Welk type accu past goed bij een EBL101C?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door rzwiebel »

keesroeiboot schreef:
zo 25 sep 2022, 21:08
Wow, dat zijn al een boel reacties. Dank jullie wel.
Dat de solarlader een AGM stand heeft had ik ook al gezien. En ik heb nog niet gezien op welke stand deze eigenlijk staat. Volgens mij zit de solarlader aangesloten op de EBL aangesloten dus ik ga er dan vanuit dat de solarlader de EBL voedt en dat de interne lader van de accu weer oplaadt.

Kan ik straffeloos twee kabels van een tweede solarlader aan de huishoudaccu knopen zonder dat de EBL daardoor over de rel gaat? Die solarlader kan dan in een AGM stand tot 14,8V op de accu zetten en die komt dan natuurlijk ook bij de EBL binnen. Gaat dat dan goed?

Is er trouwens een simpel systeempje die de accu in de gaten kan houden en mij via een akoestisch signaal kan waarschuwen als de accu richting het einde van de gewenste capaciteit gaat? Want wat de EBL nu doet is gewoon doorgaan totdat de accu echt nagenoeg leeg is en dan de knop om zet. En dat is als noodgreep natuurlijk prima om de accu niet meteen helemaal kapot te maken. Maar ik heb liever dat bijvoorbeeld de niet-kritische dingen eerder uit gaan of dat ik die zelf uit kan zetten als de accu naar de helft van de capaciteit gaat, dan houd je voor de kritische dingen als bijvoorbeeld de koelkast nog stroom over.

Ik zal het proberen te beantwoorden:
De sdolarlaadregelaar voedt de accu niet de EBL; als je naar het schema kijkt zie je dat die rechtstreeks wordt doorgeleid naar de accu. De EBL is dan niets anders dan een simpele verbinder, zonder enige logica/ingreep.

Ja, je kunt 'straffeloos' twee solarlaadregelaars aansluiten. Ze houden rekening met elkaar.In feit heb je al twee laders aangesloten: nl. de acculader uit de EBL en de solarlaadregelaar. En wellicht zelfs nog een derde: de alternator/dynamo!

De laatste vraag is lastiger: er is geen biderctionele accubewaker, dus een accubewaker die ook tegen stroom 'de andere kant op ' kan. Alle accubewakers zijn technisch gesproken triacs en daarvan kun je de stroomrichting niet omdraaien, iets wat met laden gebeurt. Dus: als je wel een degleijke accubewaker wil dan schakel je het laden van de EBL uit en gaat via een aparte kabel vanaf scheidingsrelais/solarlaadregelaar/acculader de accu laden en sluit de toevoer naar de EBL (dat dan alleen dienst doet als 12V-verdeelstation) aan via een instelbare accubewaker.
Succes.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
smdeb
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 17:15

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door smdeb »

Je kan ook een Schaudt 25 A Laderbooster WA 121525 kopen, die is instelbaar voor alle soorten accu en zal laden met 25 A. Als je later overschakelt naar Lithium ben je ook klaar met deze booster. Dan kan je nu een AGM plaatsen en later een Lithium. Er bestaan nu lithium accu's van 150 A die perfect onder de stoel passen.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type accu past goed bij een EBL101C?



Bericht door Camper-T »

Camper-T schreef:
za 24 sep 2022, 11:32
Op pagina 4 van handleidingen/schaudt/schaudt_EBL_101.pdf kun je zien dat onder nummer 10 de aansluiting van Block 7 wordt omschreven als een externe lader ingang...

...Op deze manier kun je dus een accu naar keuze plus bijbehorende externe lader aansluiten en blijft de druppellading naar de startaccu ook gewoon gehandhaafd.
keesroeiboot schreef:
zo 25 sep 2022, 21:08
Deze mogelijkheid had ik nog niet zo gelezen. Maar als ik op die manier een AGM geschikte solarlader aansluit, krijgt de startaccu dan ook niet dezelfde laadstroom te verduren. Ik moet trouwens nog kijken welk type accu dat is maar ik verwacht een "normale" accu.

Klopt, zowel de interne lader als de externe lader-ingang via Block 7 van het EBL staan via een diode en PTC weerstand direct in verbinding met de startaccu. Deze diode en PTC weerstand maken de vaste 13,5V/2A druppel lading en daarbij maakt het dus niet uit van welke acculader dit komt.

Het enige wat je moet doen is de 20A zekering van de interne lader verwijderen en deze zekering overzetten op de zekeringhouder van de externe lader via Block 7. En je moet natuurlijk een speciale 2 pin connector voor Block 7 kopen maar die zijn niet moeilijk te vinden.

Op deze manier blijft het EBL exact zo werken als via de interne lader, het enige waar je op moet letten is dat de externe lader niet meer dan 20A laadstroom kan geven want daar zijn de elektronica en connectoren van het EBL niet voor geschikt. Daarom ook de 20A zekering.

Wil je via walstroom meer laden dan 20A dan zou ik een geschikte losse en zwaardere lader adviseren die je direct op de accu zet. Al zou ik dan alsnog een externe kleinere geschikte lader aan Block 7 van het EBL hangen om de functies zoals de druppellader in tact te houden.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie