GPS tracker van oude smartphone voor € 35 met als toetje een 4G hotspot

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

GPS tracker van oude smartphone voor € 35 met als toetje een 4G hotspot



Bericht door Adria 640 SLX »

GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een altijd beschikbare 4G hotspot)

Het leek mij leuk om eens uit te zoeken of je van een oude smartphone een GSM tracker kan maken. Mijn camper staat tot december bij een boer buiten gestald, en het lijkt mij een prettig idee om te weten of hij daar nog staat 😊
Hier kan hij aan de paal staan (is eigenlijk een camperplaats) waardoor er altijd stroom is. Het lijkt mij goed om deze middels een tijdklok 1 uur per dag de camper van stroom te laten voorzien. Beter voor de accu’s en telefoon lijkt mij. Uiteindelijk na wat uitzoekwerk de volgende oplossing bedacht, welke nog moet worden ingebouwd als ik de camper voor de deur heb staan en alle spullen binnen zijn.


Stap 1:

De HUAWEI P Smart+ naar fabriek instellingen teruggezet, om alle eventuele overbodige apps (en data gebruik) uit te sluiten. Ook alle apps langsgelopen die online kunnen gaan, en hierbij alleen Google maps toestemming gegeven om via 4G online te gaan. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de app NeoData, hier kun nog meer mee, maar daarover later mee. De accu van de oude HUAWEI P Smart+ is overigens nog in topconditie, in een paar dagen tijd is deze zonder op te laden van 100 % naar 82% gegaan. Verder heb ik hem ingesteld op "eenvoudige modus", waardoor alles nog compacter en simpeler oogt. Of dat ook effect heeft op het verbruik weet ik niet.

Stap 2:

Op de oude HUAWEI telefoon een nieuw Google maps account aangemaakt. In dit account kun je de locatie wil delen met jezelf. Je kunt ook een link exporteren waarbij iedereen met de link je tracker kan volgen. Hier lees je daar meer over: https://support.google.com/maps/answer/ ... %3DAndroid
Je kunt een trigger instellen als de tracker een in te stellen locatie verlaat, waarbij je een push notificatie krijg op je telefoon. Maps toont ook de status van de accu van de telefoon. Hierdoor weet ik ook of de tijdklok nog werkt en alles elke dag nog een uurtje van stroom wordt voorzien. Misschien moet ik deze dan op 2 uur zetten, of deze oplossing de meest handige is weet ik niet, maar daar kom ik vanzelf achter als alles echt geïnstalleerd is, daar kom ik nog op terug.

Stap 3:

Omdat je natuurlijk data nodig hebt even uitgezocht hoeveel de telefoon ongeveer per dag gebruikt, dit na een flink aantal keer de locatie op te vragen. Ik kwam hierbij uit op een paar MB per dag. Hiervoor heb ik NeoData gebruikt.
Toen op zoek gegaan naar een sim only pre-paid data simkaart, de meeste providers zijn slechts geldig voor 1 maand. Daarna vervalt de gekochte data. Ik heb deze provider gevonden: https://alwaysconnected.eu waarbij de gekochte data 1 jaar beschikbaar blijft , en tussentijds is bij te laden. Deze provider heeft 4G dekking in geheel Europa middels het netwerk van KPN. Na wat rekenwerk gekozen voor de 1 GB variant (€ 16,05), omdat ik nog niet exact weet hoeveel data er gebruikt gaat worden. Met NeoData kan je ook je gekochte dataplan instellen zodat je precies weet hoeveel je nog hebt, en thuis via de webportal van alwaysconnected kan bijladen.

Stap 4:

Stroomvoorziening: Hierbij wil gebruik maken van een “plattezekeringsadapter” , zodat e.a. direct is gezekerd. De massa haal ik direct bij de accu vandaan. Stroom wil ik dus bij de Schaudt (208 S) vandaan halen, want er zitten al genoeg draden direct op de accu. Verder een dubbele USB-inbouwbus (€ 10,49) welke ik naast de Schaudt zal monteren. Of op een andere plek, maar dat zal in de praktijk moeten blijken wat mogelijk is. Verder nog wat stroomdraad, maar die haal ik even bij de bouwmarkt. Vanaf de USB inbouwbus zal de telefoon worden gevoed, welke ik ergens nog zal monteren.


Benodigdheden en kosten:
  • Plattezekerings adapter € 5.69 (Conrad)
  • USB inbouwbus € 10.49 (Conrad)
  • 1 meter 12 volt stroomdraad € 1.95 (bouwmartk)
  • Totaal : € 35.03
Mocht je nog een provider zoeken die bijvoorbeeld streamen in heel Europa (ook M2M, IoT, Roaming ,tethering en dus MiFi ondersteund dan zou je eens bij Always Connected kunnen kijken. 25 GB 1 jaar geldig voor € 79.95 Geen blokkades o.i.d. op B.V. een Android 4K TV Stick. (wat overigens een top ding is)

Vragen:

Weet iemand op welke zekering bij de Schaudt er continu spanning staat? Ander moet ik iets ander verzinnen.
Heeft de telefoon GPS bereik in de camper onder de bank of ergens anders? Thuis heb ik getest door de telefoon binnenshuis onder de tafel te leggen en dat ging prima.

Hieronder het resultaat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Adria 640 SLX op za 20 mei 2023, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
One Life Live It
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door jansloos »

Leuk initiatief.

Hoop dat het gaat werken.

Zou toch zelf kiezen voor direct achter de accu. (Met zekering) Buiten alles om. Directer kan niet.

Zo schakel je alle mogelijke fouten in tussenapparatuur uit. Veiligheid voor alles.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door NoStress »

Ik ga je topic volgen.
Heb er geen verstand van, dus kan er een hoop van leren.
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door Adria 640 SLX »

Adria 640 SLX schreef:
zo 25 sep 2022, 22:05
Zo schakel je alle mogelijke fouten in tussenapparatuur uit. Veiligheid voor alles.
Thanx, daar zit zeker wat in!
NoStress schreef:
zo 25 sep 2022, 22:46
Ik ga je topic volgen.
Heb er geen verstand van, dus kan er een hoop van leren.
Ik ook niet :) Hoor het wel als je er ook eentje wil maken.
One Life Live It
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door pwhooftman »

De Gps ontvangst binnen zit wel goed, maar voor de beste 4G ontvangst zou ik de telefoon zo hoog mogelijk monteren. En ik zou de camper permanent aan de stroom laten, want nu laat je de accu elke dag deels een laadcyclus doormaken. Mogelijk kunnen accu experts daar op reageren.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door jheeck »

Adria 640 SLX schreef:
zo 25 sep 2022, 22:05
Weet iemand op welke zekering bij de Schaudt er continu spanning staat?
Als ik de handleiding van mijn EBL correct interpreteer worden de zekeringen voor de AES koelkast en die voor de instaptrede niet stroomloos bij het uitschakelen van de boordspanning.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door hurktoilet »

Van de instaptrede weet ik dat zeker, want die doet het gewoon bij uitgeschakelde boordspanning. ( Koelkast werkt standaard alleen op 12v als de auto rijdt)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6190
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door rongreven »

Maar de koelkast werkt ook bij uitgeschakelde boordspanning.
Die gebruikt een aparte 12 volt voor de aansturing van de ontsteker en verlichting.
Verwarming, koelkast, instaptrede en instapverlichting werkt bij uitgeschakelde boordspanning.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door hurktoilet »

Hangt van je koelkast af, denk ik. De mijne niet, want zodra de boordspanning er af is werk je in principe op 230v, of op gas. Als je koelkast alleen op stroom werkt, zou dat inderdaad anders kunnen zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6190
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door rongreven »

Dat ligt aan de ontsteking, piezo kan zonder 12 volt.
Elektrische ontsteking werkt altijd op 12 volt.
Groet, Ron Greven
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door veetee »

Heeft de koelkast dan niet twee verschillende aansluitingen voor 12V? Één (permanente) die alleen de ontsteking verzorgt, werkt dus ook bij uitgeschakelde motor als de kk op gas draait, en één geschakeld via de D+, voor koeling als de motor draait.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6190
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door rongreven »

Klopt.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door Adria 640 SLX »

rongreven schreef:
ma 26 sep 2022, 10:49
Maar de koelkast werkt ook bij uitgeschakelde boordspanning.
Die gebruikt een aparte 12 volt voor de aansturing van de ontsteker en verlichting.
Verwarming, koelkast, instaptrede en instapverlichting werkt bij uitgeschakelde boordspanning.

Dit heb ik inderdaad ook in de handleiding gelezen, ga natuurlijk ook nog even met de multimeter checken waar er spanning te vinden is in welke toestand van de hoofdschakelaar (bedieningspaneel, en batt. schakelaar op de Schaudt)
pwhooftman schreef:
ma 26 sep 2022, 8:32
De Gps ontvangst binnen zit wel goed, maar voor de beste 4G ontvangst zou ik de telefoon zo hoog mogelijk monteren. En ik zou de camper permanent aan de stroom laten, want nu laat je de accu elke dag deels een laadcyclus doormaken. Mogelijk kunnen accu experts daar op reageren.

Oké, bedankt voor de tip. Ik weet ook niet wat het beste is wel / niet de hele dag aan de 220 of niet. Gaat ook maar om een paar maanden, daarna gaat hij naar binnen, en haal ik de accu's eruit en gaan ze thuis af en toe aan de lader.
One Life Live It
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: GPS tracker van oude smartphone maken voor € 35,= (en als toetje een 4G hotspot)



Bericht door jan- »

Voordeel van een oude GSM is dat je niet beperkt bent tot 2G, want veel GPS trackers werken dacht ik alleen op 2G en dat wordt minder gangbaar.

Accu's gaan het langste mee als je ze op 40-60% bewaart. Ze gaan achteruit als je ze op 100% blijft laden of steeds door een laadcyclus gaan.

Edit:
Ik dacht dat het over de smartphone accu ging want TS schreef:
"De accu van de oude HUAWEI P Smart+ is overigens nog in topconditie, in een paar dagen tijd is deze zonder op te laden van 100 % naar 82% gegaan. Verder heb ik hem ingesteld op "eenvoudige modus", waardoor alles nog compacter en simpeler oogt. Of dat ook effect heeft op het verbruik weet ik niet."

Als ik mijn oude smartphone lang uit laat staan zonder lader, loopt de accu helemaal leeg. Als ik de accu half leeg laat lopen en dan uit de smartphone haal, blijft hij ook na lange tijd nog steeds half leeg.

Een loodaccu moet zoveel mogelijk op 100% gehouden worden.
Laatst gewijzigd door jan- op ma 26 sep 2022, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie