Gloeirelais of toch iets anders?
Gloeirelais of toch iets anders?
De startmotor van onze camper (een Ducato 280 uit '88, geenturbo) heeft af en toe een tik nodig voordat hij rondgaat. Op reis met zijn tweeën en de kids geen probleem, soms wat hilarisch omdat ik op reis geen hamer bij de had maar wel een kloofbijl. Dat levert soms wat gekke bikken op Maar goed de startmotor moest dus een keer los om uit elkaar te halen en schoon te maken, maar afgelopen weekend moest ik de bus alleen starten, wilde dat doen door de 2 polen op het startrelais kort te sluiten maar dat lukte niet, kon er slecht bij, raakte de polen niet in 1 keer, wat vonken (logisch) Anyway ik faalde en de motor ging niet rond.
Binnen in de bus rook ik daarna wat schroeilucht, het voorgloeilampje ging niet meer aan en relais hoorde ik niet meer tikken (wat ze beiden daarvoor wel deden) Ik vermoed dat ik op de een of andere manier sluiting in het circuit gemaakt heb en daarmee het gloeirelais heb vernield. Klinkt dat logisch?
Ik heb iemand op marktplaats die er 1 aanbied voor 145,- Als het echt het gloeirelais is geef ik dat graag uit, maar dan wil ik het wel eerst weten.
Ik hoop dat er iemand aan de hand van mijn verhaal kan opmaken of het logisch is wat ik zeg, of het (waarschijnlijk) inderdaad het gloeirelais is, of dat ik iets over het hoofd zie. Andere lampjes op het dash doen het wel trouwens, dus contactslot lijkt het me niet, ook de zekeringen (in ieder geval die in het handschoenenkastje) zijn allemaal nog ok. Ook de motor doet het nog, ik heb hem later aangesleept om hem te kunnen verplaasten (stodn ergens waar hij weg moest)
Groet, Brecht
Binnen in de bus rook ik daarna wat schroeilucht, het voorgloeilampje ging niet meer aan en relais hoorde ik niet meer tikken (wat ze beiden daarvoor wel deden) Ik vermoed dat ik op de een of andere manier sluiting in het circuit gemaakt heb en daarmee het gloeirelais heb vernield. Klinkt dat logisch?
Ik heb iemand op marktplaats die er 1 aanbied voor 145,- Als het echt het gloeirelais is geef ik dat graag uit, maar dan wil ik het wel eerst weten.
Ik hoop dat er iemand aan de hand van mijn verhaal kan opmaken of het logisch is wat ik zeg, of het (waarschijnlijk) inderdaad het gloeirelais is, of dat ik iets over het hoofd zie. Andere lampjes op het dash doen het wel trouwens, dus contactslot lijkt het me niet, ook de zekeringen (in ieder geval die in het handschoenenkastje) zijn allemaal nog ok. Ook de motor doet het nog, ik heb hem later aangesleept om hem te kunnen verplaasten (stodn ergens waar hij weg moest)
Groet, Brecht
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
Alle zekeringen in de buurt van de startaccu al gecontroleerd?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
Meten is weten, hopelijk zijn het alleen zekeringen.
Laatst gewijzigd door NoStress op wo 28 sep 2022, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
En mss,wil een goede massakabel,rechtstreeks naar de startmotor,net zoveel soelaas bieden,het is tenslotte een Fiat
Hans
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
Net even het relais eraf gehaald en bekeken:
daar hing t kastje
binnekant
aansluitingen op achterkant/bodem
- Als eerste: hij zat goed vast, massa van het relais zal t niet geweest zijn
alle andere zekeringen die ik kon vinden waren ok
Bij mij geen wit of grijs kastje zoals vaak gezegd wordt, maar een blauwe
gezien de contacten is dat blauwe kastje toch wel echt het gloeirelais
Helaas zag hij er goed uit en niet verbrand of zo. Ik twijfel of dit de boosdoener is.
daar hing t kastje
binnekant
aansluitingen op achterkant/bodem
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
De rose/zwarte draad in de stekker moet je 12v meten.
Laatst gewijzigd door NoStress op wo 28 sep 2022, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
ik hoop van t weekend tijd te hebben en de startmotor te demonteren, dan weet ik daar wat meer over.
Voorlopig maar 1 vraag (aangenomen dat het blauwe ding inderdaad het grloerrelais is) : Hoe test ik of deze wel of niet functioneert?
En vooruit: een bonusvraag: is zo'n startrelais redelijk universeel? kan er ook iets van een andere bus in?
Voorlopig maar 1 vraag (aangenomen dat het blauwe ding inderdaad het grloerrelais is) : Hoe test ik of deze wel of niet functioneert?
En vooruit: een bonusvraag: is zo'n startrelais redelijk universeel? kan er ook iets van een andere bus in?
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
Volgens mij is dit je schema:
Aansluitingen:
1: Accu
5: Gloeibougies
2: massa
3: contact slot
4: startmotor
6: controle lampje dashboard
En een nieuwe kost ook niet veel.
Zoek even op Google naar Fiat 7726125
Hier b.v.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7726125
Succes.
Aansluitingen:
1: Accu
5: Gloeibougies
2: massa
3: contact slot
4: startmotor
6: controle lampje dashboard
En een nieuwe kost ook niet veel.
Zoek even op Google naar Fiat 7726125
Hier b.v.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7726125
Succes.
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
THNX!
Dat is een waardevol schema. Ik snap nog steeds niet zo goed wat dit ding nu precies doet. Zorgt hij ervoor dat de volle stroom van de accu óf alleen naar de gloeibougies óf alleen naar de startmotor kan?
En wat kan ik eraan doormeten?
-Ik kan me voorstellen dat ik het alleen het stekkerblok aansluit en dan mijn contactsleutel op voorgloeien zet, dan moet het contact tussen 1 en 5 "open" zijn (in de zin van, de stroom kan er doorheen)
- Ik kan hem daarna doordraaien en bij de starmotor kijken of er 12 volt op de + draad staat.
Zoiets?
En: dank voor de onderdeelcode, dat scheelt wat puzzelen. Ik had er wel gevonen maar wist niet of amperages enzo klopten. Ik weet inmiddels er ook 1 op de sloop te liggen voor 40,- dus waarom die andere 145,- vroeg snap ik ook niet.
Dat is een waardevol schema. Ik snap nog steeds niet zo goed wat dit ding nu precies doet. Zorgt hij ervoor dat de volle stroom van de accu óf alleen naar de gloeibougies óf alleen naar de startmotor kan?
En wat kan ik eraan doormeten?
-Ik kan me voorstellen dat ik het alleen het stekkerblok aansluit en dan mijn contactsleutel op voorgloeien zet, dan moet het contact tussen 1 en 5 "open" zijn (in de zin van, de stroom kan er doorheen)
- Ik kan hem daarna doordraaien en bij de starmotor kijken of er 12 volt op de + draad staat.
Zoiets?
En: dank voor de onderdeelcode, dat scheelt wat puzzelen. Ik had er wel gevonen maar wist niet of amperages enzo klopten. Ik weet inmiddels er ook 1 op de sloop te liggen voor 40,- dus waarom die andere 145,- vroeg snap ik ook niet.
- Bakkertjes
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Gloeirelais of toch iets anders?
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw