Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door Jazp »

Op pin 3 van stekker 2 staat inderdaad spanning, dus daarmee kan D+ aanvoer uitgesloten worden als boosdoener.
EBL openschroeven ga ik zelf niet doen aangezien het een garantie ding is. Ik vind dat we de verkoper al erg mooi op weg hebben geholpen met deze diagnose, verder laat ik het aan hem om het op te lossen.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door TestCase »

De D+ wordt meestal ook naar de koelkast gebracht die dan zelf overschakelt. Dus doet de kk het ook niet op 12v bij draaiende motor dan is er iets mis met de D+ distributie in de ebl?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door veetee »

Kees, exact. D+ gaat intern naar beide relais, zie schema enkele posts terug. EBL openmaken en vanaf de steker aan de binnenkant -ja hoe heet dat ding, de 'ontvangende kant' op de achterplaat, het vrouwtje zeg maar - de weg naar beide relais volgen. Óf aan die steker een los contact, óf de diode D11 defect, printbaan doorgefikt of beide relais tegelijkertijd kapot, wat onwaarschijnlijk is.
Maar heb je nog garantie dan de verkoper op laten lossen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

en voor eventuele ebl reparatie: https://www.wvopzeeland.nl/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door Jazp »

Vanochtend langs Auto Elektro Salland gereden en tijdens een kopje koffie was het gerepareerd. Het was inderdaad een defecte diode. Dank allen voor het meedenken!
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

mooi, keurig geregeld. :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ahbaas
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 14:00

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden



Bericht door ahbaas »

Ik heb ook een keer hetzelfde probleem gehad.
Bij mij had ik weliswaar voldoende spanning van de D+ (motor liep), doch het relais in de EBL werd niet geactiveerd.
Na een zoekslag nabij de dynamo werd het probleem gevonden. De sukkels van de camperbouwer gebruiken de quick and dirty Kotch blokjes om de D+ af te takken. T.g.v. een zeer slechte verbinding liep er daarom niet genoeg stroom (circa 0,5 A) om het relais op te trekken, terwijl er wel 13,5 Volt te gemeten werd. Na doorsolderen van deze verbinding was het probleem opgelost. Overigens mijn zijverlichtingen van de camper kenden hetzelfde probleem (aftakking spanning van de parkeerlichten).
Plaats reactie