Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Max Power »

Hallo allen,

In onze fabrieks camper bus zit het Led controle paneel CBE PC100.
Op dit paneel zit een indicator voor de vuilwater tank en een alarm daarvoor. (langs die van het schoon water)

Helaas blijft deze constant knipperen. We weten eigenlijk niet meer waar we het moeten zoeken en hopen op wat tips.
De enigste manier die we gevonden hebben is de schoonwater tank tot ruim over de helft leeg te laten, dan gaat de vuil watertank melding uit.
Maar dat is natuurlijk alleen een indicatie en totaal niet de gewenste oplossing.

Wat hebben we gedaan:
Uiteraard de vuilwater tank helemaal leeg gemaakt. Alle vuilwater leidingen gereinigd. De sensoren kabels nagelopen en gepoogd deze ook te reinigen.
Echter totaal geen verschil.

Mischien wel maar mischien ook niet terzake doende: De vorige eigenaren gebruikte kennelijk deze tank niet, de vuilwater leidingen waren doorgesneden en afgedopt met een provisorisch afdichting ( niet waterdicht).

Wie kan ons een hint/tip geven hoe we van dit rode flikkerlicht afkomen zonder het paneel uit te schakelen. ( dan is ie uiteraard ook uit)

Max
Bijlagen
Led controle paneel CBE PC100-ST.png
Led controle paneel CBE PC100-ST.png (361.62 KiB) 2602 keer bekeken
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Max Power »

Oei kennelijk toch ook voor de medeforum leden een uitdaging.

De vuilwatertank sensors zijn niet meer als 2 boutjes. Naar mijn idee onstaat er een elektrische kring zodra het (vuil) water beide boutjes onderdompeld.
Maar we meten die sluiting niet met een lege tank. Er is ook geen kabelbreuk o.i.d., dus het zou ergens verderop in het circuit moeten zitten.

Wie heeft er een idee, of kan ons verwijzen naar de oplossing?

Max
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6333
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door rongreven »

Even een andere benadering:
Ik heb in de ongeveer 30 jaar dat ik met een camper reis nog nooit gehoord dat de vuilwatertank een alarm(lichtje) zou hebben.
Wel voor de schoonwatertank meerdere malen gezien, heb er zelf nu ook zo één.
En die van de schoonwatertank gaat pas knipperen als hij zo goed als leeg is.
Volgens jouw beschrijving zou het dus makkelijk kunnen dat het lampje i.p.v. van de vuilwatertank van de schoonwatertank is?
Net even de handleiding bekeken, bij volle vuilwatertank i.d.d. een knipperend lampje.
Als je de boutjes schoongemaakt hebt zou het lampje uit moeten gaan bij lege tank.
Dit wordt een uitdaging!
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door cor heku »

rsz_scan2.jpg
rsz_scan2.jpg (90.61 KiB) 2264 keer bekeken
Het is vaker gebeurd dat het stekkertje van de vuilwatertank in de verkeerde opening zit.
Gezocht op het forum.Tekeningen zijn van een Frans forum.
Is voor de pc100 nr 23, voor de pc200 in de andere openingen.
Als je het stekkertje los neemt dient het lampje te doven. Je kunt nu ook op het stekkertje meten met ohms of er een sluiting zit in de draad door beknelling of een schroef er door. Eerst losnemen.


cor
Bijlagen
rsz_scan1.jpg
rsz_scan1.jpg (47.11 KiB) 2264 keer bekeken
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 676
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Eric 1962 »

Dezelfde hebben wij ook in onze camper en ja, als de vuilwatertank vol is gaat er een lampje branden. (rood)
Ik denk toch dat je het moet zoeken in de"sensor" van de tank zelf.
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door pepon »

Ik zag in het elektrische schema ook een paar relais zitten.
Misschien een die blijft hangen?

En de contacten ook ín de tank schoongemaakt?
Misschien vuil wat blijft hangen?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Max Power »

cor heku schreef:
do 29 sep 2022, 17:00
rsz_scan2.jpgHet is vaker gebeurd dat het stekkertje van de vuilwatertank in de verkeerde opening zit.
Gezocht op het forum.Tekeningen zijn van een Frans forum.
Is voor de pc100 nr 23, voor de pc200 in de andere openingen.
Als je het stekkertje los neemt dient het lampje te doven. Je kunt nu ook op het stekkertje meten met ohms of er een sluiting zit in de draad door beknelling of een schroef er door. Eerst losnemen.


cor
MM oke, ik dacht de DS300 te hebben, zal zsm even checken. Maar daarvan hebben we in de analoge (papieren) documentatie er ook bij zitten. Tevens vind ik bij een Firma in Duiven dezelfde docu als ik daar de PC100 opzoek.
Voor mij even verwarrend, je spreekt over nr 23 in jou schema, zoals ik het aflees is het in mijn schema is het 13?
De verdere layout wijkt niet zo heel veel af overigens, maar wel verwarrend 2 verschillende benummeringen. Bij 13 staat vervolgens ook Waste water benoemd. De camper is van 05/2006, is mischien de PC100 in de tussentijd gewijzigd? je schema is gedateerd op 2000.

Aan de connectionbox zijde heb ik het nog niet los gehaald, wel aan de tankzijde, zelfs de tank is gedemonteerd geweest. AMP's vervangen enz enz.
Op de boutjes gemeten met niets daarom aangesloten meten we Ohms oneindig, geen verbinding.

De stelling van bekabeling niet in 23 (of 13?): Zou kunnen, maar als er niets aangesloten zit zou er daar toch ook sprake zijn van een open verbinding?
Ergens krijgt deze juist m.i. het signaal dat er juist wel een verbinding is naar mijn hopelijk juiste logica. Maar als we er langs zitten hoor ik het heel graag.
Laatst gewijzigd door Max Power op vr 30 sep 2022, 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Max Power »

pepon schreef:
do 29 sep 2022, 19:26
Ik zag in het elektrische schema ook een paar relais zitten.
Misschien een die blijft hangen?

En de contacten ook ín de tank schoongemaakt?
Misschien vuil wat blijft hangen?

Groet, Ron.
Relais, dat schema mis ik dan kennelijk, waar haal ik dat vandaan?
We hebben alleen dat bijgeleverde wat identiek is aan dat wat je bij die uit Duiven kunt binnenhalen.

En de contacten? de boutjes en de amp's zijn vernieuwd. De hele tank is gedemonteerd en heel grondig gespoelt. Die is brandschoon.
Ohms meten we een open verbinding met losse bedrading op die sensoren

Max
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door cor heku »

MM oke, ik dacht de DS300 te hebben.
wel verwarrend 2 verschillende benummeringen. Bij 13 staat vervolgens ook Waste water benoemd. De camper is van 05/2006, is mischien de PC100 in de tussentijd gewijzigd? je schema is gedateerd op 2000.

Op de boutjes gemeten met niets daarom aangesloten meten we Ohms oneindig, geen verbinding.

De stelling van bekabeling niet in 23 (of 13?): Zou kunnen, maar als er niets aangesloten zit zou er daar toch ook sprake zijn van een open verbinding?
Ergens krijgt deze juist m.i. het signaal dat er juist wel een verbinding is naar mijn hopelijk juiste logica. Maar als we er langs zitten hoor ik het heel graag.
[/quote]

De tekening is wat ouder en het verdeelstation van de tekening is de DS 304 SR dus de benummering kan dan anders zijn.
Als de meting van de kabel oneindig is, dus geen sluiting, kan de stekker nog wel verkeerd zitten maar is, gezien de simpele detectie van hoog nivo d.m.v. 2 contactvlakken, een meting van contactvlak naar de stekkerpin(2x) ook wenselijk om draadbreuk uit te sluiten.
Dan weet je zeker dat het detectiegedeelte in orde is en de fout verder gezocht dient te worden.
Het zou zomaar kunnen dat je een knippersignaal krijgt bij een mankement(bv. draadbreuk) van het detectiegedeelte.
cor
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Max Power »

Inmiddels ietwat duidelijkheid over de componenten.
Gebruikt wordt als distributiebox de DS-300LS.

In het schema en de verklaring staat te lezen connector 17.
Op de box zelf staat ook AW bij deze connector, dus die verwarring hoeft er niet te zijn.

Helaas probleem nog niet kunnen vinden, wel zijn er helaas gerelateerde uitdagingen bij gekomen waar we wat moedeloos van worden.
Wordt vervolgd, maar eens contact met het autobedrijf opgenomen waar de aanschaf 2 maanden geleden heeft plaatsgevonden.
Voor bovenstaand probleem heeft deze daar al eens 2 weken gestaan, men kon het niet vinden. Maar van campers wist men ook weinig bleek.
Con66
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 15:11

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Con66 »

We hebben precies dezelfde melding met dezelfde cbe pc100 schakeling. Dus als iemand een oplossing weet?

Groetjes Con
Con66
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 15:11

Re: Onverklaarbare melding op Led controle paneel CBE PC100



Bericht door Con66 »

Ik heb me maar onder de camper gewurmd, gewapend.met de tuinslang met stevige sproeier. Dop.van de vuilwatertank gedraaid. Uitgezocht waar de sensor zit en dan aan de binnenzijde van de tank de sproeier de juiste richting oprichten.

En daarna was het signaal licht uit. Er zal wel wat natte kledder op de sensor hebben gezeten

Groetjes Con
Plaats reactie