Verhuur van een camper: vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Aloys »

Dat kan, maar dan heeft ie nog wel een restwaarde van... 80%?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Precies, zo is 't Aloys. Nog een kleine aanvulling: in het voorbeeld van Aloys moet je in dat jaar dus € 15.000 aan huuropbrengst hebben (€ 5.000 winst + € 10.000 afschrijving).

Op de site van Goboony zijn indicatief wat verhuurbedragen genoemd voor de verschillende campertypes.

Daarnaast zal het ook niet reeel zijn dat je je camper over de volledige periode in het (hoog)seizoen kan verhuren. Er is tussen 2 huurders altijd wel een (korte) periode dat er geen huuropbrengsten zijn (voor bijv. schoonmaak, onderhoud, etc.).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

Aloys schreef:
di 20 sep 2022, 20:33
Ik heb nog even verder gerekend :D
Afschrijving 10.000 + verzekering 2.000 + onderhoud/APK 1.500 + belasting 1.500 + nettowinst 5.000 = € 20.000. Dat betekent dat je de camper minimaal 20 weken/jaar moet verhuren voor € 1.000 per week. Dat lijkt me nog wel een dingetje... :roll:

En stel dat de huurder 'm dan in de prak rijdt :silent:
Met de huidige inflatie, onze in 2018 gekochte camper brengt nu nog bijna de prijs op die wij betaalde.
Afschrijving op camper en vooral de accessoires, ik schat €5000,-. Neem voor het gemak €2000 p/j
Verzekering was voor verhuur minder dan €2000 en in ons geval de wegenbelasting €150,- (België)
Onderhoud zelf gedaan, minder dan €250,-.
Verhuurprijs hoogseizoen €130,- per dag.
Laten we de kosten ruim nemen op €5000,- p/j en zelf gratis gebruik van de camper, besparing +/- €3000,- p/j

Tja nu is het wel zo dat de huidige vergelijkbare camper 30k meer kost. :crazy:
Laatst gewijzigd door DiffRental op di 20 sep 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

evdoetelaar+larana schreef:
di 20 sep 2022, 20:47
Precies, zo is 't Aloys. Nog een kleine aanvulling: …………….).
Het verschil is dat jullie rekenen met verwachtingen en gezochte kosten.

Ik praat uit mijn ervaring, het gaat mij iets te ver om mijn boekhouding te posten. :bow:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Aloys »

DiffRental schreef:
di 20 sep 2022, 20:52
Met de huidige inflatie, onze in 2018 gekochte camper brengt nu nog bijna de prijs op die wij betaalde.
Dat is een samenloop van inflatie én een ongekend grote vraag naar campers sinds corona. Wil je een nieuwe camper gedurende één of twee seizoenen verhuren (wat veel professionele verhuurders doen) dan is de afschrijving veel hoger. Kijk alleen eens naar de vele kilometers die die huurauto's maken. Om de drie weken naar Spanje of de Noorkaap! :D

Die inflatie zal (hopelijk) tijdelijk zijn, maar dat is de vraag naar campers waarschijnlijk ook. Het aantal campers in een land kan niet elke 5 jaar verdubbelen, om maar wat te noemen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

Er is meestal een kilometer beperking, dus veel kilometers is veel bijbetalen.

Ben het deels ook wel met jullie eens, als professionele verhuurder moet je blijven vernieuwen en heb je een andere rekensom.
Veel verhuurders zijn ook verkopers, kopen ook voor minder geld een camper.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Jazp »

Met de 'afschrijving' in afgelopen jaar is het lastig rekenen. Onze vorige camper hebben we voor 10k meer verkocht dan dat we zelf 1,5 jaar eerder betaalden..

Het verhuren van een camper is leuk om af en toe te doen om een deel van de kosten te dekken. Wij hebben het 1 zomer gedaan ivm geboorte van onze dochter. We hadden de camper stevig geprijsd, hebben de huurders kritisch gecheckt maar toch was er elke huur periode wel een dingetje. Variërend van een kapotte airco (toch vervelend voor de volgende huurders die een camper met airco hebben gehuurd), kapotte gasplaat van de kookplaat etc. Allemaal niet rampzalig en werd netjes opgelost, maar het kost je toch tijd om te regelen terwijl je in de paar weken hoogseizoen het liefste back-to-back verhuurt. Een camper blijft toch een verzameling complexe en kwetsbare techniek.

Zoals ik elders al schreef hebben we sinds kort een Ducato L1H1 met dubbele cabine als eerste auto die we via Snappcar verhuren. Super basic techniek en het hele jaar door een gigantische vraag (tenminste hier in een grote stad). Dag tarief varieert van zo'n 50-70% van de camperhuur, maar veel kleinere investering, minder risico op dure reparaties en het hele jaar door een grote vraag. Als je het puur om een leuk verhuur business model gaat zou ik echt wat anders kiezen dan campers!
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door DiffRental »

DiffRental schreef:
di 20 sep 2022, 20:52
Verhuurprijs hoogseizoen €130,- per dag.
Ik vergis mij, 130 was voor en na seizoen, hoog seizoen was €159,- per dag
Net even gekeken op Goboony, huurprijzen gaan nu al richting de €200,- in het hoog seizoen. :shock:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Jazp »

Mijn bericht was gebaseerd op prijzen die ik van een jaar geleden in mijn hoofd had. Nav het bericht van Peter heb ik nog eens gekeken en zie dat ze inderdaad allemaal enkele tientjes per nacht duurder zijn geworden.
Ik vind het maar lastig om een solide business case te maken waarbij je rekening houdt met inflatie.. De combinatie van een nog steeds heel erg lage rente met hoge inflatie maakt overigens bijna elke investering in toekomstige cashflows interessant :) Je investering blijft immers gelijk, terwijl je de toekomstige inkomsten wel kan aanpassen aan de inflatie.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door evdoetelaar+larana »

DiffRental schreef:
di 20 sep 2022, 21:28
DiffRental schreef:
di 20 sep 2022, 20:52
Verhuurprijs hoogseizoen €130,- per dag.
Ik vergis mij, 130 was voor en na seizoen, hoog seizoen was €159,- per dag
Net even gekeken op Goboony, huurprijzen gaan nu al richting de €200,- in het hoog seizoen. :shock:
Zulke huurprijzen heb ik toch niet gezien https://www.goboony.nl/blog/welke-prijs ... per-vragen
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door WimZ »

Dat is een blog uit 2016
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Audiofiel »

Wat betreft de huurprijs zit er een groot verschil tussen wat je als verhuurder krijgt en wat de huurder betaalt. Dat laatste bedrag is ruim 21% hoger door de marge die Goboony of Camptoo vangt.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
lucasnils
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 sep 2022, 16:10

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door lucasnils »

Dank voor al jullie reacties erg nuttig. Heb mij er meer in verdiept en er lijken momenteel toch betere opties te zijn dan het verhuren van een camper.
De prijzen van campers zijn enorm hoog en het is lastig om een stalling te vinden. Verder is het zo dat vanwege het budget je toch snel uitkomt op een oude / goedkope camper wat weer problemen met zich mee kan nemen.

Beetje gek om te vragen om een camper forum maar zijn er mensen met andere goede investering / ondernemers ideeen?
Los van aandelen, crypto en vastgoed.

Misschien kunnen wij elkaar zo helpen, ben erg benieuwd!
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Verhuur van een camper: vragen



Bericht door Camperbassie »

Ga caravans verhuren. Is veel vraag naar en een veel lagere investering.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Plaats reactie