Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

Het scheelt natuurlijk als je een kleintje neemt,maar ook dan kom je niet ver .. https://www.autoblog.nl/nieuws/ga-jij-v ... 1…………………Er word zowiezo,sterk overdreven,met de actieradius,maar het gaat vooruit. https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test?
Hans
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

Het nieuwe denken kent geen "ver" meer. Zonder diesel kom je met geen enkel alternatief zo ver. Camperen in de toekomst zal betekenen meer stoppen en minder snel naar verre bestemmingen gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 06 nov 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodote quote verwijderd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Als je in accu power blijft denken wel...

Ik ben nog even verder gaan spitten in de info over de waterstof Daily: laadvermogen 3.000 kg en met 190 pk elektromotor komt deze wagen met 12 kg vloeibare waterstof 350 km; met 36 kg zou dat dus een zeer respectabele 1.000 km zijn en dan kun je meteen over op elektrische vloerverwarming, koelen en koken op elektriciteit en een doorstroomverwarmer voor het hete water. Met de brandstofcel die 90 KWh levert, lukt dat wel.

Dat wordt dus een liner...

Iveco eDaily FCEV heeft brandstofcel van Hyundai aan boord" https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

https://opwegmetwaterstof.nl/wiki/hoe-g ... auto-zijn/

Als je dit rekenvoorbeeld volgt kom je - voor 36kg - op een 580 liter tank uit voor de waterstof :crazy:
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Elektrische camper



Bericht door Jonesy »

Dan moet het wat compacter hé, Ik zou dan toch liever elke 300km waterstof willen tanken dan elke 500km een half uur staan laden met de nodige half uurtjes van de voorgangers er bij.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper



Bericht door gjvonk »

Marco Polo schreef:https://opwegmetwaterstof.nl/wiki/hoe-g ... auto-zijn/

Als je dit rekenvoorbeeld volgt kom je - voor 36kg - op een 580 liter tank uit voor de waterstof :crazy:
Gasvormig wel, maar dit zijn hogedruk cilinders waar de waterstof bij een zeer hoge druk (700 bar en bij min 253°C volgens Camperbassie in het topic geen diesel maar h2) in opgeslagen is. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat het lege gewicht van zo'n 3 kg cilinder is.

Door vloeibare waterstof + brandstofcel als energie bron te gebruiken hoef je:
- geen combiboiler of Alden vloeistofverwarmer meer te gebruiken (een Truma d6 weegt al gauw 15 kg).
- geen gasflessen meer mee te sjouwen (2x 10 kg propaan in 2 kunststof flessen is ook samen een ruime 30 kg)
- 1 gecombineerd accupakket, want 1 centrale stroomvoorziening


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Het rekenvoorbeeld ging ook uit van die compressie.

Kwam op een andere site op 31kg voor een 1 kg cilinder H2 uit
https://www.waterstof-centrum.nl/produc ... -l-verkoop

2kg iets minder dan het dubbele (53,6kg)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

En toch gaat het weer deze kant uit https://www.nu.nl/auto/6231865/kosten-v ... n-uit.html
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper



Bericht door Marco Polo »

Welke kant?
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Elektrische camper



Bericht door johan1950 »

Ik kom hier regelmatig tegen dat voor opslag gesproken wordt over vloeibare waterstof of opslagtemperaturen van -253 graden C.
Vlgs mij wordt waterstof bij normale temperatuur en een druk van 700 - 800 bar als gas opgeslagen.
Johan en Ina Gols
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Elektrische camper



Bericht door Camperbassie »

johan1950 schreef:Ik kom hier regelmatig tegen dat voor opslag gesproken wordt over vloeibare waterstof of opslagtemperaturen van -253 graden C.
Vlgs mij wordt waterstof bij normale temperatuur en een druk van 700 - 800 bar als gas opgeslagen.
Het kan allemaal voor personenauto's 700 bar voor vrachtwagens 350 bar vloeibaar bij -253C en voor H2 verwarmingsketel bij 40 bar in aardgasleidingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische camper



Bericht door Dafluc »

Beste Camperbassie, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert, zoals hierboven, dan niet quoten. Dat doen we alleen als er berichten tussen staan. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie gebruiken links onder. Dan staan de berichten er niet onnodig dubbel. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Elektrische camper



Bericht door poldertoerist »

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... jfswagens/

Interessante ontwikkeling

I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Elektrische camper



Bericht door jheeck »

Zeker. Nou nog hopen dat de batterijtechnologie dit gat dicht gaat lopen:
Naar verwachting hebben de omgebouwde bedrijfswagens een vrije kleine actieradius. De 'conventionele' architectuur van de busjes biedt immers slechts beperkt ruimte voor een accupakket, vooral omdat die voldoende intact moet blijven.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie