Welk type accu voor mijn camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door eleonora »

myway schreef:
ma 19 sep 2022, 18:15
Ik denk dat deze wel geschikt is.

https://www.dewitschijndel.nl/ecobat-de ... 00ah-accu/

Mag met 14.4 volt geladen worden dus met de lader in de ebl.
Kan met 80% ontladen worden, de oude accu mocht met 40% worden ontladen.
Iemand al ervaring met dit merk accu ?
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door myway »

Ik heb er zelf één maar deze accu’s zijn er nog niet zo lang.
Als je op Google kijk kom je bij Hefra, maar die hebben nogsteeds niks op hun site staan over die accu.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

AdCoertjens schreef:
di 20 sep 2022, 12:04
Jan dank voor het mee denken.
De EBL zit onder de bestuurders-stoel. net voor de bestuurders-stoel, in de vloer, zit de startaccu en links naast de bestuurdersdeur, aan de buitenkant in een accuruimte zit de hh accu. De zekering zit op de EBL. Als die zekering kapot is, werk er niets meer op 12 volt.
Ik ga het thuis proberen met een gewone start accu om er achter te komen of dan de zekering er ook uit springt, is dat niet, blijft de zekering heel, dag mag ik er toch vanuit gaan dat de hh accu kapot is, toch.
Mvg. Ad. C.
Wat ik begrepen had is dat de zekering wel even goed bleef, maar na het rijden b.v. weer niet. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Dat maakt het fout zoeken lastig.

Maar als het een zekering op het elektroblok was kan het nooit aan de accu liggen, maar alleen aan de bedrading of verbruikers er achter. Kan je aangeven welke zekering het was op het elektroblok?
Bijlagen
Screenshot 2022-09-20 at 13-20-11 schaudt_elektroblock_ebl99.pdf.png
Screenshot 2022-09-20 at 13-20-11 schaudt_elektroblock_ebl99.pdf.png (189.67 KiB) 498 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Ja dat kan ik aangeven, het is de 3e zekering van links naar rechts Kreis 2 zekering in de onderste rij zekeringen, 10 Amp.
Mvg. Ad. C.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door Kroppie »

kreis 2 is de 3e van rechts naar links zo te zien, of ik heb een andere linkerkant :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Oeps, Ja klopt , je hebt gelijk, 3e van recht naar links.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

Als die zekering er uit ligt zullen wat lampen en je Maxfan het niet meer doen, maar al het andere nog wel zoals de waterpomp, verwarming, koelkast, opstapje enz. Bij een kapotte accu zal deze zekering niet stuk gaan. Ik zou je laatste aanpassing i.v.m. de Maxfan nog eens goed nalopen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Dank je Jan voor de tijd die je er in steekt. Over een paar dagen gaan we weer richting Nederland, als ik thuis ben ( in veilige haven) ga/ durf ik wat meer uit te proberen, alles werkt nu, alleen de hh. accu is af gekoppeld, er zit nu amper nog 2 volt in de kapotte accu. Als ik ga rijden, dus als de motor loopt kan ik de koelkast op gas zetten en tijdens een tussen overnachting gaat hij aan de kabel, dan werkt het ook allemaal weer. Thuis ga ik het met een nog bruikbare accu proberen of dan de zekering wel heel blijft of toch weer kapot gaat, dit voor ik een nieuwe accu koop.
Mvg Ad. C.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door rhomodel »

Ik zou niet zomaar "een nog bruikbare accu" als huishoud accu gaan gebruiken. Gewone accu's zijn om kortstondig veel stroom te leveren: zg start accu. Een huishoud accu moet over lange tijd een lage stroomsterkte geven. Vandaar dat voor dat soort gebruik een zgn traktie accu of semi-traktie akku wordt gebruikt..
Je kan wel die accu gebruiken om e.e.a te testen. Wat welhaast zeker is dat je huidige accu is overleden: zo diep ontladen gaat geen enkele accu leuk vinden.
De ecobat die MyWay aanraadt lijkt mij een prima accu met bijna wel LifEpo ontladings capaciteit / karakteristiek: 80%!!!! De aansluitingen met M8 draad lijkt in ieder geval op een LifePo.
Maar om je eerste vraag te beantwoorden: ik had een Varta 85Ah accu: meer dan genoeg dus die zou je kunen overwegen. Je schrijft dat je de accu alleen nodig voor onderweg en niet lange tijd vrijstaan dus de ecobat zou meer dan genoeg, misschien wel teveel capaciteit hebben.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb een vrijwel nieuwe Vechline staan. 114 Amp.

Die mag opgehaald worden voor € 100 euro inclusief garantie.



SAM_2074.JPG
SAM_2074.JPG (167.28 KiB) 371 keer bekeken
331ef52f127c0b7b52d04f5af9ecfc3f560be8f8.jpg
331ef52f127c0b7b52d04f5af9ecfc3f560be8f8.jpg (55.11 KiB) 371 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo Hoofdnoorman.
Dank voor het aanbod, maar Breda - Deventer op en neer kost mijn ‘n tank benzine, gezien de brandstofprijs, dan kan ik beter dat geld in een accu stoppen.

Kan ik een gewone start accu gebruiken om even te testen, door een paar kilometer te rijden om te zien of de zekering heel blijft, of is dit niet aan te raden omdat het 12 volt stroom systeem er niet tegen kan! ? of is dit voor even geen probleem?
Mvg. Ad. C.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

Ja, je moet de startaccu alleen niet diep ontladen, want dat verkort de levensduur. En als je hem wel gaat ontladen, zo snel mogelijk weer laden. Dus testen is geen probleem.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door kampo »

100Ah ?
Dat is klein en niet zo duur. Hoe kleiner hoe zwaarder je hem belast dus kortere levensduur en hoe minder comfort.
Bepaal de maximale afmetingen die er in die accu bak gaan.
De kostprijs van het werk is hoger als de prijs van het materiaal.
Dus doe het ineens goed en kijk niet naar de accuprijs.
De accusoort zal bepaald worden door de mogelijke settings van je EBL
Let bij aankoop niet enkel op maximale afmetingen, bevestigingswijze maar ook op de positie van de accupolen.
Er kruipt tijd in als je moet ombouwen.
Groeten Kampo
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Kampo dank voor je advies.

Maar wie heeft er een goede ervaring met een Semi Tractie 100 Amp accu en welk merk, van Bosch en Varta kom ik er geen tegen! Welk merk dan ??
Mvg. Ad C.
Plaats reactie