AdBlue vulslang

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue vulslang



Bericht door gjvonk »

Beroepsreiziger schreef:
borgerik schreef:
wo 28 sep 2022, 20:17
Ik tank gewoon bij de "vrachtwagenvulplaats" voor ad blue. Nog nooit problemen gehad, Nederland, Scandinavie, Frankrijk, Spanje,...
Dan heb jij die magneetring in je vulopening zitten.

Heb je die niet, of stop je het pistool er niet helemaal in, dan zal die na een seconde al weer stoppen.
Wij hebben een Citroën Jumper, die zal dezelfde brandstof- en Adblue tank en dus ook dezelfde vulhalzen hebben als de Fiat Ducato.

In de Adblue vulhals van onze Jumper zit een klepje. Of er in een Adblue vulpistool ook een klepje zit wat op een magneet om de vulhals reageert, weet ik niet. Dat kan ik niet aan de buitenkant zien.

Het vulpistool er zo diep mogelijk in, dan wordt het klepje in de vulhals opengedrukt en de greep een klein stukje inknijpen zodat het tanken langzaam gaat werkt tot nu toe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: AdBlue vulslang



Bericht door evdoetelaar+larana »

+1
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Tiemen »

Gemiddelde verbruik adblue
Bijlagen
IMG_2971.PNG
Gemiddelde verbruik
IMG_2971.PNG (153.91 KiB) 548 keer bekeken
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Euro-Trotter »

Bedankt voor alle reacties. Het verbruik vind ik ook hoog. Nu ben ik geen langzame rijder, dus misschien zit daar het probleem. Wat betreft die magnetische ring: daarover heb ik vorig jaar al contact over gehad met de werkplaats. Die zou ook bij de Ducato -in ieder geval die van mij: 2.3 en 160pk- zijn ingebouwd. Het vreemde is dat dit de vierde vakantie was met deze camper. De drie vorige vakanties (in Nederland, Duitsland, Italië en Kroatië) hebben we helemaal geen problemen gehad bij vrachtwagenzuilen, maar deze keer wel. Tot twee maal toe -beide keren in Frankrijk- gaf het tanken van Adblue problemen. Toeval?
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AdBlue vulslang



Bericht door gjvonk »

Wij zijn ook doorrijders; 2,2 liter 165 pk, dus vergelijkbaar...Wij hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Veertiger »

Mij is verteld (dus ik zeg niet dat het een feit is) dat je beter een hogere kwaliteit AdBlue kunt tanken.
Dit zou te maken hebben met het sneller kristaliseren van de 'goedkopere' versies.

De pompjes en tankjes van met name de citroen motoren schijnen er nogal gevoelig voor te zijn (ik spreek helaas uit ervaring).
Ze hebben mij er op gewezen dat je beter een premium kwaliteit kunt tanken.

https://www.slumpoil.nl/nieuwsberichten ... t-adblue-2
Pössl Summit 640 2017 163pk
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Huub56 »

Hier ook fiat 160 pk met 9 traps automaat verbruik 1 op 210 maak me er niet druk om als de tank half leeg is krijg je een melding dus na ongeveer 1700km dan heb je tijd genoeg om een pomp te zoeken. Met kannetjes slepen doe ik niet pompen genoeg binnen 1500km dat deeg ik met de vrachtauto ook niet. Nooit probleem gehad aan de pomp je moet wel heel voorzichtig tanken en niet zoals aan een diesel pomp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Peter+Annie »

Beroepsreiziger schreef:
do 29 sep 2022, 0:19
borgerik schreef:
wo 28 sep 2022, 20:17
Een verbruik van 1 op 130 vind ik erg hoog, alhoewel het verbruik bij mij erg wisselend is. In Scandinavie gebruikte is 1 op 650 km en in Spanje 1 op 350 km. Ik weet niet of de temperatuur buiten invloed heeft op het verbruik. Ik merk wel dat het verbruik bij hogere snelheden op loopt.
Je schrijft het eigenlijk zelf al in je posting.
Hoe hoger de temperatuur, des te meer verbruik.

Ad Blue is geen brandstof, maar een reinigingsmiddel.
IK denk eerder dat de mate in hoeverre je de motor belast maatgevend is voor het Ad-Blue gebruik.
Dezelfde afstand over een vlak traject of over een bergachtig () of stedelijk) gebied zal een wezelijk verschil maken.
DE temperatuur buiten het voertuig zal daar weinig invloed op hebben.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: AdBlue vulslang



Bericht door doov »

Veertiger schreef:
do 29 sep 2022, 13:58
Mij is verteld (dus ik zeg niet dat het een feit is) dat je beter een hogere kwaliteit AdBlue kunt tanken.
Maar hoe weet ik welke pomp premium ad blue levert?
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Veertiger »

Voor wat ik begreep kun je beter de kannen nemen dan uit de pomp, maar ik ben er ook nog niet helemaal uit.
Ik heb eerder een kan gehad waar 'premium' op stond, maar dat wil niet alles zeggen natuurlijk. het gaat om een kleine toevoeging die kristallisatie tegen gaat, maar ze noemen het allemaal anders.

Bijvoorbeeld:
https://www.deboerdrachten.nl/hal1459-a ... henktuit/3

Ik pik de camper na reparatie op dit weekend, en over 2 weken mag hij weer mee voor een 6000km, dan weten we het.
Pössl Summit 640 2017 163pk
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: AdBlue vulslang



Bericht door doov »

Das een duur goedje.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Kroppie »

in aanschaf duur?, maar in gebruik 1 op + 2 a 300km, wat noemt men duur?, dan is gewone diesel veel duurder
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: AdBlue vulslang



Bericht door doov »

1,50 aan de pomp.
Dan is 3,50 in een jerrycan duur.
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: AdBlue vulslang



Bericht door Veertiger »

......dat heeft meestal een reden.....goedkoop is duurkoop.....
Pössl Summit 640 2017 163pk
Plaats reactie