Vraag over infrarood panelen en energieverbruik

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door CaradoT135 »

WimZ schreef:
vr 30 sep 2022, 9:22
CaradoT135 schreef:
do 29 sep 2022, 23:49
Bij mijn woonkamer zijn de radiatoren in serie aangesloten zodat één thermostaatkraan voldoende is, de andere radiatoren met "domme" kranen die altijd open staan, zijn afhankelijk wat de slimme thermostaat doet.
Ja maar dat is het probleem dan ook. Als je de thermostaatkraan in de woonkamer dan op 18 zet en de slimme thermostaat ook op 18, maar in een andere kamer een thermostaatkraan op 21 dan zullen alle open radiatoren zonder thermostaat ook naar de 21 gaan. Dus moeten ze of dicht of ook een thermostaatkraan hebben. Of je wil toch alle kamers op 21, maar dan hoef je helemaal geen thermostaatkranen op de radiatoren.
Nog één keer, mijn radiatoren in de kamer zijn aan elkaar gekoppeld, de radiator met slimme thermostaat zorgt ervoor dat er geen warm water circuleert in de radiatoren zonder thermostaat, die in mijn woonkamer staan.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door WimZ »

Ja jij maakt er jouw systeem van. Maar het gaat om een huiskamer op 18 graden en werkkamer op 21 graden. Dan krijg je dus dat probleem met thermostaatkranen. Dat het bij jou werkt is fijn.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door MonRoe »

We zijn nu met vakantie, daarom dit draadje even niet meer gevolgd.

Wij hebben vloerverwarming als enige verwarming beneden en boven radiatoren. Op dit moment wordt alles al met 2 thermostaten geregeld, 1 draadloze voor de vloerverwarming, staat standaard op 20 graden en de vaste thermostaat voor boven en staat standaard op 19 graden.
Dit is zo geïnstalleerd door een installateur en als ik het boven warmer wil hebben dan zet ik de vloerverwarming bijv op 18 en boven op 21. Dan gebeurt er beneden niets, maar boven worden de radiatoren die open staan warm.
Andersom precies zo.

Nu willen we boven de kamers ook apart gaan regelen met een tado knop, en dat kan dus. Dan kan de slaapkamer op 16, de badkamer op bepaalde momenten op 20 en de werkkamer op bepaalde dagen/uren op 21 graden. De vloerverwarming blijft in principe de hele winter op dezelfde temperatuur, dat schijnt beter te zijn.

Wat ons wel opviel, op dit moment staat alles uit thuis, alle rolluiken dicht, alle binnendeuren dicht, maar het koelt behoorlijk snel af. Het was vanochtend in de woonkamer 14.7 graden. Nu is het ook wel erg koud geweest de afgelopen dagen/nachten.
Vanmiddag de rolluiken op de zuidkant open gedaan en het warmde op naar 17.5 graad.
We kunnen alles vanuit de camper bedienen, dus dat is wel makkelijk. Volgende week maar wat vaker de rolluiken aan de zuidkant opgooien.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door rob2 »

Mede door dit onderwerp, en uiteraard de hoge energieprijzen hebben wij ook eens kritisch gekeken naar ons verbruik.
Op de bovenverdieping m.u.v. de badkamer stoken we niet meer met de CV, wel met de airco indien nodig.
De keteltemperatuur hebben we verlaagd, en we zijn een maand naar Spanje geweest :lol: (okt.)
Ook de 'warme' winter heeft er vast toe bijgedragen dat we bijna 1/3e minder gas hebben verstookt.
Nog even afwachten wat de elektra afrekening is, maar met zo'n zonnig jaar en zonnepanelen zal dat wel loslopen....
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van de discussie over Tado.

Ik heb Tado een aantal jaren geleden ook geïnstalleerd en ben er super tevreden over.

De kritiek van Wim Z klopt in zoverre, dat het sterk afhankelijk is van jouw woonsituatie/gebruik en installatie.

Grofweg gezegd. Als je voornamelijk één woonruimte verwarmt is de meerwaarde gering. Heb je in de veel gebruikte ruimtes niet overal thermostaatventielen, zul je dat eerst moeten aanpassen.

Tado werkt fantastisch als je meerdere vertrekken op verschillende momenten verwarmt.

Voorbeeld onze situatie.

We zijn 35 jaar gelden in ons 30er jaren huis komen wonen. Toen hebben we een cv installatie laten aanleggen, met de thermostaat in de voorkamer van de en-suite kamer. In de overige kamers thermostaatventielen. Later onze keuken nog verbouwd tot een woonkeuken.

Inmiddels zijn de kinderen de deur uit en gebruiken we dus minder ruimtes. Ik wil niet in details treden wat de installatie betreft, maar we hebben Tado geïnstalleerd in de ruimtes die we frequent gebruiken.

In de winter hebben we nu de deuren van onze en-suite gesloten. Één deel van deze woonkamer gebruiken we dan vrijwel niet en daar kan de temperatuur dus meestal op nachtstand. (Voorheen kon dat niet, omdat daar de kamerthermostaat zat. De centrale Tado thermostaat zit nu om installatie technische redenen, in de keuken. Maar in principe kan die overal. Immers iedere ruimte kan zelf warmte vraag doorgeven aan de ketel.)

De keuken en het andere deel van de en-suite hebben hun eigen dag/weekprogramma.

Groot voordeel is verder, dat je alles kunt regelen vanuit een app. Daarmee ben je actiever en nauwkeuriger bezig met de temperatuur in de verschillende ruimtes.

Al met al is mijn ervaring, dat we met Tado behoorlijk besparen op gas. Maar nogmaals dat is erg situatie-afhankelijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door pitje »

Wij hebben ook de tado thermostaat set besteld, omdat we niet elke ruimte blijvend willen verwarmen als we daar niet zijn.

Komt deze week binnen.
Het gaat om dit set.

https://www.tink.nl/tado-slimme-bedrade ... torknoppen


peter
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Camperic »

Ondanks de aanbieding moet je wel veel gas besparen om het terug te verdienen :wink:
Mickel Moen schreef:
wo 04 jan 2023, 12:24
Ik heb Tado een aantal jaren geleden ook geïnstalleerd en ben er super tevreden over.

De kritiek van Wim Z klopt in zoverre, dat het sterk afhankelijk is van jouw woonsituatie/gebruik en installatie.

Grofweg gezegd. Als je voornamelijk één woonruimte verwarmt is de meerwaarde gering. Heb je in de veel gebruikte ruimtes niet overal thermostaatventielen, zul je dat eerst moeten aanpassen.

Tado werkt fantastisch als je meerdere vertrekken op verschillende momenten verwarmt.
Het functioneert goed als je een compleet systeem installeert. "Alles of niets" en daarmee wordt het wel prijzig om het goed te laten functioneren.

We hadden al een Tado themostaat in de woonkamer geïnstalleerd als vervanging van de klokthermostaat. Beneden is een open ruimte woonkamer met keuken, op bovenverdieping met 3 slaapkamers hoeft alleen de badkamer te worden verwarmd (maar niet de hele dag, zoals woonkamer/keuken) en zolderkamer is één ruimte waar ook niet hoeft te worden verwarmd. Ik heb een Tado radiatorknop geïnstalleerd op de badkamer, maar deze als slave in moeten stellen waardoor deze dus niet zelfstandig een warmtevraag kan doen. Als dat wel het geval is dan wordt ook de woonkamer/keuken mee verwarmd op aanvraag van badkamer, waardoor het daar veel te warm wordt. Dat kan uiteraard worden opgelost met tado radiatorknoppen op alle 5 de radiatoren beneden ..... maar daarmee wordt het dus wel prijzig om het goed te kunnen laten functioneren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Mickel Moen »

Eric,

Nogmaals. Hoe groot het systeem wordt is afhankelijk van jouw situatie. Of je daar de investering voor over hebt, is natuurlijk persoonlijk.

Eens, dat je in de ruimtes die je frequent wilt gebruiken, ook alle radiatoren van Tado thermostaat knoppen voorziet. Het is even puzzelen welke dan als primaire en welke als secundaire sensor worden ingesteld. In de woonkamer zal dat veelal de slimme thermostaat zijn die primair is ingesteld. Maar er zijn veel variaties mogelijk. Mijn slimme thermostaat zit in de keuken en is daar de primaire sensor voor één thermostaatknop die secundair twee radiatoren bedient.

In de en-suite woonkamer wordt de ene radiator primair aangestuurd terwijl die in de andere helft secundair werkt op een draadloze sensor op een gunstiger plek. Waarmee de stooklijn een stuk egaler werd. Bij gesloten suite deuren zijn het dus twee afzonderlijke ruimtes, die dan dus ook elk een eigen warmtevraag hebben.

Waarom jij de badkamer secundair aanstuurt vanuit een andere ruimte begrijp ik niet. Misschien kun je dat toelichten.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 04 jan 2023, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Camperic »

Mickel Moen schreef:
wo 04 jan 2023, 20:20
Waarom jij de badkamer secundair aanstuurt vanuit een andere ruimte begrijp ik niet. Misschien kun je dat toelichten.
Omdat anders de badkamer met warmtevraag de ketel activeert en daardoor ook alle radiatoren in op de benedenverdieping worden verwarmd, terwijl het daar al warm genoeg is .... of ik moet alle radiatoren op benedenverdieping van tado radiatorknoppen voorzien om dat te voorkomen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Mickel Moen »

Ah zo. Ja. Inderdaad het systeem werkt optimaal als alle radiatoren in de ruimtes die je met Tado wilt bedienen ook voorziet van Tado knoppen. Maar als het voor jou zo goed werkt.

Ik heb ook niet het gehele huis van Tado voorzien. Alleen de frequent gebruikte ruimtes. De kamer en-suite. De keuken. Onze slaapkamer (met douche, wastafel en bidet) en mijn hobbykamer. Blijven over twee slaapkamers, badkamer en gang/overloop welke ik dus indien nodig regel met normale thermostaatknoppen. De bijkeuken heeft geen aparte verwarming. Daar hangt de ketel. In totaal 5 Tadoknoppen + de slimme thermostaat + slimme draadloze sensor.

Bovendien nog een houtkachel die meestal ‘s avonds aangaat. Ook dan is het handig, dat ruimtes hun eigen warmtevraag kunnen hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Camperic »

Nee, het werkt niet goed zo voor mij dus vandaag toch maar besloten om op de andere radiatoren in woonkamer/keuken ook een Tado radiatorknop te monteren. Bestelling is geplaatst.
Ik ga het nooit terugverdienen neem ik aan :-? , maar het is wel comfortabel :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:

Inderdaad. Je kunt je blind staren op terugverdientijd, maar comfort is ook belangrijk.

Zo hebben wij in onze achterkamer van onze en-suite één radiator, waarvan de thermostaatknop onder een vensterbank zit en half achter een stoel. Nu is dit geen ideale situatie als die knop ook nog primair ingesteld is en dus regelt op de door de knop gemeten temperatuur. Die komt dan niet overeen met de ruimtetemperatuur. Nu kun je dit in de instellingen compenseren, maar ik was niet tevreden.

Daarom een draadloze temperatuursensor besteld en deze op een centrale plek geplaatst. De knop werkt nu dus secundair. Nu is het wel goed. Het jojo-effect is weg en de kamer wordt veel gelijkmatiger verwarmd. De stooklijn is ook behoorlijk rustiger geworden.

Bijgaand plaatje is van de dag van installatie. Ik heb de sensor aan het begin van de middag geplaatst. Meteen wordt de stooklijn rustiger. Ik neem ook aan dat de ketel zo zuiniger werkt.
D428FA37-F785-4AA9-B22B-000C8326816F.jpeg
D428FA37-F785-4AA9-B22B-000C8326816F.jpeg (85.32 KiB) 348 keer bekeken
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Camperic »

We hebben afgelopen periode in 11 maanden 600m3 gas verbruikt. OK, niet representatief aangezien de maand december er niet bij zat :mrgreen:
De jaren daarvoor verbruikten we echter 900-1000m3. Bovendien hebben we een relatief gunstige vaste contractprijs voor gas en elektriciteit tot januari 2027. Terugverdienen zullen we dus niet zo snel doen :wink:

Nu we echter toch ook een nieuwe cv-ketel hebben gekocht kon dit er ook nog wel bij.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door johan1950 »

Ik volg deze discussie al een tijdje, maar kan nergens vinden hoe de temperatuur van de ketel geregeld wordt
Johan en Ina Gols
Plaats reactie