GPS tracker van oude smartphone voor € 35 met als toetje een 4G hotspot

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door hurktoilet »

Behalve dan dat dat geen melding stuurt op het moment dat een dief je camper verplaatst.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door seth_space »

Maar je weet waar hij is en staat. Dat lijkt me voor het terughalen het belangrijkste.
Instellen geo fencing lost jouw vraag op maar kost meer tijd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door WimZ »

Als hij op stalling staat en gestolen wordt in december is het handig als je bericht krijgt dat hij verplaatst wordt. Anders zie je dat pas in maart...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door veetee »

pwhooftman schreef:
di 27 sep 2022, 22:57
Adria 640 SLX schreef:
ma 26 sep 2022, 23:02


Hoe kom je trouwens aan onderstaande ?
verbruikt ca. 5 cent per reisdag
Ik heb een SimYo prepaid kaartje in mijn chinese gps tracker. Op een gemiddelde reisdag gaat er 5 cent van mijn tegoed af.
Hoe het kan weet ik ook niet, maar mijn Tracker verbruikt nauwelijks data, paar bytes elke 30 sec, terwijl toch goed de route gevolgd kan worden. Ik heb een Simyo prepaid kaartje er in zitten, nu 1 jaar, en maar voor een paar dubbeltjes sinds de start verbruikt - en dat terwijl ik toch vrijwel elke dag rij, met soms ook lange (400 km) ritten. Als voorbeeld een rondje in de buurt hier gisteren, kosten afgerond € 0.00. De maandoverzichten komen niet boven de € 0.03 uit. Variatie op een bekende spreuk: Raar maar waar, geen idee hoe het kan maar ik profiteer er van...

F3A086E1-AB94-4DDE-BDC8-C70618641C1C.jpeg
F3A086E1-AB94-4DDE-BDC8-C70618641C1C.jpeg (173.69 KiB) 2471 keer bekeken
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door WimZ »

Dat heb ik ook. Heb geen tracker maar wel een prepaid kaartje. Als ik weinig verbruik heb op een dag wordt het kleine verbruik iedere dag naar beneden afgerond en blijft het die dag op 0 euro staan. Maar dan is het verbruik ook echt weinig, iets van 50 bytes, keek nu even en laatste keer laag was 90 bytes en staat hij op 1 cent. (Klopt denk wel ongeveer want 11 ct/mb met 50 bytes is 0,05 cent, afgerond op 2 decimalen kan dat net 0,00 zijn)
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door Adria 640 SLX »

WimZ schreef:
wo 28 sep 2022, 10:54
Als hij op stalling staat en gestolen wordt in december is het handig als je bericht krijgt dat hij verplaatst wordt. Anders zie je dat pas in maart...
Dat is wel lullig inderdaad, daarom heeft maps nog de voorkeur t.o.v. find my phone. Ik ben eigenlijk nog wel geïnteresseerd in andere misschien betere en uitgebreidere software. Nog maar even testen en kijken hoe en of het goed werkt.

veetee schreef:
wo 28 sep 2022, 23:37
Hoe het kan weet ik ook niet, maar mijn Tracker verbruikt nauwelijks data, paar bytes elke 30 sec, terwijl toch goed de route gevolgd kan worden. Ik heb een Simyo prepaid kaartje er in zitten, nu 1 jaar, en maar voor een paar dubbeltjes sinds de start verbruikt - en dat terwijl ik toch vrijwel elke dag rij, met soms ook lange (400 km) ritten. Als voorbeeld een rondje in de buurt hier gisteren, kosten afgerond € 0.00. De maandoverzichten komen niet boven de € 0.03 uit. Variatie op een bekende spreuk: Raar maar waar, geen idee hoe het kan maar ik profiteer er van..
Doe je goed, is echt spotgoedkoop :) Kan je bij SimYo dan je data voor 1 jaar houden? Veel providers doen dat niet, looptijd 1 maand.
marjasjaak schreef:
di 27 sep 2022, 19:07


De tracker is verbonden met accu, niet rechtstreeks anders valt het op. Maar zonder accu-voeding kan deze nog 30 dagen bellen.

Bij een smartphone moet je wel Bluetooth uitzetten, anders is deze te gemakkelijk te traceren door een andere Smartphone.
Sjaak
30 dagen is best heel lang, en inderdaad een goeie om BT uit te zetten, is makkelijk gevonden dan.

Ik heb inmiddels de simkaart ontvangen en via de portal geactiveerd, werkt heel mooi. Even je simkaartnummer aan je databundel koppelen en binnen een paar minuten online. Provider verschijnt als "Global IoT". 4G en goed bereik. Ik heb de tracker in achterbak van mijn personenauto gelegd, maar de bereikbaarheid via maps viel mij wel tegen. Soms offline, of helemaal niet bereikbaar. Daarop heb ik na wat uitzoekwerk een app gevonden die de GPS "aan" houd (ActiveGPS), of dat zo werkt weet ik niet maar het resultaat was een stuk beter. Ook heb ik met de app GPS status, de GPS data gewist, en nieuwe A- GPS data gedownload. De GPS fix was daarna razendsnel gevonden. Ik denk dat ik op de parkeerplek bij de boer even de dezelfde transitie ga uitvoeren.

Daarnaast denk ik dat op de plek in de camper waar de tracker zal worden gemonteerd, een beter signaal zal geven dan in de afgesloten achterbak van mijn personenauto. Maar dat ga ik wel testen en uitproberen dit weekend als de camper voor de deur staat. Ik heb nog even gezocht naar een externe GPS antenne speciaal voor een smartphone maar kon niet echt iets passends vinden. Heeft ook weer stroom nodig natuurlijk, en meer kabels.

Het dataverbruik via 4G is ondanks een aantal retourtjes naar mijn werk nog steeds minimaal, ongeveer 200 Kb per dag, dus dan kan je met 1 GB heel lang voorruit. De accu van de Huawai is voor het laatst zaterdag opgeladen, en nu (donderdagavond) is er nog 35% beschikbaar. Een prettig idee, dat ook zonder voeding de telefoon nog zeker 5 dagen online blijft. Verder was ik nog op zoek naar een app die de accu tot max 85% oplaad (net zoals een Samsung S21) om de accu te sparen als hij altijd aan de lader hangt, maar kon alleen apps vinden die root toegang (op de Huawai) nodig hebben om dit te realiseren. Ga ik niet aan beginnen, want geen kaas van gegeten.

Morgen de spulletjes binnen, en dit weekend knutselen. Zal dan meteen wat foto's maken.
One Life Live It
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door veetee »

Adria 640 SLX schreef:
do 29 sep 2022, 19:01
Doe je goed, is echt spotgoedkoop :) Kan je bij SimYo dan je data voor 1 jaar houden? Veel providers doen dat niet, looptijd 1 maand.
Tja, geen idee hoe maar het werkt! Ik heb het nog even opgezocht bij Simyo:
Simyo schreef: Hoelang is mijn beltegoed geldig? (Prepaid)
Het beltegoed op je Prepaid simkaart is onbeperkt geldig zolang je simkaart actief is. Je simkaart houd je actief door minimaal één keer per half jaar tenminste één van onderstaande acties uit te voeren:
* Een uitgaand gesprek te voeren.
* Een sms te sturen.
* Verbinding te maken met mobiel internet.
* Een internetbundel te kopen.
* Je beltegoed op te waarderen.
Elke keer als ik rij heb ik verbinding met internet, zij het maar een paar kB. Dat is dus genoeg om het prepaid kaartje actief te houden. Ik heb er vorig jaar € 25 (ik had toen nog geen idee van het verbruik) op gezet, daar kunnen we nog wel een paar jaar mee vooruit zo! :D
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door Adria 640 SLX »


Elke keer als ik rij heb ik verbinding met internet, zij het maar een paar kB. Dat is dus genoeg om het prepaid kaartje actief te houden. Ik heb er vorig jaar € 25 (ik had toen nog geen idee van het verbruik) op gezet, daar kunnen we nog wel een paar jaar mee vooruit zo! :D
Goedkoper kan je niet online zijn, houd ik in overweging. Hoewel mijn huidige oplossing ook er goedkoop is :)

Inmiddels is mijn oude Huawai nog steeds niet leeg, dit na 1 week! Nog 12 % Mijn camper is nog niet terug, zal pas volgende week worden als ik er mee aan de slag kan.
One Life Live It
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door gjvonk »

Edit: niet relevant, ik heb de tekst verwijderd.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door veetee »

gjvonk schreef:
zo 02 okt 2022, 5:07
Edit: niet relevant, ik heb de tekst verwijderd.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Als 't de laatste post in een draadje is, kun je 'm ook gewoon verwijderen. Maar nu niet meer natuurlijk... :mrgreen:
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door leenjose »

Adria 640 SLX
Ik volg dit draadje met veel belangstelling ik doe het nu met een iPhone waar ik regelmatig op kijk bij zoek mijn IPhone maar ben zeker geïnteresseerd naar een mogelijkheid om op een of andere manier een melding te krijgen als de camper wordt verplaatst van locatie.
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door Adria 640 SLX »

Even een update: Door omstandigheden even geen tijd gehad een update te schrijven.

Inbouwen is uiteindelijk iets anders gelopen, de plattezekeringhouder paste niet (goed) in de Schaudt, dus de tracker direct (gezekerd) op de accu aangesloten (met in mijn achterhoofd de tip van jansloos), en de 12 VLT usb houder vastgeschroefd. Ook wel makkelijk om in de technische ruimte nog een ander stroompunt(je) te hebben. De opbouwdoos heeft zowel regulier, als een USB C ingang.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het werkt nu zoals ik wil, de telefoon is altijd online en is direct zichtbaar in maps. Ook de geofence bewaking werkt zoals het moet, ik krijg direct een melding op mijn telefoon als de camper het erf van de boer verlaat. Het dataverbruik is redelijk zoals verwacht, ongeveer 1 MB per dag, dus met 1 GB kan ik ongeveer 2,5 jaar vooruit. Dit zonder abonnement, omgerekend zo’n € 0,56 per maand. Hieronder een overzicht van het verbruik.

Afbeelding

Dit was een leuk projectje om te doen, maar het lijkt mij ook leuk om nog een stap verder te gaan met volledige automation zoals ik het thuis heb. Door middels van homeassistant https://www.home-assistant.io/alles aan elkaar koppelen zodat je bijvoorbeeld een dergelijk overzicht hebt. De kosten hiervoor liggen laag, ik heb zelf thuis een oude HP thin client omgekat naar een linux server(tje) waarop alles draait. (marktplaats € 45,=) Stroomverbruik is maar 5 watt, daarnaast kan je met smartplugs sockets alles perfect monitoren. Mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Bron: https://www.adventurousway.com/blog/run ... sistant-rv
Afbeelding

Zijn er mensen die dit al hebben of die dit ook willen gaan doen d.m.v. homeassistant oid?
Laatst gewijzigd door Adria 640 SLX op zo 08 jan 2023, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
One Life Live It
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: GPS tracker van oude smartphone voor € 35 met als toetje een 4G hotspot



Bericht door FrankdB »

Ik heb (nog!) geen concrete plannen maar dat "overzicht" voorbeeld dat je geeft vind ik wel gaaf.

Thuis ben ik onlangs begonnen met Home Assistant voor het aansturen van lampen etc. Het draait momenteel op mijn NAS maar ik wil dat verhuizen naar een Raspberry Pi (zodra die weer leverbaar zijn).

Ik heb nog een eenvoudige GSM module liggen (Huawei USB stick) en daarmee kan zo'n Pi in theorie ook met de buitenwereld communiceren. Daar ga ik eens over nadenken :-)

Frank
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone voor € 35 met als toetje een 4G hotspot



Bericht door Adria 640 SLX »

Exact Frank, via een USB data stick is een mooie oplossing daarvoor! Inprikken en draaien maar. Ik ben ook nog maar een paar maandjes met HA bezig, en in de camper installeren lijkt mij ook een mooie nieuwe uitdaging.
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 08 jan 2023, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
One Life Live It
Plaats reactie