Elektrische camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische camper



Bericht door MarceldeHoog »

2035 is nog ver weg, en dat is enkel de verkoop stop. Tot die tijd kan er nog veel worden ontwikkeld.

Uiteindelijk zullen denk ik de gewichten die we mogen rijden opgehoogd moeten worden, voor zowel campers als werkbusjes (dus dat zal voor alle B voertuigen gebeuren). Nederland kennende gebeurd dat pas wanneer de rest van Europe dat al gedaan heeft overigens...

Na 2035 rijden er nog best een pak diesel voertuigen rond, dus de eerste jaren daarna hebben we weinig last. Langzaam zullen dan echter het aantal brandstof tank stations afnemen.

Mijn grootste vraagteken is de beschikbaarheid buiten Europa van laadpunten, tegen die tijd. Wat als je met de vrachtwagen, of in ons geval de camper, naar Turkije of Marokko wil reizen? Maar goed dat is koffiedik kijken.

Mijn antwoord op de OP blijft hetzelfde: met de huidige techniek en lage actie radius niet. Zodra dat verbetert, zeker weten, maar niet op C1. Vooralsnog wil ik op B blijven kunnen rijden, gezien de beperkingen voor >3500 voertuigen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Elektrische camper



Bericht door tranny »

Tegen die tijd zijn we ruim 12 jaar verder en zien we dan wel weer, wat zakelijk betreft zal het mij dan al niet meer jeuken.
Het huidige paniekvoetbalbeleid heeft mij inmiddels al wel doen besluiten om maar gewoon door te blijven rijden met de huidige diesel bedrijfsauto's van +10 jaar jong en voorlopig niet preventief te gaan investeren in een jongere generatie voertuigen: de diesels worden toch gebannen maar een bruikbaar (en betaalbaar) alternatief voor de diesels kunnen ze mij ook nog steeds niet bieden.
Dat elektrisch lijkt wel mooi, maar naast de peperdure aankoop loop ik toch fors op tegen de beperkingen van het voor mij noodzakelijke trekgewicht + laadvermogen van zo'n prikkar... die huidige EV-busjes zijn mooi voor koeriersdiensten, maar voor het gebruik bij een hovenier of aannemer zijn ze absoluut nog niet toereikend.

Een paar maanden geleden wist een dealer mij vol trots vertellen dat zijn merk EV-bedrijfsbus wel 1500 kg mocht trekken...
Da's mooi, maar mijn 3-tons kipper aanhanger weegt leeg al 890 kg dus dan kan ik nog niet eens een halve kuub zand meenemen. :bang:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper



Bericht door hathi »

Dat ligt er aan Tranny ,wat voor Auto,voor je aanhanger staat ,en wanneer je het BE rijbewijs gehaald hebt ?
7AB2C57C-5A57-4A0C-8AF2-2457DCE5D8C4.png
7AB2C57C-5A57-4A0C-8AF2-2457DCE5D8C4.png (119.35 KiB) 563 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Elektrische camper



Bericht door tranny »

Het rijbewijs is mijn probleem niet, het geringe max. trekgewicht van al die EV-bussen wel.
Ik heb bedrijfsmatig minimaal een laadvermogen van 900 kg + een trekgewicht van 2500 kg nodig voor een bedrijfsbus, en als m'n huidige diesel gestookte 4x4 pickup hierbij ook nog uit het beeld moet verdwijnen dan zal er zondermeer een elektrisch voertuig met 900 kg laadvermogen + 3500 kg trekgewicht (incl. een winters bereik van minimaal 250 km vol beladen) voor terug moeten komen.
Ik zie een elektrische bedrijfsbus op het oude BE-rijbewijs dit voorlopig nog niet bieden, en daarnaast ben ik ook absoluut niet van plan om hiervoor 10 jaar lang een wekelijkse afschrijving van € 200,= te gaan accepteren.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Elektrische camper



Bericht door Affinity »

Ik zie het probleem niet.
900 kg laadvermogen + 3500 kg = is nu toch ook niks voor een vrachtwagen.

Voor de Electrische vrachtwagens (die er zullen komen) is dat gewicht ook een lachertje.

En alle bedrijven kopen of leasen toch om de 4 a 5 jaar toch een nieuwe.
Precies zelfde als met de personen auto's vd Werknemers.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Elektrische camper



Bericht door tranny »

Ik wel, er rijden namelijk ook nog wel eens anderen mee die wel beperkt zijn met een BE-rijbewijs dus een vrachtwagen is zondermeer al geen optie.
En daarnaast wil ik ook geen last met de beperkingen die voor vrachtwagens gelden.

Leasen doe ik niet aan, ik koop alleen jong gebruikte auto's en die worden verder in eigen beheer netjes onderhouden... werkt ook prima en de kosten zijn dan nog niet eens de helft van lease of nieuw kopen.
Als ondernemer investeer ik liever in de machines waarmee werkelijk winst behaald wordt als in de transportmiddelen die enkel dienen om de machines en materialen op locatie te brengen, een gezonde bus van 5 tot 10 jaar jong kan die taak nog net zo goed doen als een nieuwe bus.
Het draait hier allemaal nog heel ouderwets om de winst, en niet om de pronk en status waarmee de winsten weer opgevreten worden. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische camper



Bericht door kampo »

@Tranny
Je lijst van verwachtingen is duidelijk maar toch echt wel vastgeroest in de/je huidige situatie.
Volgens mij ben je veel flexibeler als ondernemer en zal je mee met de tijd evolueren.

Om aanhangwagens van 3500kg te sleuren kan je ook een vrachtwagen(tje) nemen lijkt me. Die pick-ups zijn wat licht.
Die andere occasionele gebruikers kunnen gerust een C behalen.
Met een rijbereik van 250km geraken veel bezitters van EV vandaag al gewoon in Oostenrijk en terug. Wat planning. Nog nooit vernomen dat het stoort om een pauze in te lassen om de 2h.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Elektrische camper



Bericht door tranny »

Er is hier niets vastgeroest, ik bekijk gewoon de (on)mogelijkheden die er voor mijn bedrijf en bedrijfsvoering zijn wat betreft elektrisch rijden.
En dat betekent zondermeer dat een vrachtwagen hierin totaal geen optie is, en ook dat het bereik vol beladen zondermeer 250 km moet zijn in ongunstige omstandigheden.
En ik weet dat er ook mogelijkheden genoeg zijn om ook onderweg te kunnen laden, maar dat worden dan ook gelijk peperdure laadsessies als er 3 man in die bus zitten die wel gewoon uitbetaald moeten worden tijdens zo'n laadsessie... praat je op jaarbasis toch al snel over € 7000,= aan weggegooide loonkosten als dat wekelijks slechts 1x gebeurt.
Ik kijk de kat nog wel even uit de boom en zal voorlopig nog wel blijven dieselen met het huidige wagenpark, dat elektrisch spul zal eerst nog wat verder ontwikkeld moeten worden voordat het voor het zwaardere werk in mijn bedrijf geschikt gaat worden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische camper



Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij is dat de moraal van het verhaal voor iedereen. De actualiteit bepaalt de keuzes. Nu de diesel in Nederland duurder is dan benzine, worden dieselpersonenauto’s massaal gedumpt. Niemand koopt meer diesel of je moet jaarlijks weinig km maken en zo een goedkope goede diesel kunnen kopen. Zo zal de ondernemer ook steeds weer kijken wat op het moment dat er keuzes gemaakt moeten worden, de binnen de dan geldende actualiteit en nabije toekomst het voor zijn bedrijf interessantste keuze is.

Niemand weet hoe mobiliteit er over 13 jaar uitziet. Vasthouden aan het huidige beeld maar dan met andere energiebronnen is ook zeer discutabel.

Wat campers betreft. Misschien zijn grote campers dan wel weer voor een groot gedeelte uit het straatbeeld verdwenen. De enorme campergroei van het laatste decennium, kan dan net zo goed gewijzigd zijn in een omgekeerde ontwikkeling. Niemand die het weet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Elektrische camper



Bericht door Premiumliner »

Quote: Niemand koopt meer diesel of je moet jaarlijks weinig km maken en zo een goedkope goede diesel kunnen kopen. Einde Quote!

Leg dat eens uit, want volgens mij is het zo dat je juist veel km moet maken! Maarr......, ik zie het vast verkeerd :-B
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische camper



Bericht door Kroppie »

wat de toekomst zal brengen, zal de toekomst ons leren, niet meer en niet minder
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische camper



Bericht door Mickel Moen »

@ premiumliner.

Dat klopt. Zo was het altijd. Omdat de belasting van diesel hoger is, maar de brandstof altijd goedkoper, was er altijd een bepaald kantelpunt in het jaarlijkse aantal km. Was het niet iets van 20.000 km jaarlijks? Algemeen bekend.

Nu is niet alleen de belasting hoger, maar ook de brandstof. Er is dus in het geheel geen kantelpunt meer wat nieuw betreft.

Het lijkt mij, dat je daarom alleen nog een tweedehands diesel koopt, als de aanschaf dermate voordelig is, ten opzichte van een elektrische of benzineauto, dat dit ondanks de hogere belasting en de hogere dieselprijs in relatie met het aantal km uiteindelijk toch nog voordeliger is. Dan geldt dus niet, hoe meer km, maar juist hoe minder km.

Voor onze campers is het een ander verhaal. Wij betalen een kwart van de belasting en er zijn tweedehands (en nieuw) erg weinig campers op benzine. Die dieselcampers blijven dus nog wel even doorrijden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Elektrische camper



Bericht door Premiumliner »

Ik begrijp dat u denkt dat mensen een tweedehands dieselauto gaan kopen als ze (zeer) weinig kilometers maken. En daarnaast dat er geen kantelpunt meer is in het kostenplaatje bij vergelijking tussen nieuwe benzine- en dieselauto's
Is dat logisch als je weet dat de MRB meer als 2x zo hoog is als een vergelijkbare auto op benzine?
Ik ben denk ik te dom om uw uitleg te begrijpen. :(
Volgens mijn bescheiden mening zijn er een aantal redenen om een (goedkope) 2-dehands of nieuwe dieselauto te kopen:
- De betrouwbaarheid ten opzichte van een benzine motor;
- Het beschikbare koppel ten opzicht van een benzinemotor met evenveel pk's (denk aan het trekken van een kar/caravan);
- Het wel of niet dichtbij een grens wonen waar de diesel (veel) goedkoper is dan benzine;
- De zuinigheid van een dieselmotor ten opzichte van een benzinemotor;
- Het kan iemand gewoon niet schelen dat de diesel (op dit moment) wat duurder is als benzine;
- ......
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische camper



Bericht door Dafluc »

Het zijn hoe dan ook vreemde tijden. Zie bijvoorbeeld op Marktplaats al bedrijven die geen dieselauto's meer inruilen. Het kan hard gaan.
Afbeelding
Plaats reactie