Welk type accu past goed bij een EBL101C?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
keesroeiboot
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 21:00

Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door keesroeiboot »

Ik ben al een tijdje aan het zoeken en speuren maar tot nu toe kan ik nergens het antwoord vinden. Dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

De situatie is als volgt. De huishoudaccu houdt het niet echt meer vol, afgelopen zomer op een camperplek zonder stroompaal in de avond een uurtje met wat lichtjes aan gezeten en poef, alles uit. Oeps. Het lichtknopje weer uit, de 12V weer aangezet en gelukkig hield de accu het de rest van de nacht weer vol om de koelkast die op gas draait in elk geval van stroom te voorzien. Kortom, een klusje voor na de vakantie. Een accu vervangen kan toch niet zo moeilijk zijn. Nou, dat valt tegen. :shock:

Eerst maar eens gekeken wat er nu eigenlijk allemaal in de camper, een half-integraal Dethleffs op een Fiat Ducato onderstel, zit. De accu is een Banner Running Bull 595 01, een AGM accu van 95 Ah. De elektra in de camper wordt geregeld via een Schaudt EBL 101 C met Schaudt MP 20-T Display Panel. En ook zit er een Büttner Solarregler MT 230 PP op de EBL aangesloten en ligt er uiteraard een zonnepaneel op het dak. Wat voor zonnepaneel het precies is weet ik niet, het zat allemaal al op en in de camper bij de (tweedehands) aankoop maar het zal niet meer zijn dan 230 Wp omdat de omvormer dat als maximum heeft.

Dus alle handleidingen er maar eens van bijgepakt. En vervolgens zie ik dat de EBL 101 alleen een schuifje om te kiezen tussen loodzuur en gel. Dus niets te zien over AGM. En vervolgens lees ik op verschillende plaatsen dat een AGM accu een hoger voltage nodig heeft om te laden dan een loodzuur- of gel-accu. Hmmm. Dan lijkt me een AGM accu geen goede keuze. Maar ook lees ik in de handleiding dat Schaudt zelf zegt dat een AGM accu wel zou kunnen, mits deze om kan gaan met het laadprofiel van de EBL. Dus blijkbaar zijn niet alle AGM accu's gelijk.

Het laadprofiel van de EBL101C heeft een main charge van 18 A, een full charge van 14,3 V en een float charge van 13,8 V. Oké, dan is dat voor de verschillende accu's ook wel te vinden. Nou, ook dat valt tegen. :wtf: Ik kan er vrijwel nergens wat over vinden, zelfs niet op de sites van de verschillende accufabrikanten. Tja, en wat nu dan? Zoeken op Camperforum natuurlijk. :)

Ik heb allerlei topics doorgelezen, allerlei oplossingen voorbij zien komen met extra (zonne)laders op de AGM accu, de boel ombouwen naar lithium, allemaal goede oplossingen maar (veel) meer werk dan alleen het vervangen van een accu. En dat is voor nu wel wat ik wil doen, investeren in een ander systeem is misschien wat voor de toekomst. Het doel is nu om vrij van een stroompaal te kunnen staan, de koelkast (op gas) aan het werk te houden, af en toe de dompelwaterpomp te laten werken, wat LED lichtjes aan te kunnen hebben en 's nachts de telefoon en de tablet te kunnen opladen. Dat lijkt me toch niet zo'n zware taak voor een huishoudaccu in de camper. En in de zomer zou het zonnepaneel de accu weer moeten kunnen opladen, al dan niet samen met een stuk(je) rijden, toch?

Ik kwam een Excel sheet tegen om een energiebalans te maken. Daaruit volgt dat in de zomer ik prima uit kom, in de winter uiteraard niet maar goed, als ik dan al weg ben dan zal ik vaker aan een paal moeten staan. Ook geeft de sheet aan dat ik daarvoor met een gel- of AGM-accu aan 90 Ah capaciteit voldoende heb. Maar voor een loodzuur accu zou ik 120 Ah capaciteit nodig hebben dus dan zou ik met dit type twee accu's moeten nemen. En dan natuurlijk ook kijken hoe ik die twee accu's dan onder de passagiersstoel van de Fiat Ducato krijg want de ruimte is vooral niet al te hoog.

Dus ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die mij een zetje in de goede richting kunnen geven. Dank alvast. :wink:

TL;DR Wat is het beste type accu voor aan de EBL101C?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welk type accu past goed bij een EBL 101 C



Bericht door Metor »

As je afgaat op wat de fabrikant standaard heeft geleverd bij onze EBL101c (2008), is dat een 80ah gel accu.
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welk type accu past goed bij een EBL 101 C



Bericht door CaradoT135 »

keesroeiboot schreef:
vr 23 sep 2022, 22:44
En ook zit er een Büttner Solarregler MT 230 PP op de EBL aangesloten en ligt er uiteraard een zonnepaneel op het dak.

Het doel is nu om vrij van een stroompaal te kunnen staan, de koelkast (op gas) aan het werk te houden, af en toe de dompelwaterpomp te laten werken, wat LED lichtjes aan te kunnen hebben en 's nachts de telefoon en de tablet te kunnen opladen.

TL;DR Wat is het beste type accu voor aan de EBL101C?
Als je toch zo min mogelijk aan de paal gaat staan is lader van de pv panelen diegene die de AGM accu op peil kan houden. Dan maakt de lader van de EBL niet veel uit.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type accu past goed bij een EBL 101 C



Bericht door Camper-T »

Op pagina 4 van handleidingen/schaudt/schaudt_EBL_101.pdf kun je zien dat onder nummer 10 de aansluiting van Block 7 wordt omschreven als een externe lader ingang. Wanneer je de meest linker zekering van 20A uit het EBL trekt dan deactiveer je de interne lader. Vervolgens sluit je op Block 7 een geschikte lader naar keuze aan, die vervolgens de interne lader vervangt. Deze externe lader mag maximaal 20A laadstroom geven want bij hogere laadstromen zal de 20A zekering voor de externe lader er uitklappen, omdat de techniek in het EBL en de connectoren simpel niet geschikt zijn voor hogere stromen.
Als de 20A zekering voor de externe lader ingang niet aanwezig is kun je de verwijderde 20A van de interne lader gebruiken en hier inzetten.

Op deze manier kun je dus een accu naar keuze plus bijbehorende externe lader aansluiten en blijft de druppellading naar de startaccu ook gewoon gehandhaafd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welk type accu past goed bij een EBL 101 C



Bericht door doov »

Er passen 2 van de accu’s die je nu hebt onder de stoel.
Zaten er bij mij ook in.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door rzwiebel »

Je zegt zelf dat je de keuze hebt tussen Gel of AGM en dat lood-zuur zou leiden tot een grotere (qua omvang) en zwaardere (qua gewicht en capaciteit) loodzuuraccu. Voor de keuze tussen GEL en AGM is vooral de mogelijkheid om de absorptie-spanning van 14,7V te leveren van belang. De ingebouwde lader van de EBL kan dat niet en de dynamo/alternator kan dat ook niet. De enige lader die dat in jouw camper kan is de solarlaadregelaar Büttner Solarregler MT 230 PP, want die is instelbaar op loodzuur-accu, gel, agm en lithium.
Op deze pagina https://www.zwiebelfam.nl/laadkarakteristiek-uitgelegd/ "Laadkarakteristiek uitgelegd" wordt aangegeven wat precies de absorptie-lading doet; kort en goed zul je daar vinden dat laden met gel-karakteristiek wel kan, maar dat de accu dan niet helemaal vol raakt; in jouw geval zorgt dan de solarlaadregelaar er voor dat het wel gebeurt.
Opm. Waarschijnlijk heb je het invulbare excel-bestandje ook van deze site.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door myway »

Of een agm die wel met 14.4 volt geladen kan worden.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door rzwiebel »

Die zijner wel (van Mastervolt o.a.), maar vormen wel een uitzondering.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 25 sep 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door kampo »

Mooie omschrijving en vraagstelling !
Je hebt al veel antwoorden gekregen. :thumbup:

Om terug te komen op je vraag, welke accu past er goed:
Een GEL accu.
Als je heel weinig werk wil dan zou ik zelf 2 stuks van ongeveer 80Ah in die zetelvoet plaatsen.
Wel even op de geschikte afmetingen letten en de positie van de polen.
En goed vastmaken natuurlijk.

Besef dat 1 accu van ongeveer 95Ah in zo een voertuig enkel geschikt is om van paal naar paal te rijden. Meer zit er niet in . Als je de accu een paar keer te diep hebt ontladen dan is die heel snel versleten.

De accu vergroten naar bv 160Ah of nog iets meer, is een gedeeltelijke oplossing maar eigenlijk moet je de rest van het systeem ook aanpassen. Meer solar, grotere accu lader, dikkere kabels enz

Over een drang om extra 2000 tot 6000 € uit te geven voor een upgrade naar LFP lees ik hier niets. Dus dat is vandaag nog niet aan de orde.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door CaradoT135 »

Besef dat 1 accu van ongeveer 95Ah in zo een voertuig enkel geschikt is om van paal naar paal te rijden. Meer zit er niet in .
Dat is bijzonder, afgelopen zomer met één AGM van 95Ah, en net als TS, PV op het dak, niet één keer aan de paal hoeven te staan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door kampo »

Nee bijzonder is het niet.
Als je uiterst spaarzaam leeft en je veel verplaatst dan kan je "iets" meer met slechts 95Ah
Maar dat doen de meesten hier niet... dus moet je het ook niet zo gaan voorstellen.
Dit hele forum staat vol van verhalen over al die upgrades.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door CaradoT135 »

Ik mis de PV opbrengst, je doet net of dat niet meehelpt in het los van de paal staan.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door rzwiebel »

kampo schreef:
zo 25 sep 2022, 9:44
Dit hele forum staat vol van verhalen over al die upgrades.
Omdat het een hype is en de verkopers er alles aan doen om je over te halen over te gaan op Lithium. Ik doe het al decennia-lang met een 110 Ah GEL en 230 Wp paneel; 2-3 dagen op dezelfde plek en dan max 75 km verder. Gemiddeld dagelijks verbruik 350 Wh aan elektrische energie, koelkast op gas, géén omvormer 12V->230V, géén waterkoker, senseo e.d. Gewoon koffie op percolator (onder het motto "er zit 150.000 Wh in mijn propaangasfles en maar 600 Wh in mijn accu") maar wel TV, smartphones tablets e.d. Nooit aan de paal.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
keesroeiboot
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 21:00

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door keesroeiboot »

Wow, dat zijn al een boel reacties. Dank jullie wel.

Even iets duidelijker omschrijven, mijn doel is niet om alleen maar vrij te staan maar ik wil het wel kunnen doen zonder meteen een probleem te hebben. En dat zal dan vooral in de zonnige tijd zijn want dat is wel het lekkerst om in te vertoeven.
rzwiebel schreef:
zo 25 sep 2022, 13:59
Ik doe het al decennia-lang met een 110 Ah GEL en 230 Wp paneel; 2-3 dagen op dezelfde plek en dan max 75 km verder. Gemiddeld dagelijks verbruik 350 Wh aan elektrische energie, koelkast op gas, géén omvormer 12V->230V, géén waterkoker, senseo e.d. Gewoon koffie op percolator (onder het motto "er zit 150.000 Wh in mijn propaangasfles en maar 600 Wh in mijn accu") maar wel TV, smartphones tablets e.d. Nooit aan de paal.
Dit gebruik klinkt wel redelijk gelijk aan die van mij weliswaar dan zonder TV maar daarvoor gebruik ik de laptop.
myway schreef:
za 24 sep 2022, 19:44
Of een agm die wel met 14.4 volt geladen kan worden.
Dat is ook wat ik meer heb gelezen maar vervolgens kan ik eigenlijk nergens de laadkarakteristieken van de verschillende merken AGM accu's vinden. Misschien zoek ik wel verkeerd maar blijkbaar ligt die informatie niet zomaar op de plank. Terwijl het wel belangrijke informatie is voor de levensduur van de accu om de juiste combinatie van accu en laadsysteem te hebben. Bij een AGM die op 14,4V vol kan laden lijkt me een AGM lader die "gewoon" op 14,8V gaat laden niet echt goed passen.
rzwiebel schreef:
za 24 sep 2022, 15:33
Je zegt zelf dat je de keuze hebt tussen Gel of AGM en dat lood-zuur zou leiden tot een grotere (qua omvang) en zwaardere (qua gewicht en capaciteit) loodzuuraccu. Voor de keuze tussen GEL en AGM is vooral de mogelijkheid om de absorptie-spanning van 14,7V te leveren van belang. De ingebouwde lader van de EBL kan dat niet en de dynamo/alternator kan dat ook niet. De enige lader die dat in jouw camper kan is de solarlaadregelaar Büttner Solarregler MT 230 PP, want die is instelbaar op loodzuur-accu, gel, agm en lithium.
Dat de solarlader een AGM stand heeft had ik ook al gezien. En ik heb nog niet gezien op welke stand deze eigenlijk staat. Volgens mij zit de solarlader aangesloten op de EBL aangesloten dus ik ga er dan vanuit dat de solarlader de EBL voedt en dat de interne lader van de accu weer oplaadt. En zodra de huishoudaccu voldoende is opgeladen zal de startaccu ook geladen gaan worden. Maar misschien heb ik dat verkeerd verondersteld?

Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een solarlader buiten de EBL direct op de huishoudaccu aan te sluiten en omdat ik de schotel toch van het dak wil halen is een tweede zonnepaneel best een mogelijkheid. En misschien kan ik die dan wel direct aansluiten op de accu. Wat het dan nog mooier kan maken is een solarlader die een S+ signaal kan geven naar de Dometic AES koelkast zodat die bij overschot aan zonne-energie over kan schakelen van gas naar 12V. En dan het huidige paneel gewoon laten zitten zodat ook de startaccu wordt bijgeladen.
Klinkt als een mooi scenario hoewel ik dan denk dat ik misschien wel wat over het hoofd zie. Kan ik straffeloos twee kabels van een tweede solarlader aan de huishoudaccu knopen zonder dat de EBL daardoor over de rel gaat? Die solarlader kan dan in een AGM stand tot 14,8V op de accu zetten en die komt dan natuurlijk ook bij de EBL binnen. Gaat dat dan goed?
rzwiebel schreef:
za 24 sep 2022, 15:33
Opm. Waarschijnlijk heb je het invulbare excel-bestandje ook van deze site.
Ha, dat kan heel goed. Ik heb die site diverse keren doorgelezen in mijn zoektocht voorafgaand aan mijn eerste post. Dus bedankt! :thumbup:
doov schreef:
za 24 sep 2022, 13:06
Er passen 2 van de accu’s die je nu hebt onder de stoel.
Zaten er bij mij ook in.
Dat idee had ik al, gezien de vorm van de voetplaat en de beugel bovenop.
Camper-T schreef:
za 24 sep 2022, 11:32
Op pagina 4 van handleidingen/schaudt/schaudt_EBL_101.pdf kun je zien dat onder nummer 10 de aansluiting van Block 7 wordt omschreven als een externe lader ingang. Wanneer je de meest linker zekering van 20A uit het EBL trekt dan deactiveer je de interne lader. Vervolgens sluit je op Block 7 een geschikte lader naar keuze aan, die vervolgens de interne lader vervangt. Deze externe lader mag maximaal 20A laadstroom geven want bij hogere laadstromen zal de 20A zekering voor de externe lader er uitklappen, omdat de techniek in het EBL en de connectoren simpel niet geschikt zijn voor hogere stromen.
Als de 20A zekering voor de externe lader ingang niet aanwezig is kun je de verwijderde 20A van de interne lader gebruiken en hier inzetten.

Op deze manier kun je dus een accu naar keuze plus bijbehorende externe lader aansluiten en blijft de druppellading naar de startaccu ook gewoon gehandhaafd.
Deze mogelijkheid had ik nog niet zo gelezen. Maar als ik op die manier een AGM geschikte solarlader aansluit, krijgt de startaccu dan ook niet dezelfde laadstroom te verduren. Ik moet trouwens nog kijken welk type accu dat is maar ik verwacht een "normale" accu.
CaradoT135 schreef:
za 24 sep 2022, 11:07
Als je toch zo min mogelijk aan de paal gaat staan is lader van de pv panelen diegene die de AGM accu op peil kan houden. Dan maakt de lader van de EBL niet veel uit.
Het is dus niet zo dat ik zo min mogelijk aan de paal wil staan maar wil het wel zonder problemen kunnen. Maar dan moet de solarlader waarschijnlijk direct op de huishoudaccu aangesloten en niet via de EBL zoals dat nu is?

Is er trouwens een simpel systeempje die de accu in de gaten kan houden en mij via een akoestisch signaal kan waarschuwen als de accu richting het einde van de gewenste capaciteit gaat? Want wat de EBL nu doet is gewoon doorgaan totdat de accu echt nagenoeg leeg is en dan de knop om zet. En dat is als noodgreep natuurlijk prima om de accu niet meteen helemaal kapot te maken. Maar ik heb liever dat bijvoorbeeld de niet-kritische dingen eerder uit gaan of dat ik die zelf uit kan zetten als de accu naar de helft van de capaciteit gaat, dan houd je voor de kritische dingen als bijvoorbeeld de koelkast nog stroom over.
Plaats reactie