Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Dutch Traveler schreef:Dan vergeet je toch wel het een en ander.
Denk dat je die waterstof waar een druk op staat van maar liefst 700 bar het liefst in een tank doet ?
Dat zijn geen plastic tankjes hoor. voor ÉÉN tankje waar 1 kilo waterstof, zo'n 26 liter in past, weegt een tankje al 31 kilo.
www.waterstof-centrum.nl/product/700-ba ... -l-verkoop
Weet niet hoeveel tankjes je dan nodig hebt voor een redelijke actieradius maar dat zou ik dan eerst maar eens na rekenen.
Lees nou eerst eens de informatie op de links over de Hyvia voor je gaat roeptoeteren dat er iets vergeten wordt: samengevat: 4x 1kg waterstof voorziet een 30 Kw brandstofcel. De actieradius op deze 4 kg is 250 kg. Wat zul je in een camper nodig hebben aan elektriciteit als je elektrische vloerverwarming gebruikt eventueel aangevuld met een infrarood paneel in de natte cel. Een super efficiënte elektrische doorstroom verwarmen voor je water en koken op inductie?

Je gebruikt dan de energie van de al in de auto aanwezige brandstofcel. Tanken van 4 kg waterstof gaat in 5 minuten.

Als je dat dan nog combineert met de zonnepaneel techniek van de Lightyear kom je nog verder.

Je moet anders gaan denken over voortstuwing, verwarmen, koken, koelen, etc. en niet in gescheiden energie systemen blijven denken wat in de huidige generatie campers nog wel moet. Je gaat met 1 energie systeem werken: elektriciteit uit een brandstofcel aangevuld met zonne energie en een accu pakket als "additionele voorziening".

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Elektrische camper



Bericht door poldertoerist »

Over dat gewicht..
https://zerauto.nl/stellantis-kondigt-3 ... rstof-aan/
Hier zie je dat een waterstof compacte stellantis bus ruim 1900kg weegt in L2 of L3

Een Diesel L2 zit op een dikke 1700kg

Voor de Electrische L2 is dat 3800kg


Kortom.. waterstof als totaaloplossing betaalbaar en groen krijgen en het is duidelijk waar de meeste winst valt te halen. Bovendien heb je voor waterstof ook minder schaarse metalen nodig. Ook niet onbelangrijk


I'm not lost, I'm exploring!


Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Elektrische camper



Bericht door Hymerferry »

Volgens de folder is een 4,25 tons versie in L2 van de elektrische Ducato 2680 kg leeggewicht dus waar je de 3800 kg vandaan haalt?

Vandaag weer een stuk in een elektrische MAN bakwagen voor klein rijbewijs gereden. Dat rijdt prima, erg stil en veel power. Nog even wachten op iets meer rijbereik (deze was 90% vol en kon nog 130 km) maar zou zo overstappen.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Elektrische camper



Bericht door kampertjes »

Met die MAN bakwagen bedoel je de feitelijke VW Crafter toch? Die werd gebouwd met de techniek van de eGolf. Werd ja want ze zijn er mee gestopt. Kwam in praktijk 90 km ver bij Max 100 km/u. Was nauwelijks belangstelling voor. Je kunt ze op occasionsites vinden van 2 jaar oud maar nog niet gebruikt.
Ik verwacht dat het er ooit wel gaat komen maar wachten is op volgende generatie accu’s. Voor gewicht maar ook levertijd. We wachten op de zaak nu al meer dan een jaar op de eerste e-bussen. Wordt steeds weer uitgesteld.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

poldertoerist schreef:Over dat gewicht..
https://zerauto.nl/stellantis-kondigt-3 ... rstof-aan/
Hier zie je dat een waterstof compacte stellantis bus ruim 1900kg weegt in L2 of L3

Een Diesel L2 zit op een dikke 1700kg

Voor de Electrische L2 is dat 3800kg


Kortom.. waterstof als totaaloplossing betaalbaar en groen krijgen en het is duidelijk waar de meeste winst valt te halen. Bovendien heb je voor waterstof ook minder schaarse metalen nodig. Ook niet onbelangrijk


I'm not lost, I'm exploring!
Ook al is de accu versie 2.680 kg, dan is dat nog steeds aanmerkelijk zwaarder dan de waterstof versie. Het meer gewicht ten opzichte van de diesel versie (ik heb de term "thermische versie" al gelezen) valt me mee.

En de hele waterstof ontwikkeling heeft net als de accu ontwikkeling voor elektrisch rijden heel lang stil gelegen. Dus op het vlak van opslag en brandstofcel techniek verwacht ik de komende 10 jaar nog wel flinke ontwikkelingen.

Daarnaast zijn het nog steeds "omgebouwde conventionele auto's" en nog niet ontworpen rondom rondom een geheel nieuwe aandrijftechnologie in combinatie met een andere energie opslagtechnologie...



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Elektrische camper



Bericht door poldertoerist »

Hymerferry schreef:Volgens de folder is een 4,25 tons versie in L2 van de elektrische Ducato 2680 kg leeggewicht dus waar je de 3800 kg vandaan haalt?

Vandaag weer een stuk in een elektrische MAN bakwagen voor klein rijbewijs gereden. Dat rijdt prima, erg stil en veel power. Nog even wachten op iets meer rijbereik (deze was 90% vol en kon nog 130 km) maar zou zo overstappen.
Dit zijn de kleinere bussen, expert, jumpy, scudo etc.
Maar ik heb denk idd naar het verkeerde gewicht gekeken.

I'm not lost, I'm exploring!


Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

Mss is er nog hoop,maar als ik naar de personages kijk is het toch weer fout :-B .. https://newsroom.unsw.edu.au/news/scien ... t-hydrogen
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Nog steeds 10% diesel.

viewtopic.php?t=8481744

Al uitgebreid behandeld in een ander topic en heeft niets met een brandstofcel of elektrische aandrijving van doen.

De leidende professor is overigens van Koreaanse afkomst dus wat je met die personages bedoeld?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrische camper



Bericht door seth_space »

De opmerking an sich is al best fout.
Maar inderdaad verkeerde topic.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Elektrische camper



Bericht door kampertjes »

Nou, ik heb de oplossing gevonden hoor! Was vandaag op beurs / symposium over eMobility en zag dit:
https://betriton.com/

Hoe krijgt een mens het verzonnen. “ for romantic couples” staat er in de folder, dus dat gaat helemaal goed komen.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Brussel stelt vanaf 2035 geen CO2 uitstoot auto's meer verkopen. Electrisch of waterstof blijft over. Benieuwd wat al die oliestaten daarvan vinden. Van wolkenkrabbers en luxe jachten terug naar tenten. Elektrisch voor campers is dichterbij dan waterstof op dit moment. Nou die actieradius nog wat vergroten....

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Dat laatste zou ik niet zo stellig durven beweren, zeker niet met de plannen van Stellantis in gedachten dat ze in 2025 een Ducato opvolger willen presenteren met 3 verschillende aandrijflijnen. Ten opzicht van een volledige accu variant is een waterstof variant qua laadvermogen in het voordeel.

En wat betreft grootschalige groene waterstof productie: overal waar je "stroom over" hebt en waar water beschikbaar is, kun je groene waterstof produceren. Het samenpersen en koelen is ook geen hogere wiskunde. Het zou zelfs wel eens het antwoord kunnen gaan vormen op het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnet: het zonnepark wordt niet afgeschakeld, maar levert de stroom aan de waterstof generator en opslag van het lokale waterstof tankstation in Ruinerwold (Even voor het idee...)

Je hoeft niet met voorraden waterstof te gaan slepen, je kunt het overal produceren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Bij waterstof maakt alleen de brandstofcel een kans. Met inspuiten in een motor zijn grote zware tanks nodig voor een leuke actieradius , byv op het dak. Geen popup dak meer mogelijk bij een buscamper en heel gewicht extra. Komt er een chassis cabine met brandstof cel en lukt het de accu's en de kleinere H2 tank in een verlaagd chassis te bouwen is er toekomst voor waterstof in een integraal of half integraal in de < 3500kg.
Chassis bouwers kunnen / mogen niks veranderen aan uitlaatsystemen zonder fabrieks toestemming. Als dat ook gaat gelden voor tanks en leidingen is daar nog wel een uitdaging / hindernis.

Bij buscampers is vol elektrisch al enige tijd mogelijk. Bij integraal en halfintegraal camperbouw wordt er aan gewerkt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Elektrische camper



Bericht door kampertjes »

Ik ben er voor de zaak intensief mee bezig, o.a. Gisteren veel gesprekken op de beurs eMobility. Met de huidige stand van Recensiekoning (accu’s) is het onmogelijk een 3,5 tons bus (camper) te bouwen met acceptabele (>400 km) actieradius. Kijk bijv. op deze site van Iveco waar een eDayly wordt aangekondigd met actieradius 300 km. Als je het afpelt klopt dat niet, hooguit voor de zwaardere uitvoeringen met 3 accupakketten. De 3,5 tons versie komt met 2 pakketten WLTP 230 km. Wat dat ding weegt vindt ik niet. Ze vermelden wel trots dat het niet ten koste gaat van laadvolume. Mooi..
Ford komt met eTransit volgend jaar. 300 km WLTP. Kijk je op de site, vindt je een range calculator, netjes!! Vul je daar 80% belading en 10C in daalt dat naar 215. En let wel, dan is ie dus LEEG.
Ik wil graag caddy’s vervangen voor elektrisch. Renault Kangoo, splinternieuw, 300 km WLTP. Dealer uitgebreid gesproken: reken op 200 a 220, in de winter minder en met volle belading minder dan 200. Techniek is zelfde als eMegane en die komt wel verder dan 400 km. Op m’n vraag waarom er geen grotere accu in komt kreeg ik als logisch antwoord dat ie dan door de veren gaat. Een bedrijfsauto is an zich al zwaarder gebouwd als personenauto, die kan dat extra gewicht niet hebben.
En nu heb ik het nog niet eens over aanhangers die we mee sjouwen. En levertijden van 1 a 2 jaar.
Grote steden worden 2025 zero emission. Dus we moeten wat en liefst snel. Stevig met managers van grote steden gesproken dat het er niet is maar dat bestrijden ze. Ze gaan zorgen voor grote oplaadpleinen aan de rand van de stad. Kunnen onze mensen daar eerst een uur koffiedrinken en tukkie doen.
Maar goed, heb veel gehoord dat het wachten is op betere wetgeving o.a. Hoger toegestaan gewicht (4250, kun je nu met veel gedoe al ontheffing voor krijgen maar restrictie Max 100 km vanaf standplaats en geen aanhanger…..en niet voor campers). En solidstate accu’s. En daar hoop ik dan maar op. Met de regeldruk zal er met nog meer spoed gewerkt worden aan nieuwe technieken. Nu maar hopen dat China ons niet voor is, zag wel eruit veel Chinees spul op de beurs….
Ondertussen start ik m’n dieseltje straks maar weer voor een weekendje vissen in Friesland. Nu het nog kan zullen we maar zeggen.
Plaats reactie