Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A? [Opgelost!]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door GeVaSta »

gvs0001 schreef:
vr 16 sep 2022, 10:54
Als je wel een multimeter hebt dan zou je ook de spanning op de signaaluitgangen van de LR kunnen meten. Dit is een heel lage spanning in het millivolt bereik. Dit is namelijk de spanning over de shuntweerstand in de LR. Deze spanning is recht evenredig met de laadstroom.
Is er wel spanning van de shunt maar geen aanwijzing op de DT, dan moet je het probleem zoeken in de DT (of de bedrading).
@Kroppie
Lees je nooit de reacties van anderen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

niet altijd goed genoeg blijkt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

Kroppie schreef:
za 17 sep 2022, 15:49
zit dat uitleesapparaat wel ergens aangesloten op een shunt o.i.d.
Zeker.. Als ik de camper aan de 220v hang zie ik gewoon laadstromen op het DT201 paneel
En.. volgens het schema van de EBL gaat de 220v laadstroom over dezelfde shunt heen als de zonnepaneel laadstroom?

Gekke is alleen wel dat de zonnepaneel lader (LR1218) tevens een aparte signaal uitgang naar de DT201 heeft (geel gearceerd)
Morgen die bedrading van EBL naar DT201 maar eens doormeten
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

gvs0001 schreef:
vr 16 sep 2022, 10:54
Als je wel een multimeter hebt dan zou je ook de spanning op de signaaluitgangen van de LR kunnen meten. Dit is een heel lage spanning in het millivolt bereik. Dit is namelijk de spanning over de shuntweerstand in de LR. Deze spanning is recht evenredig met de laadstroom.
Is er wel spanning van de shunt maar geen aanwijzing op de DT, dan moet je het probleem zoeken in de DT (of de bedrading).
Deze had ik ook gemist.. Excuus.. Maar dat is makkelijk te meten morgen (als er zon is :-) ) Goede tip !
Wat moet ik ongv verwachten? 10mV-20mV ? of nog lager/hogeR?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

de weerstand van de shunt kan je met je multimeter meten, de amperes is afhankelijk van de hoeveelheid zon en laadtoestand van de accu, en met de wet van ohm kan je e.e.a. uitrekenen.

de wet van ohm: https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/ ... 20mc%C2%B2)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door GeVaSta »

EB50 schreef:
za 17 sep 2022, 21:18
gvs0001 schreef:
vr 16 sep 2022, 10:54
Wat moet ik ongv verwachten? 10mV-20mV ? of nog lager/hogeR?
Ik denk dat jouw inschatting aardig goed is. Hangt natuurlijk af van de laadstroom via de zonnepanelen.
En, als je toch een multimeters hebt dan kun je eigenlijk veel beter de laadstroom zelf meten tussen de LR en de EBL. Kabelschoentje lostrekken en multimeter op stroomstand 10A (wel even de meetpen omsteken naar het juiste gat op de multimeter) er tussen zetten en wachten op zon.
Zorg er wel voor dat de accuspanning laag genoeg is anders gaat de LR sowieso niet laden.
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

Even update

Ik begin toch steeds meer de zonnepanelen zelf te verdenken :-(
Ik heb op een zonnige dag de accu laadstroom van de LR1218 naar de EBL 101 gemeten (de accu's waren 12.8v ) -> geen laadstroom
Daarna LR1218 rechtrstreeks aangesloten op accu -> nog geen laadstroom
Toen een LRM-1218 geprobeerd -> geen laadstroom

Zonnepanelen leveren (onbelast en afhankelijk vd zon) tussen de 10-20volt
Als ik ze echter aansluit op de LRM-1218 dan meet ik nog maar 1volt.. stort dus volledig in
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

heb je een amperemeter?, zo ja dan het paneel met volle zon er op eens kortsluiten met de ampere meter, dan meet je bij een goed paneel de z.g. kortsluitstroom de: Isc, de 2 draden van het paneel verbinden met de 2 draden van de amperemeter
die Isc (stroom short circuit) hoort ook op het typeplaatje achterop het paneel te staan, en is meestal maar iets meer dan de max amperes bij vol vermogen (Imp stroom max power).

OF in de ingang van de regelaar zit sluiting in waardoor de spanning van het paneel terug valt naar 1 volt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Zijspan »

Zonnepanelen zijn zomaar niet stuk!
De werkwijze bij afkoppelen is eerst de zonnepanelen los maken vd de lader, dan pas verder werken.
Als je nu meet in dc direct op de snoeren plus en min vd zonnepanelen, wat meet je dan ?
De plus en min op de goede plaats aan de lader?
De lrm 1218 heeft instellingen voor de diverse types accu, gaat die laden dan zie je dat aan de gele leds die er op zitten.

Even gemeten direct vd panelen nog voor de lrm1218 meet ik in dc 20,5 volt, en op de HH accu 13,65 volt, met een mooi zon hier in Vlissingen.
Er liggen 2 panelen op parallel aan elkaar.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Kroppie »

onbelast meet ie tot 20 volt en sluit ie ze aan op de regelaar nog maar 1 volt, ik verdenk daardoor de regelaar van sluiting/defekt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

heb je een amperemeter?, zo ja dan het paneel met volle zon er op eens kortsluiten met de ampere meter, dan meet je bij een goed paneel de z.g. kortsluitstroom
Ja heb ik en goede suggestie, zal eens meten als de de weer zon schijnt
De werkwijze bij afkoppelen is eerst de zonnepanelen los maken vd de lader, dan pas verder werken.
Als je nu meet in dc direct op de snoeren plus en min vd zonnepanelen, wat meet je dan ?
De plus en min op de goede plaats aan de lader?
Bij voldoende zon 20 volt.. plus en min zitten uiteraard goed aangesloten
ik verdenk daardoor de regelaar van sluiting/defekt
LRM-1218 is gloed nieuw, en hiervoor al 2 gewone LR-1218 geprobeerd, die het ook niet deden.
Lijkt me sterk dat alle 3 de regelaars stuk zijn..

Morgen eerst maar eens de kortsluit stroom vd panelen meten als de zon schijnt
Wordt vervolgd..
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door myway »

Plus en min uiteraard goed aangesloten

Denk je dat of heb je dat gemeten?
Als je toch de kortsluitstroom gaat meten ook maar ff kijken of plus en min klopt.

Maar er is nog steeds geen zon in Vlissingen?
EB50
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 mar 2022, 10:55

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door EB50 »

myway schreef:
ma 03 okt 2022, 8:14
Plus en min uiteraard goed aangesloten

Denk je dat of heb je dat gemeten?
Denk je dat of heb je dat gemeten?
Gemeten.. Deze vraag is al 10x gesteld, alles is goed aangesloten. Zie schema's + fotos op pagina 1
Camper staat nu ff bij de garage voor de APK, als hij terug is dan gaan we weer verder
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Schaudt EBL101/DT201 zonnepaneel: laadstroom altijd 0.0A?



Bericht door Burp »

Hier dezelfde combi en ik zie ook regelmatig 0.0 en 0.0 staan. Soms gaat de DT even naar 0.2. Ik had zelf ook al de neiging om dit geheel door te gaan meten maar ik kijk nu eerst even wat er bij jou scheelt. Ik heb dezelfde setup en ook een 2007 Hymer B614SL
Groet, Martin

Hymer B614SL
Plaats reactie