Vraag over infrarood panelen en energieverbruik

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Kroppie »

warmte straling is infraroodstraling, er zijn verschillende frequenties infrarood straling met elk verschillende eigenschappen
voor een uitleg

https://www.herschel-infrarood.nl/hoe-i ... apparaten/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Jan en Simonne »

We hebben het ventilator kacheltje uit de camper gehaald en het blijkt dat dat de badkamer aardig opwarmt.
Voor in de woonkeuken hebben we de airco als bijverwarming en een infrarood paneel bij de tafel voor de warme voeten en benen.
In de voorkamer hebben we de houtkachel.
We gaan proberen zo min mogelijk gas te verbruiken, dat zal best nog een uitdaging worden.
We gaan het zien.
Hopelijk blijft het elektriciteitsnet overeind met al die extra kacheltjes, die iedereen koopt momenteel.
In Duitsland houden ze al ernstig rekening met blackouts.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Kroppie »

hoeven de energie maatschappijen zich niet meer af te vragen waar ze met al die teruggeleverde stroom naar toe moeten :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Autocaravana »

Als de prijsmaxima van 0,70 per kWh en 1,50 per m3 gas werkelijkheid worden dan is gas onder alle omstandigheden goedkoper.
Een cv geeft namelijk circa 9 kWh aan warmte voor elke kuub gas die verbrand wordt, dus dat kost je 17 cent per kWh.
Een elektrisch straalkacheltje (COP=1) is dus vier keer zo duur in gebruik.

Mijn ervaring is dat infrarood (COP=1) wat gunstiger is omdat de ruimte een minder hoge temperatuur hoeft te hebben, maar zeker niet vier keer zo gunstig.
Een warmtepomp met COP=4 zal nog net quitte draaien ten opzichte van gas, maar op koude dagen zakt de COP een stuk.

Conclusie: de verhouding tussen de twee prijsmaxima stimuleert de calculerende burger om massaal weer gas te gaan verstoken. Ik snap dus niet wat de regering precies bezielt.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Jan en Simonne »

Het is sowieso een rekenplaatje.
Zoals in ons geval een kleine ruimte heel tijdelijk verwarmen (plassen, wassen, douchen) gaat met een elektrisch kacheltje snel.
De thermostaat van de gas verwarming zit in de woonkamer, dus voordat die badkamer op een aangename temperatuur is, duurt een hele tijd.
Ik vraag me serieus af, wat dan voordeliger zou zijn.
Relatief kort, heel gericht elektrisch verwarmen, of met gas, wat weer veel langer nodig heeft?
Ik zei het al, we komen er niet uit...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door MonRoe »

kijk eens naar tado thermostaat en verwarmingsknoppen daarmee kan je per kamer de temperatuur instellen. dus kamer waar thermostaat hangt op 18 maar badkamer of werkkamer op 21.
wij hebben ze nu liggen, alleen nog installeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door henk en lila »

Autocaravana schreef:
vr 23 sep 2022, 21:28
Als de prijsmaxima van 0,70 per kWh en 1,50 per m3 gas werkelijkheid worden dan is gas onder alle omstandigheden goedkoper.
Een cv geeft namelijk circa 9 kWh aan warmte voor elke kuub gas die verbrand wordt, dus dat kost je 17 cent per kWh.
Een elektrisch straalkacheltje (COP=1) is dus vier keer zo duur in gebruik.

Mijn ervaring is dat infrarood (COP=1) wat gunstiger is omdat de ruimte een minder hoge temperatuur hoeft te hebben, maar zeker niet vier keer zo gunstig.
Een warmtepomp met COP=4 zal nog net quitte draaien ten opzichte van gas, maar op koude dagen zakt de COP een stuk.

Conclusie: de verhouding tussen de twee prijsmaxima stimuleert de calculerende burger om massaal weer gas te gaan verstoken. Ik snap dus niet wat de regering precies bezielt.
Je slaat de spijker precies op zijn kop. :thumbup:
Wat wij thuis wel proberen is ons overschot van de zonnepanelen waar we maar 5 ct per kWh voor terug krijgen, op te stoken met ook zo'n elektrisch kacheltje in de badkamer. Dat is dan vooral in de randen van het stookseizoen, zeg september en april. Met de jaarafrekening eind mei is het overigens wel een beetje gokken op de opbrengst van de panelen. Eerder gerealiseerde maandgemiddelden zeggen niet alles.
Maar het is wel een leuke sport. En ik heb spullen van Homewizard om me daarbij te ondersteunen. https://www.homewizard.com/nl/
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door WimZ »

MonRoe schreef:
za 24 sep 2022, 7:24
kijk eens naar tado thermostaat en verwarmingsknoppen daarmee kan je per kamer de temperatuur instellen. dus kamer waar thermostaat hangt op 18 maar badkamer of werkkamer op 21.
wij hebben ze nu liggen, alleen nog installeren.
Het lijkt mij dat als de thermostaat in de kamer op 18 graden staat je de werkkamer nooit op 21 graden krijgt. De ketel doet niets meer als de thermostaat in de kamer de temperatuur bereikt heeft.
Of hij moet zo slim zijn dat de lokale thermostaat de hoofdthermostaat aanstuurt maar als dat zo is moet je op iedere radiator in de kamer ook weer een thermostaat hebben om de temperatuur daar op 18 te houden.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door ducati 900 »

Het prijsplafond geldt toch alleen voor de 1e 1200 kuub, wij zitten er met 3500 kuub redelijk overheen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Jan en Simonne »

Wij zitten er ook boven.
En dan gaat het rekenplaatje niet meer op.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Kroppie »

WimZ schreef:
za 24 sep 2022, 9:20
MonRoe schreef:
za 24 sep 2022, 7:24
kijk eens naar tado thermostaat en verwarmingsknoppen daarmee kan je per kamer de temperatuur instellen. dus kamer waar thermostaat hangt op 18 maar badkamer of werkkamer op 21.
wij hebben ze nu liggen, alleen nog installeren.
Het lijkt mij dat als de thermostaat in de kamer op 18 graden staat je de werkkamer nooit op 21 graden krijgt. De ketel doet niets meer als de thermostaat in de kamer de temperatuur bereikt heeft.
Of hij moet zo slim zijn dat de lokale thermostaat de hoofdthermostaat aanstuurt maar als dat zo is moet je op iedere radiator in de kamer ook weer een thermostaat hebben om de temperatuur daar op 18 te houden.
thermostaat in de werkkamer op 21 gr en de andere kamers thermostaatknoppen op de radiator om per kamer de temp te kunnen regelen, zo simpel kan het zijn, thermostaat daar hangen waar de hoogste temperatuur gewenst word
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door rob2 »

Maar die eerste 1200 kub is dan toch mooi meegenomen Ben ( hier ook 3000m3 gas)

Wat betreft zo’n infrarood paneel, op mijn kantoortje (10m2) heb ik er een in het systeemplafond
liggen, het is wel fijne warme. Voor een badkamer zou ik het niet doen, want het is wel “trage” warmte.
Het duurt best even voordat de warmte zich laat voelen, het is niet dat je meteen stralingswarmte voelt.
Ook de oppervlaktes van -in mijn geval- m’n buro etc. gaan wel wat warmer aanvoelen maar het duurt wel even.
Groet,
Rob
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door WimZ »

Kroppie schreef:
za 24 sep 2022, 9:49
thermostaat in de werkkamer op 21 gr en de andere kamers thermostaatknoppen op de radiator om per kamer de temp te kunnen regelen, zo simpel kan het zijn, thermostaat daar hangen waar de hoogste temperatuur gewenst word
Van 9 tot 17 werkkamer 21 huiskamer 18
Van 17 tot 23 werkkamer 18 huiskamer 21
Waar hang je de thermostaat dan?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door gjvonk »

3.000 m3, 3.500 m3? Dat moeten flink bemeten optrekjes zijn: ik kom met onze split level drive-in tussenwoning niet verder dan 500 tot 600 m3. Ons woonoppervlak is ongeveer 120 m2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie