker 's avonds en 's nachts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Elektrische camper



Bericht door CaradoT135 »

MarcoG schreef:
ma 03 okt 2022, 2:27
Ik vind het geen verkeerd idee om elektrisch te gaan rijden met de camper.
Op 500 KM per lading kan ik mijn reisplannen zeker wel aanpassen en zelfs per dag zou ik daar niet heel veel problemen mee hebben.
Wel zou ik dan graag ergens kunnen overnachten waar ik mijn accu kan opladen voor de volgende dag.
Dan moet je wel een e-camper vinden die dat kan halen, een Toyota Proace Shuttle L 75 kWh haalt net de de helft (260 km) en dan zit er nog geen camper interieur in.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Alle fabrikanten van EV kennen de problematiek van actieradius. Een kwestie van tijd tot dit zich oplost of wordt ingehaald door een andere techniek. Feit is dat door de publieke opinie de diesel vermoord is en er een alternatief komt /is.

Met een actieradius van 200km kom je met 2x een tussenstop van 40min toch 550 tot 600km ver. Zijn afgelopen jaar genoeg camper dagen dat we niet eens 200km reden. Ik denk dat het zeker niet het camper plezier negatief beïnvloed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Elliot 5
Berichten: 688
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Elektrische camper



Bericht door Elliot 5 »

Nou die technische doorbraak lijkt er te zijn hoor,
Je schijnt van heel oud plantenafval iets te kunnen maken waar je zuinig op kunt rijden.
En dat verrotte plantafval ligt zomaar te liggen op meters onder de grond.
Zeg maar gerust dat het l miljoenen jaren oude ecobrandstof is🤔.
Als je er dan een beetje urine (ureum) bij mengt dan is dat zeg maar EURO 6+😉 waardig. (lucht komt er schoner uit dan dat het erin ging🤣)
Op die manier word de aarde juist schoner 🍻.p

Nee ik ontken niet een wereldwijd probleem.
Ja ik wil ook graag duurzamer leven.
Ik denk dat die batterij toestanden de aarde juist verder uitput.
Ga dan voor waterstof, gewoon tanken, enne gewoon direct in een verbrandingsmotor omzetten, niks nie electrisch en accu's.

Degraagongelijkhebbende
Plaats reactie