Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Bij onze 'nieuwe' camper is de cabine redelijk afgesloten van de opbouw. Hierdoor komt er tijdens het rijden weinig warmte van de Iveco verwarming in de rest van de camper terecht. Ik verwacht dat dit tijdens lange ritten in de winter niet prettig is voor de kinderen achterin.
Nu kan ik natuurlijk een gasregelaar met crash sensor plaatsen en de gaskachel laten draaien, maar ik vind het zonde om extra gas te verbranden terwijl er in principe warmte genoeg beschikbaar is in het voertuig.
In onze vorige camper (Frankia integraal) zat een schuif om de Fiat verwarming te verbinden met de Truma buizen in de rest van de camper. Bij een integraal is dit natuurlijk makkelijker langs het oorspronkelijke dashboard te voeren en heb je geen last van deuren die in de weg zitten.
Heeft iemand wel eens zelf zo'n voorziening gemaakt? Of kan ik beter naar een andere oplossing (gaskachel mbv crash sensor, of evntueel een nieuw te plaatsen diesel kachel waarvoor ik een tip zag in het koopjes topic)?
Nu kan ik natuurlijk een gasregelaar met crash sensor plaatsen en de gaskachel laten draaien, maar ik vind het zonde om extra gas te verbranden terwijl er in principe warmte genoeg beschikbaar is in het voertuig.
In onze vorige camper (Frankia integraal) zat een schuif om de Fiat verwarming te verbinden met de Truma buizen in de rest van de camper. Bij een integraal is dit natuurlijk makkelijker langs het oorspronkelijke dashboard te voeren en heb je geen last van deuren die in de weg zitten.
Heeft iemand wel eens zelf zo'n voorziening gemaakt? Of kan ik beter naar een andere oplossing (gaskachel mbv crash sensor, of evntueel een nieuw te plaatsen diesel kachel waarvoor ik een tip zag in het koopjes topic)?
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
of een flinke ventilator tussen cabine en woongedeelte, zodat er een circulatie tussen de 2 ruimtes ontstaat
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Chaussons hebben vaak een extra verwarming achterin, onder de tafel.
Er is een extra kachelradiateur gemonteerd en de leidingen van het koelwater zitten daar ook op aangesloten.
Er is ook een extra ventilator aanwezig, te bedienen via het dashboard.
Het kan dus wel, maar is niet eenvoudig aan te leggen.
Het makkelijkste is inderdaad een dieselkachel, ik heb een Chinese kachel in mijn Sprinter, geweldig goed apparaat.
Er is een extra kachelradiateur gemonteerd en de leidingen van het koelwater zitten daar ook op aangesloten.
Er is ook een extra ventilator aanwezig, te bedienen via het dashboard.
Het kan dus wel, maar is niet eenvoudig aan te leggen.
Het makkelijkste is inderdaad een dieselkachel, ik heb een Chinese kachel in mijn Sprinter, geweldig goed apparaat.
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Ik zat daar ook al even naar te kijken, een extra radiator op het koelwater zie je in motorboten en personenbussen ook wel. Heet koelwater naar achter leiden lijkt me efficiënter dan warme lucht.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
zal efficienter wezen maar ook iets meer werk, en een ventilator heb je dan toch ook nodig, dus?, eerst ff met enkel ventilator proberen was mijn simpele idee
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Een klein elektrisch kacheltje plaatsen dat alleen aan staat als de motor loopt?
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Bij verschillende camper merken kan je de optie, extra warmtewisselaar op koelvloeistof achterin, gewoon af fabriek bijbestellen.
Achteraf bij plaatsen is zeker mogelijk.
Aftakken, leidingen naar achter maken, elektrisch aansluiten enz.
Kost een paar euro....
Iedere minibus voor personenvervoer, heeft zo een systeem.
Tussen de 4000 en de 8000 Watt.
Elektrisch gaat zo iets niet
Achteraf bij plaatsen is zeker mogelijk.
Aftakken, leidingen naar achter maken, elektrisch aansluiten enz.
Kost een paar euro....
Iedere minibus voor personenvervoer, heeft zo een systeem.
Tussen de 4000 en de 8000 Watt.
Elektrisch gaat zo iets niet
Groeten Kampo
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een eenvoudige oplossing, maar zo'n ventilator hangt dan wel erg dicht bij het hoofd van mij vrouw. Dat lijkt mij qua geluid niet echt prettig tijdens een rit naar de alpen. De inbouwwijze van Chausson klinkt complex om achteraf te realiseren met een extra kachel en extra leidingen.
In de gebruiksaanwijzing lees ik wel dat bij een Alde kachel er een voorzienig ingebouwd wordt om het water tijdens de rit op te warmen, maar die optie heeft de eerste eigenaar bij ons helaas niet aangevinkt. Dat achteraf inbouwen klinkt technisch mooi, maar lijkt mij vrij prijzig en de warmtevraag tijdens de rit zal ook weer niet zo groot zijn. We kunnen immers vertrekken met een warme camper.
De optie van een klein elektrisch kacheltje lijkt me prima te doen. Kan je zoiets langdurig via een omwormer laten draaien? Of is dat onverstandig qua veiligheid / levensduur van de elektrische installatie?
Als ik de stap maak naar een dieselkachel wil ik die eigenlijk gelijk als hoofdverwarming kunnen gebruiken. Kan je dat eenvoudig aansluiten op de bestaande truma buizen zodat die warmte ook overal in de camper komt?
In de gebruiksaanwijzing lees ik wel dat bij een Alde kachel er een voorzienig ingebouwd wordt om het water tijdens de rit op te warmen, maar die optie heeft de eerste eigenaar bij ons helaas niet aangevinkt. Dat achteraf inbouwen klinkt technisch mooi, maar lijkt mij vrij prijzig en de warmtevraag tijdens de rit zal ook weer niet zo groot zijn. We kunnen immers vertrekken met een warme camper.
De optie van een klein elektrisch kacheltje lijkt me prima te doen. Kan je zoiets langdurig via een omwormer laten draaien? Of is dat onverstandig qua veiligheid / levensduur van de elektrische installatie?
Als ik de stap maak naar een dieselkachel wil ik die eigenlijk gelijk als hoofdverwarming kunnen gebruiken. Kan je dat eenvoudig aansluiten op de bestaande truma buizen zodat die warmte ook overal in de camper komt?
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
De verwarmde lucht die uit een dieselkachel komt is aanzienlijk warmer dan die uit een gaskachel.
Dus misschien moet je de eerste meter (?) vervangen...
Paul
Dus misschien moet je de eerste meter (?) vervangen...
Paul
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Daar zijn setjes voor, voor rond de € 100 een paar slangen erheen en klaar, zit er in 2 uur in.
Had mijn vader vroeger al in zijn Mercedes Ponton, onder de rechter voorstoel gebouwd.
https://www.ebay.de/itm/393927794473
Ben.
Had mijn vader vroeger al in zijn Mercedes Ponton, onder de rechter voorstoel gebouwd.
https://www.ebay.de/itm/393927794473
Ben.
- Bijlagen
-
- verwarming.jpg (165.47 KiB) 693 keer bekeken
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Die is veel te klein voor de toepassing.
Straffen nog, ik heb precies die al eens uitgebouwd en vervangen door een warmtewisselaar van normale afmetingen. 4000 a 8000 Watt en met ongeveer 400 tot 600 m3/h
Als je het in 2 uur kan monteren dan is dat knap.
Mij lukt het met een volledige afwerking soms niet in een dag.
Straffen nog, ik heb precies die al eens uitgebouwd en vervangen door een warmtewisselaar van normale afmetingen. 4000 a 8000 Watt en met ongeveer 400 tot 600 m3/h
Als je het in 2 uur kan monteren dan is dat knap.
Mij lukt het met een volledige afwerking soms niet in een dag.
Groeten Kampo
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Kampo, je geeft aan dat deze set van Ben veel te klein is voor mijn toepassing. Heb ik echt zo veel vermogen nodig dan?
Ik ga er van uit dat ik vertrek met een warme camper en max 10u onderweg ben. Dan hoeft wat mij betreft alleen de zithoek (treinzit) voor de kinderen aangenaam te blijven. Ik ga er van uit dat de rest van de camper tijdens zo'n rit wel vorstvrij blijft zonder extra maatregelen.
Ik ga er van uit dat ik vertrek met een warme camper en max 10u onderweg ben. Dan hoeft wat mij betreft alleen de zithoek (treinzit) voor de kinderen aangenaam te blijven. Ik ga er van uit dat de rest van de camper tijdens zo'n rit wel vorstvrij blijft zonder extra maatregelen.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
gezien vele van zijn reacties zullen de eisen van de hr Kampo waarschijnlijk wat (wat is wat) hoger liggen dan die van uw kinderen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden
Ik schrijf al 2 keer over het noodzakelijke vermogen voor zo een toepassing. In dit geval achteraan verwarmen op de motor koelvloeistof tijdens een rit aan 100 km/h en bij een buitentemperatuur tot ongeveer minus 10 graden Celcius.
Je kan er over lullen of je kan het uitproberen.
Er zal altijd wat verschil zitten tussen de verschillende motoren/voertuigen.
Dat is volgens mij wat de meesten onder ons als standaard comfort in een camper willen.
Opgelet in simmige gevallen schrijft men hier iets met goede bedoelingen maar zonder het uit te proberen..
En voor Kroppie iligt de standaard, als ik het juist begrijp ets lager..
Je kan er over lullen of je kan het uitproberen.
Er zal altijd wat verschil zitten tussen de verschillende motoren/voertuigen.
Dat is volgens mij wat de meesten onder ons als standaard comfort in een camper willen.
Opgelet in simmige gevallen schrijft men hier iets met goede bedoelingen maar zonder het uit te proberen..
En voor Kroppie iligt de standaard, als ik het juist begrijp ets lager..
Laatst gewijzigd door kampo op vr 23 sep 2022, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo