Opel Vivaro L2H1 (2007)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 14 sep 2022, 20:24
Opel Vivaro L2H1 (2007)
Hey, leuk om dit forum te hebben ontdekt!
We hebben al rondgekeken en veel geleerd, maar nog een paar vragen over onze eigen plannen om een Oper Vivaro L2H1 (2007) om te bouwen tot een camper en zo ook te laten keuren. De auto heeft voor een vaste bestuurdersstoel en een vaste tweepersoonsbank. In totaal dus 3 zitplaatsen en dat zie ik ook terug bij de kentekencheck. Achterin is een lege ruimte, maar momenteel zijn we er al op mee op vakantie en staat er een bedbank in, zie voorbeeldfoto (die van ons is wat ouder). We hebben nog een paar vragen voor dat we de keuze maken of we echt willen gaan voor het ombouwen. Hopelijk kan iemand ons verder helpen met de volgende vragen:
- De bus is lang een bedrijfsbus geweest en sinds 2020 in particulier bezit. Moeten we bij overname en keuring als camper nog BPM betalen?
- Momenteel hebben we een bedbank in de lengte. Deze staat los (vast met spanbanden). Voor de keuring zouden we deze stevig vast kunnen zetten met bouten. Weet iemand of dit ook goed genoeg is voor de keuring?
- Op verschillenden plekken lees ik terug dat mensen de auto/camper laten keuren voor meer personen, bijvoorbeeld 6. Is er een voordeel om de auto voor zo veel mogelijk personen te laten keuren? Ik neem aan dat die in onze situatie gekeurd zal worden voor 3 personen.
Mocht je nog andere tips hebben dan horen we dat natuurlijk graag!
We hebben al rondgekeken en veel geleerd, maar nog een paar vragen over onze eigen plannen om een Oper Vivaro L2H1 (2007) om te bouwen tot een camper en zo ook te laten keuren. De auto heeft voor een vaste bestuurdersstoel en een vaste tweepersoonsbank. In totaal dus 3 zitplaatsen en dat zie ik ook terug bij de kentekencheck. Achterin is een lege ruimte, maar momenteel zijn we er al op mee op vakantie en staat er een bedbank in, zie voorbeeldfoto (die van ons is wat ouder). We hebben nog een paar vragen voor dat we de keuze maken of we echt willen gaan voor het ombouwen. Hopelijk kan iemand ons verder helpen met de volgende vragen:
- De bus is lang een bedrijfsbus geweest en sinds 2020 in particulier bezit. Moeten we bij overname en keuring als camper nog BPM betalen?
- Momenteel hebben we een bedbank in de lengte. Deze staat los (vast met spanbanden). Voor de keuring zouden we deze stevig vast kunnen zetten met bouten. Weet iemand of dit ook goed genoeg is voor de keuring?
- Op verschillenden plekken lees ik terug dat mensen de auto/camper laten keuren voor meer personen, bijvoorbeeld 6. Is er een voordeel om de auto voor zo veel mogelijk personen te laten keuren? Ik neem aan dat die in onze situatie gekeurd zal worden voor 3 personen.
Mocht je nog andere tips hebben dan horen we dat natuurlijk graag!
- BenzWestfalia
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 14:39
- Locatie: 8Karspelen
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Hoi,
Let op, een op het kenteken vermeldde zitplaats is een zeer deugdelijke bevestigde zit plaats die de grote krachten bij een mogelijke aanrijding kan verwerken en voor zien van goedgekeurde auto gordels.
Die zit slaapbank op de foto kan volgens mij nooit gebruikt en gekeurd worden als zitplaats in de bus tijdens het rijden, en zal dus ook niet op het kentekenbewijs vermeld worden.
Wij hebben een MB Sprinter bekeken met 2 goedgekeurde zitplaatsen (voorstoelen). Op onze vraag of het aantal zitplaatsen uitgebreid kon worden was het antwoord dat "alles" mogelijk is, maar dat dit wel zijn prijs heeft. Een pittige prijs zelfs. Inbouw zou alleen mogelijk zijn via een gecertificeerd ombouw bedrijf, b.v. ombouw van auto's naar/met invaliden faciliteiten.
Uit eindelijk zijn wij bij onze huidige MB Viano Westfalia uitgekomen met 4 goed gekeurde zitplaatsen. 2 voorstoelen, één zit/slaapbank.
Groetnis,
AB
Let op, een op het kenteken vermeldde zitplaats is een zeer deugdelijke bevestigde zit plaats die de grote krachten bij een mogelijke aanrijding kan verwerken en voor zien van goedgekeurde auto gordels.
Die zit slaapbank op de foto kan volgens mij nooit gebruikt en gekeurd worden als zitplaats in de bus tijdens het rijden, en zal dus ook niet op het kentekenbewijs vermeld worden.
Wij hebben een MB Sprinter bekeken met 2 goedgekeurde zitplaatsen (voorstoelen). Op onze vraag of het aantal zitplaatsen uitgebreid kon worden was het antwoord dat "alles" mogelijk is, maar dat dit wel zijn prijs heeft. Een pittige prijs zelfs. Inbouw zou alleen mogelijk zijn via een gecertificeerd ombouw bedrijf, b.v. ombouw van auto's naar/met invaliden faciliteiten.
Uit eindelijk zijn wij bij onze huidige MB Viano Westfalia uitgekomen met 4 goed gekeurde zitplaatsen. 2 voorstoelen, één zit/slaapbank.
Groetnis,
AB
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
In een bus van 2007 kun je door er zijdelingse banken in te plaatsen heel veel zitplaatsen op kenteken krijgen. Bouw je er later iets deugdelijks van is wel aan te bevelen. Is genoeg over geschreven op het forum.
Zitplaats kan zeker die bank zijn als hij maar vastzit aan de wagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Zitplaats kan zeker die bank zijn als hij maar vastzit aan de wagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Die zitbank kan inderdaad goedgekeurd worden als zitplaats, maar alleen als zijdelingse bank, zonder gordels. Of je het moet willen; nee. Mensen vervoeren op een zijdelingse bank is niet voor niets sinds 2012 verboden. Bij een aanrijding is dat gewoon 40+ kilo vlees met botten die jij tegen je nek krijgt. Of je dat na verteld is onzeker. Over de mensen die op die bank zelf zaten nog niet gesproken.
Het voordeel is dat je later de boel verbouwd naar voorwaarts gerichte zitplaatsen en met ongekeurde stoelen meer mensen gaat vervoeren, zoals je (klein)kinderen en hun vriendjes waardoor je juridische risico's neemt die je mogelijk failliet maken als bij ongeval één of meerdere kiddo's gewond raken als gevolg van een belabberde ongekeurde stoel waarop ze zitten.
Wordt vaker gedaan en het zal zo'n vaart niet lopen natuurlijk met mijn zwartgallige voorbeeld. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Het voordeel is dat je later de boel verbouwd naar voorwaarts gerichte zitplaatsen en met ongekeurde stoelen meer mensen gaat vervoeren, zoals je (klein)kinderen en hun vriendjes waardoor je juridische risico's neemt die je mogelijk failliet maken als bij ongeval één of meerdere kiddo's gewond raken als gevolg van een belabberde ongekeurde stoel waarop ze zitten.
Wordt vaker gedaan en het zal zo'n vaart niet lopen natuurlijk met mijn zwartgallige voorbeeld. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 14 sep 2022, 20:24
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Bedankt voor de reacties! Wij zijn niet van plan om met meer dan 3 personen te rijden, dus als dat gewoon mogelijk blijft is dat eigenlijk al prima. Goede tip om wellicht wel te kijken of die voor 4 (of meer) gekeurd kan worden. Mochten we in de toekomst andere plannen krijgen dan kunnen we het altijd nog veilig ombouwen.
Klopt we willen inderdaad een hefdak (laten plaatsen) waarschijnlijk 90 x 100cm. Om zo ook in aanmerking te komen voor 1/4 tarief. Mochten jullie tips of juist slechte ervaringen hebben met een leverancier dan hoor ik dat natuurlijk graag via een PM.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Ga voor een iets groter hefdak. Geeft zoveel meerwaarde als je fatsoenlijk je bed in en uit kunt stappen, zonder je in een wokkel te moeten wringen. Wij gingen ook voor zo'n kleine maar er was ook een iets grotere. Blij dat we die gekocht hebben. Kijk maar voor wat foto's op ons draadje. Wil je meer weten hoor ik het.
Ik ben niet helemaal tevreden over die van ons. Het is eigenlijk net niet helemaal lekker ontwikkeld, maar werkt verder wel zoals het hoort. Paar minpuntjes die ik zelf moet verhelpen. Tzt ga ik de boel vervangen. Ik wil een nog bredere opening. We hebben de meerwaarde van goede staruimte ontdekt.
Ik ben niet helemaal tevreden over die van ons. Het is eigenlijk net niet helemaal lekker ontwikkeld, maar werkt verder wel zoals het hoort. Paar minpuntjes die ik zelf moet verhelpen. Tzt ga ik de boel vervangen. Ik wil een nog bredere opening. We hebben de meerwaarde van goede staruimte ontdekt.
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Volgens mij is er nog een vraag over, die van de BPM.
als ik het goed lees is de bus bouwjaar 2007 in 2020 in particulier bezit gekomen. Dan wordt er door de belastingdienst geen BPM geheven. Dus in dit verhaal ga ik ervan uit dat er nog geen BMP betaald is.
Bij het ombouwen van bedrijfsbus naar camper (personenauto met bijzondere inrichting) moet er altijd BPM betaald worden. (als er nooit eerder BPM betaald is voor deze auto)
De auto is nu ca 15 jaar oud en dan moet er nog 2,45 % van de oorspronkelijke bpm betaald worden.
als ik het goed lees is de bus bouwjaar 2007 in 2020 in particulier bezit gekomen. Dan wordt er door de belastingdienst geen BPM geheven. Dus in dit verhaal ga ik ervan uit dat er nog geen BMP betaald is.
Bij het ombouwen van bedrijfsbus naar camper (personenauto met bijzondere inrichting) moet er altijd BPM betaald worden. (als er nooit eerder BPM betaald is voor deze auto)
De auto is nu ca 15 jaar oud en dan moet er nog 2,45 % van de oorspronkelijke bpm betaald worden.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 14 sep 2022, 20:24
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Bedankt voor de reactie op het BMP vraagstuk! Aangezien het 2.45% is verwacht ik dat die kosten gelukkig laag zullen zijn.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 14 sep 2022, 20:24
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Hoi, we zijn weer een paar maanden verder! Onze bus is gisteren officieel gekeurd als kampeerauto Op de site van de belastingdienst zie ik dat onze MRB circa €200 wordt. Weet iemand toevallig of het tarief dat uit de berekening van de belastingsdienst komt al het kwarttarief is of gaat hier nog het kwarttarief voor gelden? Mits we natuurlijk de aanvraag doen en deze wordt goedgekeurd. Hopelijk kan iemand het verduidelijken.
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Je moet de aanvraag bij de belastingdienst apart doen.
De belastingdienst heeft zijn eigen eisen voor een kamper en deze wijken af van die van de RDW.
Ik heb meerdere foto's meegestuurd om te bewijzen dat de kamper aan de eisen voldoet.
De belastingdienst heeft zijn eigen eisen voor een kamper en deze wijken af van die van de RDW.
Ik heb meerdere foto's meegestuurd om te bewijzen dat de kamper aan de eisen voldoet.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Opel Vivaro L2H1 (2007)
Als je de wegenbelasting hebt uitgerekend voor een camper dan is dit al het kwarttarief. Reken namelijk voor dezelfde bus de wegenbelasting uit als bedrijfswagen en je krijgt een 4x zo hoog bedrag .
Je bus is van 2007, vergeet de fijnstoftoeslag niet aan te vinken. Zijn nog best wat tientjes die er bovenop komen.
Enne, geen aanvraag doen zonder hefdak. Hoe zit het daar mee? De belastingdienst vraagt bij de aanvraag ook foto's.
Je bus is van 2007, vergeet de fijnstoftoeslag niet aan te vinken. Zijn nog best wat tientjes die er bovenop komen.
Enne, geen aanvraag doen zonder hefdak. Hoe zit het daar mee? De belastingdienst vraagt bij de aanvraag ook foto's.