Welk type accu voor mijn camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Een vraag aan de mannen / vrouwen die er verstand of ervaring mee hebben.
De vraag: Wij zijn waarschijnlijk toe aan een nieuwe huishoudaccu voor onze camper. Onze camper is een Burstner Aviano 640i van 2009 met een EBL 99.
Ik heb veel op internet aan het kijken geweest, er is zoveel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn verschillende types zoals Semi Tractie, of AGM Semi Tractie, of AGM. Ik wil het bij een loodachtige houden, dus niet die hele duren, dat vind ik niet nodig. Ik wil er een aanschaffen van 100 of 105 Amp. dat is voor ons genoeg omdat wij bijna altijd op een camping staan, dus aan de kabel hangen.
Wat is voor onze Burstner camper met EBL 99 de beste keuze. Misschien dat de ervaringsdeskundige mij ook kan/ wil vertellen welk merk accu u mij aanbeveelt.
Graag hoor ik het van jullie, alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Ad Coertjens
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk type accu voor mijn camper.



Bericht door Camper-T »

In onze Burstner van 2020 staat af-fabriek onder de bijrijdersstoel een Varta LA95, een AGM van 95Ah, die presteert prima. Dit model accu is er ook in de LA105 ofwel AGM 105Ah versie. Ik keek even snel op internet en zag prijzen rond de €225,00.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door Kroppie »

let bij aankoop van een AGM accu op de benodigde laadspanning (volt), er zijn er die er graag een van 14,7 volt willen, ken uw camper niet maar die adviseer ik niet, i.v.m. eventuele andere instellingen van e.e.a.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

Maar is de oorzaak al gevonden waarom de zekering van de Maxfan steeds stuk ging? Zie viewtopic.php?p=2197111#p2197111 Ik kan me voorstellen dat als er af en toe kortsluiting is, je woonaccu stuk gaat. Maar als de accu stuk is, zou dit geen kapotte zekering kunnen veroorzaken. Ik zou het eerst met een 2e hands accu proberen die nog wel een beetje werkt. En dan goed in de gaten houden, want brand wil je denk ik liever niet hebben.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door CaradoT135 »

Kroppie schreef:
ma 19 sep 2022, 13:38
let bij aankoop van een AGM accu op de benodigde laadspanning (volt), er zijn er die er graag een van 14,7 volt willen, ken uw camper niet maar die adviseer ik niet, i.v.m. eventuele andere instellingen van e.e.a.
Klopt helemaal Jos, op een EBL99 zit standaard geen AGM laadstand.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door rhomodel »

Misschien goed om eerst te checken voordat er allemaal exotische oplossingen komen: Kom je met je huidige accu uit: mocht dat het geval zijn, zou ik gewoon weer dezelfde kopen en intsalleren.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo Jan.
Ik ben er wel achter dat de hh accu kapot is, dat is zeker. Als ik de motor start geeft die op de hh accu-polen 14,22 volt, dat is goed, dan kan ik er toch wel vanuit gaan dat de oorzaak bij de accu ligt? Voorheen sprong de zekering bij draaiende motor, ik heb er nu weer een 10 Amp. zekering gestoken en gaat bij het starten niet kapot. Sluiting in de accu is ook sluiting in het systeem toch, daar kan de zekering toch ook van kapot gaan?!
denk ik met mijn simpele verstand.

Ik ben een beetje vooruit aan het denken en kijken wat de beste accu is voor onze camper met een EBL 99.

Mvg. Ad
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo rhomodel.
De oude accu die er in zat toen ik de camper kocht was een accu van 100 Amp, van een merk waarvan ik op heel internet maar 1 aanbieder kan vinden, de prijs was 92 euro. Ik denk dat ik daar niet veel van mag verwachten. Was wel een mooi overkomen van de verkopen; Mijnheer u krijgt er een nieuwe accu bij, nou da’s mooi. Wel rommel natuurlijk, ik ga nu voor een betere hh accu.
U ook bedankt voor het meedenken.

Mvg Ad C.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door myway »

Ik denk dat deze wel geschikt is.

https://www.dewitschijndel.nl/ecobat-de ... 00ah-accu/

Mag met 14.4 volt geladen worden dus met de lader in de ebl.
Kan met 80% ontladen worden, de oude accu mocht met 40% worden ontladen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

AdCoertjens schreef:
ma 19 sep 2022, 16:59
Hallo Jan.
Ik ben er wel achter dat de hh accu kapot is, dat is zeker. Als ik de motor start geeft die op de hh accu-polen 14,22 volt, dat is goed, dan kan ik er toch wel vanuit gaan dat de oorzaak bij de accu ligt? Voorheen sprong de zekering bij draaiende motor, ik heb er nu weer een 10 Amp. zekering gestoken en gaat bij het starten niet kapot. Sluiting in de accu is ook sluiting in het systeem toch, daar kan de zekering toch ook van kapot gaan?!
denk ik met mijn simpele verstand.

Ik ben een beetje vooruit aan het denken en kijken wat de beste accu is voor onze camper met een EBL 99.

Mvg. Ad
Als ik het allemaal zo lees is de Maxfan aangesloten op het verlichting circuit en heb je daarna problemen gekregen met die 10 A zekering voor de verlichting. Dat zou b.v. kunnen doordat tijdens het rijden (schudden) half kortsluiting wordt gemaakt. Er loopt dan te veel stroom van de accu naar het verlichtingcircuit.

Als er iets mis is met de accu zou er wel extra stroom uit de dynamo of een lader kunnen gaan lopen naar de accu, dus die zekering zou wel stuk kunnen gaan. Maar de zekering van het circuit van de verlichting kan nooit kapot gaan door een slechte accu.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo.
De zekering die kapot gaat is wel de verzekering van de 12 v verlichting maar tevens ook de zekering van heel het 12 v systeem. Als die zekering kapot is zijn al de 12 volt gebruikers uit geschakeld. De accu is voor het 12 volt systeem ! Dus het is niet een zekering specifiek voor de verlichting.
Mvg. Ad C.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door jan- »

10A is niet veel voor het hele systeem. Je hebt een fabriekscamper, dus ik zou verwachten dat de verlichting apart gezekerd is. Waar zit die zekering dan? Op de EBL99 of vlak bij de woonaccu of ergens anders?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Jan dank voor het mee denken.
De EBL zit onder de bestuurders-stoel. net voor de bestuurders-stoel, in de vloer, zit de startaccu en links naast de bestuurdersdeur, aan de buitenkant in een accuruimte zit de hh accu. De zekering zit op de EBL. Als die zekering kapot is, werk er niets meer op 12 volt.
Ik ga het thuis proberen met een gewone start accu om er achter te komen of dan de zekering er ook uit springt, is dat niet, blijft de zekering heel, dag mag ik er toch vanuit gaan dat de hh accu kapot is, toch.
Mvg. Ad. C.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Welk type accu voor mijn camper?



Bericht door AdCoertjens »

Jan dank voor het mee denken.
De EBL zit onder de bestuurders-stoel. net voor de bestuurders-stoel, in de vloer, zit de startaccu en links naast de bestuurdersdeur, aan de buitenkant in een accuruimte zit de hh accu. De zekering zit op de EBL. Als die zekering kapot is, werk er niets meer op 12 volt.
Ik ga het thuis proberen met een gewone start accu om er achter te komen of dan de zekering er ook uit springt, is dat niet, blijft de zekering heel, dag mag ik er toch vanuit gaan dat de hh accu kapot is, toch.
Mvg. Ad. C.
Plaats reactie