veiligheid en storm

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: veiligheid en storm



Bericht door Kroppie »

dat word idd een heel lastige om na te maken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: veiligheid en storm



Bericht door JanJD »

Goed te zien dat er nu ook door Thule een oplossing beschikbaar aangeboden wordt, opmerkelijk dat deze niet standaard bij de luifel geleverd wordt.
Het door camperic gedeelde linkje werk niet, na een kleine aanpassing kom ik hier: https://www.dewitschijndel.nl/thule-hol ... strap-set/
Dit vind ik een beetje vreemd product; een loei zware band met dito loei zware haringen bevestigt aan een miniem metalen stripje fungerend als haakje. Dit haakje gaat dan weer wel in precies hetzelfde opening waar ik mijn standaard scheerlijnen door haal. De band vind ik niet in verhouding met het haakje. Het haakje kan niet groter vanwege het nogal kleine gaatje in de staander. Ik krijg bij deze oplossing sterk de indruk dat Thule initieel bevestigingspunten voor een scheerlijn is vergeten en achteraf dit met deze stormbandset hersteld. Dit lijkt bevestigd door deze (oudere versie?, zie foto) van de hold-down strap kit van Thule: https://www.kampeerwereld.nl/thule-hold ... t-9317010/
Volgens Thule kan met de laatste set aan zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van het dak afgespannen worden. De vorige eigenaar van onze camper heeft dit helaas bovenlangs gedaan met schade aan het doek als gevolg, dit is dus af te raden!

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ik heb in mijn kampeerleven nog nooit een scheerlijn zien breken (ik heb weleens preventief door UV licht vergane kunststof scheerlijnen vervangen). Wel heb ik regelmatig scheerlijn bevestigingen of haringen door belasting zien bezwijken. De zware stormband ziet er misschien stoer uit maar is gewoon over de top sterk. De zwakste schakel is verwacht ik de S vormige draadkoppeling aan het haakje of de haring in de grond.
De zeer stevige bijgeleverde haringen werken met name goed in relatief zachte (Nederlandse) bodem. In hardere rotsige bodem, bijvoorbeeld zuid Frankrijk, constateer ik dat gebruikers van dergelijke haringen het niet lukt de haring er volledig in te krijgen. Hierdoor blijft er een aanzienlijk stuk haring boven de grond waardoor door hefboomwerking de haring relatief snel eruit 'gewipt' wordt. Het is dan beter kortere pen haringen die wel volledig de grond in gaan te kiezen.

Leuk te zien dat Thule ook een eigen oplossing heeft. Ik blijf nog even bij mijn eigen oplossing met standaard scheerlijnen al vind ik het Thule haakje wel iets fraaier dan mijn eigen verzonnen 'spijkerharing vergrendeling'. Jammer dat dit haakje niet los te koop is, wie weet ga ik die nog eens maken :-B

Trouwens in een gebruikersreview wordt ook vermeld dat dit veel te smalle haakje de gleuf scheef trekt met beschadiging tot gevolg. Ik krijg hier de indruk dat de gebruiker niet de juiste bevestigingsplaats heeft gebruikt :-B
Bijlagen
hold-down-set.jpg
hold-down-set.jpg (71.56 KiB) 431 keer bekeken
20898_thule-hold-down-kit.jpg
20898_thule-hold-down-kit.jpg (40.91 KiB) 431 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: veiligheid en storm



Bericht door PaulBng »

Dat haakje wat je in de luifelpoot steekt is best wel stevig.
Wanneer je daar aan begint te twijfelen, is het tijd om de luifel in te draaien.

Die band die er aan zit is inderdaad wat overdreven. Omdat ie zo breed is,moet je hem ook twee slagen draaien, anders gaat ie "zingen".
Ik overweeg daar een smallere band aan te zetten....


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: veiligheid en storm



Bericht door gjvonk »

Ik heb een universeel setje van nog geen € 16 waarbij er in het peesprofiel van de luifelbak een bevestigingsflapje schuift waaraan een iets smallere singelband bevestigd is. Aan beide zijden aanbrengen, haring de grond inslaan, spanveer er aan een de boel zo opspannen dat de veer iets uitgerekt is.

De foto die getoond wordt is van een ouder systeem: dat hoort onder het luifeldoek over de knikarmen heen. Heb ik ook jaren gehad, werkte ook prima hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: veiligheid en storm



Bericht door JanJD »

PaulBng schreef:
zo 18 sep 2022, 17:54
Dat haakje wat je in de luifelpoot steekt is best wel stevig.
Wanneer je daar aan begint te twijfelen, is het tijd om de luifel in te draaien.
:-B mooie maatstaf :thumbup:
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: veiligheid en storm



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
zo 18 sep 2022, 18:01
Ik heb een universeel setje van nog geen € 16 waarbij er in het peesprofiel van de luifelbak een bevestigingsflapje schuift waaraan een iets smallere singelband bevestigd is. Aan beide zijden aanbrengen, haring de grond inslaan, spanveer er aan een de boel zo opspannen dat de veer iets uitgerekt is.
Dat is niet (handig) te gebruiken i.c.m. bijvoorbeeld een sunblocker. De Thule set waar ik naar verwijs wel.
JanJD schreef:
zo 18 sep 2022, 17:44
Het door camperic gedeelde linkje werk niet, na een kleine aanpassing kom ik hier: https://www.dewitschijndel.nl/thule-hol ... strap-set/
Dit vind ik een beetje vreemd product; een loei zware band met dito loei zware haringen bevestigt aan een miniem metalen stripje fungerend als haakje. Dit haakje gaat dan weer wel in precies hetzelfde opening waar ik mijn standaard scheerlijnen door haal. De band vind ik niet in verhouding met het haakje. Het haakje kan niet groter vanwege het nogal kleine gaatje in de staander. Ik krijg bij deze oplossing sterk de indruk dat Thule initieel bevestigingspunten voor een scheerlijn is vergeten en achteraf dit met deze stormbandset hersteld.
Vreemd, als ik op de link in mijn bericht klik dan werkt het gewoon.
Het "minieme metalen stripje" voldoet in de praktijk prima.
Zoals Paul als schreef
Wanneer je daar aan begint te twijfelen, is het tijd om de luifel in te draaien
JanJD schreef:
zo 18 sep 2022, 17:44
De zeer stevige bijgeleverde haringen werken met name goed in relatief zachte (Nederlandse) bodem. In hardere rotsige bodem, bijvoorbeeld zuid Frankrijk, constateer ik dat gebruikers van dergelijke haringen het niet lukt de haring er volledig in te krijgen. Hierdoor blijft er een aanzienlijk stuk haring boven de grond waardoor door hefboomwerking de haring relatief snel eruit 'gewipt' wordt. Het is dan beter kortere pen haringen die wel volledig de grond in gaan te kiezen.

Trouwens in een gebruikersreview wordt ook vermeld dat dit veel te smalle haakje de gleuf scheef trekt met beschadiging tot gevolg. Ik krijg hier de indruk dat de gebruiker niet de juiste bevestigingsplaats heeft gebruikt :-B
Het staat je vrij om andere haringen te gebruik afhankelijk van de situatie :wink:
Het probleem dat in de review wordt vermeld ligt niet aan het haakje, maar de gebruiker die er niet goed mee omgaat.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: veiligheid en storm



Bericht door Marco Polo »

Schroefharingen tegenwoordig.
Werkt ook prima.
Gebruiken die strap down kit al een paar jaar en geen problemen met de haakjes.
(En we zijn niet heel “kinderachtig” als het om wind gaat :wink: ).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: veiligheid en storm



Bericht door gjvonk »

Als je het peesprofiel over de volle lengte voor een safari room of sunblocker over de volle luifelbreedte wil gebruiken, zijn de peesprofiel adapters inderdaad niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: veiligheid en storm



Bericht door JanJD »

@Camperic
Het linkje heb ik nogmaals getest: op mijn PC (W11) werkt ie inderdaad prima, op mijn Android telefoon niet... (Er staat dan %20 (spatie code) voor https...)

Het haakje maak ik mij ook niet zoveel zorgen om, mijn opmerking ging over de verhoudingen binnen de samenstelling van dit product. Ik zal dit niet kopen omdat ik 'm te lomp vind. Wij zoeken altijd naar compacte spullen i.v.m. beperkte bagageruimte in (en draagvermogen van) onze camper. Tot nu toe (hierdoor) nog ruimte zat, het is dus waarschijnlijk ook een overgehouden tik van een (lichtgewicht) tentkampeerder samen met een professionele optimalisatie tik :-B . De haakjes zou ik wel weer graag willen hebben :-B
Dit doet natuurlijk niets af aan het goed functioneren van het product, al is het moeten twisten zoals PaulBng aangeeft nu net weer jammer (maar niet onoverkomelijk).
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: veiligheid en storm



Bericht door ducati 900 »

Je vraagt je af waarom de stormband er niet standaard bij zit maar dat lijkt mij toch logisch.
Er zijn een hoop mensen die bij het minste zuchtje wind de luifel in draaien, die zouden
de set dus verplicht ook moeten betalen.
Er zijn ook mensen die een Safariroom (voortent) gebruiken, moeten die zich dan ook afvragen
waarom die er niet standaard bij zit?
Als ze alles er standaard bij doen dan gaat een luifel ipv. € 1200 € 3000 kosten.

Ik heb 2 gaatjes in de voorbalk van de luifel geboord, de haakjes van de banden gehaald
en maak de banden aan de luifel vast met het overgebleven oogje, scheelt weer gewicht :-B :-B

Het twisten dat Paul doet is bij ons nog nooit nodig geweest,

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: veiligheid en storm



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
zo 18 sep 2022, 18:29
Als je het peesprofiel over de volle lengte voor een safari room of sunblocker over de volle luifelbreedte wil gebruiken, zijn de peesprofiel adapters inderdaad niks.
Ook als je niet de volle breedte gebruikt voor bijvoorbeeld een sunblocker.
Met de set die ik gebruik kan ik de sunblocker naar behoefte er in of uitschuiven zonder dat ik de stormbanden hoef te verwijderen. Niet alleen de sunblocker, maar o.a. ook de haakjes die je er in schuift om spullen aan te drogen te hangen.
JanJD schreef:
zo 18 sep 2022, 18:33
@Camperic
Het linkje heb ik nogmaals getest: op mijn PC (W11) werkt ie inderdaad prima, op mijn Android telefoon niet... (Er staat dan %20 (spatie code) voor https...)

Het haakje maak ik mij ook niet zoveel zorgen om, mijn opmerking ging over de verhoudingen binnen de samenstelling van dit product. Ik zal dit niet kopen omdat ik 'm te lomp vind. Wij zoeken altijd naar compacte spullen i.v.m. beperkte bagageruimte in (en draagvermogen van) onze camper.
:thumbup:

De verhoudingen zouden anders kunnen, maar als deze set significant van invloed is op de beschikbare bagageruimte of draagvermogen heb je een groter probleem volgens mij :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: veiligheid en storm



Bericht door Aloys »

De spatie in de link van Camperic (op de vorige pagina) heb ik verwijderd.
Zo werkt het weer, ook op Android! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: veiligheid en storm



Bericht door gjvonk »

Dat een stormband die gebruik maakt van het peesprofiel niet handig is, als je dat peesprofiel voor iets anders wil gebruiken, spreekt voor zich. Ik noemde slechts 2 voorbeelden die ik zo snel kon bedenken. Ik streefde niet naar volledigheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: veiligheid en storm



Bericht door Dafluc »

Ik heb stormbanden met een lipje die in het profiel passen. Die zitten in een apart profiel want die zitten een schaduwdoek niet in de weg. Kan dus alletwee tegelijk.
Afbeelding
Plaats reactie