Vraag over infrarood panelen en energieverbruik

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door rob2 »

Ons 117 jaar oude vrijstaand huis is niet echt goed geïsoleerd….
We hebben wel dubbel glas, zonnepanelen en dakisolatie maar bijvoorbeeld geen spouwmuur.
Volgens mij werd er pas ‘in spouw’ gebouwd vanaf de jaren ‘30 woningen.

Om er een complete buitenmuur omheen te bouwen (waarbij je dak ook niet meer past)
Of er allemaal binnenmuren in te zetten, waarbij je al het originele verkiest..hmm
Ik heb 1x geïnformeerd…. , daar kun je een nieuwe camper voor kopen € € ….
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door ducati 900 »

Bouwjaar 1927, steens muur, begin jaren 70 een muur met spouw omheen gemetseld en
wij hebben er 20 jaar geleden wanden met 90 mm isolatie ingezet.
Dubbelglas ook van 1972, dit jaar nieuw dak met 15 cm isolatieplaten geplaatst
en hr ++ glas boven.
We zullen zien hoe het dit jaar komt.
Ik zit ook nog met mijn kantoor waar van 8.00 tot 22.00 wordt gewerkt en gestookt.

en.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door MonRoe »

Bij Tado kan je idd alle kamers apart regelen. Verwarmt alleen die kamer die niet de gewenste temperatuur heeft.
En alles met een app regelen. Elke radiator thermostaat knop van tado kijkt alleen naar die ruimte.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door MonRoe »

@rob2 van dat geld kan je heel wat jaren overwinteren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door WimZ »

MonRoe schreef:
za 24 sep 2022, 14:11
Bij Tado kan je idd alle kamers apart regelen. Verwarmt alleen die kamer die niet de gewenste temperatuur heeft.
En alles met een app regelen. Elke radiator thermostaat knop van tado kijkt alleen naar die ruimte.
Ik heb even dit gelezen:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articl ... ostaat-aan
En dan zie ik dat je inderdaad alle knoppen kan regelen. Maar dan moet je ze dus overal installeren. Als je in de woonkamer (zoals bij ons) drie radiatoren hebt, moet je er daar al drie installeren.
Zie
Let op: de kamer met de Bedrade Slimme Thermostaat/Draadloze Temperatuursensor zal altijd warmte ontvangen wanneer de verwarmingsketel aan staat. Deze kamer kan warmer worden dan de op de Slimme Thermostaat ingestelde temperatuur omdat er geen Slimme Radiatorknop is geïnstalleerd.
Iedere kamer die je niet doet moet je de radiator uitzetten.
En het lijkt me soms ook wel erg onvoordelig stoken als je meer kamers op een bepaalde temperatuur wilt hebben.
Dan slaat de ketel aan voor kamer A en als die warm is dan wil net kamer B warmte en blijft de ketel warmte geven en dus gas verbruiken. En in de huiskamer kunnen dus drie thermostaat knoppen apart om en om de ketel aanzetten.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Hymerferry »

Vergis je ook niet in de hoeveelheid warmte die in je aan- en afvoer leidingen circuleert bij dit soort systemen. Met 1 kamerthermostaat die warmte vraagt zal de circulatie door het hele circuit lopen met maar 1 kraan die open staat. Daar is snel voldoende warmte, circulatie stopt, terwijl dit goed op temperatuur gekomen is. Dat zal zijn warmte het makkelijkst afgeven op de plekken waar je het niet nodig had, dus de koude ruimtes. Wanneer mogelijk kun je ook kijken naar zone schakelingen in het aan- en afvoer circuit, daarmee voorkom je veel stilstand verlies.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Kroppie »

ik heb mijn cv gevuld met antivries omdat ik met zonneenergie ook verwarm en de cv dus gewoon uit staat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vraag over infrarood panelen



Bericht door hermanusb »

gjvonk schreef:
za 24 sep 2022, 10:41
3.000 m3, 3.500 m3? Dat moeten flink bemeten optrekjes zijn: ik kom met onze split level drive-in tussenwoning niet verder dan 500 tot 600 m3. Ons woonoppervlak is ongeveer 120 m2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
@gjvonk.

Dat soort hoeveelheden hebben wij ook.
Ons vorige huis had nogal last van tocht en dat vreet me een berg gas, niet normaal.
Dit huis, geen hoekwoning meer maar een tussenwoning heeft uitstekende isolatie en daardoor geen tocht meer.

HEERLIJK.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door EasyBee »

rob2 schreef:
za 24 sep 2022, 11:05
Ons 117 jaar oude vrijstaand huis is niet echt goed geïsoleerd….
We hebben wel dubbel glas, zonnepanelen en dakisolatie maar bijvoorbeeld geen spouwmuur.
Volgens mij werd er pas ‘in spouw’ gebouwd vanaf de jaren ‘30 woningen.

Om er een complete buitenmuur omheen te bouwen (waarbij je dak ook niet meer past)
Of er allemaal binnenmuren in te zetten, waarbij je al het originele verkiest..hmm
Ik heb 1x geïnformeerd…. , daar kun je een nieuwe camper voor kopen € € ….
We hebben zelf dan wel een vrijstaande woning uit 1924 met een hele dikke spouwmuur (spouw = 13 cm breed) en hebben die laten isoleren (kostte meer vanwege breedte spouw en dus veel meer isolatiemateriaal), maar ik zag pas dit artikel in het AD over isoleren aan de buitenkant.
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 30 sep 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door CaradoT135 »

WimZ schreef:
za 24 sep 2022, 14:37
MonRoe schreef:
za 24 sep 2022, 14:11
Bij Tado kan je idd alle kamers apart regelen. Verwarmt alleen die kamer die niet de gewenste temperatuur heeft.
En alles met een app regelen. Elke radiator thermostaat knop van tado kijkt alleen naar die ruimte.
Ik heb even dit gelezen:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articl ... ostaat-aan
En dan zie ik dat je inderdaad alle knoppen kan regelen. Maar dan moet je ze dus overal installeren. Als je in de woonkamer (zoals bij ons) drie radiatoren hebt, moet je er daar al drie installeren.
Zie
Let op: de kamer met de Bedrade Slimme Thermostaat/Draadloze Temperatuursensor zal altijd warmte ontvangen wanneer de verwarmingsketel aan staat. Deze kamer kan warmer worden dan de op de Slimme Thermostaat ingestelde temperatuur omdat er geen Slimme Radiatorknop is geïnstalleerd.
Iedere kamer die je niet doet moet je de radiator uitzetten.
En het lijkt me soms ook wel erg onvoordelig stoken als je meer kamers op een bepaalde temperatuur wilt hebben.
Dan slaat de ketel aan voor kamer A en als die warm is dan wil net kamer B warmte en blijft de ketel warmte geven en dus gas verbruiken. En in de huiskamer kunnen dus drie thermostaat knoppen apart om en om de ketel aanzetten.
Dat ligt er helemaal aan hoe de installateur de verwarming heeft aangelegd. In mijn geval heb ik een manifold onder de ketel voor mij vloerverwarming en voor de radiatoren. Bij mijn woonkamer zijn de radiatoren in serie aangesloten zodat één thermostaatkraan voldoende is, de andere radiatoren met "domme" kranen die altijd open staan, zijn afhankelijk wat de slimme thermostaat doet.

Net als Rrob2 heb ik op mijn kantoor een infraroodpaneel, na het opstaan aanzetten, na de dagelijkse routine kan ik de dag lekker warm beginnen zonder de CV aan te laten gaan.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door WimZ »

CaradoT135 schreef:
do 29 sep 2022, 23:49
Bij mijn woonkamer zijn de radiatoren in serie aangesloten zodat één thermostaatkraan voldoende is, de andere radiatoren met "domme" kranen die altijd open staan, zijn afhankelijk wat de slimme thermostaat doet.
Ja maar dat is het probleem dan ook. Als je de thermostaatkraan in de woonkamer dan op 18 zet en de slimme thermostaat ook op 18, maar in een andere kamer een thermostaatkraan op 21 dan zullen alle open radiatoren zonder thermostaat ook naar de 21 gaan. Dus moeten ze of dicht of ook een thermostaatkraan hebben. Of je wil toch alle kamers op 21, maar dan hoef je helemaal geen thermostaatkranen op de radiatoren.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Jan en Simonne »

Ik vind het allemaal nog best lastig.
Eind van het jaar loopt ons vaste energiecontract af
We gaan proberen om niet boven de 1200 kuub en de 2400 Kwh uit te komen, maar dat zal niet meevallen met ons oude, vrijstaande huisje midden op de open velden.
En zelfs dan gaan we ruim driemaal zoveel betalen.
Afgelopen jaren zitten we boven die vastgestelde (zijn ze eigenlijk al definitief vastgesteld?) hoeveelheden.
We zullen creatief moeten worden met oplossingen.
Het zal een mengeling worden van de verwarming op gas met een infrarood paneel voor de bijverwarming onder de tafel voor de warme voeten en benen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door WimZ »

Jan en Simonne schreef:
vr 30 sep 2022, 9:48
(zijn ze eigenlijk al definitief vastgesteld?)
Nee, ze willen eind volgende week met definitieve waarden te komen.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over infrarood panelen en energieverbruik



Bericht door Jan en Simonne »

Dank je Wim.
We gaan het zien.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie