nog beter voorbereid bij camper kopen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door gjvonk »

Ieder zijn keuze, en inderdaad waren wij in de periode 2008, 2009 en 2010 grofweg 3x € 2.000 kwijt aan huur. In 2011 kochten we onze 1e camper, die ruilden we in 2015 in voor € 15 K minder dan we hem gekocht hadden. 1 jaar extra huren had ons toen dus wel een verlies kunnen besparen. Qua prijsontwikkeling heb je je de afgelopen 3 a 4 jaren geen buil kunnen vallen.

Daarmee loop je met een aanschaf minder financieel risico als die toch niet geheel naar wens blijkt te zijn.

De vraag is of en hoelang dat nog zo blijft: in Portugal deze zomer echt wel gezien en ervaren dat de beperkingen voor overnachten met campers wel van invloed is op de populariteit. In Frankrijk soortgelijke ervaringen, maar dan gekoppeld aan de drukte: in populaire kuststreken in het hoogseizoen zowel campings als camperplaatsen vol. Daar komen nu de hoge brandstofprijzen bij. Dat gaat invloed uitoefenen op de populariteit en dus op de prijzen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door isoplus »

Een camper kopen had voor ons geen zin, maar een paar weken vakantie per jaar en dan ook nog vaak opgeroepen worden om een klusje te doen in een ver buitenland...
Jammer van de investering, dus plan gemaakt om op mijn pensioendatum een nieuwe ruime Hymer te kopen. Dat zou een feestje moeten zijn maar Hymer had andere plannen, het werd een zware bevalling en ook een kostbare.
Toch hebben wij prachtige reizen met deze camper gemaakt en elk jaar overwinterd in Portugal. In 2017 ben ik er eens onder en doorheen gekropen en geschat of ik nog zonder zeer grote kosten tot mijn 82- ste verjaardag met het ding door kon gaan, het antwoord was nee.
Nieuwe Ducatobus gekocht eind 2017, die heeft nu 40.000 km gelopen, een feestje elke keer weer.
Ik zou nooit een camper aanschaffen voor 3 vakantieweken per jaar, te duur
Daar over denken hoort ook bij de voorbereiding :wink:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door hurktoilet »

Hm...
Heb een één keer een caravan gehuurd, en toen de conclusie getrokken dat een caravan niets voor mij was. En dan viel het voor mij als Francofiel nog mee, want daar mag je op de snelweg 130 met de caravan, maar je bent toch minder vlot als je even van rijbaan wilt wisselen. Werd doodmoe van al het anticiperen
Proefritje met een buscamper overtuigde me: ik kan gewoon lekker meedoen in de dynamiek van het verkeer. Bijkomend voordeel: in een camper zit je hoger en heb je dus beter zicht op wat er voor gebeurt. Dat rijdt een stuk relaxter.
Wat je met huren niet ontdekt: je camper staat altijd klaar, met de belangrijkste dingen. Geen tijd nodig om helemaal te vullen en leeg te maken, of direct schoon te maken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door gjvonk »

Dat laatste beredeneerfen wij al wel bij de 1e x huren. Daarna 2x gehuurd om te ontdekken welk indeling en uitrusting goed zou bevallen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door doov »

Nooit gehuurd.
Wel een paar keer met een maat met zijn bus naar een festival geweest.
Dat beviel en daarna zelf een bus aangeschaft, wat vooral voor mijn vrouw erg leuk was. Mocht ze ook een keer mee naar die festivals.
Voordien nooit gecampeerd ook.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door MarceldeHoog »

Denk dat in sommige gevallen huren zeker een optie kan zijn: al is het maar om er achter te komen hoe het rijden is met zo'n relatief groot voertuig.

Van de andere kant is huren relatief heel duur. Dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit, door te kopen wat je goed lijkt, en te verkopen als het toch tegenvalt. Ga je voor (vrijwel) nieuw, is dat een ander verhaal wellicht.

Voor ons was het eenvoudig: we hebben zelf gebouwd. Na eerder 2x een oud busje eenvoudig te hebben omgebouwd, had ik mijn wensenlijstje aardig op orde. En ook voor onze toekomstige grotere camper weet ik precies wat we wel en niet willen. Overigens paar jaar geleden wel gehuurd, omdat we toen geen camper hadden en graag door Schotland wilden trekken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door Will »

Ik wordt steeds meer jaloers op Bob Diesel autootje er voor huisje er achter overal naar toe zonder de hele zooi mee te sjouwen..Wij rijden door Frankrijk bijna niets gezien ja bomen en bergen onderweg alleen een stadje in de nabijheid van campings of camperplaats.En dat gaat al 23 jaar zo en fietsen dan vraag je om problemen ze rijden de vouwen uit je broek. Bumper stuk gereden bij zo'n achterlijk benzine station van L'clerc gelukkig is het goed zelf te maken.Al die campers om ons heen staan lange tijd op de camping wat is het verschil met een dure camper ten opzichte van een caravan vraag ik mij af.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door jheeck »

MarceldeHoog schreef:
wo 21 sep 2022, 10:50
Ga je voor (vrijwel) nieuw, is dat een ander verhaal wellicht.

Dit is wel een belangrijke nuance. Wij wilden per sé een nieuwe.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 677
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door Eric 1962 »

In 1990 hebben we een camper gehuurd gehad en zijn ermee via Zweden, puntje Finland naar Hammerfest gereden, door Noorwegen weer terug.
Nadien besloten om dat nog eens te doen maar dan niet zo noordelijk meer en afgelopen zomer hebben we dat met ons eigen campertje gedaan.
Was weer een belevenis op zich.

Je kunt een nieuwe camper kopen die qua indeling bij je past maar dan betaal je een godsvermogen en dat is het ons niet waard.
Nee, het oudje doet het prima en alles werkt zoals het toen ontworpen en gemaakt is.
Recent een beurt en een nieuwe APK gekregen want technisch moet die wel veilig en in goede staat zijn.

Elke keer als we weer met "Little fat boy" ergens naar toe gaan ronkt de 2,3 liter diesel er vrolijk op los en genieten we met volle teugen.
Vrijdag a.s. een eindje verder de Achterhoek in want ook dichtbij huis zijn er mooie plekjes en ben je toch in een ietwat andere omgeving.
De fietsen gaan weer mee en maken we weer een mooie ronde.
Een camper is echt wel een belevenis op zich.
Het kost wat maar dan heb je ook wat. :thumbup:
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door Will »

Eric 1962 schreef:
wo 21 sep 2022, 12:02

Je kunt een nieuwe camper kopen die qua indeling bij je past maar dan betaal je een godsvermogen en dat is het ons niet waard.
Nee, het oudje doet het prima en alles werkt zoals het toen ontworpen en gemaakt is.
Recent een beurt en een nieuwe APK gekregen want technisch moet die wel veilig en in goede staat zijn.
Dat zeggen wij ook altijd maar kunnen ook geen nieuwe veroorloven. :lol3:

Maar het lijken wel broodjes die over de toonbank gaan het is dan ook wel nodig dat de gasprijs gecompenseerd wordt. :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door seth_space »

@will,
Als ik je bovenstaande bijdragen zo lees moet jij ook geen nieuwe camper meer kopen. Als je de voordelen niet meer ziet ben je rijp voor een sleurhut of huisjes huren .
Sleurhut is meteen stukken goedkoper dan een camper. Dus dan ziet het financiële plaatje er weer beter uit. Uitgaande van het gegeven dat je een geschikte trekker hebt
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door Will »

Helemaal gelijk Seth-Space na 23 jaar is verrasings effect wel weg maar een huisje is toch iets te veel van het goede.
Wij rijden hem ook helemaal op en dat kan een jaar zijn of twee zijn net als oud gediend Bob Diesel.Ik kan natuurlijk heel lovend zijn over de camper maar daar heeft de aspirant camperaar niets aan.

Wat de financiële ruimte betreft geld dat voor 60 % van de bevolking als ik de banken mag geloven.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door lassche »

Will schreef:
wo 21 sep 2022, 11:16
Ik wordt steeds meer jaloers op Bob Diesel autootje er voor huisje er achter overal naar toe zonder de hele zooi mee te sjouwen..Wij rijden door Frankrijk bijna niets gezien ja bomen en bergen onderweg alleen een stadje in de nabijheid van campings of camperplaats.En dat gaat al 23 jaar zo en fietsen dan vraag je om problemen ze rijden de vouwen uit je broek. Bumper stuk gereden bij zo'n achterlijk benzine station van L'clerc gelukkig is het goed zelf te maken.Al die campers om ons heen staan lange tijd op de camping wat is het verschil met een dure camper ten opzichte van een caravan vraag ik mij af.

Mvrgr.Wil
Dan gebruik je de camper als caravan. En kun je inderdaad veel beter een caravan kopen. Veel goedkoper en veel praktischer.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: nog beter voorbereid bij camper kopen



Bericht door Will »

Dat doet dan ook 70% van de campers want waar we ook zijn in Frankrijk het staat voor langere tijd barstende vol met campers op de campings. En ze vervelen zich kapot moeders zit de hele dag te lezen en pa staat te trappelen om er weer vandoor te gaan met de camper. :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie