Verhuur van een camper: vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
lucasnils
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 sep 2022, 16:10

Verhuur van een camper: vragen



Bericht door lucasnils »

- Verhuur Camper vragen-

De laatste tijd ben ik mij erg aan het verdiepen in het verhuren van een camper. Ik ben momenteel 24 jaar oud en samen met een compagnon wil ik deze winter een camper kopen om vervolgens te verhuren. Wij willen de camper via Goboony, Camptoo of Paulscamper verhuren. Verder zullen wij een advertentie op Marktplaats plaatsen en voor de verhuur zullen wij ook inschrijven bij KVK.

Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebt met het verhuren van je camper:
- Waar verhuren jullie je camper het liefst op?
- Verder vroeg ik mij af aangezien wij nog niet heel veel ervaring hebben in het verhuren van campers of je tips hebt naar wat voor campers je ongeveer moet kijken? Ons budget is ongeveer 25.000,- en mijn voorgevoel zegt dat een camper voor maximaal 2 personen het best verhuurt / hoogst rendement oplevert?
- Wat voor rendementen zijn reeel om te verwachten? Na hoe veel tijd zou je je camper terug kunnen verdienen na aftrek verzekering, onderhoud etc.?

Alvast enorm bedankt voor jullie antwoorden / tips! :)
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Verhuren camper vragen



Bericht door Camper-T »

Zelf verhuur ik geen camper maar heb mij hier wel eens in verdiept want het kan best een goed renedement geven.
De gemiddelde huurprijs per week voor een camper ligt rond de €500,00-€1.000,00 en dat kan best interessant zijn.
Het is daarom dat niet alleen jij maar meer mensen dit overwegen of zelfs al doen, zelfs met een tweede camper.
Men bezit een eigen (dure) camper en betaald/onderhoudt deze van een tweede camper die veel wordt verhuurd.

Stel je koopt een goede camper van €25.000,00 en deze zet je aantrekkelijk in de verhuur voor €500,00 per week.
Dit zou theoretisch betekenen dat je €2.000,00 per maand aan redenement op je investering hebt en dat is hoog.
Natuurlijk verhuur je gemiddeld gezien alleen in het hoogseizoen dus zeg april-oktober en dat is 7 maanden p/jaar.
Als je de camper maximaal verhuurd voor die 7 maanden/28 weken dan nog heb je €14.000,00 rendementper jaar.
Hier moet je net als bij een woning vanzelfsprekend het onderhoud en de verzekeringspremie nog wel vanaf halen.
Wat een gemiddelde camperverzekering kost is makkelijk op te zoeken, net als de gemiddelde wegenbelasting.
Het onderhoud is lastiger want dit hangt van veel factoren als leeftijd en historie af en je kunt flink pech hebben.
De stalling neem ik bewust niet mee want ook dit verschilt enorm en misschien hebben jullie een eigen stalling.

Er zijn veel particuliere verhuurders die via Goboony verhuren, of via Camptoo en ook een deel via Paul Camper.
Goboony doet het hier volgens mij het beste door all-in paketten voor de verhuurder en huurder aan te bieden.
Wat voor jou het beste past kom je te weten door je in bijvoorbeeld deze 3 websites te verdiepen, of het wat is.

Een camper voor 2 personen verhuren is zeker een optie, het gros van de pensionado's reist immers als koppel.
Echter, de pensionado heeft meestal een eigen camper dus dan kom je eerder bij de jongere stellen uit.
Maar vergeet de gezinnen niet, al zou ik het niks vinden, ik zie vaak genoeg grote campers met 4 tot 6 man er in.
Dan is een grote alkoof of integraal met 4-6 slaapplaatsen juist weer interessant voor in de duurdere verhuur.

Wat bij de meeste campereigenaars de angst van verhuren is, is hoe de camper wordt gebruikt en terug komt.
Daarom lees je vaak: niet huren onder de 23 jaar, geen honden, geen kinderen, niet roken, geen festivals, etc.
En dan heb je nog het stukje onzichtbaar gebruik: hoe is er mee gereden, ofwel schade die vaak onzichtbaar blijft.
Na de huurperiode kun je de camper optisch inspecteren maar een hoop zaken blijven toch uit het directe zicht.

Wat verhuurders ook wel doen is de potentiele huurder(s) eerst uitnodigen voor een bezichting bij een kopje koffie.
Dan kun je als verhuurder zien wat voor vlees je in de kuip hebt en bepalen of je de camper hieraan wilt verhuren.
Zorg er dan ook voor dat men duidelijk heeft dat alleen de bestuurder en bijrijder verzekerd zijn en geen derden.
Dit voorkomt dat opa voor de bezichting wordt gestuurd en kleinzoon er vervolgens mee op een festival gaat staan.

Maar wat niet minder belangrijk is, is de aanschaf van een aantrekkelijke en ook goede camper rond de €25.000,00.
Anno 2022 wens ik je hier redelijk veel succes want door de hoge vraag is het potentiele aanbod redelijk uitgedunt.
En zonder goede kennis van campers is de aanschaf misschien ook nog een risico want niet iedereen is even eerlijk.
Evengoed is er nog aanbod en ook via erkende dealers met een goede status, alleen moet je soms wat langer zoeken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

Wij hebben wel wat ervaring met verhuren.
Zakelijk een nieuwe buscamper gekocht en 3 seizoenen verhuurd.
Na 3 jaar overgedaan naar privé. (En gestopt met verhuur)
De 2 hoog seizoen maanden zijn het beste in de verhuur, veel lange verhuur (2 tot 4 weken) dus weinig werk en hoge opbrengsten.
Het voor maar vooral het najaar veel korte verhuur, paar dagen verhuur voor een laag tarief. Lage opbrengst en toch net zoveel werk.
Het 3e jaar hebben we alleen nog het hoog seizoen verhuurd, leuk zak centje wat de kosten van eigen gebruik ook goed dekt.

Uiteindelijk zeker niet slecht geweest. Eigenlijk geen echte vervelende dingen meegemaakt, waarschijnlijk ook omdat we een 2 persoons camper hebben en dan vooral aan ouderen of stellen zonder kinderen hebben verhuurd.

Na 3 jaar de balans gemaakt, gaan we een nieuwe camper bijkopen of stoppen. Eigenlijk hebben we onze eigen (goedkope) occasion gecreëerd. :wink:
Vooral vanwege het werk gekozen om niet meer te verhuren.

Wil je veel verhuren en voor de inkomsten gaan dan zou ik eerder kiezen voor een 4 of 5 persoons camper.
Het is een pre als je zelf handig bent en storingen + onderhoud zelf kan doen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Verhuren camper vragen



Bericht door FrankdB »

Camper-T schreef:
di 20 sep 2022, 16:41

Stel je koopt een goede camper van €25.000,00 en deze zet je aantrekkelijk in de verhuur voor €500,00 per week.
Dit zou theoretisch betekenen dat je €2.000,00 per maand aan redenement op je investering hebt en dat is hoog.
Je verwart hier rendement met omzet.


Frank
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

In het hoog seizoen is 500 rendement best aannemelijk, jammer genoeg slechts 8 tot 10 weken per jaar.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door FrankdB »

Ik betwist niet dat je 500 per week in het hoogseizoen kunt krijgen voor een camperverhuur. Het is alleen niet wat doorgaans onder rendement wordt verstaan.

Frank
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Verhuren camper vragen



Bericht door veetee »

FrankdB schreef:
di 20 sep 2022, 18:37
Camper-T schreef:
di 20 sep 2022, 16:41

Stel je koopt een goede camper van €25.000,00 en deze zet je aantrekkelijk in de verhuur voor €500,00 per week.
Dit zou theoretisch betekenen dat je €2.000,00 per maand aan redenement op je investering hebt en dat is hoog.
Je verwart hier rendement met omzet.
Precies!
Camper-T schreef:
di 20 sep 2022, 16:41
Wat een gemiddelde camperverzekering kost is makkelijk op te zoeken, net als de gemiddelde wegenbelasting.
Vergeet niet dat een verzekering voor verhuur veel duurder is dan voor privé-gebruik.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

FrankdB schreef:
di 20 sep 2022, 19:11
Ik betwist niet dat je 500 per week in het hoogseizoen kunt krijgen voor een camperverhuur. Het is alleen niet wat doorgaans onder rendement wordt verstaan.

Frank
In het hoog seizoen krijg je voor een nette camper ruim €1000,- per week, dus €500,- rendement heb je dan wel.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuren camper vragen



Bericht door DiffRental »

veetee schreef:
di 20 sep 2022, 19:13

Vergeet niet dat een verzekering voor verhuur veel duurder is dan voor privé-gebruik.
Dat hoeft niet, via het verhuur platform kan je ook een dag verzekering afsluiten.
Simpel om dan uit te rekenen wat je aan de verhuur overhoud.
Zag in een ander draaitje een bedrag van €23,- per dag.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Aloys »

Dat is een boel geld. Drie weken met een huurcamper op stap, verzekering 21 x € 23 = € 483 en dat alleen voor de verzekering!
Overigens: een verhuurder betaalt niet het kwarttarief, maar het halftarief (of twee kwartalen zo je wilt) als houderschapsbelasting.

En eh... Het rendement is de netto winst op een investering uitgedrukt als een percentage van het bedrag dat is geïnvesteerd. Netto winst, dus na aftrek van van alle kosten (denk aan stalling, houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud en APK, afschrijving enz.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

Als het rendement in het hoog seizoen geen 50% is dan kan je beter stoppen met verhuren.

Die per dag verzekering is leuk voor particulieren die 1 of 2x per jaar verhuren.
Een verhuur verzekering is ongeveer 2x zo duur als een gewone verzekering.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6777
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Rendement is de gemaakte winst (of verlies) op uw beleggingen over een (meestal) bepaalde periode. Een rendement van 50% in één seizoen betekent bij een camper van € 25.000 een netto winst van € 12.500 (dus na aftrek van alle kosten) per seizoen. Dat gaat never nooit niet.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Aloys »

Je moet het zo zien: je investeert € 50.000 en hebt aan het eind van het jaar een nettowinst van € 5.000, dat is een rendement van 10%.
Had je die € 50.000 op de bank gezet, dan had je aan het eind van het jaar een rendement van bijv. 0,05%. Dan had je netto € 25 verdiend!

Die € 5.000 nettowinst op de camper is 'schoon', want als die camper in dat jaar ook € 10.000 minder waard is geworden, dan heb je die meegerekend als afschrijving naast alle andere kosten die je hebt betaald. Die afschrijving parkeer je op de bank, dan heb je dus nog een camper van € 40.000 en € 10.000 op de bank.
Na 4 jaar is je camper nog € 10.000 waard, maar dan heb je inmiddels € 40.000 op de bank. Dus ruil je de camper in voor een nieuwere van pakweg € 50.000.

Ik heb nog even verder gerekend :D
Afschrijving 10.000 + verzekering 2.000 + onderhoud/APK 1.500 + belasting 1.500 + nettowinst 5.000 = € 20.000. Dat betekent dat je de camper minimaal 20 weken/jaar moet verhuren voor € 1.000 per week. Dat lijkt me nog wel een dingetje... :roll:

En stel dat de huurder 'm dan in de prak rijdt :silent:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

evdoetelaar+larana schreef:
di 20 sep 2022, 20:26
Rendement is de gemaakte winst (of verlies) op uw beleggingen over een (meestal) bepaalde periode. Een rendement van 50% in één seizoen betekent bij een camper van € 25.000 een netto winst van € 12.500 (dus na aftrek van alle kosten) per seizoen. Dat gaat never nooit niet.
Maar de camper schrijf je niet in 1 seizoen af?

Maar ben het wel met je eens dat rendement niet goed is gekozen, waarschijnlijk werd netto winst bedoeld.
Groeten Peter
Plaats reactie