Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato



Bericht door jan- »

Ik heb een Ducato uit 2012 met een instructieboekje: Druknummer 603.99.237NL – 07/2012 – 1 Editie
Voor de werking van b.v. de ruitenwissers heb ik dit boekje niet nodig. Het is wel handig als je b.v. een band moet verwisselen of een koplamp moet vervangen.

Bij het verwisselen van de band geeft het instructieboekje een verkeerde locatie voor de kriksteunpunten. Zie viewtopic.php?t=8481341

Vandaag de koplamp verwisselt. In het instructieboekje wordt alleen gemeld dat je een rubberdop achterop de koplamp moet verwijderen, stekker en klemmetje los moet halen (dat is bij bijna elke koplamp zo), maar niet hoe je daar bij kan komen. Volgens mij kan dat alleen door eerst de koplamp te verwijderen. Maar ik kon in het instructieboekje niet vinden hoe je dat moet doen. Op zich niet zo moeilijk, maar als je niet weet waar de boutjes en schroeven achter verstopt zitten en waar de klemmen, is dat nog niet zo eenvoudig. Dus maar weer op youtube gekeken.

Ben ik nu zo onhandig, of heb ik een verkeerde versie van het instructieboekje of zo?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door cor heku »

Een instructieboek is geen werkplaatshandboek waar meestal duidelijk omschreven staat hoe iets te repareren.
cor
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door jheeck »

Je kunt bij Fiat After Sales een account aanmaken en daar je voertuig koppelen via het chassisnummer. Daar zijn dan de handleiding(-en) te downloaden.
elum.png
elum.png (193.89 KiB) 1396 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door Kroppie »

goed kijken hoe e.e.a. zit helpt vaak ook
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22848
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door PaulBng »

Koplamp stuurboord even de inlooptuit van het ruitenwisserwatertankje (3x woordwaarde) loshalen. Dan kun je erbij.

Paul

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door Kroppie »

als je ziet wat er in de weg zit om iets los te kunnen maken, dan kan je het toch ook zelf weghalen, dat hoeft een boekje je toch niet te vertellen , eigen inbreng : zelf nadenken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door DiffRental »

jan- schreef:
do 22 sep 2022, 13:55

Ben ik nu zo onhandig, of heb ik een verkeerde versie van het instructieboekje of zo?
De versie zal wel goed zijn, wij hebben het model met de nieuwe koplampen.
En inderdaad, je kan er heel slecht bij.
Na ff klooien pak je het boekje en dan leggen ze alleen uit hoe je de lamp uit de koplamp haalt.
Nergens staat hoe je de hele koplamp heel gemakkelijk demonteert, 2 m6 boutjes en je schuift de hele lamp eruit.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door jan- »

cor heku: "Een instructieboek is geen werkplaatshandboek waar meestal duidelijk omschreven staat hoe iets te repareren."
In een instructieboek hoort wel te staan hoe je een koplamp of een band moet verwisselen. Het staat er ook in, maar verkeerd of niet compleet.

jheeck: "Je kunt bij Fiat After Sales een account aanmaken en daar je voertuig koppelen via het chassisnummer. Daar zijn dan de handleiding(-en) te downloaden."
Maar dan krijg je dus een instructieboekje met verkeerde of niet complete instructies.

PaulBng: "Koplamp stuurboord even de inlooptuit van het ruitenwisserwatertankje (3x woordwaarde) loshalen. Dan kun je erbij."
Op dat idee was ik niet gekomen. Lijkt me dan nog een heel gepriegel door dat smalle kanaal. Zal veel op de tast gedaan moeten worden denk ik. Maar ik ga het de volgende keer proberen.

DiffRental: "Nergens staat hoe je de hele koplamp heel gemakkelijk demonteert, 2 m6 boutjes en je schuift de hele lamp eruit."
Bij model 2012 is het toch wat lastiger: eerst 2 paneeltjes verwijderen (3 schroeven) maar je moet wel weten waar je moet trekken en draaien om niks kapot te maken. Dan worden 3 bouten zichtbaar waarmee de koplampunit vast zit en dan weer op de juiste manier trekken en draaien.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door jheeck »

Mijj link naar eLum was bedoeld als antwoord op:
jan- schreef:
do 22 sep 2022, 13:55
of heb ik een verkeerde versie van het instructieboekje of zo?
Dan kun je in ieder geval de versie van je boekje checken of een nieuwere downloaden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Arnor
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door Arnor »

Kroppie schreef:als je ziet wat er in de weg zit om iets los te kunnen maken, dan kan je het toch ook zelf weghalen, dat hoeft een boekje je toch niet te vertellen , eigen inbreng : zelf nadenken
Ik vind dit wel erg makkelijk gesteld. Ik 'durf' best een eind te gaan met loshalen van dingen. Maar door ervaring toch wijs geworden er zeer voorzichtig mee te zijn en echt niet alles weg te halen ook al lijkt het eenvoudig. Ik ben in de loop der tijd al wat schroefjes kwijt geraakt en probeer dan maar weer een zelfde schroefje te vinden zodat het weer vast komt te zitten.

Met betrekking tot het onderwerp toch even een ervaring. In mijn Ducato 2007 moest ook eens een koplampje worden vervangen. Ik zag dat gepriegel achter die koplamp niet zitten en ging ermee naar de garage. Die hebben het voor mij gedaan. Na weken van veel regen wordt ik op een zonnige camperplaats door een Engelsman geattendeerd op vocht in de koplampunit waarvan het lampje was vervangen en waarschuwt voor de gevolgen die dit op termijn kan hebben. Hij stelt voor de unit eruit te halen en in de zon te ontluchten. Hij vertelt me precies hoe de unit eruit moet en houdt toezicht. De oorzaak werd meteen duidelijk. Het deksel aan de achterzijde van de unit was niet voldoende aangedrukt waardoor er vocht in was gekomen. De mede-camperaar was zo vriendelijk de volgende dag ook weer toezicht te houden bij de montage. Sindsdien heb ik het zelf aangedurfd bij kapotte lampjes de unit eruit te halen.

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato,



Bericht door DiffRental »

jan- schreef:
do 22 sep 2022, 20:14
Bij model 2012 is het toch wat lastiger: eerst 2 paneeltjes verwijderen (3 schroeven) maar je moet wel weten waar je moet trekken en draaien om niks kapot te maken. Dan worden 3 bouten zichtbaar waarmee de koplampunit vast zit en dan weer op de juiste manier trekken en draaien.
Dat kan, geen ervaring met vorig model.

Wilde alleen laten weten dat er niets mis is met de versie van het instructieboekje, bij de latere modellen staat er ook niet in hoe de koplamp unit er uit moet zodat je wel makkelijk lampjes kan wisselen.
Groeten Peter
Elliot 5
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato



Bericht door Elliot 5 »

Leuke hobby? Instructie boekje inhoudsopgave in youtube format filmen en online zetten?
Kun je ook nog geld mee verdienen 😉
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Er zijn op YouTube al heel veel Engelse instructie filmpjes te vinden van "the Jumper Relay/Peugeot Boxer". Op de motoren en transmissies na identiek aan de Fiat Ducato's en soms moet je in spiegelbeeld denken omdat in rechtsstuur cabines bepaalde zaken precies andersom zitten...(demontage van het ventilatierooster links naast het stuur b.v.).

Er zijn vast ook filmpjes van een koplamp demontage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Onduidelijk instructieboekje Fiat Ducato



Bericht door jan- »

Niet zozeer onduidelijk, maar om de omzet bij de Fiat dealer te verzekeren:

In mijn Fiat Ducato 2.3 uit 2012 staat in het instructie boekje over de olie:
"Synthetische olie SAE 5W-30 met kwalificatie FIAT 9.55535- S1
Als bij dieselmotoren in geval van nood geen originele producten beschikbaar zijn, moeten de smeermiddelen minimaal voldoen aan de specificaties ACEA C2; in dit geval zijn de optimale prestaties van de motor niet gegarandeerd en is het raadzaam de olie zo snel mogelijk bij het Fiat Servicenetwerk te laten vervangen door het voorgeschreven smeermiddel."

Dat laatste lijkt me een beetje overdreven.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie