Relais of Blusdiode om kranen langer mee te laten gaan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Relais of Blusdiode om kranen langer mee te laten gaan?



Bericht door jan- »

Ik lees hier vaak dat je om de switch contacten in de kraan te ontlasten, je beter via een relais je waterpomp kan schakelen. Maar op het caravanforum hebben ze het vaker over een blusdiode: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=43013&start=48 Nu is de techniek wat dit betreft in een camper of een caravan het zelfde. Dus ik snap niet waarom de oplossing verschillend zou moeten zijn.

Het idee van een relais is om de stroom in de kraanschakelaars te verminderen.
Het idee van een blusdiode is om de vonkvorming in de kraanschakelaars bij het uitschakelen te verminderen.
Ik kan natuurlijk voor de zekerheid alle 2 toepassen, maar ik zou verwachten dat iemand hier vast wel eens onderzoek naar heeft gedaan, hoewel dat lang niet altijd zo eenvoudig is. De conclusie "het werkt want het gaat al 5 jaar goed" zegt lang niet alles. Want bij sommigen gaat het zonder relais en of diode ook jarenlang goed.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Relais of Blusdiode om kranen langer mee te laten gaan?



Bericht door DJSmiley »

Beide hebben zo hun eigen doel

Een diode zet je in anti-doorlaat parallel over een spoel, met name bij een relais van belang, om de piekspanning te 'blussen' die ontstaat in een spoel bij het uitschakelen. Bij een motor is dat nauwelijks relevant

Een relais ipv de schakelaar gebruik je niet voor die reden, maar om de (inschakel)stroom door de kleine contactpuntjes van de kraan te beperken. Een contactpuntje van een relais is groter en beter geschikt voor de korte inschakelpiek en stroom van een pompje en zal dus veel minder snel last hebben van inbranden (itt tot de kleine microschakelaar in de kraan). Hiermee verleng je dus de levensduur van de microschakelaar aanzienlijk.

Uiteraard 'moet' je over de relaisspoel wel weer een diode zetten, want daar treed de uitschakelpiek wel bij op (immers, een relais is een spoel). Maar er zijn ook relais waar ie al in zit.

Ik zie niet in hoe die diode de microswitch kan ontlasten, want de volle stroom en inschakelpiek gaat nog altijd hierdoorheen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Relais of Blusdiode om kranen langer mee te laten gaan?



Bericht door jan- »

Een motor is toch ook een spoel? Die geeft toch ook een piekspanning bij uitschakelen?

Het zou er dan om gaan hoe sterk de contacten in een microswitch zijn t.o.v. van de relaiscontacten. Blijkbaar kunnen kranenfabrikanten het zich permiteren om zwakke contacten te blijven gebruiken en relaisfabrikanten niet. Als je de prijzen van een kraan en een relais vergelijkt zou je zeggen dat een kraan nauwelijks duurder hoeft te worden met degelijke contacten. Ook de camperbouwer zou het eenvoudig op kunnen lossen, maar ik begrijp dat dit tegenwoordig nog steeds niet wordt gedaan?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Relais of Blusdiode om kranen langer mee te laten gaan?



Bericht door TestCase »

Een dc motor is ook een spoel inderdaad. Wat nou die kraancontacten het meest pijn doet weet ik niet maar waarom niet een relais, met blusdiode, toepassen? Best of both worlds.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie