Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Snarfsel »

tranny schreef:
ma 26 sep 2022, 22:15
en ook alleen maar gebruikt gaat worden bij stilstand en absoluut niet tijdens het rijden.
Het is een autonoom systeem, dus kun je het gerust tijdens het rijden gebruiken.
Heb ik in mijn 2 vorige buscampers ook gedaan.

Is wel prettig dat je camper helemaal warm is als je op plek van bestemming bent.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

Een standkachel tijdens het rijden gebruiken zal in de praktijk waarschijnlijk best wel goed kunnen en verantwoord zijn, maar ik zie het nut ervan niet zo... en als de bediening van de standkachel ook niet binnen het handbereik van de bestuurder is geplaatst dan zegt mijn gevoel al niet gaan gebruiken tijdens het rijden.
De standaard verwarming van m'n MK1 is trouwens prima in staat om vanaf het vriespunt in hooguit 10 minuten de gehele bus (ca. 8 m3 inhoud) op een aangename temperatuur te brengen, dat 53 jaar oude ding verwarmt aanmerkelijk beter als m'n 10 jaar jonge Transit werkbus.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Vopper »

Die oude motoren hebben ook niet zo'n best rendement, van m'n ouwe jiepie is het blok gevuld met 10ltr. koelwater binnen enkele minuten op 80°, en de uitlaatgassen zijn zo heet dat je er de hand niet voor kunt houden :lol3: Slurpt dan ook 1 op 5 :wtf:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

Dan heb je nog best wel een zuinig jiepie... mijn oude jiepie slurpt 1 op 3,5 bij rustig rijden. :oops:
Maar voor mijn Jeep reken ik het verbruik in de engelse gallon/miles: bijna 1 op 10 klinkt namelijk een heel stuk zuiniger voor een 5,7L V8. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Vopper »

In de mijne ligt maar een halve V8 :-B een 2,2ltr kop/ zijklepmotor van Willys. Ik heb het geluk dat ik nog wel eens een benzine/diesel mix krijg van verkeerde tankbeurt en daar loopt-ie prima op.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Kroppie »

altijd goed bruik en repareerbaar dat ouwe spul, tja misschien niet zo mooi, maar waar dient het voor
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Vopper »

:thumbup: :-B

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door dedruivenplukker »

tranny schreef:
ma 26 sep 2022, 2:52

De wens is een standverwarming die gestuurd wordt door 12V, het liefst nog op benzine maar daarin kan ik eigenlijk maar heel weinig keuze ontdekken wat ook nog een beetje aangenaam geprijsd is. (ik weet het, dat zijn de chineesjes maar wat mij betreft al prima )

Heeft iemand enig idee/ervaring hierover, of misschien nog andere tips om toch op lpg/benzine te kunnen verwarmen zonder er gelijk een vermogen voor neer te tellen?
Goedkope benzinekachel van de Chinees, al kan 2KW voor jouw gebruik ook genoeg zijn.
Heeft goede recensies, alu behuizing etc.

https://www.ebay.com/itm/404600413092

benzinekachel.png
benzinekachel.png (389.54 KiB) 218 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

Allereerst bedankt voor het plaatsen van deze link in dit al wat oudere topic. :thumbup:

Ik ben er verder nog niet mee bezig geweest aangezien ik eerst de plaatsing van de gasinstallatie onder de auto (LPG-tank + dampgastank) gerealiseerd wil hebben, en daarna kan ik pas bekijken hoe het zit met de resterende benodigde ruimte om ergens een standverwarming te plaatsen.
Afgelopen winter heb ik voor een weekend eigenlijk al genoeg gehad aan zo'n goedkoop klein gaskacheltje op gasbusjes, en dat werkt voor een weekendje weg ook prima zolang je bij koud weer die butagasbusjes maar warm houdt. (kacheltje brandt ongeveer 4 uur op zo'n gasbusje)
Het kan dus best zijn dat ik helemaal geen standkachel meer ga plaatsen zolang het gebruik van m'n kampeerbus nog beperkt blijft tot een paar weekendjes per jaar.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Arie55 »

Hou 50W aan per vierkante meter. Die 50W is voor woning situaties, gericht op een kamer op de koude zijde (noord-oost) Een stalen bus is natuurlijk anders, ik schat in dat met 75 a 100W per vierkante meter je een eind komt

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie