Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Elektrische camper



Bericht door Markus »

Heb een groot rijbewijs maar desondanks zou ik geen elektrische Camper willen gaan rijden aangezien mijn verlengkabel niet zo lang is tot aan mijn bestemming :lol3:
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Elektrische camper



Bericht door JPWGusta »

De evolutie staat niet stil, zoals al vermeld is. Mijn vader zaliger was stomverbaasd toen ik de eerste draadloze huistelefoon demonstreerde, en al helemaal met de eerste Nokia GSM :-B .
Ik zal het wss niet meer meemaken, maar geloof er wel in. Zonnepanelen die meer geven, accu's die kleiner en lichter worden, ... wat was het toch simpel toen al die dingen nog niet bestonden. En toch heeft die evolutie mij altijd geboeid 8-)
Dus, de toekomst zal het uitwijzen, lig er niet van wakker.
En om terug te komen op de vraag van TS: als ik het nog zou kunnen, ja.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Eigenlijk zegt iedereen hetzelfde, het is of "ja, mits het actieradius / snel.laad probleem opgelost is" of "nee tenzij het actieradius / snel laad probleem opgelost is".



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische camper



Bericht door kampo »

Zwerfsteen schreef:
vr 30 sep 2022, 23:58
...
Welke feiten die gerelateerd zijn aan een camper van zeg >7 meter kampo?

Vooralsnog heb ik nog geen succesverhalen van elektrisch aangedreven campers met die maten gelezen.
Misschien weet jij meer.
Je moet goed lezen wat ik schrijf hè. Het staat er onder.
Feiten zijn... 2029 Vlaanderen, 2030 Nederland, 2035 Europa.
Natuurlijk zijn er nog een pak randvoorwaarden te vervullen tegen dat die restricties werkelijk in zullen gaan. Het staat allemaal in de regelgeving beschreven. Heb je dat overgeslagen ?
Voor Vlaanderen dus nog maar 6 jaar dieselen, tijd dat je het weet, tijd dat het doordringt.
Je kan het leuk of stom vinden. Maar de politici werden democratisch door ons verkozen.

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar een break even point verwacht men vanaf 2026. Dan zal de prijs van een EV prijs niet meer echt verschillen van een dieselversie.
Op een uitzondering na is van al de bestelwagens vandaag al een elektrische versie beschikbaar.

Over het relatief korte rijbereik van EV is al veel geschreven. In de praktijk blijkt dat je vandaag al naar Oostenrijk kan op wintersport en zelfs naar de Noordkaap.
Omwille van het hogere gewicht, zijn campers/bestelwagens benadeelt als het over rijbereik gaat, maar ze hebben wel meer laadvermogen voor een E-boord infrastructuur, als een doorsnee personenwagen.

Natuurlijk moet er nog veel gebeuren, maar de beslissingen zijn genomen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Elektrische camper



Bericht door HJM »

Als inmiddels ervaren (7+jaar) elektrisch rijder, zeker wel, als je echt gaat nadenken over radius.......
Hoe vaak moet je beslist 500 km per dag rijden? Je koopt vast ook geen vrachtwagen als enige auto omdat je in je leven een aantal keer gaat verhuizen, toch? De diesel wordt sterk afgebouwd, prijs is daarbij een makkelijke drijfveer, nu rond de 1.85 zag ik gisteren en stel je hebt een heel ontzettend duur variabel contract en een Kw kost 0.85 dan kost onze Pössl ruwweg 0.185per km aan diesel en ik gebruik in de Kona 1 Kw voor 6,5 km.
Als ik met een camper stroom stook :crazy: en die verbruikt het dubbele van de Kona(??) zou dat 0.85÷3.25 kosten 0.265 per km.
Nu zal de 0.85 idioot hoog zijn en sterk dalen als je wel een normaal contract hebt, of panelen of zo en de diesel.....niemand weet het maar minder liters verkopen, zelfde kosten, dus iig. niet goedkoper lijkt me. Milieu(en zones) geen zorgen, onderhoud veel goedkoper, laden aan bijna elke stekker of sneller langs de weg. Over 10 jaar weten we het, maar de voordelen zijn voor mij 100% zeker en de overweging waard als we er aan toe zouden zijn.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Aan vergroten van de actie radius wordt hard gewerkt. Laadpalen schieten overal als paddestoelen uit de grond. De techniek is al ver doorontwikkeld.

Wat Kampo zegt klopt zeker de overheden dwingen een afscheid van diesel af. Over 5 jaar hebben we deze discussie niet meer.

De eerste halfintegraal elektrische camper komt eraan!!

Ga je nu nog een immens bedrag investeren in een nieuwe diesel camper waar je een jaar op moet wachten? Dat is het alternatief.


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Elektrische camper



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
za 01 okt 2022, 7:34

Je moet goed lezen wat ik schrijf hè. Het staat er onder.
Feiten zijn... 2029 Vlaanderen, 2030 Nederland, 2035 Europa.
Natuurlijk zijn er nog een pak randvoorwaarden te vervullen tegen dat die restricties werkelijk in zullen gaan. Het staat allemaal in de regelgeving beschreven. Heb je dat overgeslagen ?
Voor Vlaanderen dus nog maar 6 jaar dieselen, tijd dat je het weet, tijd dat het doordringt.
Dat gaat toch over de verkoop van nieuwe diesel auto', dat is wat anders dan nog maar 6 jaar dieselen.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Elektrische camper



Bericht door Zwerfsteen »

Precies, dat is de datum van verkoop van nieuwe diesels.
Een kwestie van goed lezen. :D

Overigens denk ik dat het elektrisch rijden wel de toekomst wordt maar niet zoals nu met die grote accupakketten, dat is slechts een tussenfase.
Meer vertrouwen heb ik in waterstof en brandstofcellen.
De tijd zal het leren.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op za 01 okt 2022, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Leny en Pieter
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Elektrische camper



Bericht door Dirk Dreamer »

kampo schreef:…..Over het relatief korte rijbereik van EV is al veel geschreven. In de praktijk blijkt dat je vandaag al naar Oostenrijk kan op wintersport en zelfs naar de Noordkaap.
Omwille van het hogere gewicht, zijn campers/bestelwagens benadeelt als het over rijbereik gaat, maar ze hebben wel meer laadvermogen voor een E-boord infrastructuur, als een doorsnee personenwagen…..
Tuurlijk kan je met een Ev gaan skiën in Oostenrijk… als je onderweg extra blijft slapen in een hotel met laadpaal. Ofwel 4 uur langer onderweg. Om van de laadpaalfile nog maar te zwijgen , in de krokusvakantie.

Een elektrische camper onder 3,5 ton kan gewoon niet , wegens gewicht batterijen. In een tesla maken ze alles van aluminium en plastic om paar kilo te besparen. Die tablet is niet omdat dat veiliger of beter is… dat is ol gewicht te besparen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door Dirk Dreamer op za 01 okt 2022, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper



Bericht door Kroppie »

ervaring mee?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Elektrische camper



Bericht door isoplus »

Ik heb 4 jaar in een Twizy van Renault getoerd, wel een die 90 km/ uur haalde.
Geweldig veel schik mee gehad, en nu gebruikt mijn zoon het ding voor woon/werk verkeer. Nooit een probleem mee gehad en echt betrouwbaar maar.., geen deuren, geen ramen dat werd voor een oude kerel echt afzien :-B
Bij ons rijden er een aantal met E-voertuigen, zodra ze naar een klant moeten die wat verder weg woont komen ze de benzine gedreven auto halen. Dus het heeft allemaal nog veel, heel veel tijd nodig, we gaan het beleven maar voorlopig kan je rustig een dieselcamper kopen omdat er nog geen betaalbaar alternatief is.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Elektrische camper



Bericht door Will »

Een elektrische camper onder 3,5 ton kan gewoon niet , wegens gewicht batterijen. In een tesla maken ze alles van aluminium en plastic om paar kilo te besparen. Die tablet is niet omdat dat veiliger of beter is… dat is ol gewicht te besparen.
Waarom zou die 3,5 ton heilig zijn dat gewicht zou zomaar omhoog geschroeft kunnen worden.

In China zijn ze nu bezig met een proef met zwevende auto's zo zie je maar over een aantal jaren is alles weer anders. Dan zeggen de mensen van die tijd net als ex rokers gadverdamme dat ik vroeger op diesel heb gereden. :D

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Elektrische camper



Bericht door NoStress »

FrankJC schreef:
vr 30 sep 2022, 17:19
Dat Groningen de eerste was is logisch, het is de enige plek waar je waterstof kunt tanken maar niet voor de particulier :mrgreen:
Maar dat was toen.
Mijn buurman (werkt voor BMI (bouwbedrijf)) die heeft nu een lease auto op waterstof genomen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Elektrische camper



Bericht door rongreven »

Het gaat om de aandrijving toch?
Ik laat mijn camper ombouwen naar een elektrische aandrijving en gebruik de dieselmotor om de accu's vol te houden. :mrgreen:

Maar de deadline van elektrisch rijden gaat naar de toekomst verschuiven.
En ik heb de wijsheid gelukkig niet in pacht, maar een deadline stellen zonder harde garanties is op z'n minst wonderbaarlijk.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie