TomTom kiest kleine weggetjes

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Tonnie te Brake
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 14:38

TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Tonnie te Brake »

Mijn tomtom GO 5100 kiest vaak kleine wegen die nauwelijks begaanbaar zijn met onze camper.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Tomtom kiest kleine weggetjes



Bericht door Will »

Moet je de TomTom bij voorkeuren op snelwegen zetten maar soms zijn kleine wegen vooral in Frankrijk de enige verbindingswegen en komt het altijd weer goed.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Tomtom kiest kleine weggetjes



Bericht door WimZ »

Ik ken tomtom niet maar mijn navigatie doet dat ook met "kortste route"
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2430
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Tomtom kiest kleine weggetjes



Bericht door pepon »

Ooit ook zo’n weggetje gevolgd in Italië.
De plaatselijke bosarbeiders hebben ons er weer uit moeten trekken met hun trekker. :wtf:

Dus we zijn wat voorzichtiger geworden.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tomtom kiest kleine weggetjes



Bericht door Bob Diesel »

Nooit je navigatie op kortste route zetten :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Flying Flamingo
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 13:09

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Flying Flamingo »

Wij hebben een TomTom camper GO. Daar staan onze dimensies in, maar heel soms gebeurt het toch ook dat we ineens voor een viaduct staan waar we niet langskunnen.
Ook het kiezen van kleine weggetjes (of binnendoor een stad) herkennen wij. Wij kijken daarom altijd heel kritisch naar de routeaanwijzing van de TomTom en hebben vaak ook een kaart ter hand (lekker old school) om te kijken of de route wel logisch is. Soms snap je echt niet op basis waarvan je ineens van een doorgaande route wordt afgestuurd. Alert blijven geldt denk ik voor alle navigatiesystemen.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Japie »

Wij hebben de navigatie (TT) in Frankrijk altijd op bepaalde snelheid staan, meestal 80 of ook wel 50 km uur. Zie je wat meer als RN en snelwegen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door EasyBee »

Maar dat is geen antwoord op de vraag.

We hadden tot een paar jaar terug een TomTom Camper en die deed dat (niet geschikte route kiezen) dus af en toe ook. Opvallend vaak in de eerste en laatste kilometers van de reis.
Bijvoorbeeld als je net vertrok van een camping of camperplek, op zoek naar de doorgaande route of juist bij aankomst bij zo'n plek. Net alsof hij nog even een snellere binnendoor / afkorting wist die 1 minuut sneller was.
Nu 3 jaar een Garmin camper en die flikt ons af en toe ook zo'n kunstje. Wat de logica daarachter is?

Blijft natuurlijk altijd een hulpmiddel en is niet de baas aan boord. Die dingen baseren hun berekeningen op de aangeleverde informatie over de kaarten en die informatie komt van de nationale en regionale wegbeheerders. Als die foutieve of geen informatie over de wegbreedte en brug/viaduct hoogte aanleveren. Tja, dan is de gebruiker boos op TomTom of Garmin omdat een route niet gekozen wordt, of juist wel gekozen wordt. Het is eigenlijk nooit goed. Vroeger was niet alles beter. Ik ben ook wel eens met auto plus aanhanger een weg ingereden, omdat dat zou kunnen volgens de papieren kaart.
Shit happens en je moet altijd vooral zelf naar buiten blijven kijken en geen borden missen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Peter LMC »

Als je oplet dan zie je dat een navigatie systeem, op het moment dat je bijna
bij het aankomstpunt bent, je zo probeert te sturen dat het aankomstpunt zich aan de
rechterzijde van je voertuig bevind.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door TestCase »

Snelste route, kortste route, toeristische route, eco route, kronkel route, ze hebben allemaal hun eigenaardigheden. Zelfdenken lost ook niet alles op, het hoort er gewoon bij.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door EasyBee »

Peter LMC schreef:
vr 11 nov 2022, 17:09
Als je oplet dan zie je dat een navigatie systeem, op het moment dat je bijna
bij het aankomstpunt bent, je zo probeert te sturen dat het aankomstpunt zich aan de
rechterzijde van je voertuig bevind.
Die ervaring deel ik dan niet. Het zal zo maar 50-50 zijn dat het links of rechts is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Bob Diesel »

Die van mij zegt dat de bestemming bereikt is, en geeft dan altijd de juiste kant van de weg aan

Als er de laatste km een bewegwijzering vd camping zelf aangegeven word
Dan volg ik de bordjes , altijd beter als tommie :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door zwerf-busje »

EasyBee schreef:
vr 11 nov 2022, 17:01

We hadden tot een paar jaar terug een TomTom Camper en die deed dat (niet geschikte route kiezen) dus af en toe ook. Opvallend vaak in de eerste en laatste kilometers van de reis.
Bijvoorbeeld als je net vertrok van een camping of camperplek, op zoek naar de doorgaande route of juist bij aankomst bij zo'n plek. Net alsof hij nog even een snellere binnendoor / afkorting wist die 1 minuut sneller was.
Nu 3 jaar een Garmin camper en die flikt ons af en toe ook zo'n kunstje. Wat de logica daarachter is?

Blijft natuurlijk altijd een hulpmiddel en is niet de baas aan boord. Die dingen baseren hun berekeningen op de aangeleverde informatie over de kaarten en die informatie komt van de nationale en regionale wegbeheerders. Als die foutieve of geen informatie over de wegbreedte en brug/viaduct hoogte aanleveren. Tja, dan is de gebruiker boos op TomTom of Garmin omdat een route niet gekozen wordt, of juist wel gekozen wordt. Het is eigenlijk nooit goed. Vroeger was niet alles beter. Ik ben ook wel eens met auto plus aanhanger een weg ingereden, omdat dat zou kunnen volgens de papieren kaart.
Shit happens en je moet altijd vooral zelf naar buiten blijven kijken en geen borden missen.
Je antwoord op de vraag aan het einde van het eerste alinea, zit in je tweede alinea.
Het zit hem in het kaartmateriaal.

Het lijkt erop dat de rangorde van wegen die niet goed in het kaartmateriaal zit.
Wij hebben vooral in het buitenland last van die kleine weggetjes.
Of we hebben minder van zulke kleine weggetjes in NL dan in D of F.
Of de kwaliteit van het NL kaartmateriaal is beter dan in het buitenland.
Groet Ruud
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door juanv »

Ik kwam onlangs in Spanje een auto met grote cameras op het dak tegen (zoals Google ook gebruikt) maar deze was van TomTom :thumbup:

Zoiets zag ik nog nooit van andere GPS producenten :thumbdown:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Plaats reactie