Opbouw verwarmen tijdens het rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6304
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Bas vd laar »

Als ik de stap maak naar een dieselkachel wil ik die eigenlijk gelijk als hoofdverwarming kunnen gebruiken. Kan je dat eenvoudig aansluiten op de bestaande truma buizen zodat die warmte ook overal in de camper komt?
Ja dat is mogelijk, je gebruikt dan gewoon het bestaande buizensysteem.
De originele kachel blijft gewoon intact, altijd handig om 2 systemen te hebben, een dieselkachel maakt namelijk meer geluid.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door 309T16 »

Geeft dan wel een verlaging van je laadvermogen.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door larofly »

Bas vd laar schreef:
vr 23 sep 2022, 16:42
Als ik de stap maak naar een dieselkachel wil ik die eigenlijk gelijk als hoofdverwarming kunnen gebruiken. Kan je dat eenvoudig aansluiten op de bestaande truma buizen zodat die warmte ook overal in de camper komt?
Ja dat is mogelijk, je gebruikt dan gewoon het bestaande buizensysteem.
De originele kachel blijft gewoon intact, altijd handig om 2 systemen te hebben, een dieselkachel maakt namelijk meer geluid.
Volgens mij gaan de buizen van de trauma de veel hetere lucht van de diesel kachel niet verdragen . Zoek de spec van deze buizen maar op. Er is ergens nog een topic over maar kan het niet vinden.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door henk en lila »

309T16 schreef:Geeft dan wel een verlaging van je laadvermogen.
Serieus? Ik gok op 5 tot 8 kilo. Een kale Airtop 2000 weegt 2,6 kg

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

ff minder diep ademhalen tijdens controle :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6304
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij gaan de buizen van de trauma de veel hetere lucht van de diesel kachel niet verdragen
Daar zeg je wat, hoewel ik de buizen die bij de dieselkachel zitten niet bijzonder vindt, zijn ze wel aan de binnenzijde voorzien van folie.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door 309T16 »

henk en lila schreef:
vr 23 sep 2022, 17:53
309T16 schreef:Geeft dan wel een verlaging van je laadvermogen.
Serieus? Ik gok op 5 tot 8 kilo. Een kale Airtop 2000 weegt 2,6 kg

Groet, Henk
Valt mee dan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door ducati 900 »

kampo schreef:
vr 23 sep 2022, 16:34
Ik schrijf al 2 keer over het noodzakelijke vermogen voor zo een toepassing. In dit geval achteraan verwarmen op de motor koelvloeistof tijdens een rit aan 100 km/h en bij een buitentemperatuur tot ongeveer minus 10 graden Celcius.
Je kan er over lullen of je kan het uitproberen.
Het gaat er niet om de temperatuur in de hele opbouw op 25 graden te brengen maar om
het voor de kinderen wat comfortabeler te krijgen.
Dan is dit voldoende, hadden wij in onze MB100 met 3 achterbanken ook.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door AadenAnke »

Mijn 35 jaar ervaring in het OV heeft mij geleerd dat bij winterse kou een bus verwarmen echt veel vermogen vraagt!
Of het nu 12m is of een 16persoons midi bus puur op koelwater verwarmen gaat je niet lukken een stevige standkachel erbij kan dat wel! Standkachel leidingen warmtewissellaar(s) en 2driewegkranen en de nodige euro’s om het allemaal aan te schaffen. 10 uur in een auto stilzitten met een temperatuur van een graad of 16 is pittig hoor zeker voor kinderen een stevige garantie voor de nodige herrie en stress tijdens de reis. Sorry het klinkt misschien bot maar is mijn mening. Gaskachel eruit stevige standkachel erin en dan geen lucht verwarming maar vloeistof en koelsysteem van de motor koppelen. Kost wat centen en best flink wat werk maar dan klaagt er niemand meer over koude voeten :lol: deze keer moet ik zeggen Kampo weet waar hij het over heeft :shh:

Gr Aad
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door WimZ »

Las ik niet ergens op het forum dat een infrarood paneel heel gericht een plek warm houdt. Is zoiets niet mogelijk voor een zithoek? Weet alleen niet of een omvormer met de dynamo constant genoeg ampère kan leveren. Maar dat kan vast wel iemand uitrekenen.
Je hebt vast geen groot paneel nodig.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door AadenAnke »

Zo’n paneel zelf wordt ook best flink warm het gevaar van het verbranden van lichaamsdelen lijkt mij niet uitgesloten

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

ik heb hier een paneel van 750watt en heb ik effe geprobeerd, paneel word 119gr celsius, paneel meet 50x70cm
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 23 sep 2022, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Chevy55 »

Hoeveel dagen ga je rijden in de winter 10 , 20 , 30 , ik denk dat af en toe tijdens de rit de gaskachel aan als het te fris wordt , kachel hoeft ook maar gedeeltelijk zijn werk te doen , gezien de normale motor verwarming ook mee werkt , vele malen goedkoper is , alleen de aanschaf van een standkachel met inbouw .
stook maar is 2000euro gas op , dan heb je nog wel even .


Maar ja we moeten van het gas af , hollen we maar weer achter elkaar aan !!
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door AadenAnke »

Dat bedoel ik daar wil ik mijn (klein)kinderen in een rijdend voertuig bij in de buurt hebben!

Gr Aad
Plaats reactie