Opbouw verwarmen tijdens het rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door AadenAnke »

2000€ is wel erg veel hoor een Rus zit/zat er voor een 600€ in en een Chinees heb je compleet ingebouwd en al ook voor die prijs. Zullen we nu wel weer de discussie krijgen over kwaliteit :lol:

Gr Aad
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Chevy55 »

Tja er worden hier al vergleken met een bus uit ov , dat heeft totaal geen zin , zo een opbouw is compleet anders , alleen het glas al in zo een bus , jammer daar schiet ts helemaal niets mee op .
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou het zo doen:

Een Chinese dieselkachel erin, en de bestaande buizen vervangen voor buizen die geschikt zijn voor een dieselkachel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door kampo »

Chevy55 schreef:
vr 23 sep 2022, 21:04
Tja er worden hier al vergleken met een bus uit ov , dat heeft totaal geen zin , zo een opbouw is compleet anders , alleen het glas al in zo een bus , jammer daar schiet ts helemaal niets mee op .
Jawel hoor de formule om te berekenen hoeveel warmte vermogen je nodig hebt is dezelfde . De isolatie waardes van de wanden en oppervlaktes verschillen. Snelheid en omgevingstemperatuur zijn belangrijke parameters. In een camper is veel minder warmte nodig.

Ter vergelijking bus OV
Lengte 12m
Motor bv 250Pk diesel of hybride
Dieselverwarming: 30kW
Totaal vermogen warmtewisselaars op koelvloeistof: ca 50kW
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Jazp »

Dank voor alle suggesties en leuk om te lezen dat er heel veel verschillende invalshoeken zijn voor dit 'probleem'. We hebben de camper net pas, dus er is nog veel te leren kennen en te ervaren dus ik probeer dure aanpassingen even aan te stellen totdat we zeker weten dat de basis goed bevalt :)

Voor komende winter zet ik er gewoon een drukregelaar met crash sensor in zodat we onderweg veilig gas kunnen gebruiken, maar zeker het idee van een dieselkachel blijft wel op de longlist met wensen staan ;)
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Pa1zx »

Onze alde verwarming met warmtewisselaar houd de opbouw op temperatuur tijdens het rijden en de motor tijdens stilstand.
Leve de alde verwarming.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Jazp »

Dat is inderdaad een hele mooie oplossing! Helaas heeft de eerste eigenaar van onze camper die niet aangevinkt. Er moet iets te wensen over blijven he :P
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Snarfsel »

Pa1zx schreef:
di 27 sep 2022, 20:02
Onze alde verwarming met warmtewisselaar houd de opbouw op temperatuur tijdens het rijden en de motor tijdens stilstand.
Leve de alde verwarming.
+1
Ideaal systeem :-B
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Opbouw verwarmen tijdens het rijden



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Jazp schreef:
vr 23 sep 2022, 13:36
Heeft iemand wel eens zelf zo'n voorziening gemaakt? Of kan ik beter naar een andere oplossing (gaskachel mbv crash sensor, of eventueel een nieuw te plaatsen diesel kachel waarvoor ik een tip zag in het koopjes topic)?
Hadden een losse Camperunit achterop de Land Rover Laadbak.
In het voorschot een kachelradiator, inclusief de ombouw en de ventilator, uit een Renault geplaatst. En met 2 T-stukken tussen de verwarmingsleidingen van de cabine kachel aangesloten. Voor extra circulatie een electrisch waterpompje van Bosch (Volvo, VW modellen) in serie.
Voordeel van dat elektrische waterpompje is, dat ook als je stilstaat (lunch pauze) de circulatie doorloopt en je de restwarmte van het motorblok benut. En met de pompsnelheid (zelfbouw regelaar) kun je de warmte opbrengst enigszins regelen.
De uitblaasopening had ik (deels) gekoppeld aan het Truma luchtbuizen systeem (van de Truma gaskachel op LPG), dus dit zorgde voor de verdere verdeling.
Werkte prima, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie