TomTom kiest kleine weggetjes

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door TestCase »

En wanneer je het niet gezien hebt doen ze dat niet?


Kaartmateriaal is echt niet fout, het komt door het gebruikte routeringsalgoritme. Elke navi fabrikant past dat algoritme iets aan naar eigen inzicht maar 100% iedereen tevreden gaat echt niet lukken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kortstepad-algoritme is het eerst ontwikkelde algoritme.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door cor heku »

Het lijkt me, dat de navigatie gaat voor de kortste en snelste route.
Op veel , buiten de bebouwde kom, gelegen wegen mag je dan 80 km/ uur, maar of je dat kan?
Vaak is 50 al een hele kunst door slecht wegdek, breedte van de weg of scherp bochtenwerk.
Het kan wel korter zijn in afstand, maar langer in reistijd. De navigatie weet niet beter dan dat er 80 gereden mag worden.
Op de kaart en volgens de geldende snelheidswetten klopt het dan, de werkelijkheid is anders.
Altijd opletten dus, en als je het avontuur zoekt, dan is het een alternatief en je weet dat het ook naar de bestemming leidt.
cor.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door Maranopreis »

Wij hebben naast de TomTom Camper ook nog een Navi met Igo erop, die ook met de camperafmetingen ingesteld ernaast draait. Instelling hier op makkelijke routes. We kennen inmiddels de interactie tussen deze twee navi’s en dat gaat ons goed af.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door joske501 »

Beste,
Die ervaring hadden wij ook met mijn vorige TomTom, die inmiddels bijna 10 jaar oud was maar waar ik geregeld update-kaarten voor kocht, steeds kleine wegjes nemen. sinds deze zomer heb ik een Garmin Camper, netjes de camperafmetingen ingesteld en toch stel ik vast dat hij nog steeds rare berekeningen maakt in zijn routebepaling. Kleine wegjes horen er evenzeer bij, niet dat ik dat erg vind, want ik kan er steeds komen. Maar wat erger is, ik stelde deze zomer een coördinaat in van een camperparking langs de Normandische kust en toen kwam ik ergens aan zee uit in een doodlopende straat met een kleine parking op het einde, daar zag ik de motorhomes staan op een kilometer afstand van mij vandaan en de Garmin toonde mij een weg over het strand dat niet bestond. Toch gebood Garmin mij om over het strand te rijden, raar. Terug gekeerd en geprobeerd er via een ander wegje te komen maar Garmin stuurde me gewoon altijd de verkeerde richting uit, na lang zoeken ik heb wel de mooie camperplaats gevonden, maar alleen door op mijn eigen intuïtie af te gaan. Gisteren met mijn Mercedes met Garmin naar een winkel gereden op een 30 km hiervandaan, ik heb wegjes gedaan waar ik bijna het bestaan niet van kende. Met een GPS kom je er wel, maar hou er steeds rekening mee dat het een machine is. Wie is de beste, Garmin, TomTom? Echt, ik weet het niet. Sinds kort ligt er nu een basic TomTom in de camper voor als mijn Garmin me niet naar de juiste plaats wilt sturen. :lolno:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door TestCase »


cor heku schreef:Het lijkt me, dat de navigatie gaat voor de kortste en snelste route.
Op veel , buiten de bebouwde kom, gelegen wegen mag je dan 80 km/ uur, maar of je dat kan?
Vaak is 50 al een hele kunst door slecht wegdek, breedte van de weg of scherp bochtenwerk.
Het kan wel korter zijn in afstand, maar langer in reistijd. De navigatie weet niet beter dan dat er 80 gereden mag worden.
Op de kaart en volgens de geldende snelheidswetten klopt het dan, de werkelijkheid is anders.
Altijd opletten dus, en als je het avontuur zoekt, dan is het een alternatief en je weet dat het ook naar de bestemming leidt.
cor.
Dit klopt niet helemaal, wegen krijgen een 'gewicht' mee dat aangeeft wat de max snelheid is of wat voor type weg, regionaal, autoweg,.... Met dat gewicht wordt in een aangepast algoritme bijv. de snelste weg bepaald of de meest economische, qua brandstof,.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: TomTom kiest kleine weggetjes



Bericht door gebruikersnaam »

TomTom heeft een mooie nieuwe app.
AmiGo
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Plaats reactie