Gloeirelais of toch iets anders?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
brecht
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 10:51

Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door brecht »

De startmotor van onze camper (een Ducato 280 uit '88, geenturbo) heeft af en toe een tik nodig voordat hij rondgaat. Op reis met zijn tweeën en de kids geen probleem, soms wat hilarisch omdat ik op reis geen hamer bij de had maar wel een kloofbijl. Dat levert soms wat gekke bikken op :) Maar goed de startmotor moest dus een keer los om uit elkaar te halen en schoon te maken, maar afgelopen weekend moest ik de bus alleen starten, wilde dat doen door de 2 polen op het startrelais kort te sluiten maar dat lukte niet, kon er slecht bij, raakte de polen niet in 1 keer, wat vonken (logisch) Anyway ik faalde en de motor ging niet rond.

Binnen in de bus rook ik daarna wat schroeilucht, het voorgloeilampje ging niet meer aan en relais hoorde ik niet meer tikken (wat ze beiden daarvoor wel deden) Ik vermoed dat ik op de een of andere manier sluiting in het circuit gemaakt heb en daarmee het gloeirelais heb vernield. Klinkt dat logisch?

Ik heb iemand op marktplaats die er 1 aanbied voor 145,- Als het echt het gloeirelais is geef ik dat graag uit, maar dan wil ik het wel eerst weten.

Ik hoop dat er iemand aan de hand van mijn verhaal kan opmaken of het logisch is wat ik zeg, of het (waarschijnlijk) inderdaad het gloeirelais is, of dat ik iets over het hoofd zie. Andere lampjes op het dash doen het wel trouwens, dus contactslot lijkt het me niet, ook de zekeringen (in ieder geval die in het handschoenenkastje) zijn allemaal nog ok. Ook de motor doet het nog, ik heb hem later aangesleept om hem te kunnen verplaasten (stodn ergens waar hij weg moest)

Groet, Brecht
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door EasyBee »

Alle zekeringen in de buurt van de startaccu al gecontroleerd?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door NoStress »

Meten is weten, hopelijk zijn het alleen zekeringen.
Laatst gewijzigd door NoStress op wo 28 sep 2022, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door hathi »

En mss,wil een goede massakabel,rechtstreeks naar de startmotor,net zoveel soelaas bieden,het is tenslotte een Fiat :-B
Hans
brecht
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 10:51

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door brecht »

Net even het relais eraf gehaald en bekeken:
  • Als eerste: hij zat goed vast, massa van het relais zal t niet geweest zijn
    alle andere zekeringen die ik kon vinden waren ok
    Bij mij geen wit of grijs kastje zoals vaak gezegd wordt, maar een blauwe
    gezien de contacten is dat blauwe kastje toch wel echt het gloeirelais
    Helaas zag hij er goed uit en niet verbrand of zo. Ik twijfel of dit de boosdoener is.
De vraag: hoe meet je zo'n relais door/ hoe test je of hij goed is?

Afbeelding
daar hing t kastje

Afbeelding
binnekant

Afbeelding
aansluitingen op achterkant/bodem
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door NoStress »

De rose/zwarte draad in de stekker moet je 12v meten.
Laatst gewijzigd door NoStress op wo 28 sep 2022, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
brecht
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 10:51

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door brecht »

ik hoop van t weekend tijd te hebben en de startmotor te demonteren, dan weet ik daar wat meer over.

Voorlopig maar 1 vraag (aangenomen dat het blauwe ding inderdaad het grloerrelais is) : Hoe test ik of deze wel of niet functioneert?

En vooruit: een bonusvraag: is zo'n startrelais redelijk universeel? kan er ook iets van een andere bus in?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door javanes »

Volgens mij is dit je schema:
HDC122.jpeg
HDC122.jpeg (18.04 KiB) 580 keer bekeken
Aansluitingen:

1: Accu
5: Gloeibougies

2: massa
3: contact slot
4: startmotor
6: controle lampje dashboard

En een nieuwe kost ook niet veel.
Zoek even op Google naar Fiat 7726125
Hier b.v.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7726125

Succes. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
brecht
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 10:51

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door brecht »

THNX!

Dat is een waardevol schema. Ik snap nog steeds niet zo goed wat dit ding nu precies doet. Zorgt hij ervoor dat de volle stroom van de accu óf alleen naar de gloeibougies óf alleen naar de startmotor kan?

En wat kan ik eraan doormeten?
-Ik kan me voorstellen dat ik het alleen het stekkerblok aansluit en dan mijn contactsleutel op voorgloeien zet, dan moet het contact tussen 1 en 5 "open" zijn (in de zin van, de stroom kan er doorheen)
- Ik kan hem daarna doordraaien en bij de starmotor kijken of er 12 volt op de + draad staat.

Zoiets?

En: dank voor de onderdeelcode, dat scheelt wat puzzelen. Ik had er wel gevonen maar wist niet of amperages enzo klopten. Ik weet inmiddels er ook 1 op de sloop te liggen voor 40,- dus waarom die andere 145,- vroeg snap ik ook niet.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Gloeirelais of toch iets anders?



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie