Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

Ik zie hierin door de bomen het bos eigenlijk niet meer.

De wens is om m'n buscampertje (Ford Transit MK1) te voorzien van een standverwarming die gestuurd wordt door 12V, het liefst nog op lpg of benzine maar daarin kan ik eigenlijk maar heel weinig keuze ontdekken wat ook nog een beetje aangenaam geprijsd is.
Wat 12V dieselkacheltjes betreft is het aanbod echter wel heel groot en liggen de prijzen hiervan ook nog op een aangenaam niveau van zo rond de € 150,=/250,=. (ik weet het, dat zijn de chineesjes maar wat mij betreft al prima aangezien het toch slechts sporadisch gebruikt zal gaan worden)
Maar wat moet je nu eigenlijk als capaciteit aanhouden voor een buscampertje, want ik zie aanbod van 2KW, 3KW, 5KW en 8KW.
Mijn gevoel zegt dat 8KW wel aardig fors over bemeten is, het busje hoeft geen saunatemperatuur te krijgen en poolexpedities heb ik ook niet in de planning zitten.

Heeft iemand enig idee/ervaring hierover, of misschien nog andere tips om toch op lpg/benzine te kunnen verwarmen zonder er gelijk een vermogen voor neer te tellen? (de brandstofkachels zonder aan-/afvoer buiten onder de bus is voor mij zondermeer al een "no go")
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Mickel Moen »

De kleinste.

Ik verwarm mijn busje met een 800/1200Watt elektrisch kacheltje. Dat is dus met een hefdak, wat ik wel kan isoleren. Stand 800Watt is eigenlijk altijd voldoende. Moet ik wel zeggen, dat wij zeer zelden met vorst camperen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door amigob2 »

gewoon een klein diesel tankje plaatsen en je kunt de goedkope diesel heater installeren.

of een webasto of een jp gasoline petrol heater rond de 600 tot 800 euro
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... GQrmjtDaul
https://www.aliexpress.com/item/4001064 ... sUoz4MRuNJ
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door henk en lila »

Met 5 cm isolatie rondom maar wel veel glas in onze zelfgebouwde buscamper L2H2 hebben wij aan 2 kW meer dan genoeg. Bij -5 graden schermen we wel het voorraam af. 's Nachts staat de kachel meestal niet eens aan.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door kampo »

Ik wil je wel op pad helpen met wat ervaring...
Voor je redelijk goed geïsoleerd maar klein busje zal een +/- 2kW brandstof verwarming volstaan.
De 4kW versies zijn te krachtig (misschien wel noodzakelijk voor buitentemperaturen van minus 30°C) en 8kW zou een ramp zijn.

Je kan die kachel maar beter op de bodemplaat monteren, waar ze voor gemaakt zijn. Kijk naar de aansluitflens en probeer te begrijpen hoe het hoort. Bij een eventuele onder bodem montage ben je meteen 20% van de warmte kwijt en heb je meer toebehoren nodig.
Er bestaan inox montage bodemplaatjes voor dikke of oneffen bodem. Die gebruik je altijd. Even uitzoeken waar de geschikte plek is. Dat zijn niet veel plaatsen in je MK1 aangezien je niet zomaar overal kan boren. De studie maak je vanaf de onderkant van het voertuig.

De brandstofaansluiting moet je doen zoals door de constructeur en ook wettelijk bepaald. Dus nooit een brandstoftankje in de leefruimte en de brandstofpomp en leidingen mogen daar ook niet. Een dieseltankje wil je al helemaal niet omwille van de stank.

Natuurlijk koop je enkel de benzineversie van de verwarming, dat is hier de juiste, voor aansluiting met een juiste tankaansluiting op de benzine tank van je voertuig. Met een dieselversie doe je jezelf iets aan en gaat het moeilijk worden om hem zowel technisch als wettelijk in orde te krijgen.

Natuurlijk koop je enkel verwarmingen die goedgekeurd zijn voor gebruik in voertuigen.
Dat die veel duurder zijn, dat klopt. Maar op termijn verdien je het terug.
Een slechte verwarming, waar je moet blijven herstellen is een ramp. Uren zijn ze er mee bezig.
Je vakantie is bij ieder defect om zeep... dat is pas duur
Geloof daarom niet enkel de 1 dags maar ook de niet "happy end" gebruikers verhalen, over de uiterst goedkope chinezen kopies.
De meeste defecten komen trouwens door inbouw fouten.

Let er op dat je voldoende accu capaciteit hebt. Voor een gemiddelde opname van bv 20 Watt zit je om een nachtje van 12 uur te verwarmen aan >20Ah stroomverbruik. Waar ga je die halen ?

Moet deze kachel ook al rijdende kunnen verwarmen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Kroppie »

als de meeste problemen met die goedkope kacheltjes komen door INBOUWFOUTEN dan vallen de kacheltjes zelf misschien nog wel mee, met inbouwen goed zelf nadenken wat er mis kan gaan en dat dan goed doen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

Fijn te horen dat 2kW al voldoende moet zijn om mijn busje een beetje warm te kunnen houden, daarmee kan ik me wat gerichter verder oriënteren en al een hoop van het totale aanbod in kachels links laten liggen.

Het is inderdaad de bedoeling om de kachel zelf op de bodemplaat in de bus te plaatsen, en de rest buiten (onder) de bodemplaat van de bus te houden, dus gewoon zoals het hoort en ook op de diverse montagefilmpjes is te zien.
Dat zal in mijn Transit neerkomen op een plek onder de bijrijdersstoel met de uitstroom gericht naar achter, daar is zowel onder de stoel als op/onder de bodemplaat voldoende ruimte.
Ik zal alleen de stoelkast dan even wat aan moeten passen i.v.m. de luchtdoorstroom (de stoelkast is nu aan 3 kanten dicht), maar dat is met een gatenzaag geen onoverkomelijk probleem.
Achter onder het bed zou er ook nog wel voldoende ruimte en mogelijkheden voor zijn, maar die ruimte houd ik toch liever vrij voor bagage en andere spullen.

Qua brandstof zal het niet veel uit gaan maken of het nu een benzinekachel of een dieselkachel gaat worden, want uiteindelijk is het toch de bedoeling dat alles op lpg gaat werken maar dat is voorlopig nog even toekomstmuziek aangezien dat pas kan gaan spelen als de Transit ook op lpg kan rijden en het kostenplaatje daarvan hakt er helaas ook stevig in.
De verwarming zal in eerste instantie dus even een tussenoplossing zijn om er ca. een jaartje mee te kunnen overbruggen, en in beide gevallen zal het er op neer gaan komen dat er een apart tankje voor de kachel moet komen. (ik zou tijdelijk ook wel elektrisch op kunnen lossen maar dan moet ik m'n aggregaat ook weer meezeulen)
Vandaar dat ik nu ook nog geen grote bedragen wil gaan uitgeven voor een verwarming, want het aantal dagen dat de kachel gebruikt zal gaan worden zullen waarschijnlijk al op 2 handen te tellen zijn.

Wat keuringen betreft: ik kan er in Nederland helemaal niets over vinden wat technisch en wettelijk wel en niet is toegestaan, dus hiervoor gebruik ik m'n eigen gezonde verstand maar als leidraad.
En m'n gezonde verstand zegt dat brandstoffen en uitlaatgassen buiten de bus behoren, dat een standkachel zo geplaatst moet worden dat je je er niet aan kunt verbranden, en ook alleen maar gebruikt gaat worden bij stilstand en absoluut niet tijdens het rijden.
Wat accucapaciteit betreft: daarin ben ik nu nog geheel vrij, na vele sterk uiteenlopende rekensommetjes vooraf heb ik maar besloten dat ik de uiteindelijk benodigde accucapaciteit wel bepaal als alles erin zit wat ik nodig vind en werkt.
Dus als zo'n kachel ca. 20A/dag nodig heeft dan neem ik dat in het optelsommetje voor de accu aankoop mee. :mrgreen:

Allen hartelijk dank voor de antwoorden :thumbup: , hier kan ik weer even mee verder.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
ma 26 sep 2022, 8:53
Met een dieselversie doe je jezelf iets aan en gaat het moeilijk worden om hem zowel technisch als wettelijk in orde te krijgen.

Vertel,ik ben heel benieuwd waarom je met een diesel verwarming technisch ,en zeker ook wettelijk moeilijkheden zou kunnen krijgen.
In Europa rijden honderduizenden vrachtwagens rond die allemaal een ,op diesel gestookte ,standverwarming hebben ,zoal T.S ook in zijn bussie wilt bouwen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door kampo »

Een diesel of een benzine verwarming die werken hetzelfde en even goed. Je hebt meer benzineverwarmingen in de wereld als dieselverwarmingen. Er zijn gewoon veel meer benzine personenwagens. Diesels het lijken er veel maar het zijn er weinig in aantallen.

Het is een probleem om een goede bijkomende dieseltank te plaatsen op een compact busje met benzinemotor. Als je dat volgens de regels, veilig en zonder stank wil doen is het een hele klus.
Een veilige benzine aftakking maken is veel eenvoudiger.
Groeten Kampo
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
ma 26 sep 2022, 22:35
Een diesel of een benzine verwarming die werken hetzelfde en even goed. Je hebt meer benzineverwarmingen in de wereld als dieselverwarmingen. Er zijn gewoon veel meer benzine personenwagens. Diesels het lijken er veel maar het zijn er weinig in aantallen.

Het is een probleem om een goede bijkomende dieseltank te plaatsen op een compact busje met benzinemotor. Als je dat volgens de regels, veilig en zonder stank wil doen is het een hele klus.
Een veilige benzine aftakking maken is veel eenvoudiger.
Uiteraard is het t verstandigst om voor de verwarming dezelfde brandstof te kiezen als waar de motor mee aangedreven word.
( ik weet dit uit ervaring omdat ik ooit een vrachtwagen(M diesel) gehad heb met een benzine verwarming ,die had een apart tankje en je moest ook altijd een kan benzine bij je hebben ,altijd ellende dus.

Dat er veel meer benzine personenwagens zijn dan diesels ben ik ook met je eens ,maar er zijn veel meer dieselvrachtwagens met dieselverwarming dan dat er personenwagens met verwarming zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door kampo »

Ik schat dat er wereldwijd jaarlijks >2.000.000 personenwagen verwarmingen op brandstof verkocht worden tegen >250.000 verwarmingen op bedrijfs voertuigen allerhande. De juiste getallen zijn niet bekend. Zeker niet van China. Dat de verhoudingen in de Benelux helemaal anders liggen als in koudere landen zoals Oostenrijk, Duitsland, Scandinavië, Rusland en bv Canada, dat is duidelijk. Het grootste aandeel daarvan zijn zeker (kleine) koelvloeistof verwarmingen. Gasverwarmingen kom je (op een uitzondering na) enkel tegen op campers. In aantallen relatief weinig.

...maar we wijken af.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb een Chinese dieselkachel in mijn Sprinter.
Werkt super, is een 5kw, maar 3kw voldoet ook.
Werken foutloos en zijn erg betrouwbaar.

Het pompje zit onder de auto en maakt veel geluid, met name door de bevestiging, het rubber waar hij in hangt geeft het geluid nog steeds teveel door aan het chassis.
Ik heb een stuk schuim aan het chassis gekit en daar het pompje aan vastgemaakt, het doorgeefgeluid is zo een stuk minder.
Het getik van het pompjezelf heb ik opgelost door een hoop schuim om het pompje heen te wikkelen.
Er schijnen nu ook pompjes te zijn die een stuk stiller zijn.

De uitlaat maakt ook veel geluid, je kunt twee uitlaatjes achter elkaar zetten, dat scheelt al een hoop, ik heb er echter een bromfietsdemper extra op gezet, dat scheelt ook veel

De ventilator is ook hoorbaar, maar bij mij zit hij in de bank gemonteerd, dus dat valt wel mee.

Al met al is het zo een prima stille, zuinige en betrouwbare kachel voor heel weinig geld.
Bijlagen
uitlaat.jpg
uitlaat.jpg (50.7 KiB) 517 keer bekeken
pompje.jpg
pompje.jpg (104.41 KiB) 517 keer bekeken
kachel.jpg
kachel.jpg (89.58 KiB) 517 keer bekeken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door tranny »

kampo schreef:
ma 26 sep 2022, 22:35

Het is een probleem om een goede bijkomende dieseltank te plaatsen op een compact busje met benzinemotor. Als je dat volgens de regels, veilig en zonder stank wil doen is het een hele klus.
Een veilige benzine aftakking maken is veel eenvoudiger.
Het scheelt aardig dat een Transit MK1 de laadvloer ruim 60 cm boven het asfalt heeft liggen (de bovenkant van de wielen is ongeveer de hoogte van de laadvloer), en er hierdoor gewoon een zee aan loze ruimtes onder en tussen de langs- en dwarsdragers onder de bodemplaat aanwezig is... en op een tank, reservewiel, uitlaatbuisje, cardanas en wat leidingen/kabels na hangt er verder ook helemaal niets onder.
Dat kun je dus totaal niet gaan vergelijken met de compleet volgebouwde bodemconstructies van de moderne busjes met lage laadvloeren, het komt eerder overeen met de zee aan loze ruimtes die je onder een bakwagen vindt.
Zelfs met behoud van de originele benzinetank en het reservewiel heb ik ruimte genoeg over om daar nog 2 stuks 70L lpg-tanks bij te plaatsen, dus voor een compact 10 tot 15 liter tankje zal het al helemaal geen probleem gaan worden. (de vuldop kan wel achter de kentekenplaat weggewerkt worden)
Ik heb vanuit m'n 4x4 autosport verleden nog wedstrijd gekeurde RVS-tankjes liggen die ik hiervoor kan gebruiken, dus wat brandstoftankjes betreft zie ik eigenlijk meer mogelijkheden als problemen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe de capaciteit van een verwarming bepalen?



Bericht door kampo »

Als je een goedgekeurde tank en vooral de vuldop buiten de leefruimte kan bevestigen dan is er inderdaad geen probleem. Hou er rekening mee een voertuig kan betrokken zijn in een ongeval.
Dus veilig doen hé.

De reglementering die van toepassing is, is beschikbaar onder
EU R122 (verwarmingen in voertuigen)
EU R34 (brandstoftanks in voertuigen)

Maar mijn instap hier ging erover dat je het even goed met een benzineverwarming kan doen.
Dan bespaar je je al die extra "Aufwand", kosten en gewicht.

Logisch is dat er niet veel camper verwarmingen op benzine rondbollen.
Benzine campers zijn nog steeds zeldzaam.
Groeten Kampo
Plaats reactie