Vraag over infrarood panelen en energieverbruik

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Jan en Simonne »

Sorry, geen campervraag, maar een vraag aan ervaringsdeskundigen over een kamer verwarmen met infrarood panelen.
Wij lezen allerlei tegenstrijdige berichten.
De ene keer lezen we dat zo'n paneel de kamer niet verwarmt, maar dat je alleen de warmte voelt als je ernaast zit.
De lucht zou dus niet verwarmd worden, maar objecten wel.
Wij zouden een paneel willen hebben in de badkamer, om die te verwarmen.
Er zijn infrarood spiegels te koop, voor boven de wastafel.
Zijn die geschikt om de badkamer te verwarmen, of niet?
Graag advies, wij komen er niet meer uit.
Laatst gewijzigd door Jan en Simonne op za 24 sep 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Kroppie »

ik heb infrarood vloer verwarming zelf aangelegd, en als ik die aanzet in een kamer van b.v. 14 graden dan is de kamer na een tijdje b.v.19 graden de thermostaten van de vloerverwarming staan op 32 graden, de thermostaat welke alle vloerthermostaten overrult zeg maar staat dan op tafel en op 19 gr, en het stroomverbruik is dan 0

de vloerthermostaten zitten er om te zorgen dat de folie en de vloer niet te warm worden en de thermostaat op tafel regelt de temp in de kamer

mijn vloer is 6x3meter en is verdeelt 10 lengtes folie van 0,5meter breed en 3 meter lengte, 0,335mm dik, en 350 watt, en elk folie heeft een individuele thermostaat om de folie niet heter te laten worden dan die 32 gr, ondervloer was gewoon houten planken en is onder het huis geheel geisoleerd met 0,5 meter piepschuim, op de houten vloer reflecterende isolatie folie gelegd, daarop de infrarood folie en daarop een beschermings folie tegen mechanische beschadiging, de dekvloer is gewoon laminaat van ikea, alle materialen goedkoopste van het goedkoopste b.v. thermostaten van 1,40 euro van Alie, ik hou van proberen en heb maar klein budget, vandaar, maar heeft afgelopen winter vanaf nov 2021 prima gewerkt, stroom van de zon en 0,00m3 gas

als voorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/10050036 ... 6656_1&s=p

ik merk dat als de vloer warm word dat de rest van de kamer zij het met wat vertraging ook warm word

advies voor je badkamer heb ik niet, klein badkamertje en geen verwarming nodig douche met warm water(ook verwarmt met de zon :-B ), infrarood is geen snelle effe gauw verwarming

ik heb eerst geprobeerd met plafond panelen , die werd goed heet en waren goed tevoelen er onder zittend maar daar mee werd naar mijn idee teveel stroom gebruikt (1500w per stuk van 60 x75 cm), maar waren goed te voelen eronder zittend

maar alles wat getroffen word door infrarood(warmte staling is infrarood), word warm en gaat ook weer warmte uitstralen

succes met een beslissing :thumbup:
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 21 sep 2022, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Metor »

Een infrarood paneel in de badkamer verwarmt niet de badkamer maar jezelf in de badkamer, als je de straling opvangt.
Niet geschikt om de luchttemperatuur in de badkamer te verhogen, hooguit een beetje maar daarvoor kun je beter de verwarmingsradiator aanzetten. Dat is aanzienlijk meer effectief om de luchttemperatuur te verhogen.
Hebben een 1kW plafond infrarood paneel die we alleen aanzetten als we in de badkamer zijn. Voor ons is dat fijne warmte terwijl de lucht temperatuur in de badkamer op koude winterse dagen maar 14 graden is, omdat we op de hele bovenverdieping verder geen verwarming hebben.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Camper-T »

Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Kroppie »

als de duitse taal geen probleem is

https://www.youtube.com/watch?v=qw4X44h2Jk4
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door MonRoe »

Wij zijn ook aan het kijken geweest voor infrarood en de enige plek waar het voor ons prima is, is bij mijn werkplek, omdat ik daar bijna de hele dag stil zit op dezelfde plaats. Dan is het niet nodig dat de omgevingstemperatuur warm wordt, maar dat ik wel warm word/blijf.

Voor de badkamer zou ik dan gaan voor een elektrische kachel/spiraal, je kent ze wel van vroeger. Geeft snel warmte.

Aangezien wij vrijdag met vakantie gaan hebben we de cv ketel nog niet aangezet, maar verwarmen we hier en daar met een elektrische kachel. Het verbruik van de ochtend en de late avond wordt overdag terug geleverd door de zon.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Jan en Simonne »

Hartelijk dank voor de bijdragen.
We hadden al zo het idee, dat dit niet een ideale verwarming voor een ruimte is.
Maar we weten er niet genoeg van om door de mooie verkoopverhalen heen te prikken.
Energiezuinig was voor ons het codewoord.
We gaan maar op zoek naar iets anders.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door freekvo »

Wij hebben voor onze best wel grote badkamer gekozen voor een split-airco met warmtepomp.
Deze geeft ook direct warmte en verbruikt een stuk minder elektriciteit dan een 'gewone' elektrische kachel.

Omdat we de CV-ketel nu helemaal niet meer laten branden (stond anders alleen aan om de badkamer te verwarmen; de woonkamer verwarmen we met een pelletkachel) weegt de aanschafprijs ruimschoots op tegen de gasbesparing.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door metatoon »

Tja eigenlijk maak je wat badkamer betreft ,
een probleem wat er niet is.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Camperic »

MonRoe schreef:
do 22 sep 2022, 7:12
Aangezien wij vrijdag met vakantie gaan hebben we de cv ketel nog niet aangezet, maar verwarmen we hier en daar met een elektrische kachel. Het verbruik van de ochtend en de late avond wordt overdag terug geleverd door de zon.
Heb je de verwarming al aan gehad dan?
Dat hebben we hier nog niet nodig gehad.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door metatoon »

Dat viel mij ook op ,verwarming al aan ?


Nu is de positie van het huis en de beglazing wel heel gunstig.
Dat moet ik er wel bij vermelden.
Gister alweer 25.5 graden binnen.
S'avonds zakt het in tot 22 graden.
S'morgens nog 19.5 graden.
Buiten dubbel glas om ,verder geen isolatie.
Wel gaan de rolluiken zodra de schemer goed inzet dicht.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door MonRoe »

Camperic schreef:
do 22 sep 2022, 10:02
MonRoe schreef:
do 22 sep 2022, 7:12
Aangezien wij vrijdag met vakantie gaan hebben we de cv ketel nog niet aangezet, maar verwarmen we hier en daar met een elektrische kachel. Het verbruik van de ochtend en de late avond wordt overdag terug geleverd door de zon.
Heb je de verwarming al aan gehad dan?
Dat hebben we hier nog niet nodig gehad.
In mijn werkkamer was het maandag en dinsdag erg fris, 18 graden en na vannacht (nachtvorst) ook weer. Als ik dan om half 8 daar ga zitten dan zet ik wel de kachel aan. De kamer is op het noordoosten gelegen en heeft alleen ochtend zon, dat was er niet maandag en dinsdag.
Tsja met een vrijstaand oud huis wordt het sneller koud, maar ook snel warm (van warmte heb ik geen last, graag zelfs). Vanochtend in de woonkamer 18.7 graden en nu met de zon erop 24.5 graad. En ja, dit voorjaar is de spouwmuur geïsoleerd.
Verder erg veel last van spieren en gewrichten en bij een paar uur stil zitten in een koude omgeving heb ik erg veel pijn/last, dan maar de kachel aan of de elektrische deken om me heen slaan.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door Camperic »

Zover woon ik niet bij je vandaan, maar herken het niet.
Nou vind ik 18°C ook niet fris en heb sneller last van warmte :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door ducati 900 »

MonRoe schreef:
do 22 sep 2022, 7:12

Voor de badkamer zou ik dan gaan voor een elektrische kachel/spiraal, je kent ze wel van vroeger. Geeft snel warmte.
Dat is ook infrarood.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie