Tracker in eBike

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Tracker in eBike



Bericht door HLA »

Hoi,
Een vraagje voor de electronica deskundigen . 8-)
Ik heb een onntrack tracker (de OT-400) gekocht en wil deze in m'n eBike inbouwen. De tracker werkt op 2g en 4g en kan op 9 tot 90v worden aangesloten. Na wat eerste tests op de fiets is de positie bepaling en verdere werking prima.
Mijn probleem is de standby tijd van de tracker. Bij een ebike (de mijne in elk geval) levert de accu geen stroom meer als je de ebike uitzet. De tracker blijft dan nog circa 4 a 5 uur standby en dan is de batterij (maar 60 mAH) leeg. Dat is te kort want een dief zal niet de accu aanlaten en in vier uur heb je de politie niet op pad (als ze al wat doen). In de fiets is genoeg ruimte om de tracker plus eventueel een kleine extra batterij te verstoppen.
Als oplossing zie ik twee opties:
-de backup batterij van de tracker vervangen door een 3,7 li-po (zit er ook in) maar dan met 1500 mAH i.p.v. 60 Ik weet alleen niet of die dan niet te "zwaar " wordt omdat het laaccircuit van de tracker is berekend op 60 mAH.
- een extra batterij tussen de fiets accu en de tracker van zeg 1500maH . Deze voedt de tracker en wordt geladen als de fiets aanstaat. Zo' n batterij kan ik maken van drie 3,7 li-po batterijtjes in serie en een bms. Bij bijvoorbeeld tinytronics.nl is dat op voorraad. Dit lijkt me wat safer omdat je niet aan de tracker zelf modificeert.

Vraag dus wat de beste oplossing is als ik wil bereiken dat de tracker zo'n 48 uur (of langer) standby blijft na uitzetten fietsaccu. Als hij dan nog niet is gevonden wordt ie nooit gevonden 😮‍💨 En als tweede vraag kun je en is het verstandig om een diode tussen de accu en de tracker te zetten zodat bijvoorbeeld een lampje op de fiets niet de tracker leeg trekt? (Je gebruikt de 12v lichtaansluiting van de ebike voor de tracker)
Mvg
Henk
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Tracker in eBike



Bericht door veetee »

Een antwoord wat je niet wil horen natuurlijk: ik heb het even opgezocht, prijs van de OT-400 (hier in nl) €149. Standby tijd 4-5 uur. Voor minder heb ik vorig jaar een 4g tracker met een standby tijd van 90 dagen gekocht... Dat was misschien handiger geweest. En ook goedkoper, zeker als je nu nog moet investeren in lipo's en bms-en. Behalve als het hobbyen is, dan heb ik niks gezegd - dat mag geld kosten. :wink:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tracker in eBike



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Tracker in eBike



Bericht door HLA »

veetee schreef:
ma 26 sep 2022, 21:44
Een antwoord wat je niet wil horen natuurlijk: ik heb het even opgezocht, prijs van de OT-400 (hier in nl) €149. Standby tijd 4-5 uur. Voor minder heb ik vorig jaar een 4g tracker met een standby tijd van 90 dagen gekocht... Dat was misschien handiger geweest. En ook goedkoper, zeker als je nu nog moet investeren in lipo's en bms-en. Behalve als het hobbyen is, dan heb ik niks gezegd - dat mag geld kosten. :wink:
Hoi
Welke en waar? En die bevalt goed? Nb de link boven is naar één met een magneet en die is echt voor een auto en niet voor fiets. Te groot en zwaar.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Tracker in eBike



Bericht door veetee »

Atoz schreef:
ma 26 sep 2022, 21:49
Bedoel je dan zoiets?
https://nl.aliexpress.com/item/32701265900.html
Ja precies, die. Heel goede ervaringen mee, in de auto althans - maar ik kan me voorstellen dat het vanwege de afmeting moeilijk is om die verborgen in te bouwen in de Ebike. Maar misschien onder het zadel, of in een zadeltasje, dubbele bodem fietstas o.i.d. ... ?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tracker in eBike



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tracker in eBike



Bericht door Kroppie »

veetee schreef:
di 27 sep 2022, 9:59
Atoz schreef:
ma 26 sep 2022, 21:49
Bedoel je dan zoiets?
https://nl.aliexpress.com/item/32701265900.html
Ja precies, die. Heel goede ervaringen mee, in de auto althans - maar ik kan me voorstellen dat het vanwege de afmeting moeilijk is om die verborgen in te bouwen in de Ebike. Maar misschien onder het zadel, of in een zadeltasje, dubbele bodem fietstas o.i.d. ... ?
in sommige fietsaccu,s is nog plek voor zo,n relatief dun ding
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Tracker in eBike



Bericht door HLA »

Klopt dat die in het acherlicht ook een optie is. Heb ik eerst aan gedacht. Moet je alleen aan denken dat je hem oplaadt. Bij mijn elektrische fiets heb ik een heel mooi plekje waar je de gps uit het zicht in het frame kunt inbouwen en hij toch goede ontvangst heeft. Nadeel is dan dat je er ook niet makkelijk bij kunt voor het opladen. Voordeel dat een dief hem echt niet zo makkelijk ziet. Én aangezien 2G (op termijn?) wordt uitgefaseerd vind ik een tracker met 4G én 2G toekomst zekerder.
Nb. Bijkomend voordeel als je hem via de fietsaccu laadt is dat de kans dat hij niet net op het verkeerde moment leeg is kleiner is en mocht hij leeg zijn dat als iemand de fiets weer aandoet de tracker weer opstart.
Ik heb ook een tracker in de camper en doe sleeds een printje van de route bij de vakantie fotos. Met een tracker in de fiets kan dat ook van de fietstochtjes. Niet belangrijk maar wel leuk. 😀
Mvg
Henk.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Tracker in eBike



Bericht door rhomodel »

Kan je niet gewoon een extra setje draadjes van de + en - pool van de accu doortrekken naar de externe input van de tracker? Dan maakt het niet uit of je ebike aan of uit staat: de tracker is rechtstreeks op de accu.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Tracker in eBike



Bericht door HLA »

Nee, kon dat maar. Bij mijn ebike ( shimano ep8 motor) schakel je op de accu deze aan of uit. Er is niet een apart knopje om de fiets uit te doen en de accu aan te laten. Hoe dat zit bij een ander merk weet ik niet.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tracker in eBike



Bericht door Euro-Trotter »

Hoe het werkt, weet ik niet, maar als je een (Blijven Fietsen) fietsverzekering afsluit bij de ANWB, dan zetten ze een tracker op je fiets met ingebouwde accu en die gaat 6 jaar mee! Zo'n tracker is inclusief de accu net zo groot als een half doosje lucifers.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Plaats reactie