Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Elektrische camper



Bericht door Champ van »

Iemand al zo gek geweest om een uitvouwbaar solardak op z'n bus te monteren? Of levert dat nog steeds te weinig op?

Even voor gemak uitgaande van de 840W (zonder zo'n constructie) die ik voor ogen had. (6x140W)
Uitbreiden naar 2520W met wel zo'n constructie. Ipv 6 panelen worden het er dan maar liefst 18! :lol:
Laatst gewijzigd door Champ van op ma 27 mar 2023, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Hoofdnoorman heeft iets met uitschuifbare zonnepanelen gemaakt volgens mij...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Elektrische camper



Bericht door Champ van »

Berichtje gestuurd. :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper



Bericht door Kroppie »

op,mijn camper een burstner 570 uit 1990 op peugeot j5 toch geen grote camper kon ik met gemak 3x 275Wp = 825Wp kwijt, was wel zo er zaten geen grote dakluiken in de camper(nooit gemist ook)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

Hans
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Mooie ontwikking maar zal toch voor busjes en campers nog een tijd duren voor dat beschikbaar wordt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Elektrische camper



Bericht door Champ van »

Ja mooi al die artikelen met weinig echte info. Dan heb ik het idee dat er weinig van waar is.
Met de informatie die ik gevonden heb is het misschien net mogelijk 50km te winnen met zonnepanelen.
En dat is dan met een gigantisch uitklapbaar solardak (3x zoveel ivm max op een normaal L4 dak) op een zonnige dag.
Als ik een E-Ducato zou aanschaffen zit er een 79kwh pack in dat misschien net 150/200km haalt. Dat schiet niet echt op zo.
Gebruikersavatar
Champ van
Berichten: 127
Lid geworden op: za 11 mar 2023, 18:17

Re: Elektrische camper



Bericht door Champ van »

Hier een video met 16000W solardak :lol3:
De bus heeft er oa 3 long range Tesla pakketten in liggen.
Totaal 221kwh, 300km range halen ze ermee.
In de winter laad het gemiddeld elke dag zo'n 10%. (in de zomer geen idee?)
Meestal zakken ze tot 50% om vervolgens weer te laden.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Elektrische camper



Bericht door Tabbert classic 570 »

Vorige week zat ik er nog over te fantaseren. Als je je dak volgooit met zonnepanelen. Je beschikt over 6 tot 8 sterke accu's ( camperbus max 8m ) Tijdens het rijden laadt de dynamo en zonnepanelen ook op. Dan denk ik dat 2000 km wel mogelijk moet zijn. De vraag is hoe lang het zou duren eer die 6/8 accu's weer vol zijn als je je camper aan de laadpaal zou zetten. En hoe lang het zou duren als je aleen via zonnepanelen zou opladen.
Nadeel van electrisch rijden is als je in de winter hoog in het noorden zit. Ik vermoed dat daar in de verste verte geen stroom te vinden is en overdag is het ook donker.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Valt mee
https://www.ladestasjoner.no/kart/

Zelfs op IJsland nog tig EV charging stations
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper



Bericht door Kroppie »

tijdens elektrisch rijden met éen dynamo de accu,s laden?????, die dynamo aandrijven kost meer energie dan dat die dynamo in de accu,s zal leveren, heeft iets met rendement van dingen te maken geloof ik
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Elektrische camper



Bericht door Tabbert classic 570 »

Zelfs als je remt komt er energie vrij. Dat zou je ook weer op kunnen slaan. Maar misschien zijn al deze technieken nog te duur en te lomp. Als voertuigen niet 100% zelf enegieopwekkend kunnen zijn zie ik er geen toekomst in. Als je letterlijk alle voertuigen in de wereld en dat is inclusief vliegtuigen en vrachtwagens op stroom wilt rijden dan heb je waarschijnlijk het dubbele of driedubbel zoveel energie nodig. Geen idee waar we dat vandaan halen. Aangezien een land als Nederland nu al moeite heeft om genoeg netwerken aan te leggen. Als Nederland nu begint met aanleggen van het energienetwerk dan ben je waarschijnlijk in 2045 klaar. Dan moet je nog ruimte vinden om genoeg groene energie op te wekken. Nederland is nu al aardig volgebouwd. Maar het is wel leuk om zoiets te volgen. Al ben ik wel tegen om alles vol te leggen met zonnepanelen en windparken.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische camper



Bericht door Arie55 »

onlangs gelezen dat de regering het waterstof gebeuren te promoten. Ik begrijp dat echt niet. Ten eerste is het maken van dat spul nogal omstreden. De opslag ervan kan gevaarlijk zijn (iets met een Hindenburg gevalletje?). En als dat terzijde wordt gelegd, hoe zit dat met die motoren? Hebben die dan geen zuurstof nodig, m.a.w. lucht? En zit in die lucht geen bijna voor 80% aan stikstof? Was er niet onlangs wat protesten over het stikstof?

Ik vind het hele verhaal enorm 'rammelen' van gekkigheden. Die tussen oplossingen vind ik geen goede weg inslaan

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Elektrische camper



Bericht door jaap van duijn »

@Twee voorgaande stukjes.

Wij hadden een TREK - 700 E-bike (inmiddels ingeruild en nieuwer model) en met deze kon je tijdens afdalingen terug voeden.
Het afremmen werkte daar ook zeer goed mee.
Was je een van de streepjes kwijt, na lange afdaling meestal terug.
Dus daar werkte het wel, of het veel opleverde dat is ander verhaal.

Groeten Jaap van Duijn
Plaats reactie