Opbouw verwarmen tijdens het rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Jazp »

Bij onze 'nieuwe' camper is de cabine redelijk afgesloten van de opbouw. Hierdoor komt er tijdens het rijden weinig warmte van de Iveco verwarming in de rest van de camper terecht. Ik verwacht dat dit tijdens lange ritten in de winter niet prettig is voor de kinderen achterin.

doorgang camper.PNG
doorgang camper.PNG (869.01 KiB) 783 keer bekeken
Nu kan ik natuurlijk een gasregelaar met crash sensor plaatsen en de gaskachel laten draaien, maar ik vind het zonde om extra gas te verbranden terwijl er in principe warmte genoeg beschikbaar is in het voertuig.

In onze vorige camper (Frankia integraal) zat een schuif om de Fiat verwarming te verbinden met de Truma buizen in de rest van de camper. Bij een integraal is dit natuurlijk makkelijker langs het oorspronkelijke dashboard te voeren en heb je geen last van deuren die in de weg zitten.

Heeft iemand wel eens zelf zo'n voorziening gemaakt? Of kan ik beter naar een andere oplossing (gaskachel mbv crash sensor, of evntueel een nieuw te plaatsen diesel kachel waarvoor ik een tip zag in het koopjes topic)?
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

of een flinke ventilator tussen cabine en woongedeelte, zodat er een circulatie tussen de 2 ruimtes ontstaat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Bas vd laar »

Chaussons hebben vaak een extra verwarming achterin, onder de tafel.
Er is een extra kachelradiateur gemonteerd en de leidingen van het koelwater zitten daar ook op aangesloten.
Er is ook een extra ventilator aanwezig, te bedienen via het dashboard.

Het kan dus wel, maar is niet eenvoudig aan te leggen.

Het makkelijkste is inderdaad een dieselkachel, ik heb een Chinese kachel in mijn Sprinter, geweldig goed apparaat.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door jheeck »

Ik zat daar ook al even naar te kijken, een extra radiator op het koelwater zie je in motorboten en personenbussen ook wel. Heet koelwater naar achter leiden lijkt me efficiënter dan warme lucht.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

zal efficienter wezen maar ook iets meer werk, en een ventilator heb je dan toch ook nodig, dus?, eerst ff met enkel ventilator proberen was mijn simpele idee
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door WimZ »

Een klein elektrisch kacheltje plaatsen dat alleen aan staat als de motor loopt?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door kampo »

Bij verschillende camper merken kan je de optie, extra warmtewisselaar op koelvloeistof achterin, gewoon af fabriek bijbestellen.

Achteraf bij plaatsen is zeker mogelijk.
Aftakken, leidingen naar achter maken, elektrisch aansluiten enz.
Kost een paar euro....
Iedere minibus voor personenvervoer, heeft zo een systeem.

Tussen de 4000 en de 8000 Watt.
Elektrisch gaat zo iets niet
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Jazp »

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een eenvoudige oplossing, maar zo'n ventilator hangt dan wel erg dicht bij het hoofd van mij vrouw. Dat lijkt mij qua geluid niet echt prettig tijdens een rit naar de alpen. De inbouwwijze van Chausson klinkt complex om achteraf te realiseren met een extra kachel en extra leidingen.

In de gebruiksaanwijzing lees ik wel dat bij een Alde kachel er een voorzienig ingebouwd wordt om het water tijdens de rit op te warmen, maar die optie heeft de eerste eigenaar bij ons helaas niet aangevinkt. Dat achteraf inbouwen klinkt technisch mooi, maar lijkt mij vrij prijzig en de warmtevraag tijdens de rit zal ook weer niet zo groot zijn. We kunnen immers vertrekken met een warme camper.

De optie van een klein elektrisch kacheltje lijkt me prima te doen. Kan je zoiets langdurig via een omwormer laten draaien? Of is dat onverstandig qua veiligheid / levensduur van de elektrische installatie?

Als ik de stap maak naar een dieselkachel wil ik die eigenlijk gelijk als hoofdverwarming kunnen gebruiken. Kan je dat eenvoudig aansluiten op de bestaande truma buizen zodat die warmte ook overal in de camper komt?
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door PaulBng »

De verwarmde lucht die uit een dieselkachel komt is aanzienlijk warmer dan die uit een gaskachel.
Dus misschien moet je de eerste meter (?) vervangen...

Paul

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door ducati 900 »

Daar zijn setjes voor, voor rond de € 100 een paar slangen erheen en klaar, zit er in 2 uur in.
Had mijn vader vroeger al in zijn Mercedes Ponton, onder de rechter voorstoel gebouwd.

https://www.ebay.de/itm/393927794473

Ben.
Bijlagen
verwarming.jpg
verwarming.jpg (165.47 KiB) 692 keer bekeken
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door kampo »

Die is veel te klein voor de toepassing.
Straffen nog, ik heb precies die al eens uitgebouwd en vervangen door een warmtewisselaar van normale afmetingen. 4000 a 8000 Watt en met ongeveer 400 tot 600 m3/h
Als je het in 2 uur kan monteren dan is dat knap.
Mij lukt het met een volledige afwerking soms niet in een dag.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Jazp »

Kampo, je geeft aan dat deze set van Ben veel te klein is voor mijn toepassing. Heb ik echt zo veel vermogen nodig dan?
Ik ga er van uit dat ik vertrek met een warme camper en max 10u onderweg ben. Dan hoeft wat mij betreft alleen de zithoek (treinzit) voor de kinderen aangenaam te blijven. Ik ga er van uit dat de rest van de camper tijdens zo'n rit wel vorstvrij blijft zonder extra maatregelen.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

gezien vele van zijn reacties zullen de eisen van de hr Kampo waarschijnlijk wat (wat is wat) hoger liggen dan die van uw kinderen :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door kampo »

Ik schrijf al 2 keer over het noodzakelijke vermogen voor zo een toepassing. In dit geval achteraan verwarmen op de motor koelvloeistof tijdens een rit aan 100 km/h en bij een buitentemperatuur tot ongeveer minus 10 graden Celcius.
Je kan er over lullen of je kan het uitproberen.
Er zal altijd wat verschil zitten tussen de verschillende motoren/voertuigen.

Dat is volgens mij wat de meesten onder ons als standaard comfort in een camper willen.
Opgelet in simmige gevallen schrijft men hier iets met goede bedoelingen maar zonder het uit te proberen..
En voor Kroppie iligt de standaard, als ik het juist begrijp ets lager..
Laatst gewijzigd door kampo op vr 23 sep 2022, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Plaats reactie